Actualitate

Sergiu Petruşca, cel mai bun la proba practică a naţionalei de chimie. Gândurile unui olimpic

Sergiu Petruşca, acum elev în clasa a XI-a la Colegiul Naţional „Liviu Rebreanu” din Bistriţa, s-a întors de la Olimpiada Națională de Chimie de la Craiova cu un meritoriu loc III şi cu cel mai mare punctaj la proba practică. De asemenea, el a fost cooptat şi în lotul lărgit al României în urma unei probe de baraj.

„Munca depusă în vederea pregătirii pentru această competiție, la nivelul clasei a 11-a, care încununează chimia organică, a fost cu adevărat o provocare în acest an. Rezultatele obținute confirmă faptul că orice scop este realizabil dacă și numai dacă omul pune suflet în ceea ce face”, a transmis Sergiu într-o scrisoare deschisă transmisă redacţiei noastre în care a descris experienţa de olimpic.

„M-am întors din capitala Olteniei cu locul al 3-lea în generația mea, obținând totodată premiul special pentru cel mai mare punctaj la proba practică a clasei a 11-a. Surpriza cea mare a fost calificarea mea în lotul lărgit al României, format din primii 20 de elevi din țară, acesta fiind realizat în urma unei probe de baraj, specifică tuturor olimpiadelor de științe exacte.

Olimpiada nu este nici pe departe doar despre niște subiecte (foarte) dificile și despre niște tabele cu rezultate. Olimpiada este locul în care se întâlnesc sute de elevi cu o pasiune comună. Insist pe acest fapt, deoarece stereotipul olimpicului a ajuns în țara noastră un subiect foarte sensibil. Da, olimpicii de mare performanță își sacrifică din timpul liber pentru a învăța, lucru pentru care, adesea, sunt judecați de colectivitate, din varii motive (mai nou este strigător la cer să înveți, nu-i așa?). Nu, olimpicii nu au scris pe frunte „Nu vorbiți cu mine”, iar, sincer vorbind, la olimpiadele școlare am legat cele mai puternice prietenii din anii de liceu. Deoarece împărtășim aceleași interese și deoarece revederile noastre sunt rare, dat fiind că suntem din toate colțurile țării, olimpiada surprinde fericirea reîntâlnirii noastre. Să ne pierdem într-un oraș străin nouă, să ne urăm succes înainte de probă, să ne ridicăm în picioare aplaudând reușitele noastre, să ne facem cu mâna la plecarea spre casă, să ne plănuim cum să ne revedem cât mai curând, distanța devine astfel un catalizator al prieteniilor sinere.

Din acest punct de vedere, consider că destinația contează mult mai puțin decât calea aleasă. Rezultatele competițiilor sunt adesea singurul lucru care poate cuantifica cunoștiințele concurenților. Astfel, lumea vede olimpicii doar din prisma culorii unei medalii sau a unui punctaj obținut. Și totuși, acestea sunt doar lucruri punctuale în performanța lor. Nimeni nu observă cât de important este faptul ca noi să interacționăm, să împărtășim idei, să formăm legături, să ne bucurăm de vederea unui nou oraș, să fim curioși de cultura și de istoria locală a locului desfășurării competiției. Prieteniile din timpul unei competiții rămân puternice ani buni, acestea fiind un premiu mult mai important decât niște foi de hârtie sau a unor felicitări fade.

Această națională a fost pentru mine o dovadă că nimic nu este imposibil. Nu am dorit niciodată să primesc o atenție deosebită pentru ceea ce am făcut. Sunt mândru în schimb de rezultatele cu care m-am întors în acest an, atât pentru mine, cât și pentru chimia județului nostru, întrucât toate cunoștiințele mele vor fi împărtășite generațiilor următoare.

Lotul județului nostru s-a mai întors cu încă un rezultat deosebit, cel al Mariei Șerban, elevă în clasa a 9-a la Colegiul Național „Liviu Rebreanu” Bistrița, care a obținut o mențiune specială.

Vreau să le spun tuturor celor care nu sunt siguri pe ei din cauză că locuiesc într-un orășel fără istoric în competiție că pot performa, atâta timp cât își doresc și muncesc pentru acest lucru. Sunt atât de mulți elevi în această situație care au reușit să depășească acest lucru în ultimii ani încât totul este realizabil.

Le transmit tuturor care cred cu tărie în stereotipul olimpicului să se gândească de două ori înainte să judece persoanele în cauză, sau cel puțin să se abțină până atâta timp cât nu cunosc cu adevărat persoana în cauză. De asemenea, le urez celor care vor să performeze să nu fie afectați de gurile rele sau de lauda necontenită a unor persoane care nu au depus niciun gram de efort în anii lor de liceu; fiți selectivi și credeți în valoarea voastră!

Mă simt deosebit de încântat pentru statutul de gazdă pe care îl voi avea săptămâna viitoare, în cadrul Olimpiadei Naționale Științele Pământului, desfășurată la Bistrița. Sunt nerăbdător să le arăt prietenilor dragi medievalitatea orașului nostru, petrecând o altă serie de momente de neuitat împreună.

Pentru acest prim hop în anul școlar actual, le mulțumesc îndeosebi părinților mei și doamnei mele profesoare de chimie, Sărmășan Adina. Fără ajutorul lor, totul ar fi fost un vis nematerializat. De asemenea, pentru susținerea morală și pentru simțul umorului bine ales, care mereu m-a scos din situațiile critice, le mulțumesc prietenilor mei din toată țara, de la Maramureș până la Călărași și de la Arad până la Iași: sunteți cei mai faini! Hai să le arătăm că bistrițenii luptă până la capăt!”, ne-a scris el.

12 comentarii

  • Felicitari elevilor!
    Degeaba este si profesoara in poza. Meritul ei este unul minim.
    Stim cat de buna profa este.
    Teorie si iar teorie …
    La probleme sau explicarea reactiilor e inexistenta.
    Cred ca nici ea nu le stie.
    Profesorul Coros, tot de la CNLR, are cateva clase peste ea!

  • Știți senzația pe care o ai in timpul si la finalul unui act artistic care te-a mișcat nespus? Și aplauzele pe care le oferi? Ei uite, așa am aplaudat eu sufletește cuvintele acestui tânăr. Felicitări pentru rezultat dar mai presus felicitări pentru gândire și simțire. Iar pentru părinții tăi tot respectul unui părinte care poate doar să spere că ar putea avea șansa de a se bucura de asemenea realizări din partea propriilor copii.

  • Te felicit si eu,Sergiu! …Pentru rezultat, dar mai ales pentru felul in care ai stiut sa transmiti tuturor emotiile si trairile tale. Dincolo de faptul ca esti olimpicul merituos al unei stiinte exacte, se vede ca esti prieten bun cu limba romana, ca ai „irosit” timpul frumos, citind, acumuland, slefuindu-ti mintea…Un exemplu pentru tinerii de azi, pentru noi toti.

    • Sergiu merită felicitări pentru ceea ce a realizat şi pentru felul în care-şi exprimă trăirile, dar îi recomand ca pe viitor să acorde o atenţie mai mare şi corectitudinii în scris în limba română. Nu aş fi scris acest comentariu, dacă o greseală în scris nu se repeta. Când am văzut scris a doua oară cuvântul „cunoştinţă/ţe” scris – cunoştiinţă/ţe – mi-am dat seama că băiatul aşa ştie că se scrie această noţiune, deci trebuie să fie atenţionat asupra incorectitudinii scrisului, deoarece va continua să scrie şi în continuare greşit. Cele două exemple sunt: ( „…. lucru care poate cuantifica cunoştiinţele concurenţilor.” şi „… întrucât toate cunoştiinţele mele vor fi împărtăşite generaţiilor următoare.”), deci se scrie corect – cunoştinţă; cunoştinţe.

  • Sergiu,
    Meritul este al tau si doar al tau, pentru ca daca meritul era al Adinei Sarmasan, ar fi avut si alti elevi olimpici!
    Din pacate, am avut-o si eu profesoara pe aceasta doamna, dar, la partea de reactii si probleme, este cam pe langa….. la fel si comportamentul acesteia….
    Dupa parerea mea, singura profesoara adevarata de chimie este DOAMNA Pop Elena de la CNAM. De departe este cea mai buna!!!!
    Asa ca, te felicit doar pe tine, Sergiu!! Datorita tie, profesorii din CNLR mentin prestigiul colegiului, care stim cu totii…… e de domeniul trecutului. Noroc cu tine, Rares Buhai si altii, care daca erau la alta scoala probabil, aveau cel putin aceleasi rezultate, posibil chiar mai mari

  • Sunt ușor dezamăgit de reacția unor persoane legate de acest articol. Din punctul meu de vedere, în legătură cu implicarea doamnei mele profesoare în pregătirea mea, eu sunt cel care poate să o aprecieze cel mai bine. Vreau să subliniez faptul că doamna profesoară are și alți olimpici. În anul 2016, din cei 7 participanți la etapa națională, 3 au fost elevii ei, iar din cele 4 mențiuni speciale, 2 au fost luate de aceștia. În anul 2017, din cei 6 participanți la etapa națională, 4 au fost elevii ei, iar din cele 2 mențiuni speciale, una a fost luată de eleva ei, iar mențiunea de către mine, tot elevul ei. În anul 2018, din cei 5 participanți la etapa națională, 2 au fost elevii ei, iar singurele premii: o mențiune specială și un premiu III, au fost aduse tot de elevii ei. Și atunci, adresez o simplă întrebare: e o simplă coincidență faptul că rezultatele județului nostru au fost aduse în ultimii ani preponderent de elevii acestei profesoare? Răspunsul este clar: nu. Pregătirea a fost temeinică, iar rezultatele pe măsură. Au fost aduși în discuție și alți profesori prestigioși ai județului, pe care eu îi respect enorm. Nu era necesar să apară în câteva comentarii răutăcioase scrise sub semnul anonimatului. Sunt mândru de faptul că am un profesor de chimie care a ajutat substanțial performanța mea. Sunt mândru că sunt elev la Colegiul Național „Liviu Rebreanu” Bistrița, la al cărui prestigiu contribui și eu, împreună cu toți olimpicii rebreniști.

  • Doamna profesoara merita toate laudele alaturi de Sergiu! Un profesor care reuseste sa transforme o materie greoaie astfel incat si cel mai slab elev sa inteleaga, este intr-adevar un profesor ce merita apreciat. Felicitari!

  • bravo de 3 ori.
    poate trebuiau premiati si acesti copii de catre CJ. nu doar …..
    spun si eu asa.

    asi face-o eu daca mi-ar cere cineva

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.