După întâmplările de la Telciu, unde un dulap a căzut peste un copil și i-a zdrobit degetele, și de la Năsăud, unde un elev a căzut printre scări de la etajul Școlii Gimnaziale ”Mihai Eminescu” și a murit, Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud a făcut un control să vadă dacă și cum este organizat serviciul pe școală în fiecare dintre cele 110 unități cu personalitate juridică. Verificarea a avut loc între 7 -18 octombrie a.c..
Inspectorul școlar Simona Konradi a prezentat, joi, în ședința lunară cu directorii de școli, concluziile acestei iunspecții tematice și a explicat că ea ”a fost declanșată de evenimentele acestea nefericite și nu a avut alt scop decât să vedem cum este organizat serviciul pe școală și să facem consiliere astfel încât să ne protejăm mai bine toți, atât elevii, cât și pe noi înșine de întâmplări nefericite”.
În ce privește existența unui regulament intern sau procedură de organizare a serviciului pe școală, ISJ a constatat că toate unitățile au un document programatic pentru organizarea acestui serviciu: 45% dintre unitățile de învățământ au un capitol distinct în regulamentul intern cu avize din anii trecuți sau în curs de avizare din acest an școlar, 35% au proceduri specifice, iar 20% prevederi și în regulament, și în procedură.
În ce privește elaborarea sau finalizarea serviciului pe școală în anul școlar 2019-2020, ISJ a constatat că toate unitățile de învățământ au finalizat distribuirea profesorilor în pozițiile precizate în regulamente și au corelat orarul anului școlar cu orarul profesorului de serviciu.
Referitor la criteriile pe care ar trebui să le cunoască toate cadrele didactice în ce privește serviciul pe școală, Konradi a spus că acestea au fost convenite la modul general și asumate în Consiliul de administrație, Consiliul profesoral sau în Comisia paritară: ”30% din unitățile de învățământ au regulament sau criterii care sunt acolo din inerție. Aduc din spate practici deja bătucite de atâția ani fără a interveni cu revizuiri anuale referitoare la numărul necesar de cadre didactice sau la frecvența cu care se efectuează serviciul pe școală. S-ar putea să nu ajungă, s-ar putea să facă de serviciu de două ori pe săptămână. Oricum, intră în sarcina noastră să supraveghem copiii până la urmă. În unele școli primare, responsabilitatea securității elevilor revine unui dascăl din spațiile respective, ceea ce e foarte greu. Se recomandă identificarea riscurilor și vulnerabilităților diverselor spații școlare și eficiența cu care se pot supraveghea toți elevii în timpul programului de școală și apoi identificarea principiilor generale după care se repartizează pozițiile fiecărui profesor sau cadru didactic. Pot fi de serviciu 5 deodată și să nu aibă sarcinile bine precizate și atunci e o problemă”.
Ea a spus că a întâlnit în școli precizări cum că profesorul de serviciu trebuie să intre ultimul la ore după ce se asigură că toate clasele sunt acoperite cu profesori, că nu lipsește niciun alt coleg: ”Aceste atribuții nu sunt ale profesorului de serviciu, sunt ale directorului. Profesorul de serviciu trebuie să fie el însuși la oră”.
În ce privește programul serviciului pe școală, ISJ a constatat că 40% dintre școli au precizări privind acest aspect, dar nu întotdeauna acesta este corelat cu programul elevilor: ”De exemplu, profesorul de serviciu are obligația să fie la școală cu 15 minute înainte de începerea orelor, 8 fără un sfert, dar copiii, mai ales navetiștii, ajung la 7.10. E un interval în care nu se știe cine îi supraveghează sau, mai rău, e pusă femeia de serviciu să facă asta. Se recomandă corelarea orei de acces a copiilor în școală cu orarul profesorului de serviciu, inclusiv pentru elevii navetiști. Dacă s-a hotărât că la 7.40 începe serviciul pe școală, atunci pot intra și copiii”.
Referitor la menționarea serviciului pe școală în fișa postului, ISJ a constatat că 75% dintre profesorii au semnat această fișă, iar restul nu. ”De aceea, se recomandă actualizarea fișei postului cu precizarea explicită a atribuțiilor în toate unitățile de învățământ și să existe clar poziția clară și atribuțiile atașate sau în alte comisii de lucru sau dirigenția”.
ISJ s-a mai interesat cum e înlocuit profesorul de serviciu în caz de absență motivată sau nu. ”În 40% dintre unități există în procedura de învoire această precizare legată de cine înlocuiește profesorul de serviciu, dar în 60% nu se specifică în procedura de învoire și serviciul pe școală. În acest caz rămâne la latitudinea directorului, nu putem spune că nu e acoperit, dar se recomandă actualizarea procedurilor în acest sens”.
Ea le-a recomandat directorilor ca, din când în când, să verifice cum se desfășoară serviciul pe școală și să menționeze ce au constatat în scris.
În 50% din școli, personalul nedidactic are atribuții legate de pază privind respectarea ordinii, disciplinei sau identificarea deteriorării mobilierului școlar. ”Este o problemă cu personalul de serviciu care nu are obligații în a supraveghea copiii deloc, doar în a supraveghea paza și protecția incintelor școlare. Am constatat de asemenea că e extrem de dificilă monitorizarea serviciului pe școală mai ales acolo unde directorii nu au degrevare sau există mai multe structuri. Am văzut asta, dar din când în când merită să faceți un tur. (…) Se recomandă o mai mare atenție la atribuțiile specifice serviciului pe școală ținând cont că întotdeauna cadrele didactice supraveghează elevii pe toată durata programului școlar. E în responsabilitatea noastră, iar personalul nedidactic asigură protecția și paza incintei școlare”.
EXEMPLE DE BUNE PRACTICI:
- la Școala Gimnazilă ”Grigore Silași” Beclean, directorul Gabriel Rus a întocmit o fișă de monitorizare a serviciului pe școală și o cerere de învoire cu precizarea explicită legată de serviciul pe școală
- la Școala Gimnazială nr. 1 Bistrița există un regulament privind organizarea serviciului pe școală care este prezentat copiilor la ora de dirigenție, dar și la ședințe cu părinții
- la Școala Gimnzială Josenii Bârgăului, serviciul pe școală apare la criteriile de evaluare anuală pentru acordarea calificativelor pentru cadrele didactice
- la Liceul cu Program Sportiv Bistrița există un regulament de ordine interioară pentru cantină și internat cu toate precizările specifice
- la Colegiul Național ”Petru Rareș” Beclean este o aplicație online pentru profesori pentru semnalarea tuturor problemelor apărute în timpul serviciului pe școală
- la Liceul de Muzică ”Tudor Jarda” Bistrița este o detaliere pe atribuții
- La Liceulș Agricol Beclean există o procedură pentru organizarea serviciului pe școală
Simona Konradi i-a sfătuit pe ceilalți directori să adopte exemplele de bune practici din aceste școli, ceae ce va duce la o mai bună organizare a serviciului pe școală în fiecare unitate de învățământ.
Foto: Școala ”Mihai Eminescu” Năsăud, unde s-a petrecut tragedia
Nu mai loviti atita in profesori! Nu cred ca ar trebui sa fie obligatia lor sa faca serviciu in scoala, ei nu sunt nici paznici, nici jandarmi, nici politisti, nici gardieni, au fost formati pentru a fi pedagogi. De paza elevilor sa se ocupe consiliile locale prin angajarea de gardieni (pe care sa-i plateasca) care sa stea printre elevi in timpul pauzelor. Cred ca nu s-ar mai ajunge la asemenea incidente/accidente.