Aproape un sfert dintre directorii de școli din Bistrița-Năsăud sunt numiți cu delegație, iar dintre inspectorii școlari, o treime sunt în aceeași situație, susține deputatul USR Cristina Iurișniți care i-a cerut noului ministru al Educației, Monica Anisie să depolitizeze funcțiile de conducere din școli și inspectorate școlare județene.
”La nivelul județului Bistrița – Năsăud în anul școlar curent, sunt numiți cu delegație, fără concurs un număr de 34 de directori și directori adjuncți, din totalul de 148 de funcții de conducere existente la nivelul unităților de învățământ de stat, respectiv 8 inspectori dintr-un număr de 21 de inspectori școlari, de asemenea, inspectorul școlar general, inspectorul școlar general adjunct și directorul CCD ocupă funcțiile de conducere actuale în urma concursurilor organizate de MEN în urmă cu mai mulți ani.
Concursul pentru postul de inspector școlar general, spre exemplu a avut loc în perioada 11-20 martie 2015, iar potrivit OMEN nr. 5558/2011 durata mandatului inspectorului școlar general este de 4 ani.
Situația este asemănătoare în toate județele, aproximativ 25 – 30 % din posturile de conducere, de coordonare și de control din învățământ sunt ocupate prin delegație, iar cele ocupate prin concurs au fost, în cele mai multe cazuri, ocupate de clientela politică a PSD.
”Consider că desființarea inspectoratelor școlare județene, susținerea prin centre regionale pentru resurse educaționale și prin administrația locală a finanțării investițiilor în infrastructura școlară și în formarea continuă a cadrelor didactice, promovarea mentoratului și a autonomiei școlare, pot fi doar câteva dintre dezideratele unei viziuni care poate avea aplicabilitate imediată prin intermediul unor politici publice eficiente și prompte”, a spus deputatul USR Cristina Iurișniți care a întrebat noul ministru al Educației în ce măsură va gestiona această stare de fapt, în privința depolitizării ocupării funcțiilor de conducere din inspectoratele școlare și din unitățile de învățământ de stat.
Ea a menționat: ”Am adresat o întrebare noului ministru al Educației, doamna Monica Cristina Anisie, în cadrul procedurii parlamentare de întrebări și interpelări. Întrebarea vine în contextul în care aproximativ 25–30 % din posturile de conducere, de coordonare și de control din învățământ sunt ocupate prin delegație, iar cele ocupate prin concurs au fost, în cele mai multe cazuri, ocupate de clientela politică a PSD. De asemenea, am solicitat noului ministru al Educației extinderea proiectului pilot Masă caldă în școli, pentru reducerea abandonului școlar la nivel național”.
No lasă te tu nu fii așa grozavă că mai vorbești și prostii
Foarte bine punctat, depolitizarea activității educaționale trebuie să fie una dintre prioritățile 0 ale oricărui guvern responsabil. Este inadmisibil ca funcțiile importante din sistemul educațional, unul atât de important pentru orice societate, să fie jucate politic, să fie încadrate cu tot felul de indivizi sau individe loiali/loiale partidului și nu activităților educaționale. Nu vă imaginați că vor pune niște competenți, cum s-a întâmplat mai de fiecare dată, vor numi niște zornăitoare, care să slujească interesele partidului nu pe cele ale elevului. Uitați-vă doar la ce persoane au ocupat funcția de ministru la Ministerul Educației, niște unii care nu aveau capacitatea de a vorbi decent limba română, darămite să mai aibă și vreo competență în materie. Am spus și o mai spun, inspectoratele județene școlare trebuie desfințate de îndată, nu-și justifică sub nicio formă existența, nu aduc absolut nimic nou și bun în activitateașcolară, ba dimpotrivă. Sunt niște instituții ineficiente, fără efecte pozitive vizibile asupra sistemului de învățământ, înțesate cu tot felul de persoane incompetente, dar predispuse de a pleca urechea la solicitările partidului ce le-a numit. Această procedură trebuie să înceteze, sistemul educațional trebuie să se bazeze numai pe oameni competenți, la toate nivelurile de conducere, care să aibă expertiza necesară pentru a gândi și impune politici educaționale centrate pe elev și nevoile acestuia nu pe profesor sau pe alte interese care nu rezonează cu activitatea educațională. Uitațivă unde suntem cu sistemul educațional, la cel mai scăzut nivel cu putință, rezultatele stau mărturie afirmației mele. De ce nu putem prelua modelul finlandez, cu abdatările necesare sistemului nostru? Este mult de muncă? păi nu pentru acest lucru vă aflați acolo?
Au preluat modelul de învățământ DDR -ist (desigur fara orele de socialism politic), al cărui părinte a fost Margot Honecker.
Se făcea carte , se făcea mult sport si multă practica in școlile de meserii .
Parerea mea este ca este imposibil sa aplici modelul in România , din doua principale motive :
-corpul profesoral este de slaba calitate
-90% din elevi intra in depresie cauzată fie de cantitatea de materie ce trebuie asimilata, fie de groaza ca ar trebui sa muncească sau sa faca sport !
Ca sa nu mai pomenesc de reacția părinților revoltați de asemenea model “barbar” de educație !
Inspectoratele nu sunt numai inspectorii scolari,este personalul tesaa – cum ii zice -care face legatura,sunt puntea, intre minister si scolile din judet,imparte banii,manualele si rechizitele scolare, etc…
cred ca toti dacalii ar dori desfiintarea inspectoratelor. da, e normal sa fie un control zonal, dar nu atatia inspectori pusi doar de partid si care efectiv vaneaza dascalii. Inspectii peste inspectii, controale neanuntate si tot sa stai cu frica in san.
Sa nu fie numiti altii, ca tot politic vor fi numiti. Deaja PNL-ul stie pe cine va pune la inspectotat! dar ce treaba e asta? Tot politic? Scapam de o doaman Psd-ista si dam peste unul Pnl-ist….cu tot cu inspectorii de specialitate?
De ar fi mai luminata doaman asta ministru…dar sincer nu cred, ca tot cu convingeri politice e venita si tot dupa partid se va ghida!
adica, PNL, chiar nu isi va numii acolitii lui?????????????????????? pe bune????
Ar fi bine sa se numească un nou inspector general cu viziuni mai largi la fel ca și membrii partidului doamnei Iurisniti.De exemplu la ședințele de la inspectorat noul inspector general sa abordeze o tema draga salvatorilor României: directorii de școli sa cunoască pe deplin tema educației sexuale atât în familiile lor cât și în școli.Si material pedagogic sa vedem: filme pe această temă,baloane etc….
Să se schimbe sa se pună mai răi ori pe cei dinainte.
Așa Cristina. Fă-le loc alor noștri. Că suntem independenți.