Economie Social

Vezi ce nereguli a găsit Curtea de Conturi la instituţiile din Bistriţa-Năsăud

Curtea de Conturi a făcut public raportul pe anul 2010. Curtea de Conturi verifică dacă fondurile publice sunt corect contabilizate şi dacă sunt cheltuite în conformitate cu reglementările aplicabile.

Curtea de Conturi este instituţia înfiinţată în baza Constituţiei cu scopul de a efectua auditul gestiunii finanţelor publice ale României. Începând cu anul 2009, Curtea de Conturi elaborează un raport anual de activitate, dat publicităţii pe portalul www.curteadeconturi.ro.

Direcţia Generală a Finanţelor Publice (DGFP) Bistriţa-Năsăud este acuzată de Curtea de Conturi că a creat, în 2010, un prejudiciu de 713.000 de lei bugetului de stat întrucât nu a verificat tranzacţiile derulate de societăţile importante din judeţ plătitoare de TVA care au cifre de afaceri mari.

Potrivit raportului Curţii de Conturi a României, DGFP Bistriţa-Năsăud nu a verificat „legalitatea şi realitatea” tranzacţiilor derulate de societăţi comerciale care în anul 2010 au realizat cifra de afaceri semnificativă şi care au înregistrat obligaţii de plată datorate la bugetul consolidat de valori scăzute sau înregistrează  TVA de rambursat.

Potrivit sursei citate, valoarea estimativă a abaterii este de 713.000 de lei.

Totodată, potrivit Curţii de Conturi, DGFP Bistriţa-Năsăud este vinovată de faptul că nu a avut în vedere controlul modului de utilizare de către agenţii economici a sumelor transferate din Trezorerie, pentru plata drepturilor salariale, deşi aceasta reprezintă o zonă potenţială de risc, de sustragere de la plata obligaţiilor fiscale către bugetul general consolidat al statului.

Pe de altă parte, Curtea de Conturi a mai găsit abateri şi la Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Bistriţa-Năsăud, instituţie la care nu au fost aplicate sancţiunile legale tuturor angajatorilor care nu au depus la termen sau au depus cu întârziere declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate.

Tot la AJOFM Bistriţa-Năsăud, Curtea de Conturi a mai descoperit că directorul coordonator şi directori coordonatori-adjuncţi au fost salarizaţi fără temei legal în perioada 28.02-19.07.2010, ca urmare a neadoptării unor măsuri care să vizeze intrarea în legalitate a raporturilor de muncă încheiate în baza unor contracte de management, potrivit prevederilor OUG nr. 105/6.10.2009, declarate neconstituţionale prin Decizia CC nr. 1.629 din 3 decembrie 2009, situaţie care s-a întâlnit în 108 cazuri din toată ţara.

Abateri de la prevederile legale care au generat prejudicii, plata unor drepturi salariale peste nivelurile legale prevăzute în contractul individual de muncă şi a unor sporuri necuvenite, precum şi a contribuţiilor aferente acestor drepturi acordate, în sumă totală de 176 mii lei (Spitalul Judeţean de Urgenţă Călăraşi, Spitalul Judeţean de Urgenţă Zalău, Spitalul de Urgenţă Sf. Pantelimon Focşani, Spitalul de Boli Cronice Crasna – Sălaj, Spitalul Orăşenesc Beclean – Bistriţa Năsăud);  acceptarea la plată a contravalorii unor bunuri nerecepţionate şi servicii neefectuate, constând în: asistenţă juridică, servicii de transport, reparaţii curente supradimensionate în situaţiile de lucrări, tichete de masă necuvenite, în sumă totală de 575 mii lei (printre ele, Spitalul Judeţean de Urgenţă Bistriţa-Năsăud).

Cu privire la obligaţiile cuvenite bugetului de stat şi bugetelor unităţilor administrativ teritoriale, nestabilirea, neconstituirea, nedeclararea şi nevirarea la bugetul statului a obligaţiei financiare cu titlu de „vărsăminte de la persoane juridice pentru persoanele cu handicap neîncadrate” în sumă de 368 mii lei (printre ele, Spitalul Orăşenesc Beclean – Bistriţa-Năsăud, Spitalul Judeţean de Urgenţă Bistriţa-Năsăud)

Cu privire la constituirea şi utilizarea fondurilor pentru desfăşurarea de activităţi conform scopului, obiectivelor şi atribuţiilor prevăzute de actele normative prin care a fost înfiinţată entitatea.

Neevidenţierea şi neconstituirea sumelor privind fondul de dezvoltare a spitalului. Printre spitale se află Spitalul Judeţean deUrgenţă Bistriţa.

Constatări la Inspecţia Muncii şi la inspectoratele teritoriale de muncă. Nu au fost respectate prevederile OMFP nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern, cuprinzând standardele de management/control intern la entităţile publice si pentru dezvoltarea sistemelor de control managerial şi ale Legii privind auditul public intern, nr. 672/2002, cu modificările şi completările ulterioare. Constatările au fost identificate la Inspecţia Muncii şi la inspectoratele teritoriale de muncă: Argeş, Gorj, Satu Mare, Vaslui, Bistriţa-Năsăud, Mehedinţi, Timiş, Bihor, Braşov, Caraş-Severin, Maramureş, Neamţ, Brăila şi Bacău.

La inspectoratele teritoriale de muncă nu au fost stabilite, înregistrate, urmărite şi încasate, în toate cazurile, accesoriile aferente obligaţiilor neachitate la termenul legal de către angajatorii plătitori ai comisionul de 0,25% şi 0,75% calculat la fondul de salarii pentru prestaţiile efectuate de inspectoratele teritoriale de muncă. S-au constatat deficienţe în modul în care au fost reflectate în fişa angajatorului sumele încasate, nerespectându-se întotdeauna natura plăţii şi destinaţia acestora, fiind făcute înregistrări eronate privind debitul datorat şi accesoriile aferente.

Abaterile au fost constatate la Inspectoratele Teritoriale de Muncă: Bucureşti, Gorj, Buzău, Brăila, Galaţi, Prahova, Teleorman, Botoşani, Bistriţa-Năsăud, Constanţa, Vâlcea, Mehedinţi, Vaslui, Mureş, Giurgiu, Argeş.

Principalele constatări rezultate din acţiunile de audit şi control desfăşurate la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale

Exactitatea şi realitatea datelor reflectate în situaţiile financiare, nerespectarea prevederilor legale privind organizarea şi conducerea contabilităţii. În cadrul acestui obiectiv, au fost identificate abateri cu privire la neorganizarea şi neconducerea contabilităţii potrivit dispoziţiilor legale, ceea ce a determinat ca la unele unităţi administrativ-teritoriale situaţiile financiare să nu ofere o imagine fidelă a poziţiei şi performanţei financiare a entităţilor în cauză.

Cazurile din Bistriţa-Năsăud: comuna Dumitra, municipiul Bistriţa.

Modul de stabilire, evidenţiere şi urmărire a încasării veniturilor bugetare, în cuantumul şi la termenele stabilite de lege.

Nestabilirea veniturilor din exploatarea masei lemnoase: judeţul Bistriţa-Năsăud (198 mii lei la comuna Prundu Bârgăului).

Calitatea gestiunii economico-financiare

Abaterile de la legalitate şi regularitate care au avut un caracter negativ asupra calităţii gestiunii economico-financiare au fost determinate în principal de nerespectarea prevederilor legale referitoare la administrarea patrimoniului public şi privat al unităţilor administrativ-teritoriale, nerespectarea reglementărilor legale în efectuarea cheltuielilor, precum şi a celor referitoare la achiziţiile publice.

Nerespectarea prevederilor legale privind efectuarea inventarierii patrimoniului şi reevaluării tuturor elementelor patrimoniale la termenul prevăzut de lege, precum şi asigurarea integrităţii bunurilor patrimoniale reprezintă una din cele mai des întâlnite deficienţe.

Cazurile din Bistriţa-Năsăud: comunele Josenii Bârgăului, Dumitriţa, Budacu, Feldru, Rebra, municipiul Bistriţa.

Nerespectarea reglementărilor legale referitoare la achiziţiile publice

neinstituirea procedurilor proprii privind iniţierea, derularea şi monitorizarea proceselor de achiziţii publice, care să conţină atribuţii şi responsabilităţi concrete pentru personalul implicat în aceste activităţi, cu accent pe respectarea legalităţii şi a principiilor de transparenţă, liberă concurenţă,

tratament egal şi eficienţă a fondurilor publice;

superficialitate în evaluarea ofertelor la momentul atribuirii contractelor de lucrări şi insuficienta implicare a membrilor comisiei de evaluare în verificarea caietului de sarcini şi a ofertelor participanţilor la procedura de achiziţie publică;

modul defectuos de urmărire a realităţii şi legalităţii datelor înscrise în situaţiile de lucrări prezentate de către executanţi;

neurmărirea modului de respectare a clauzelor înscrise în contractele încheiate pentru efectuarea serviciilor de dirigenţie de şantier care au fost externalizate.

Cazul din judeţul Bistriţa-Năsăud: comuna Dumitra.

neinstituirea procedurilor proprii privind iniţierea, derularea şi monitorizarea proceselor de achiziţii publice, care să conţină atribuţii şi responsabilităţi concrete pentru personalul implicat în aceste activităţi, cu accent pe respectarea legalităţii şi a principiilor de transparenţă, liberă concurenţă,

tratament egal şi eficienţă a fondurilor publice;

superficialitate în evaluarea ofertelor la momentul atribuirii contractelor de lucrări şi insuficienta implicare a membrilor comisiei de evaluare în verificarea caietului de sarcini şi a ofertelor participanţilor la procedura de achiziţie publică;

modul defectuos de urmărire a realităţii şi legalităţii datelor înscrise în situaţiile de lucrări prezentate de către executanţi;

neurmărirea modului de respectare a clauzelor înscrise în contractele încheiate pentru efectuarea serviciilor de dirigenţie de şantier care au fost externalizate.

Cazul din judeţul Bistriţa-Năsăud: comuna Dumitra.

Cazurile de aplicare de amenzi contravenţionale, de suspendare din funcţie, de sesizare a organelor de urmărire penală, de încălcare a unor obligaţii

Urmare a acţiunilor de control şi audit financiar desfăşurate la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, au fost înregistrate cazuri în care au fost semnalatefapte prevăzute de lege ca fiind contravenţii şi a căror constatare şi sancţionare intră în competenţa Curţii de Conturi. Au fost încheiate procese verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor şi acordate amenzi, domeniile vizate fiind următoarele:

încălcarea altor prevederi ale Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care s-au aplicat amenzi contravenţionale la comuna Budacu de Jos, judeţul Bistriţa-Năsăud pentru încadrarea eronată a unor cheltuieli de capital la bunuri şi servicii.

Adaugă comentariu

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.