Aeroclubul Bistriţa, care are deja 12 membri, organizează inclusiv cursuri pentru cei interesaţi să piloteze avioane ultrauşoare şi să obţină licenţă ULM. „Profesorul” piloţilor bistriţeni este Mircea Andreş, 54 de ani, ofiţer în retragere, care a zburat timp de 30 de ani pe avioane supersonice în Baza 71 Aeriană de la Câmpia Turzi, în prezent este preşedintele unei asociaţii sportive din localitate.
Aflat la Bistriţa cu ocazia evenimentului AeroBis 2016, Mircea Andreş, a explicat, pentru Timp Online ce calităţi trebuie să aibă un viitor pilot şi ce anume face ca zborurile cu avioane ultrauşoare să fie sigure.
„Este o plăcere de a zbura, dar, mai mult decât atât, probabil că aşa este natura umană: dorim să ne depăşim limitele. Ca să putem face asta, avem nevoie de o anumită disciplină, apoi să ne cunoaştem limitele şi să încercăm să le depăşim. Zborul, în primul rând, trebuie privit ca un sport, dar şi ca hobby pentru că ne creează plăcere. Într-adevăr, există şi partea practică a deplasării într-un timp scurt. Avioanele ultrauşoare sunt ideale din punctul meu de vedere pentru prima etapă de şcolarizare a unui tânăr care doreşte să îmbrăţişeze cariera militară sau civilă de pilot. Avem foarte mulţi elevi tineri care urmează apoi o pregătire de câţiva ani şi pot deveni piloţi de linie, iar printre cursanţi desigur că avem şi oameni de afaceri pentru că au mai multe resurse financiare şi văd şi partea practică. Din păcate, aerocluburile private nu au suficiente fonduri să pregătească la această categorie tinerii”, a declarat Mircea Andreş.
Licența ULM (ultra light motorhead, aparat de zbor ultraușor maxim 2 locuri cu masă maximă la decolare de până la 560 kg) poate fi obţinută la un cost estimat de 4500 euro sau PPL (private pilot license, aeronave cu masă maximă la decolare între 561-5750 kg) la un cost estimat de 7500 euro.
Întrebat cât de sigure sunt zborurile cu avioane ultrauşoare, el a răspuns: „Aeronavele, dacă sunt bine întreţinute, şi se respectă manualele de utilizare şi întreţinere date de fabricant sunt sigure. O altă condiţie este respectarea condiţiilor meteorologice. În plus, pilotul trebuie să se disciplineze şi să zboare doar când este odihnit sau consideră că zborul e în siguranţă, se elimină majoritatea riscurilor. Pe de altă parte, majoritatea au paraşute balistice. Se face o şcolarizare destul de îndelungată pentru obţinerea licenţei de pilot. Cursanţii trebuie să înveţe foarte bine nouă materii, examinarea teoretică se face la Aeroclubul României de către nişte specialişti foarte buni, iar licenţa de avion se eliberează foarte greu. Perioada de pregătire este de minim 40 de ore şi se dă un examen teoretic şi altul practic destul de dificile ambele”.
În ceea ce priveşte viitorul acestui sport, Mircea Andreş a spus că trebuie să privim la alte ţări unde este foarte dezvoltat acest sector.
„Dacă îl privim ca pe o activitate sportivă, atrage în jurul lui foarte mulţi pasionaţi. În Europa, dar şi în SUA sunt foarte multe aerodromuri. Un mare avantaj va fi dacă vom reuşi să intrăm în Spaţiul Schengen fiindcă deplasarea va fi mult mai uşoară cu acest tip de avioane întrucât se exclude vama, adică aterizările succesive pe mai multe aerodromuri”, a declarat Mircea Andreş care, atât sâmbătă, cât şi duminică a zbuart de mai multe ori deasupra Bistriţei împreună cu elevii săi.
Frumos! E bine ca avem asa ceva si la Bistrita!