Actualitate

La tribunal, mai ceva ca la spital. Reguli noi pentru accesul în Palatul de Justiție

Tribunalul Bistrița-Năsăud a transmis o serie de reguli care se aplică în stare de alertă la Palatul de Justiție din Bistrița pentru asigurarea sănătăţii şi securităţii în muncă şi reducerea riscului de infectare cu coronavirus – SARS-CoV-2 a personalului instanţei judecătoreşti şi, în egală măsură, a tuturor participanţilor la înfăptuirea actului de justiţie.

Reguli și condiții privind accesul

Accesul persoanelor străine în incinta Palatului de justiţie se va realiza exclusiv pentru persoanele implicate în soluţionarea cauzelor programate în fiecare zi, lista de şedinţă fiind comunicată anterior jandarmilor. În măsura în care este posibil, listele de şedinţă vor conţine şi numele avocaţilor ce au delegaţie de reprezentare la dosar.

Accesul persoanelor citate în cauzele pe rol este permis în sediul instanţei numai în ziua şi pentru ora/intervalul orar menţionat în lista de şedinţă, cu 15 minute înainte de ora stabilită pentru proces şi se va face prin prezentarea citaţiei şi a unui act de identitate.

Accesul avocaţilor, al consilierilor juridici, al practicienilor în insolvenţă, al experţilor şi altor participanţi la proces se permite, de regulă, pentru ziua procesului aflat pe rol, cu respectarea distanţei minime sociale, de 1,5 metri, a obligaţiei de a purta mască de protecţie şi a dezinfectării mâinilor la intrare.

Situaţiile excepţionale determinate de necesitatea accesului în Palatul de Justiţie a unor alte categorii de persoane, ori pentru cazuri urgente, vor fi rezolvate prin solicitarea, de către persoana care asigură paza, a acordului telefonic al preşedintelui de secţie/instanţei pentru care se solicită accesul.

Se interzice accesul în sediul Palatului de Justiţie a tuturor persoanelor, inclusiv a celor care au calitatea de angajaţi ai instanţei, cu privire la care autorităţile române competente au dispus măsuri de carantină sau de autoizolare, până la expirarea acestora. Măsura se aplică şi persoanelor care au călătorit, în ultimele 14 zile, într-una dintre zonele de risc, celor care au intrat în contact în ultimele 14 zile cu o persoană diagnosticată/monitorizată pentru posibilă infecţie cauzată de SARS-CoV-2 şi care prezintă una sau mai multe dintre următoarele simptome: febră, tuse, dificultăţi de respiraţie.

Aceste persoane vor fi îndrumate să se adreseze de îndată autorităţilor medicale competente – direcţia de sănătate publică de la domiciliu/locuinţa efectivă – pentru asigurarea de asistenţă medicală şi luarea măsurilor de carantină sau de autoizolare prevăzute de lege. În cazul în care se interzice accesul în sediu, se asigură informarea de îndată a completului de judecată/compartimentului spre care a declarat că se îndreaptă persoana în cauză, prin intermediul primului-grefier/grefierului şef, pentru respectarea drepturilor procedurale ale părţilor în proces.

Persoanele fără manifestări clinice de infecţie respiratorie şi care nu se află în niciuna dintre situaţiile prevăzute în alineatele precedente sunt rugate, ca pe toată durata prezenţei în sediul Tribunalului Bistriţa-Năsăud, să respecte măsurile de igienă şi de protecţie recomandate de autorităţile naţionale competente pentru prevenirea infecţiei cu SARS-CoV-2, virusul gripal sau alte infecţii respiratorii transmisibile.

Minorii implicaţi în proceduri judiciare ce urmează a fi prezentaţi în sediile instanţei, vor fi audiaţi în camerele de consiliu ale tribunalului/săli/birouri ce asigură respectarea măsurilor de distanţare socială.

Persoanele din cadrul detașamentului care asigură paza la intrarea principală a Palatului de Justiţie vor asigura verificarea temperaturii corporale a tuturor celor care solicită accesul în sediul instanţei, prin mijloacele tehnice puse la dispoziţie, fiind interzis accesul în cazul persoanelor a căror temperatură corporală depăşeşte 37,5º C.

La intrare în sediul instanţei este obligatorie dezinfectarea mâinilor şi utilizarea măştii de protecţie/echivalent, în caz contrar accesul urmând a fi refuzat. În situaţii excepţionale, justiţiabililor li se asigură o mască de protecţie la intrarea în sediul instanţei, atunci când aceştia, din motive obiective, nu dispun de un echipament de protecţie adecvat.

Este obligatorie respectarea distanţei sociale, de minimum 1.5 m, şi evitarea unor contacte directe care nu respectă distanţa socială recomandată, pentru o perioadă mai mare de 15 minute.

Staționarea publicului

Staţionarea în sediul Palatului de Justiţie este permisă numai până la finalizarea dosarului sau a procedurii pentru care a fost permis accesul.

Pentru registratură şi arhivă, se va asigura accesul în continuare a maxim 2 persoane simultan, în vederea depunerii actelor şi a studiului dosarelor , zilnic, în intervalul orar 9-12. Numai în situaţiile în care justiţiabilii sau ceilalţi participanţi la proces nu au posibilitatea transmiterii cererilor, căilor de atac şi altor înscrisuri la instanţe prin fax ori prin e-mail şi nici aceea a consultării dosarelor şi a informaţiilor necesare în format electronic şi se prezintă pentru depunerea de înscrisuri ori pentru studiul cauzelor aflate pe rol, se va permite accesul către arhivele şi registraturile instanţelor, cu păstrarea distanţei sociale minime, de 1,5 m, având prioritate avocaţii, consilierii juridici, practicienii în insolvență, consilierii de probaţiune şi experţii. Timpul de staţionare în aceste spaţii nu va depăşi 3 minute pentru depuneri de documente, respectiv 15 minute pentru studiul dosarelor, decât în situaţii cu totul excepţionale, cu acordul grefierului arhivar-şef.

Cererile privind solicitarea de informaţii de interes public, conform Legii nr. 544/2001, vor fi transmise prin e-mail, fax ori telefonic, datele de contact fiind disponibile şi numai în situaţii excepţionale, temeinic justificate, prin prezentarea la Biroul de informaţii şi relaţii publice, cu păstrarea distanţei sociale minime de 1.5 m. Timpul de staţionare în aceste spaţii nu va depăşi 5 minute pentru depuneri de solicitări ori pentru furnizarea pe loc a informaţiilor solicitate. Dacă răspunsul nu poate fi transmis în acest interval de timp, va fi avută în vedere formularea ulterioară a răspunsului, în scris, cu respectarea termenelor legale.

Reguli privind desfăşurarea activităţii

La compartimentele Arhivă şi Registratură, precum şi la arhiva sindică programul de lucru cu publicul se va desfăşura, până la vacanţa judecătorească, în fiecare zi lucrătoare, în intervalul cuprins între orele 9.00 şi 12.00.

La arhivă, în principiu, intervalul orar 9-11 va fi alocat studiului dosarelor de către avocaţi, consilieri juridici, practicieni în insolvență, experţi, iar în intervalul 11-12 va fi permisă studierea dosarelor de către justiţiabili.

Activitatea Biroului de informare şi relaţii publice se desfăşoară în fiecare zi lucrătoare, în intervalul cuprins între orele 8.00 şi 13.00.

Se recomandă tuturor persoanelor ca depunerea înscrisurilor să fie efectuată prin poştă sau mijloace de comunicare electronică permise de lege: e-mail, fax, urmând ca originalul acestor înscrisuri să fie transmis prin poştă, dacă este solicitat. În măsura în care persoanele interesate nu pot realiza depunerea înscrisurilor în condiţiile prevăzute anterior, instanţa va asigura depunerea personală a acestora cu permiterea accesului în sediul instanţei a maximum două persoane concomitent.

Studiul dosarelor se recomandă a fi efectuat în continuare prin accesarea aplicaţiei dosarul electronic prin intermediul parolei comunicate. În măsura în care urgenţa cauzei/aplicarea bifei confidenţial nu permit studierea online, persoana interesată poate studia dosarul în arhiva instanţei cu respectarea regulii de acces anterior menţionată, timpul maxim recomandat pentru aceasta fiind de 15 minute. 3

Obţinerea de certificate/copii din dosare/restituire cauţiuni/restituire înscrisuri originale, etc, este supusă aceleiaşi reguli, fiind obligatorie solicitarea în scris a documentelor anterior menţionate. Comunicarea acestora se va face prin e-mail/fax (în măsura în care s-a solicitat), poştal sau, în cazuri întemeiate, personal pe baza unei notificări telefonice.

Cererile de chemare în judecată/alte acte de procedură trebuie să cuprindă datele de contact ale părţilor (telefon/e-mail), fiind recomandată solicitarea de comunicare a actelor de procedură prin mijloace electronice de comunicare. Cererile/solicitările vizând cauzele aflate pe rol se recomandă a fi transmise în scris (poştal/fax/email) anterior termenului de judecată stabilit, pe cât posibil nu în timpul şedinţei de judecată.

Listele de şedinţă se vor afişa, cu cel puţin 48 ore înaintea termenului de judecată, pe pagina de internet a instanţelor arondate tribunalului. Grefierul de şedinţă va fi prezent în sala de judecată cu 15 minute înainte de începerea şedinţei. Punerea la dispoziţie a dosarelor spre consultare se realizează doar în timpul şedinţei în intervalul de timp alocat cauzei. În sălile de şedinţă măsurile de protecţie vizând distanţarea socială urmează a fi respectate prin aşezarea justiţiabililor în bănci începând cu al doilea rând situat în spatele băncii avocaţilor/consilierilor juridici, pe locurile semnalizate prin benzi distincte.

Strigarea cauzelor pentru amânarea fără discuţii se poate efectua exclusiv în intervalul orar estimat alocat grupului de cauze din care face parte. Se recomandă ca amânarea cauzelor fără discuţii să fie solicitată în scris, în măsura în care prezenţa fizică a părţilor nu este necesară la respectivul termen de judecată. Se recomandă avocaţilor / consilierilor juridici / procurorilor / practicienilor în insolvență / interpreţilor / justiţiabililor respectarea intervalului de timp estimat stabilit de către completul de judecată pentru strigarea cauzelor. Lăsarea cauzelor la a doua strigare se va încuviinţa de către completul de judecată în intervalul orar estimat prestabilit pentru grupul de cauze din care face parte şi cauza respectivă. Dispoziţiile art. 121 alin. 5 teza I din HCSM nr. 1375/2015 potrivit cărora, în cazul în care niciuna dintre părţi nu se prezintă la strigarea cauzei, dosarul va fi lăsat la sfârşitul şedinţei când, după o nouă strigare, în ordinea listei, se va proceda conform dispoziţiilor procedurale, nu sunt aplicabile. Pentru respectarea intervalelor de timp estimate stabilite pentru strigarea cauzelor, completurile de judecată urmează a aprecia necesitatea aplicării dispoziţiilor legale procedurale privind limitarea în timp a intervenţiei fiecărei părţi. În acest caz, se va pune în vedere părţii, înainte de a-i da cuvântul, timpul pe care îl are la dispoziţie, solicitând depunerea şi de concluzii scrise, dacă apreciază necesar.

Reguli de igienă

Pe toată durata prezenţei în sediul Tribunalului Bistriţa-Năsăud este obligatorie respectarea măsurilor de igienă şi de protecţie recomandate/dispuse de autorităţile naţionale competente pentru prevenirea infecţiei cu SARS-CoV-2, virusul gripal sau alte infecţii respiratorii transmisibile.

Dezinfectarea şi aerisirea sălilor de judecată ale tribunalului în timpul şedinţelor se va realiza la solicitarea completului de judecată după următorul program:

  • sala nr.6 între orele 10,40-11,00;
  • sala nr.5 între orele 11,00-11,20 ;
  • sala nr. 4 între 11,30-11,50.

Măsura aerisirii sălii poate fi dispusă şi în afara acestor intervale, ori de câte ori completul apreciază că este necesar. La finalul programului sălile de şedinţă vor fi aerisite şi dezinfectate cu soluţie pe bază de alcool/clor”.

4 comentarii

  • Sper sa programeze cauzele pe ore nu ca pana acuma toata lumea era programata la ora 8 dimineata si te striga dupa masa pe la 2.
    In periada covidului nu au fost in concediu? Au avut vacanta platita 2 luni ? Acuma asteapta sa vina vacanta de vara la 1 iulie, alte 2 luni si uite asa anul acesta fac 4 luni de vacanta… Nu zic bine?
    Si apoi iar s-or plange toti cat de aglomerati sunt,

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.