Absolvenții claselor a VIII-a din județ s-ar înscrie în proporție de circa 20% la Colegiul Național ”Andrei Mureșanu” din Bistrița, pe locul doi în topul preferințelor fiind Colegiul Național ”Liviu Rebreanu”, iar pe trei Colegiul Național ”George Coșbuc” Năsăud.
Cel mai căutat profil este real, științele naturii, urmat de filologie și matematică-informatică la filiera teoretică, sportiv și pedagogic la cea vocațională și mecanică la cea tehnologică.
Clasamentul reiese dintr-un studiu privind orientarea în carieră a elevilor de clasa a VIII-a realizat la sfârșitul anului trecut de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bistrița-Năsăud.
Au fost chestionaţi un număr de 2805 elevi (95.14%) din totalul elevilor de clasa a VIII-a din judeţ), distribuiţi astfel:
- Mediul urban – 1053 (90.5 % din totalul elevilor claselor a VIII-a);
- Mediul rural – 1752 (98.2% din totalul elevilor claselor a VIII-a ).
Dintre aceștia, și-au manifestat intenția de a se înscrie la liceu 2192 (78.14%), iar în învățământul profesional din județ 497 (17.71%).
Pentru licee și școli profesionale din alt judeţe ar opta 87 (3.10%). Alți 29 (1.03%) nu s-au decis încă ce vor face la absolvirea clasei a VIII-a.
Potrivit studiului, elevii sunt interesați mai mult de filiera teoretică, iar profilul real este în topul opţiunilor elevilor. Profilul tehnic întruneşte cele mai multe din opţiunile filierei tehnologice, în timp ce profilul sportiv domină în preferinţele elevilor din cadrul filierei vocaţionale.
Cele mai multe opţiuni pentru specializări le au următoarele licee:
FILIERA TEORETICĂ:
- Ştiinte ale naturii din cadrul C. N. Andrei Mureșanu Bistriţa;
- Ştiinte Sociale din cadrul C. N. Liviu Rebreanu Bistrița;
- Filologie din cadrul C. N. George Coșbuc Năsăud;
- Matematică-Informatică din cadrul C. N. Liviu Rebreanu Bistriţa;
- Economic din cadrul Colegiului Economic Năsăud;
FILIERA VOCAŢIONALĂ:
- Sportiv din cadrul Liceul cu Program Sportiv Bistriţa;
- Pedagogic din cadrul Liceului de Muzică T. Jarda Bistriţa;
FILIERA TEHNOLOGICĂ
- Mecanică din cadrul L.T. Grigore Moisil, Bistriţa;
ÎNVĂȚĂMÂNT PROFESIONAL
- Mecanic auto din cadrul L.T.Grigore Moisil, Bistriţa;
- Ospătar (chelner) vânzător în unități de alimentație din cadrul Liceului Tehnologic de Servicii, Bistrița;
- Frizer-coafor-manichiurist–pedichiurist din cadrul Liceului Tehnologic de Servicii, Bistrița;
- Bucătar din cadru Liceului Tehnologic de Servicii, Bistrița.
Elevii au spus că nevoie, în primul rând, de mai multe informaţii despre licee (38,84%), de ore de pregătire suplimentară în şcoală (25,09%) dar şi de
activităţi care să îi ajute să îşi descopere aptitudinile şi interesele (17,17%).
Potrivit specialiștilor CJRAE, elevii doresc ca şcoala să le ofere activităţi care să îi ajute să îşi descopere aptitudinile şi interesele. Devin tot mai conștienți de importanța consilierii în carieră, motiv pentru care își doresc să beneficieze de orientare școlară și profesională în școala în care se află.
Topul liceelor întocmit din ordinul și cu grija pixului toa’șei din fruntea IȘJ. Bravo!
Un top adevărat trebuie să aibă în vedere: mediile la intrare, rezultatele pe parcurs, progresul educațional al elevilor, funcționarea parteneriatului educațional, mediile la Bacalaureat și inserția pe piața muncii sau în învățământul superior. Astea sunt sondaje, intenții de vot
mi se pare corect sa fie in top liceele care au promovabilitate. Uitati-va la elevii ce intra, cu ce note vin la liceu si ccu ce note termina examenul de bac. aici ar trebui sa se faca diferenta. cinste profesorilor ce reusesc acest lucru!
Din păcate, rezultatele bune la examenul de bacalaureat, care se obțin la unele licee, nu se datorează deloc profesorilor de la clasă ci sunt consecința sutelor de ore de meditații, in particular, pe care părinții sunt nevoiți sa le plătească. Concret, mă refer la Colegiul Național Liviu Rebreanu. Nu stiu mare lucru despre ce se întâmplă în celelalte colegii bistritene, dar presupun ca situația e asemănătoare.
Profilul economic nu este la filiera Teoretica, ci la filiera Tehnologică.