Actualitate Recomandări

1 noiembrie, Luminația – ziua în care este cinstită memoria celor plecaţi

Ortodocşii, catolicii şi reformaţii se îndreaptă încă de la primele ore ale dimineţii de 1 noiembrie spre cimitire. Este Ziua Morţilor sau Luminaţia, o sărbătoare pe care românii au preluat-o de la saşi şi maghiari şi care se ţine doar în Transilvania.

Cimitirele sunt, o dată pe an, în 1 noiembrie, locul de întâlnire al rudelor, cunoscuţilor şi prietenilor celor plecaţi mai devreme dintre noi.

Oamenii au curăţat mormintele celor dragi şi au atârnat de cruci sau de plăcile funerare coroniţe, jerbe şi buchete de flori prinse pe crenguţe de brad. În cursul serii, se vor aprinde toate lumânările aşezate pe morminte, acesta fiind cel mai important moment al Luminaţiei.

Traficul în jurul cimitirelor este îngreunat de mulţimea de oameni care respectă o tradiţie de sorginte catolică, îmbrăţişată însă şi de ortodocşi.

”An de an, cerul coboară pe pământ și stelele se amestecă printre lumânări și flori, udate de lacrimile dorului după cei plecați la Domnul. Așa ne-au învățat strămoșii, să nu-i dăm uitării și să le prelungim dragostea prin cea mai scurtă rugăciune: ”În veci pomenirea lor!”, care este o punte și o scară către sufletele lor. Fiecare luminiță deasupra mormintelor este un petic de cer și un suflet de mamă, iar noi, copiii de altădată iubiți și iertați întotdeauna, ca o ectenie de ”iară și iară”. Făcându-ne vreme de-a depăna amintiri din caierul vremurilor trecute, ne simțim ca la ”masa tăcerii” a lui Brâncuși trecând pe sub ”poarta sărutului”, simțindu-ne obrajii mângăiați de sărutul mamei și apoi, prin rugăciunile rostite, le înălțăm sufletele pe ”coloana infinitului” spre cer cu dorința ca în veci să fie pomenirea lor”, spune protopopul ortodox al Bistriței, pr. Alexandru Vidican.

Ziua tuturor sfinţilor şi Ziua morţilor sunt două sărbători care au înlocuit de fapt ritualuri celtice de dinaintea erei noastre.

În anul 835, Papa Gregor IV a decretat ziua de 1 noiembrie ca sărbătoare religioasă închinată sufletelor martirilor credinţei în încercarea de a eradica complet serbările păgâne şi a-i încreştina pe bretoni, irlandezi, englezi şi alte popoare de origine celtă. Tradiţia laică a fost însă mai puternică, şi în cele din urmă, sărbătoarea a îmbinat atât elemente din vechile ritualuri, cât şi elemente creştine. Două secole mai târziu, în anul 1006, Papa Johannes XVIII a decretat ziua de 2 noiembrie drept Ziua morţilor.

În Marea Britanie, Ziua tuturor sfinţilor s-a numit All Saints Day sau All Hallows Day, iar seara de dinaintea ei, All Hallows Evening. În timp, prin prescurtare, a devenit Hallows’ E’en şi apoi Halloween, aşa cum a fost preluată de americani.

În tradiţia creştin ortodoxă, sunt mai multe sărbători de pomenire a morţilor pe an. Şi ori de câte ori un credincios simte nevoia să-i pomenească pe cei dragi trecuţi la cele veşnice poate să facă asta.

În zonele în care ortodocşii au trăit alături de catolici, reformaţi sau protestanţi, aşa cum se întâmplă în Ardeal, credincioşii s-au influenţat însă reciproc şi au ajuns să ţină obiceiurile împreună.

Etichete

5 comentarii

  • Faptul că greco-catolicii nu sunt pomeniți când se vorbește despre Luminație e o formă de „apropriere culturală”. Afirmația, devenită loc comun, că ortodocșii români ar fi preluat obiceiul de la catolici printr-un proces de sincretism religios si cultural nu este întemeiată. Obiceiul nu se poate observa în afara teritoriului greco-catolicismului chiar dacă contactul ortodocșilor cu romano-catolicii a fost intens și în alte părți ale țarii. „Ortodocșii” care practică această tradiție sunt de fapt greco-catolicii pe care 73 de ani de opresiune, minciună și falsificare a rădăcinilor, credinței și obiceiurilor lor nu au putut să-i îndepărteze de această frumoasă tradiție religioasă greco-catolică.
    „Aproprierea culturală este adoptarea nerecunoscută sau necorespunzătoare a unui element sau elemente ale unei culturi sau identități de către membrii unei alte culturi sau identități. Acest lucru poate fi controversat atunci când membrii unei culturi dominante se apropie de culturile minoritare.
    Potrivit criticilor practicii, aproprierea culturală diferă de aculturație, asimilare sau schimb cultural egal prin faptul că această practică este o formă de colonialism. Această practică este recepționată negativ când elementele culturale sunt copiate dintr-o cultură minoritară de către membrii unei culturi dominante fără menționarea contextului originar.
    Cei care văd aproprierea culturală ca fiind o stare de exploatare afirmă că elementele culturale sunt pierdute sau distorsionate atunci când sunt îndepărtate din contextele lor culturale originare care ajunge să fie cu totul eludat sau falsificat.”

  • Motto:
    „Si-mi pare-aşa ciudat că se mai poate
    găsi atâta vreme pentru ură,
    când viata e de-abia o picătură
    intre minutu-acesta care bate
    şi celălalt – şi-mi pare nenteles
    şi trist că nu privim la cer mai des,
    că nu culegem flori şi nu zâmbim,
    noi, care-aşa de repede murim.”
    (Magda Isanos -Murim… ca mâine-)
    Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a proclamat anul 2021 drept „Anul omagial al pastorației românilor din afara României” și „Anul comemorativ al celor adormiți în Domnul; valoarea liturgică și culturală a cimitirelor.”
    Din acest punct de vedere, „Luminatia” sau „sarbatoarea mortilor” celebrată pe data de 1 noiembrie, de către credinciosii catolici, greco-catolici, ortodocsi, protestanti, reformati din Transilvania, Banat si Maramures, are în acest an o semnificatie aparte. Simbolul principal sãrbãtorii luminatiei rãmâne lumânarea. Cimitirele comunitatilor se transformă pentru cateva ore in adevarate oaze de lumină, deoarece mormintele sunt puternic luminate si invadate de multimi de oameni. Acesta este si un prilej de intâlnire si comunicare cu rudele si prietenii, dar si de aducere aminte de cei morti, de lucrurile pe care le-au facut cât au fost in viată, mai mult de cele bune, pentru că valoarea unui om se apreciază după faptele pe care le săvârseste, dar si după respectul pe care il manifestă fată de cei raposati.
    In loc de concluzii, mai bine câteva versuri din poezia „Cobe” de George Topîrceanu:
    Tu care mă citești cu voie bună,
    Necunoscut prieten inocent,
    Tu vei muri la noapte, peste-o lună
    Sau peste zece ani, — indiferent.

    Un mare potentat ce stă departe
    (Și nimeni nu-i mai mare decât El)
    Te-a osândit nevinovat la moarte,
    Rostind sentința-i fără drept de-apel.

    Și dacă, liber ca într-un ospiciu,
    Te lasă încă-un pic să mai respiri,
    O face doar așa, dintr-un capriciu:
    Tu nu poți evada pe nicăiri.

    Zadarnic l-ai ruga, că nu te-aude,
    Zadarnic te-ai piti, te-ai face mic.
    La EL nu merge cu protecție, cu rude;
    Nu te salvează nimeni și nimic…
    …………………………………………………….
    …………………………………………………….

  • La baza tradițiilor actuale sunt sărbători mai vechi ale populațiilor .
    În tradițiile moderne religioase–All Saints Day celebrarea , comemorarea celor care au ajuns în Paradisul biblic All Souls Day cei care nu au ajuns încă.
    Odată cu despărțirea Protestanților de Biserica Catolică( o formă de rebeliune și democratizare a religiei…de la religia organizată inițiaților elitiștilor care citeau latină, greacă spre religia maselor unde fiecare poate deveni propovăduitor ..mai ales după apariția tiparului lui Guttenberg care a permis multiplicarea în masă a Bibliei , deci prezența la biserică nu mai era condiționată de accesul la traducerea preotului catolic a povestirilor biblice)
    Sărbătoarea ..transmisă de spanioli odată cu cucerirea Americii, a dat ființă la o nouă tradiție culturală mixtă. Indigenii sud-americani urmașii aztecilor, incașilor, a mayașilor..au fuzionat vechile lor credințe păgâne cu ziua pe care spaniolii prin intermediul bisericii au impus-o ..azi în Mexic e cea mai mare sărbătoare locală.. Les Dias de Muertes Ziua Morților care contrar faptului nu celebrează moartea ci viața. Populațiile locale indigene au fost decimate datorită pandemiilor transmise ..pe unde au trecut -civilizatorii creștini – au murit 90% din populații . Insule care la sosirea lui Columb aveau 60000 oameni …au rămas cu 500 Se spune că moartea a celor 56 de milioane de nativi sud-americani declanșată de sosirea Spaniolilor deja mai imunizați de-a lungul timpului ..(genetica ne dovedește că până și la malarie există o adaptare genetică în câteva sute de ani..populațiile expuse constant sunt mai rezistente tocmai prin selecția naturală a organismelor umane care supraviețuiesc).
    Deci ce are de-a face pandemia actuală cu cele trecute.
    Religia e firul cheie. Pentru azteci fascinația lor cu moartea anterioară cuceririi de către catolici le-au grăbit destinul tragic…de fapt nu poți să confrunți cu zeii sosiți călare în armuri ce îți spun legendele locale…îți omori motivația de a trăi..azi fenomenul se repetă în România sociologic prin sătucele urmate- nu te poți bate cu virusul , e voia Celui de Sus…ceea e un pic fals, din moment ce avem vaccinul și știm că știința poate bate credința..dar depinde în sistemul de gândire la care fiecare aderă.
    Cei care au raționalizat ceea se întâmplă(e un virus nou, dintr-o categorie nu chiar așa nouă- cu coronavirusuri lumea s-a mai confruntat în istoria biollogică..) au înțeles biologia, au folosit tot ceea ce știe umanitatea la nivel istoric și tehnologic și au găsit o formă de a -l combate prin intermediul vaccinului..mai mult suntem capabili ca dacă vaccinul evoluează și sunt selecționate alte variante ..să modificăm în câteva zile acel vaccin cu secvențe genetice adaptate …nou vaccin mARN efficient.. accelerăm selecția în favoarea noastră ca specie.
    Cei care au rămas la o lume anecdotică și mitologică, în care nu există rațional,..totul e explicat de Biblie înainte au o viziune fatalistă, Doamne Ajută și nu prea se înghesuie la vaccinare..din frică, din necunoaștere. Mai există varianta intermediară a elitelor care înțeleg mai multe și forțează pe cei mulți să îmbarce pe drumul nou indicat ca cel mai bun posibil de știință..și atunci de frica autorităților lumea se vaccinează.
    Dar nu pentru că au înțeles de ce e necesară, și nu pentru că a fost neapărat o decizie care le aparține prin înțelegerea a ceea ce se întâmplă în jurul lor.
    https://nypost.com/2021/03/09/atheists-are-more-likely-to-get-vaccinated-survey/
    Nimic nou.

  • Potrivit invataturilor religiei ortodoxe Purgatoriul nu exista. Exista doar Rai si iad. Daca Pugatoriul nu este recunoscut atunci de ce se mai fac pomeniri ale celor raposati???

  • Rusine primariei si bisericii ortodoxe ca n-au fost in stare de atatia ani sa amenajeze o parcare langa cimitir. Parchezi masina si te cobori in balta si noroi din cauza incompetentei si indiferentei fata de cetatenii acestui oras. Praf, mizerie, noroi si belti in fiecare an de 1 noiembrie cand multa lume se deplaseaza in cimitirul de pe deal. Platim impozite si contributii la biserici si nu vedem nici o imbunatatire, este mereu aceasi prostie.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.