Economie

Afacerea care îi va aduce lui Emanoil Viciu 10 milioane de euro e clădită pe model Porsche Design

Fostul director general al Teraplast, cunoscutul om de afaceri Emanoil Viciu, nu a renunţat la business nici după pensionare. Şi-a deschis un centru de design la Cluj şi joacă deja cu succes pe piaţa creativităţii unde colaborează cu tineri de 20 de ani. Produsele inovative la care lucrează îi vor aduce milioane de euro.

Inginerul diplomat Emanoil Viciu a explicat, la Bistriţa Business ediţia a treia, că şi-a deschis o nouă firmă, la Cluj, în domeniul designului în care lucrează cu tineri care au cel mult 26 de ani extrem de creativi. Decizia a luat-o după ce s-a pensionat, decis să investească în cercetare şi inovare, un domeniu în care România este deficitară întrucât statul nu alocă bani în această direcţie decât sume extrem de mici. În aceste condiţii, a spus Emanoil Viciu, oamenilor de afaceri nu le rămâne altceva de făcut decât să ia în propriile mâini domeniul cercetării şi inovării care este unul extrem de profitabil, dovadă miliardele de lire sterline pe care le câştigă Anglia, spre exemplu, din inteligenţa umană.

„Creativitatea poate fi o sursă de business, este loc aici, spaţiu de manevră. Faptul că România poate deveni un pol al creativităţii mi se pare o aberaţie. Trebuie să ne apucăm să investim şi să creăm modest, dar cu eficacitate. Există nişte dificultăţi pentru cei care vor să creeze afaceri creative: costurile mari de început, nevoia de a crea pieţe noi pentru produsele inovative, durata mare de acceptare a produselor noi de către piaţă, furtul intelectual, lipsa specialiştilor şi renunţarea”, a spus Viciu.

Dacă însă oamenii de afaceri reuşesc să treacă peste toate aceste oprelişti, au toate şansele să performeze. Ca să convingă, Emanoil Viciu a venit cu propriul exemplu.

„Am înfiinţat o firmă creativă la Cluj, un centru în care facem design de produs. Acest centru a început să producă, a livrat deja produse noi pe piaţă, a făcut deja bani din creaţie. Centrul are un departament de creaţie în care lucrează designeri, un departament de inginerie şi cercetare, un departament de producţie şi prototipizare şi un departament de logistică – vânzări. Am încercat să fac un sistem de dezvoltare-cercetare puţin diferit de ce a existat până acum în România. Nu sunt eu inventatorul acestui sistem. Trebuie să recunosc faptul că am copiat mult sistemul pe care îl practică Porsche Design care nu face numai maşini. Activitatea în domeniul automobilistic e de doar 32%. Restul face haine, genţi, mobilă, tot ce vreţi”, a spus Viciu.

Omul de afaceri a recunoscut că începuturile firmei sale 100% creative nu au fost deloc simple. „Prima dată credeam că e aproape imposibil să faci aşa ceva, mai ales că nu existau modele, dar elanul unor tineri şi faptul că fiica mea e designer m-au determinat să fac eforturile necesare şi astăzi mă felicit. Sunt pensionar, dar lucrez 10-12 ore în firmă cu aceşti tineri. E pasiune adevară. Nici nu vă daţi seama aceşti tineri cât de buni sunt. Lucrează zi şi noapte când au o idee. Nu tinerii sunt de vină, noi suntem de vină că nu suntem în stare să îi provocăm şi să îi facem să producă. Ei sunt foarte buni”, a spus Emanoil Viciu.

În ce priveşte centrul pe care îl coordonează, Emanoil Viciu spune că acesta a executat deja câteva proiecte.

„Anul trecut am realizat proiecte de 86.000 de europ cu tineri de 26 de ani pe care i-am întâlnit în şase luni. Lucrăm la 12 clase de produse dintre care unul foarte important. E realizat în proporţie de 80%. Dacă reuşim să îl finalizăm, ne va aduce o cifră de afaceri de peste 10 milioane de euro. E un produs nou ca şi concept. Noi putem lucra cu mediul de afaceri prin faptul că noi creăm un produs şi îl dăm unei firme să îl producă în serie apoi sau ne poate fi comandat nouă. Lucrăm acum cu cinci oameni, dar vor fi în final 25, însă nu ne limităm la atât. Avem deja contracte cu Universitatea Tehnică din Cluj, cu Universitatea de Design din Cluj, cu Universitatea Bratislava şi negociem un contract cu Porsche Design”, a spus Emanoil Viciu.

Fostul director general al Teraplast i-a îndemnat pe oamenii de afaceri bistriţeni să aibă curaj şi să meargă pe drumuri nebătătorite fiindcă numai aşa vor putea avea succes.

Cristiana Sabău

Adaugă comentariu

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.