Actualitate

Centrul intermodal nu se mai face. Contractul de finanțare încetează

Contractul de finanțare aferent proiectului ”Centru intermodal de transport public strada Gării – strada Tărpiului – strada Industriei va înceta prin acordul părților, conform unui proiect de hotărâre aflat pe ordinea de zi a ședinței Consiliului Local Bistrița de luni. Investiția s-ar fi ridicat la 10,3 milioane euro, din care 6,3 milioane euro bani europeni.

Municipalitatea explică:

”După încheierea contractului de finanțare nr. 4340/24.05.2019, au fost efectuate până în prezent cheltuieli în valoare de 1.262.101,85 lei, reprezentând exproprieri, elaborarea documentației tehnico-economice, avize și acorduri. Din această sumă a fost decontată de către AM POR ca și asistență nerambursabilă acordată valoarea de 824.481,33 lei.

Din devizul general, actualizat la data întocmirii proiectului tehnic, a rezultat o creștere a valorii totale a cheltuielilor necesare realizării obiectivului. Astfel, se constată o creștere a valorii neeligibile a proiectului cu 77,75%, respectiv a valorii totale a proiectului cu 20,10%, această creștere fiind suportată exclusiv de beneficiar.

Conform procesului verbal încheiat cu ocazia şedinţei de lucru din 27 mai,  echipa de implementare a proiectului a concluzionat că ”riscul de neîncadrare în termenul de 31.12.2023 – termenul de implementare POR 2014-2020, este major. Din experiența anterioară, a exercițiului financiar 2007-2013, beneficiarul este obligat să finalizeze din resurse proprii și să asigure funcționalitatea proiectului în situația continuării implementării, cumulat cu cazul neîncadrării în termenul de implementare POR 2014-2020. Pe lângă implicațiile financiare cauzate de neîncadrarea în termenul de 31.12.2023, valoarea cheltuielilor neeligibile ar putea crește în urma modificării/revizuirii PT-ului, toate cheltuielile suplimentare căzând în sarcina beneficiarului și adăugându-se la valoarea de 19.491.199,96 lei, cât reprezintă contribuția municipiului Bistrița în acest moment”.

Cumulând informațiile prezentate în cele două documente menționate anterior și având în vedere:

– pe de o parte, creșterea substanțială a valorii totale a proiectului cu 20,10% și implicit creșterea valorii neeligibile a proiectului cu 77,75%, respectiv de la suma de 10.965.730,83 lei la suma de 19.491.199,96 lei;

– pe de altă parte, riscul neîncadrării în termenul de implementare a proiectului care face obiectul contractului de finanțare ca urmare a intervenției unor factori independenți de controlul beneficiarului (de ex. necesitatea revizuirii proiectului tehnic) fapt care poate antrena noi costuri suplimentare în sarcina beneficiarului, în sensul asigurării acestora exclusiv din bugetul local,

considerăm că toate acestea constituie și reprezintă totodată perspective care nu pot fi susținute de beneficiar.

Au fost analizate aspectele legale și financiare legate de încetarea, prin acordul părților, a contractului de finanțare nr. 4340/2019 și că încetarea acestuia reprezintă cea mai avantajoasă soluție pentru municipiul Bistrița.

Pe de altă parte, realizarea unei traversări auto peste/sub linia ferată în zona gării este o necesitate indiscutabilă a municipiului Bistrița și din analiza făcută cu reprezentanții ADR NV am fost asigurați că va exista posibilitatea ca proiectul existent, respectiv documentația tehnico-economică să fie modificată/actualizată într-o formă mai apropiată de nevoi, mai fezabilă și cu cheltuieli neeligibile mai mici, în exercițiul financiar 2021-2027, când vor fi introduse, în premieră, măsuri pentru siguranța traficului rutier.

Prin urmare, din informațiile prezentate rezultă că pentru municipiul Bistrița cea mai avantajoasa soluție din punct de vedere financiar este încetarea prin acordul părților a contractului de finanțare nr. 4340/24.05.2019.

Acest demers presupune, conform prevederilor art. 14 din Contractul de finanțare, restituirea către Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (succesor în drepturi și obligații al Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice), a sumei de 824.481,33 lei, reprezentând finanțarea nerambursabilă acordată până în prezent. Potrivit proiectului de hotărâre, fondurile necesare pentru restituirea finanțării nerambursabile acordate până în prezent urmează a fi suportate din bugetul local al municipiului Bistrița”.

Conform proiectului, centrul intermodal presupunea realizarea unei stații de transport intermodal, supraterană, care să lege cele două zone separate de structura feroviară, respectiv zona de SV – strada Gării, strada Rodnei, Aleea Trandafirilor și zona de NE – strada Tărpiului și strada Industriei. Această platformă urma să includă și o clădire cu rol de terminal intermodal, pentru a deservi transportul public local și cel extern și pentru a asigura conexiunea cu stația CFR Bistrița Nord. Aici detalii.

37 comentarii

  • HARABABURA inutila cu nume pompos intergalactic a fost demolata. Cu banii acestia se puteau asfalta zeci de strazi de pamant din oras. In conditiile in care numarul de masini a depasit de sute de ori bicicleta si accesul foarte facil la o coapta pe patru roti nu se justifica nici un centru de transport. Fiecare cetatean are un mobil si o roajba in curte asa ca deplasarea nu mai este o problema. Dau un singur exemplu pe care il vad zilnic. Omul chiar si de la tara merge cu masina pana la coperativa dupa o punga de pufuleti sau un suc. Deci romanul este mare domn si nu mai face nici miscare, ca atare aceste investitii gandite de fosta administratie creau doar o aglomeratie de curse, microbuze care mai mult mergeau goale exact ca si interregio adica LUDUSANU si Sageata Albastra de Bargau.
    Administratia a ales varianta potrivita si a spus NEET ! Felicitari !

    • Huo! Bălane orașul moare economic dar și să superaglomerează în zona veche fiindcă penibili ca tine sabotează orice posibilitate de dezvoltare normală a infrastructuri din cauza asta nepoți tăi se vor naște și trăi în Germania și vor călca în Bistrița numai să poată vedea cum pot să supraviețuiască oamenii ce trăiesc în orașele falimentare. Atunci nepoți tăi se vor simți mult mai bine când o să vadă că sunt oameni care trăiesc mult mai rău decât ei. Penibil !

    • Daca nu se propunea centrul asta si ar fi existat acei bsni pentru asfaltarea a zeci de strazi iti garantez ca strzzild din bistrita ar fi aratat la fel de prost pentru ca in administrarea orasului a fost si va fi clasa politica care are intetese financiar capusabile din orice ban public local!!!! Asa ca indifent de culoare capusa suge swge!!!!

  • Primari și consilieri impotenți nici când au finanțare, proiect și toate avizele nu sunt în stare să facă nimic ha, ha.
    Hai să emigrăm în Togo că aici la Bistrița cei din primărie primesc salarii și parandărăt degeaba că nu sunt în stare de nimic !

  • Bravo Turc, Bravo Urâte, Bravo Bălane, Bravo Chereji, sunt foarte bucuros din noile cartiere de case de la Soare vor rămâne în continuare frumoase și liniștite fără a fi amenințate de presiunea dezvoltatorilor care fac blocuri, asta fiindcă ați oprit construcția pasarelei care face legătura cu noile cartiere. Un pasaj subteran este mult mai scump ca o pasarelă și vor trece deceni până va fi construit până atunci toate monstruozitățile de blocuri cu demisoluri cât un etaj și nu știu câte etaje retrase vor fi construite în centru și în parc aglomerând aceea zonă lăsând în pace noile cartiere cochete ale Bistriței unde locuiește lumea bună.
    Bravo, Bravo, deja am ieșit în grădină la foișor și după ce-am citit această știre am renunțat la cafea și am desfăcut o sticlă de whisky de acela bun, mai încolo o să fac și un grătar că merită fiindcă sunt foarte bucuros.

    • @ I am happy, Voi cei cu viloacele si suv-uri de peste linie a-ți uns pe noi administratori ai orașului pentru a nu se face această trecere peste calea ferată, să nu cumva să fiți deranjați voi de sărăntocii care locuiesc în centru.

    • Pentru Printzu de la blocul din centru: Și invidia este mare și struguri acri. Printzu nu te mai uita la filme mexicane de după miezul nopți asta îți dăunează grav sănătății tale se vede că numai coșmaruri cu cămătari și bănci ai.

    • După cum se exprim Printzu pare că este un „blond” ce locuiește într-o locuință insalubră de pe pietonal. Printzu are și metoda lui să treacă iarna fără încălzire : dormind în trening și încălțat ( cu teniși ). Invidia nu-l lasă să doarmă.

  • Când am timp și este vreme frumoasă obișnuiesc să ies pe terasa casei și să mă uit la oraș. Mi-am instalat și un trepied pentru un aparat foto cu care fac poze orașului din când în când. Derulând aceste poze am remarcat în centru apar din ce în ce mai multe blocuri Urîte și se aglomerează tot mai mult în schimb la noi apar din ce în ce mai multe vile cu grădini frumoase. În concluzie renunțarea la această trecere peste calea ferată va păstra această tendință: centru va deveni din ce în ce mai aglomerat și urât iar cartierele de peste linie din ce în ce mai frumoase.

  • Greu sa faci din astea când tu nu ești în stare nici să coșești iarba din oras sau sa astupi gropile.
    Oricum la țărani nu le place, e prea pompos pentru Bistrița.
    Noua pe aici ne plac chioșcurile, birturile și tarabele ca la 1900.

  • No, așa da! Turc nu e în stare nici măcar sa implementeze proiectele pregătite și aprobate la finanțare. Oare stand pe bideu ii vin ideile astea?

  • Cu câtă ușurință renunță, noua administrație, la milioanele de euro de la UE.
    DAR, cine va suporta cheltuielile făcute din bugetul local, de cca 2 mil.lei.Acolo s-au cumpărat, de la CFR, terenuri, care nu mai pot avea altă utilitate. Plus documentatia , PUZ-uri, SF, P.T…
    Mă întreb, care functionari și apoi, care consilieri riscă să le fie puse in „cârcă „aceste sume.
    Vai, vai, parcă numai ieri au fost mascații …

  • Cand toti se zbat pentru fonduri europene, la noi se da un sut unui proiect gata finantat. Am trait s-o vad si pe asta. Dar cei care au realizat proiectul ce declara? Vor suporta ceva consecinte pentru acest esec? Ceva nu e in regula cu proiectele astea europene.

    • Categoric , nu este în ordine! Odată ce ti-ai pus semnătura (vb.de functionari) pe toate documentele, inclusiv pe plăți, să vii acum să retractezi totul, mi se pare” sinucidere „curată!
      Nu au nicio justificare.
      Iar consilierii care trebuie să se pronunte pe necesitate și oportunitate , cu atît mai puțin!
      Primaru , bine mersi nu are nicio treabă. Doar propune spre dezbatere și aprobare!
      Culmea este ca au și imprumutul aprobat pt.cofinantare și neeligibile, iar cu termenul de realizare, la această dată , este o găselniță. Cînd mai sunt aproape 3 ani, respectiv 31.12.2023.

  • Când vezi debitate atâtea inepții îți vine să tragi cu pușca.
    centrul asta intermodal era o monstruozitate, inițiată de crețu, o a doua gaură neagră după pârtie.
    Nu putea fi terminat – la stilul nostru – nici în 5 ani, iar costurile – contribuția proprie – le-ar fi depășit-o pe cele asigurate de UE, chiar dacă ei puneau inițial 80% din proiect.
    Toată diferența de creștere a costurilor urma să fie din bugetul local.
    Soluția – taxarea drastică a transportului individual în oraș, pentru a descuraja plimbarea ciocoiască, de fițe, la 300 mp după mărar în piață.
    Mersul pe jos face piciorul frumos, jâmbaților !

  • Poi nu ziceam noi ca ăștia când vin la putere doar taie și nu fac nimic???? Foarte bine! Sa rămânem inapoiati, aglomerați da cu iarba pana la barba! BRAvO !!!! Mai votam!!!!!! Lași, nevolnici, înfumurati!!! Super partidul care nu face nimic! Niciodată! Dr nu erau ăilalți nici trotuare nu aveam!!!! Bravo

  • Bravo tuturor sustinatorilor pessedului care sunt la datorie. Stati pe baricade si doar comentati, dati minusuri si nu ganditi . Habar nu aveti ce este prioritar pentru acest oras.

    • Nea’ Caisa vrea să dărâme tot orașul să facă numai jungla și padure. In toate orașele civilizate se construiesc clădiri inalte, se construiește pe înălțime, dar la bistritoi nu le place, noi vrem case cu un singur nivel, eventual fără fundație, că la ce e buna ? Mai bine tarabe, chioșcuri și bodegi decât o construcție civilizata.

  • In legătură cu proiectul de amenajare a centrului intermodal de transport public din gara Bistrita, de la bun început nu a existat o gândire clară. Totul a pornit de la întelegerea gresită a rolului si functiei unui centru intermodal de transport. Prin definitie, centrul intermodal de transport reprezintă un sistem de terminale care să permită utilizarea in mod succesiv a două sau mai multe moduri de transport: rutier, feroviar, aerian si naval. Până aici lucrurile sunt clare. Numai că în intentia de a rezolva si problema legăturii intre strada Gării si strada Tărpiului, prin includerea celor două obiective într-un proiect comun s-a ajuns la o monstruozitate cu acea platformă de beton cocotată peste peroanele de tren ceea ce reprezintă o solutie aberantă, complicată, costisitoare si inutilă.
    In plus, în gara Bistrita mai există si activitatea de transcontainere CFR, care nu-i altceva decât un terminal intermodal de transport marfă.
    De aceea, o solutie mai ratională si posibil de realizat ar putea fi eliminarea tuturor liniilor secundare de manevră care ies din gară spre Unirea, astfel incăt să ramană doar linia principală care duce spre Bistrita Bargăului. Operatiunile de manevra feroviara ar putea fi mutate in partea de vest a gării prin construirea unui triaj intre pasarela veche si pasarela nouă. Dacă va fi mutată inclusiv activitatea de transcontainer CFR din gara Bistrita, atunci platforma de beton pentru centrul intermodal devine absolut inutilă deoarece in locul rămas s-ar putea construi un sir de peroane pentru autogară, fără a mai fi nevoie de platforma suspendată. Astfel, gara Bistrita fiind cap de linie ar putea fi amenajată precum Gara de Nord din Bucuresti in care intră si ies doar trenurile de călători. Circulatia feroviară spre Bistrita Bargăului este extrem de redusă si prin urmare legătura intre strada Garii si Tarpiului s-ar putea realiza printr-un pasaj subteran pentru autoturisme , sau chiar si printr-o trecere la nivel.
    Prin eliminarea liniilor de manevră s-ar putea deschide circulatia auto intre Strada Garii si Tarpiului prin trecere la nivel cu calea ferata peste o singura linie, la fel ca pe strada Cuza-Voda sau Ioan Slavici. In plus, ar putea fi amenajata o trecere la nivel si in zona străzii Romană, ceea ce ar fluidiza si mai mult circulatia auto in zona de peste calea ferată.

    • Nu cred ca pe cei de la CFR ii intereseaza sa faca investitii pt fluidizarea traficului rutier in oras, prin construirea altor linii pt manevra intre pasarele.In plus terenul pe care sunt liniile de manevra dinspre Unirea apartine CFR-ului si sa nu crezi ca il doneaza primariei, asa… pe ochi frumosi. Aici vorbim de 2 institutii complet diferite.

  • Răspuns pentru Printzul „blond” de pe pietonal. Află și tu dacă nu știa că pe dealurile din Nordul orașului pământul nu o ia la vale faci o mare confuzie fiindcă pământul o ia la vale pe dealurile de șist din Sud vezi aici celebrele de acum nerezolvabile cazuri Valea Jelne, Budacului, Cocoșului,
    Cighir, Bobeică. Lafel poate nu ști că noi nu avem inundații fiindcă avem construite canale colectoare și rezervoare de reținere iar ne confunzi cu alte cazuri nefavorabile din Sud care se inudundă la fiecare ploaie Mihai Viteazul, Zăvoaie etc.. Află că avem și electricitate gârlă fiindcă prin zona noastră trec rețelele de înaltă tensiune. Află că noi ne-am făcut și canalizarea noastră. Așa că stai liniștit și lâncezește în putoarea și aglomerația din centru ” Be my guest”.

  • sa nu te legi de caul meu ca nu stiu ce ti fac…
    ASTIA AU CAPUL CAT A UNUI MELC DIN ALA FARA COCHILIE…numai bun de strivit!
    asa e bine?

  • Consilerii ce fac ? Stau și se gândesc ? Sau numa’ stau ? La ce și-a luat 5 consilieri, că să-l învețe cum să nu faca ?
    Domnișoara de metal ruginita ce face ? Sau ea e ocupata sa se uite pe ferești ce fac vecinii.
    E bine cu iarba, dar mai trebuie și infrastructura, nu se poate doar cu lapte brânză și ciobani la taraba in piata.

  • Bine ca se fac piste de biciclete care incurca circulatia si micsoreaza numarul locurilor de parcare…………

  • n.roman -horia esti un bolsevic ! bistritenii au ales cu capul fiindca au stiut ca daca voteaza ca tine adica cu curul se mai trezesc cu o partie si pe dealul Bobeica. stai linistit ca voturile au fost gandite de putiniii civici care s-au deranjat la vot.

    • Bălane ! Nimeni nu e mai bolșevic și mai securist ca tine! Trecutul tău roșu. Iar dacă e vorba de votat „cu curul” cum zici tu, în Bistrița sa votat bideul.

  • @ I am happy and Hilton, Tăceți odată din gură că le pot veni idei la amărâți din centru și or să vrea să se construiască urîțenile acelea de blocuri și la noi și tot felul de alte prosti și la noi ca pârti, ștranduri pentru amărășteni. Abțineți-vă un pic și nu vă mai lăudați cu ce aveți și ei nu o să aibă niciodată.

  • Eu garantez că după ce își va termina mandatul de primar ( să nu înțelegeți că garantez că și reușește să-și termine mandatul ) Turc se va muta de pe pietonal undeva într-un cartier mai select spre Sigmir.

  • @ Printzu, Cerbului ha, ha , Păi acolo nici locuri de parcare nu aveți ha, ha însă aveți la un capăt al străzii crâșma ” Rapsodia” antren și voie ….. non-stop, să nu îmi spui că de la tine din locuință nici urâțenia de bloc a lui Negrea de Crinilor nu o vezi. Nu mai zic de aglomerația circulației auto de pe Crinilor , 1 Decembrie etc.
    Acum te înțeleg ai toate motivele să fi invidios.

  • @ Printzu, Da aici ai dreptate am confundat strada Cerbului cu Păci, în rest rămâne așa cum am vorbit.
    Octav are și el dreptate știe el ce știe fiindcă Turc a recunoscut cu gura lui azi că a fost sunat de doctorul lui care vrea să-și cumpere și el o casă la Soare pe Tărpiului și de aceea a oprit internodalu.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS