”Clujul devine din ce în ce mai mult un centru de dezvoltare cu impact regional, național, dar relevant şi pentru această zonă a Europei. Universitàțile şi industriile inovative reprezintă principalul motor de dezvoltare. Bistrița poate profita de această realitate pe model occidental sau va deveni un satelit sărac al unui Cluj tot mai bogat, pe varianta specifică Americii Latine”, a menționat pe Facebook președintele PNL Bistrița-Năsăud, Ioan Turc:
Parteneriatele avantajoase în educație, economie şi agrement sunt condiționate de mobilitatea persoanelor; mărfurilor şi serviciilor. Construcția de drumuri şi autostrăzi este în sine un subiect jenant. Masterplanul pentru transport, pe componenta sa rutieră, se schimbă mereu doar pentru a amâna marile proiecte. Ne rămâne pe termen scurt o singură soluție: calea ferată. De 6-7 ani, între Bistrița şi Cluj (distanța pe calea ferată este de cca 120 km) nu mai circulă nici un tren de tip „InterRegio”. La ora actuală, între cele două oraşe circulā într-un interval de 24 de ore 11 trenuri: 7 trenuri ale operatorului național de transport feroviar „CFR Călători” (4 spre Cluj şi 3 retur) şi 4 ale operatorului privat „Interregional Călători” (două tur, două retur).
Din cauza numărului mare de opriri (în jur de 22), călătoria între cele două oraşe durează cel puțin 3 ore. De exemplu, trenul nr. 14311 pleacă din stația Bistrița Nord la ora 04.08. şi ajunge la Cluj la ora 07.40, după 22 de opriri al căror timp de staționare este de 59 de minute. Dacă adăugăm şi timpii de frânare şi de demarare, constatăm că perioada pentru acoperirea distanței este majorată cu cel puțin o oră şi jumătate. Trenurile de tip „InterRegio” sau „accelerat” ar parcurge distanța în mai puțin de două ore cu trei opriri a cât 2 minute în Beclean, Dej şi Gherla.
Ținând cont de faptul că ruta Bistrița – Cluj şi retur este cea mai profitabilă din întreaga regională, este imperios necesară reintroducerea trenurilor de tip „accelerat”. Pe termen mediu, intervenția la infrastructura căii ferate şi investițiile în trenuri noi ar duce la parcurgerea distanței dintre cele două oraşe în circa o oră, în condiții de maximă siguranță şi confort. Proiectul de realizare a unei gări la Cluj Aeroport vine să întărească această abordare.
Le solicit parlamentarilor puterii şi presedintelui CJ Bistrița-Năsăud, Radu Moldovan, să depună toate diligențele la Ministerul Transporturilor pentru introducerea unor trenuri accelerate, la ore de maxim interes pentru călători. Ne-au arătat ce „pot” prin reintroducerea meteorică a trenului „politic” Ilva Mică – Rodna. Vă rog, faceți acest gest util pentru Bistrița şi pentru județ”.
Corect
Un tren personal poate parcurge distanta Bistrita- Cluj (120 km.) in 2 ore, cu conditia ca infrastructura (poduri, sine, traverse) sā fie reparatā. In prezent sunt numeroase limitari de viteza la treceri peste poduri (Saratel, Beclean etc. ) si alte tronsoane de cale feratā. Degeaba ai tren care poate circula cu 180km/h dacā limita de viteza este 80km/h.
Timpul total de oprire in 22 de halte nu ar trebui sā fie de 59 min. ci de max. 1 min/haltā cu un buffer (stationare de 5 min. la jumātatea distantei (Dej).
Se poate si cu Personalul. In douā ore. Cu opriri scurte si cu infrastructurā la zi!
Ce acceleratul este mai complicat. Din 22 halte, sari peste 18 si opresti doar in 4. Adicā costul calatoriei nu se mai imparte la pasagerii din 22 halte. Doar pasagerii din Bistrita, Beclean, Dej, Gherla si Cluj plātesc cheltuielile.
Nea Turc, matale aberezi in mod regulat si articulat! N-ai reusit sa faci gestul „eliminarii dosarului cu sina” la Reg. Comertului dar vorbesti de trenuri de mare viteza. Faptul ca vorbesti de trenuri care circula cu 160km/h in Romania arata ca esti rupt de realitate si nu poti mai mult decat gargara electorala.