Actualitate

Ce le spune Ana Dragu celor care se tem că liceenii cu CES vor trage în jos clasele în care vor fi repartizați

Liceele din județ au alocat 39 de locuri distincte pentru elevii cu cerințe educaționale speciale care au absolvit clasa a VIII-a, au susținut Evaluarea Națională și vor să își continue studiile. E primul an în care se întâmplă acest lucru după eforturile Anei Dragu de la Asociația Autism Europa Bistrița și a colegilor ei din țară care s-au adresat inclusiv Consiliului Nțaional pentru Combaterea Discriminării.

”E o mare victorie și pentru mine. În ultimii 5-6 ani, noi am reușit să integrăm – în ciuda barierelor – mai mulți copii în învățământul de masă, am reușit să formăm cadre didactice și să ținem cursuri, dar ne-am ciocnit de faptul că, după ce copiii învățau după programa adaptată și o parte dintre cadrele didactice făceau eforturi deosebite pentru asta – aveau problema ca, după opt ani, la Evaluarea Națională, subiectele nu erau adaptate. Să adaptezi subiectele e foarte complicat fiindcă ar presupune să le adaptezi în funcție de programa pe care a avut-o fiecare copil. Cadrele didactice erau și ele demotivate fiindcă te chinui să predai după programa adaptată și, în clasa a VIII-a, copilul trebuia să meargă la examen la fel ca și oricare altul. Pentru că, în momentul de față, la cum arată sistemul de învățământ nu se pot adapta individual subiectele am solicitat împreună cu Federația de Autism să se creeze niște locuri speciale în licee, școli postliceale, etc. pe modelul celor alocate pentru romi. Nu există niciun motiv să aloci niște locuri speciale pentru romi pentru că fac parte dintr-o categorie defavorizată socio-economic și să nu aloci locuri pentru copiii cu cerințe educative speciale pentru care se fac deja eforturi extraordinare. Am solicitat acest lucru tuturor guvernelor și abia acum s-a concretizat în urma unei decizii a Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării pe care l-am sesizat cu privire la acest aspect”, a spus Ana Dragu.

În data de 8 iunie a.c., a apărut procedura pentru locurile speciale dedicate copiilor cu CES în conformitate cu decizia CNCD.

”Ce urmărim acum este ca toate unitățile de învățământ să prevadă aceste locuri pe care elevii cu CES care au dat sau vor da Evaluarea Națională să poată candida. Adică nu vom avea un copil cu CES care a învățat 50% din programă care să ocupe un loc la Liviu Rebreanu sau Andrei Mureșanu sau la orice alt liceu. Vor fi avantajați copiii care au abilități într-un anumit domeniu. Vor putea merge la un colegiu tehnic să învețe coafură, bucătărie, muzică sau arte plastice. Vor candida pe locuri separate de cele pentru copiii tipici. Ce trebuie să facă cei cu CES este să se prezinte la Evaluarea Națională și să ia orice notă. Și până acum, elevi cu 2 și 3 nu neapărat cu CES, oricum erau repartizați într-o unitate de învățământ pentru că învățământul de 10 clase e obligatoriu. În trecut, copiii cu CES nu se prea prezentau la examen poentru că și școlile sfătuiau părinții copiilor cu CES să nu îi înscrie la Evaluarea Națională ca să nu tragă în jos indicatorii de performanță ai școlii”, a adăugat Ana Dragu.

Ea a precizat că cele 39 de locuri alocate de școlile din județ sunt suficiente.

”Nu cred că vor fi ocupate toate fiindcă procedura s-a dat târziu. Ideal ar fi ca, în anii următori, să se adapteze și subiectele și să existe la absolvire diplome speciale. În Franța sunt patru tipuri de Bacalaureat care îți permit să mergi mai departe în patru direcții. La noi, oricine absolvă liceul are aceeași diplomă”, a adăugat ea.

Întrebată ce le spune părinților care se tem că un copil cu CES ar ”trage clasa în jos”, Ana Dragu a răspuns: ”Știu că există temerea aceasta. Din experiența noastră organizațională – noi am integrat peste 200 de copii în învățământul de masă – dacă integrarea se face așa cum trebuie toată clasa are de profitat, adică dezvoltăm comportamente de cooperare la copiii tipici, altruisme, îi punem față în față cu niște copii care poate că sunt dezavantajați din anumite puncte de vedere, realizează faptul că lor le este poate mai ușor. Nu au apărut situații prin care să tragă clasa în jos”.

”Oricum, sistemul de învățământ românesc este bazat pe competitivitate absurdă. Avem 40% analfabeți funcționali. Mult e parte de fațadă și imagine. Învățământul românesc nu merge pe dezvoltarea tuturor. Doar a elitelor. Elevii sunt cum sunt, provin din medii diferite. Predarea diferențiată ar trebui să se facă în funcție de nivelul elevului și ar trebui adaptat atât sistemul de învățământ și sistemul de predare la posibilitățile fiecărui elev. E mai greu să duci un elev de la nota 3 la nota 5 decât să lucrezi cu un olimpic ce se pregătește singur. Nu pot să le îndepărtez cu totul temerile, dar ce pot să spun este că, în urma acestei decizii, nu vor lua locul copiilor tipici și vor avea alocate resurse speciale. La liceu lucrurile merg chiar mai bine decât la gimnaziu. Elevii se maturizează, sunt capabili să își ajute colegii, în urma contactului cu copiii cu CES unii se orientează spre meserii din sfera socială, psihologie, asistență socială. În principiu, lucrurile ar trebui să stea mai bine decât stăteau până acum. Și acum sunt elevi cu CES și la liceu”, a adăugat ea.

În Bistrița-Năspud sunt circa 900 de elevi cu CES în toate clasele la un efectiv de elevi de circa 50.000.

”Pe generație nu sunt mai mult de 50. Împărțit la câte licee sunt nu va fi niciun pericol”, a mai spus Ana Dragu.

Elevii cu CES din învățământul special și de masă, care au absolvit clasa a VIII-a, au la dispoziție locuri distinct alocate. Aceștia vor depune, în perioada 30 iunie – 5 iulie, la Comisia de admitere județeană cererile de înscriere pentru admiterea pe locurile distinct alocate.

Pe 6 iulie 2020, Comisia de admitere județeană va efectua repartizarea acestor candidați pe locurile distinct alocate. Totodată, elevii cu cerințe educaționale speciale pot participa la etapa de repartizare computerizată din data de 10 iulie.

https://www.facebook.com/ana.dragu/posts/2801332226655672

14 comentarii

  • Stimată doamnă, felicitările mele sincere pentru toată strădania depusă, nu vă este deloc ușor, într-o țară plină de prejudecăți și de marginalizare, ați reușit un lucru extraordinar. Practic, asta ar trebui să fie menirea tuturor organizațiilor nonprofit, dar puține se ocupă cu adevărat de ceea ce au în fișa postului și în statut. Deși nici eu, nici anturajul meu nu avem copii cu afecțiuni din spectrul autist, vă mulțumesc în numele tuturor acestor copii, a părinților și în numele acestei societăți rămase mult în urmă! Multă, multă sănătate și putere de muncă, e mare nevoie!

  • Vă mulțumesc! CES nu înseamnă doar autism. Poate fi ADHD, poate fi dislexie… Eu am un băiat cu CES care acum trece în clasa a VIII-a. Ceea ce ați făcut dumneavoastră înseamnă enorm pentru mine și pentru familia mea. Vă sunt recunoascătoare.

  • Înțeleg că doamna are un caz în familie, pentru care s-a zbătut mult. Înțeleg
    că a dezvoltat și un gheșeft pornind de aici, găsind o nișă pe piața serviciilor din județ.
    Nu înțeleg însă ce urmează – dacă unui elev cu CES i se adaptează programa să parcurgă 30% din ea, la fel va fi și la Bacalaureat? Un elev cu CES va promova Bacalaureatul dând examen doar din 30%, iar unul fără CES va trebui să dea examen din materia integrală?
    Pe piața muncii va fi la fel? Un angajator va trebui să asigure același salariu unui angajat cu CES ca și unuia fără CES dacă ocupă posturi echivalente pe hârtie? ONG-urile antidiscriminare vor avea încă un domeniu asupra căruia să își dea cu părerea și pentru care să încropească proiecte, din care să își umple șefii lor conturile?

    • Știți cât muncește un copil cu adhd sau autism și părinții, psihologii, profesorii să învețe acel 30 la sută? Știți că marea lor problema este să fie acceptați și integrați social? Știți că și copiii neurotipic au de învățat o lecție de toleranță și bunatate de la aceștia? Aveți habar despre ce vorbiți?

    • Trebuie înțeles că sunt copii cu probleme și au nevoie de mai multă atenție, deci este bine să fie mai puțini în clasă. Dar dacă unul cu probleme intra într-o clasă normală și are anumite ieșiri specifice diagnosticului. Ceilalți copii sunt distrasi de la ore. Oare acei profesori cum își fac orele. Nu este oare discriminare inversă? Doar întreb. Fiecare copil are dreptul la un trai decent, la educație, la iubire, la copilărie…

  • Da, drepturile egale trebuie să vină la pachet cu obligații egale. Vrei diploma de Bacalaureat, faci dovada că poți asimila un volum de materia, că ai formate niște competențe etc.
    30% nu este 100%, decât în cazul noii religii a corectitudinii politice. Dar mno, noua religie a corectitudinii politice este prea puternică și sunt prea multe grupuri de interese legate de ea care au acaparat spațiul public pentru a mai putea fi dusă o dezbatere obiectivă.

  • Asta este motivul pentru care avem un nivel de dezvoltare sub medie…

    Datorita acestor mentalități!

    Toate statele dezvoltate INTEGREAZĂ copii cu CES în Colectivitate… Fără ezitare! Toată lumea e antrenata în gândire sa respecte și sa AJUTE oamenii diferiți cu nevoi speciale.

    Învățământul ar trebui sa va fi învățat sa fiți oameni, partea intelectuala e secundară!

    Mare păcat!

  • Mi se pare ca sunteti total in ignoranta grava! Cum puteti sa spuneti ca romi sunt o categorie defavorixata socio economic ? Habra nu aveti cee ace sta in spatele acestei decizii si faptul ca exista inechitate de sute de ani, de saclavgism, de aur furat de statul roman. Pe langa asta acei copii desi ajung sa intre la astfel de scoli, pe astfel de locuri, ei trebuie sa demonstreze competenta si sa se lupte cu ceilalti pentru a ramane l abuget sau a face fata cerintelor profesorilor! Cautati profesionisti romi pe net sa vedeti cum se intoarece bine social in comunitate prin faptul ca investesti in romi. Deci repet, comparatia este total nesimtita.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.