ACTUALIZARE În aceste zile, la Palatul Parlamentului are loc Forumul Administrației Publice Locale, în organizarea Guvernului, prin Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP). Priorităţile celei de-a doua etape a mandatului actualului Guvern în relaţia cu administraţia publică locală şi oportunităţile existente pentru derularea unor proiecte de investiţii durabile, la nivel local, sunt dezbătute la forum.
La forum participă prefectul Ovidiu Frenț, președintele Consiliului Județean Radu Moldovan, viceprimarul Bistriței Cristian Niculae, administratorul public al județului Bistrița-Năsăud, Florin Moldovan, directorul executiv la Direcţia de Dezvoltare Durabilă din cadrul Consiliului Județean, Alexandru Toniuc.
”Am participat alături de colegi din administrația județeană la Forumul Administrației Publice Locale, al cărui amfitrion este viceprim-ministrul României, domnul Vasile Sebastian Dâncu. România se află la un moment de cotitură care îi poate schimba destinul. Chiar dacă suntem la peste 25 de ani de la căderea comunismului, majoritatea instituțiilor administrative funcționează pe aceeași logică de dinainte de 1989. Planul propus de Vasile Dâncu este unul care sper să aibă sorți de izbândă și în situația în care nu va reuși, viitorul unei Românii dezvoltate este incert! Avem nevoie de reguli clare și explicite pentru funcționarii și aleșii din administrație, avem nevoie de descentralizarea deciziei în teritoriu și de prioritizarea investițiilor publice în funcție de nevoile comunității și nu după prietenii sau cumetrii de partid. Sper că acest plan se va realiza, pentru ca visul unei Românii dezvoltate și puternice să nu rămână doar un vis frumos! Am încredere în Vasile Dâncu, în profesionalismul și bunele lui intenții!” – Radu Moldovan
Forumul va furniza o platformă de dezbateri privind prioritățile celei de-a doua etape a mandatului actualului Guvern în relația cu administrația publică locală și oportunitățile existente pentru derularea unor proiecte de investiții durabile, la nivel local. Prezentările și dezbaterile sunt moderate de viceprim-ministrul Vasile Dâncu, de înalți oficiali și reprezentanți ai conducerii MDRAP.
La eveniment au fost invitați în jur de 1.000 de participanți: prim-ministrul Dacian Cioloș împreună cu ceilalți membri ai Cabinetului, președinții celor două Camere ale Parlamentului, președinții structurilor asociative ale administrației publice locale – Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România, Asociația Municipiilor din România și Asociația Comunelor din România, ambasadori, reprezentanți ai mediului academic și ai organizațiilor non-guvernamentale, prefecţi, primari ai comunelor, orașelor și municipiilor, președinți ai consiliilor județene.
Forumul este structurat pe discuții în plen și ateliere de lucru, unde vor fi abordate teme legate de: parteneriatul dintre Guvern și administrația publică locală, strategia de dezvoltare teritorială a României, dezvoltare economică și strategii naționale în sprijinul autorităților locale, finanțări prin fonduri europene și de la bugetul de stat pentru dezvoltare locală și regională, cadastru, amenajarea teritoriului, urbanism și dezvoltare durabilă, direcții strategice în agricultură și dezvoltare rurală, descentralizare și autonomie locală, Codul Administrativ și Codul de procedură Administrativă, transparență și management.
Dacian Cioloș: ”Este necesară, așa cum am mai spus în alte rânduri, relansarea dezbaterii despre regionalizare, unde cel mai important este cum va funcționa efectiv: ce responsabilități va îndeplini viitoarea regiune administrativă, ce resurse financiare va avea la dispoziție și cum vor fi acestea alocate, care vor fi instrumentele de cooperare cu autoritățile locale/județene. Descentralizarea va continua pentru acele funcții prin a căror furnizare de către autoritățile locale se obțin beneficii suplimentare pentru cetățeni. Vom elabora analize de impact privind noi competențe de descentralizat pentru următoarele domenii: agricultură, cultură, turism, educație, tineret și sport. Este foarte important de asemenea și transferul de active neutilizate de administrația centrală, care se va face pe bază de proiecte concrete și cu obligația menținerii acestora în domeniul public sau privat al autorităților locale. Este important ca descentralizarea să fie accelerată acolo unde nu a progresat dar, în același timp, să ne gândim împreună cum poate fi realizat în mod optim acest proces. Problema resurselor financiare este esențială, atât în ceea ce privește volumul lor, cât mai ales responsabilitatea necesară în cheltuirea acestora. Avem constrângeri bugetare evidente, care împiedică în următorii 2-3 ani suplimentarea spectaculoasă a resurselor financiare transferate administrației publice locale, ținând cont și de contextul internațional tot mai instabil. Este nevoie de cheltuirea mult mai responsabilă și mai eficientă a resurselor existente: din păcate aproape zilnic presa sau Curtea de Conturi sau chiar procurorii ne arată exemple de risipă, incompetență și corupție”.
Vasile Dâncu: ”Aş putea să spun că în ultima vreme, noi, că reprezentanţi ai puterii centrale, putem recunoaşte că există deficienţe pe care nu le-am putut rezolva în cele 8-9 luni de guvernare – că, de ex., accelerarea unei proceduri legate de zonele metropolitane. De multe ori dvs. primarii spuneţi că sunteţi prea mici pentru proiecte mari, dar cu ajutorul Guvernului se pot găsi resurse şi pentru proiectele mari. Vrem să facem cooperare descentralizată, schimb de reţete de succes, pentru că de multe ori administraţia locală e mai creativă decât administraţia centrală, iar noi vrem să premiem proiectele de succes. Vrem să luăm în calcul planurile de acţiune locală, atunci când facem strategiile naţionale. Am preluat deja foarte multe experienţe şi observaţii din teritoriu. Problema echităţii salarizării: e adevărat că sistemul de salarizare este în acest moment inechitabil. Există o diferenţa între salarizarea de la centru şi cea din teritoriu, de aceea vom realiza un proiect de lege pe care îl vom lăsa moştenire următorului guvern şi care va remedia acesta inechitate, în funcţie de resursele existente. Avem în vedere centrele de dezvoltare zonale. Vom crea criterii clare şi standarde de cost pentru administraţia publică locală. Toate Guvernele de până acum au rămas datoare autorităţilor locale. Cum le oferim independență şi autonomie? Cred că în ultima vreme s-a născut o dezbatere importantă legată de dezvoltare şi e timpul să vedem în ce măsură autorităţile publice locale pot fi actori importanţi ai dezvoltării. E adevărat că mediul privat susţine dezvoltarea economică, dar o dezvoltare sistematică, planificată, nu poate fi făcută fără administraţie. O parte din probleme vor fi rezolvate prin noul Cod Administrativ şi noul Cod de procedură Administrativă, pe care sper să îl putem prezenta Parlamentului în luna octombrie şi care codifică integral 18 legi care guvernează APL”.
Asociația Comunelor a prezentat câteva modificări pe care le consideră necesare în legislaţie, precum şi un proiect de pact naţional, printre modificările cerute fiind modul de numire al viceprimarilor, dar şi revenirea la numărul de consilieri locali din vechea leg: viceprimarul sau viceprimarii să fie numiţi în această funcţie prin dispoziţia primarului. S-a mai cerut revenirea la numărul de consilieri locali existent în legea veche, care este mai mic decât în prezent, adoptarea hotărârilor consiliilor locale cu 50%+1 din voturi, deoarece în prezent există trei tipuri de majoritate prevăzute de lege, iar la stabilirea salariilor primarului, viceprimarului şi secretarului să se ia în calcul doar numărul cetăţenilor unităţii administrativ-teritoriale, nu faptul că sunt comune, oraşe sau municipii.
Degeaba se duc la conferinte ca bistrita arat jalnic… nu sunt in stare sa faca un parc de distractii….. sunt niste incompetenti platiti din banul public
Distractie iti trebuie tie taranoi cu fite de Bistrita. La capalit bre, ca sunt sigur ca nu ai fost nici macar la vot.
parca e poza de la plenara CC al PCR din 82. sa mor eu. nu s-a schimbat nimic in anii astia . nimic.
Așa și ? Cum ai vrea să fie niște poze de la un Forum al Administrației ? Vorbiți să vă aflați în treabă !
ia uite ca a schimbat poza dna Sabau. nu mai este poza de la plenara. pacat
Nu se schimba si datorita tie Raule, pt. ca tu nu mergi la vot. Cel putin asta susti tot timpul. Ca tine sunt milioane de indiferenti care stau si se lasa furati si prostiti. Tine-o tot asa , si asteapta schimbarea la calendele grecesti.
nu ma intereseaza votul de nici o forma , nu ma afecteaza faptul ca nu votez si ca a iesit X sau Y. ma doare doar ptr voi ptr ca o duceti tot asa ca inainte.
Nu exista vointa politica. Inca din 2013, guvernul Ponta-2 care se lauda cu o sustinere USL in parlament de 70% nu a avut curajul sa vina cu o reforma administrativa profunda. In primul rand, a renuntat la regionalizarea promisa cu surle si trambite, a cautat tot felul de paleative. Regionalizarea trebuia sa aiba ca obiectiv esential descentralizarea si un grad ridicat de autonomie regionala. Aceasta descentralizare trebuia realizata prin trecerea unor prerogative de la nivel central la regiune, care trebuie sa dobandeasca autonomie regionala. Aceasta este prima conditie necesara dar nu suficienta, deoarece regionalizarea cu mentinerea judetelor nu rezolva nimic, dimpotriva adauga un nivel suplimentar de birocratie intre administratia centrala si locala. Ar fi fost numai un mod de satisfacere a clientelei politice USL-iste. Cu alte cuvinte pe langa baronii de la nivelul judetelor ar mai fi aparut si superbaronii regionali. Reusita procesului de reforma administrativa ar presupune infiintarea regunilor concomitent cu desfintarea judetelor si trecerea unor prerogative de importanta zonala, ale acestora la regiune, si a celorlalte atributii judetene care au importanta locala, la primarii, unde cu adevarat sunt mai aproape de cetatean. Astfel, orasele si comunele mari vor putea primi mai multe atributii in timp ce comunele mici vor ramane cu functiile actuale. Aceasta ar conduce in scurt timp la asocierea comunelor si realizarea unor nuclee in jurul comunelor mari care sa dispuna de potential propriu pentru sustinerea functiilor administrative din primarie. Ulterior, Dragnea din postura de ministru al dezvoltarii regionale a incercat o actiune prin care se mima asa-zisa “descentralizeze”, adica un sistem mentinand tarele sale precum risipa, coruptia enedmica, incompetenta care si pana acum s-au manifestat copios la nivelul administratiei publice .