Social

Ce se va întâmpla cu pontoanele de la Colibiţa după ce nivelul lacului va scădea cu 65 de metri

Persoanele care deţin pontoane pe lacul de acumulare de la Colibiţa trebuie să găsească soluţii să îşi salveze construcţiile întrucât nivelul apei va scădea cu 65-67 de metri, au anunţat reprezentanţii Companiei Naţionale Apele Române care vor începe lucrări de creştere a gradului de siguranţă al barajului de îndată ce vor obţine bani europeni.

Şeful Administraţiei Bazinale Someş-Tisa, Marius Cristian Ciulbea, le-a dat însă şi o veste proprietarilor de pontoane.

„Pontoanele acum când o să scadă nivelul lacului, fiecare va trebui să aibă fiecare grijă când va scădea apa. Probabil cu propria greutate va rămâne suspendat. În acest moment, am găsit soluţiile potrivite pentru ca acei oameni care au pe lac pontoane şi nu creează probleme deosebite mediului – suntem totuşi în anul 2018 – să plătească o anumită taxă statului român pentru că şi statul trebuie să câştige. Îi aducem în legalitate astfel încât să plătească o taxă pe an statului român şi cu asta să rezolvăm şi problema legală a pontoanelor”, a spus Marius Cristian Ciulbea.

Totodată, el a ţinut să reamintească faptul că bărcile cu motor termic sunt interzise pe lacul Colibiţa.

„Se intervine, au fost controale ale SGA cu Jandarmeria, cu Poliţia, toată lumea pe lac. Sunt procese verbale în acest sens. Regulamentul de exploatare în ce priveşte ambarcaţiunile este foarte clar. În acest moment nu se poate circula cu ambarcaţiuni cu motor termic pe lacul Colibiţa. Se poate discuta de motor electric, de vele, de vâlse, de hidrobiciclete. Se poate şi înota în lac pe propria răspundere şi pe propriul risc”, a mai menţionat şeful ABST.

În ce priveşte deversarea apelor uzate în lac, el a menţionat: „Noi, Apele Române, şi anul trecut, şi anul acesta, avem acţiuni în jurul lacului Colibiţa şi am încercat să determinăm lumea să înţeleagă că proprietatea statului trebuie respectată şi cu acea întăbulare până la cota de 800 oamenii au înţeles că trebuie să îşi retragă gardurile. Am avut şi un control mai amplu în zonă, cu inspecţia de la SGA Bistriţa şi am încercat să identificăm şi problemele cu partea de fose. Ce pot spune este că e foarte clar că trebuie să respectăm legea şi, în acest context, trebuie să înţelegem că nu se poate deversa în lac nimic. Mai mult decât atât, în momentul în care inspectorii se deplasează în teren, cer în primul rând procesul verbal cu care cei care au propietăţi acolo, în zonă, vidanjează fosele septice”.

Potrivit proiectantului lucrării de la Colibiţa, apa va scădea cu 65-67 de metri diferenţă de nivel după golirea lacului, dar acest lucru nu ar trebui să le creeze probleme proprieatrilor de pontoane.

„Asemenea pontoane, dacă ele au fost executate în conformitate cu normele şi cu procedura din hidrotehnic nu au de ce să aibă probleme. Gândiţi-vă la procedura flux-reflux, la lacurile care au regim de golire în timpul verii. Există soluţii, nu e o problemă”, a spus Cătălin Popescu, director tehnic la firma care face proiectul de la Colibiţa.

După ce vor fi realizate aceste lucrări finanţate cu bani europeni, Administraţia Bazinală Someş-Tisa dă asigurări că barajul de la Colibiţa va avea o perioadă de garanţie de 100 de ani, iar echipamentele hidromecanice de 50 de ani.

5 comentarii

  • Acolo unde sunt pontoane, apa nu are 65 m, ci cel mult 2-3 m. Nivelul va scadea cu 65m in dreptul barajului. Probabil vor ramane pe uscat pana ce nivelul lacului va creste la loc. Intre timp, proprietarii vor privi prin binoclu la ceea ce va mai ramane din lac, spre baraj. Apropo, ambarcatiunea din imagine merge cu vasle, ma gandesc, din moment ce nu are vele si motorul termic este interzis 😛

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.