Actualitate

Încep studiile pentru drumul de mare viteză Dej – Bistrița, care include și centura ocolitoare

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat două contracte având ca obiect elaborarea studiului de fezabilitate pentru drumul de mare viteză Baia Mare – Bistrița: Lot 1 Baia Mare – Dej și Lot 2 Dej – Bistrița, cu ofertantul declarat câștigător, respectiv Asocierea S.C. QUADRANTE VIAPONTE PROIECTARE ȘI CONSULTANȚĂ S.R.L. – S.C. METROUL S.A. – CAPITAL VISION S.R.L.

Valoarea contractului de servicii pentru Lotul 1 este de 12.746.666,57 lei fără TVA.

Valoarea contractului de servicii pentru Lotul 2 este de 8.376.369,89 lei fără TVA.

Tronsonul Dej – Beclean – Bistrița va cuprinde și centura ocolitoare a Bistriței, traseul propus fiind Sărata – Monariu – Budacu de Jos – Jelna – Livezile – nod rutier spre Rusu Bârgăului.

Sursa de finanțare: fonduri europene nerambursabile – Programul Operațional de Transport.

Durata fiecărui contract este de 18 luni, din care: studiul de fezabilitate – 14 luni de la data de începere; documentația suport pentru asistență tehnică acordată beneficiarului pentru depunerea și susținerea aplicației de finanțare – 17 luni de la data începerii; documentația tehnică (parte integrantă din documentația de atribuire) a contractului/contractelor de proiectare și execuție lucrări pentru asistența tehnică acordată beneficiarului, precum și documentele aferente perioadei cuprinse între momentul publicării anunțului/anunțurilor de participare și termenul/termenele limită de depunere a ofertelor – 17 luni de la data începerii.

În ceea ce privește Lotul Bistrița – Vatra Dornei, parte a Autostrăzii Nordului Baia Mare – Suceava, sunt în desfășurare investigațiile de teren pentru realizarea studiului de fezabilitate. Tronsonul Bistrița – Vatra Dornei va fi autostradă, care ar urma să fie realizată în Bistrița-Năsăud pe traseul Livezile – Josenii Bârgăului – Prundu Bârgăului – Tiha Bârgăului – Lunca Ilvei. Pe raza acestor comune se fac studiile de teren. Perioada de realizare a tuturor studiilor de teren se întinde până în 31.12.2023: măsurători topografice, studii geotehnice, studii arheologice, identificare și curățarea terenurilor de muniții neexplodate, evaluarea terenurilor în vederea permiterii accesului pe proprietate pentru acest obiectiv de investiție.

28 comentarii

  • Orice variantă pe la Sud nu prinde zona industrială a Bistriței care este la nord. Dar degeaba zicem asta de 10 ani, căci competența PSD-PNL ne-a adus la vechea zicală: să facă măcar ceva, că ne trece viața…

    25
    67
    • Îmi pare extrem de bine că după o așteptare de 30 de ani au reușit ca toată lușea să se pună de acord și să se aleagă traseul cel mai bun pe lângă Jelna-Monari și astfel Bistrița să scape odată de aglomerație și poluare.

      111
      10
    • Cat de amara e remarca asta: sa faca macar ceva, ca ne trece viata…
      Si cand te gandesti cat mai e pana la final, te apuca disperarea si revolta.

      49
    • Voința cetățenilor orașului a fost exprimată clar pentru centura Sud pe lângă râul Bistrițala referendum !

      89
      14
    • Traseul prin Nord scurtează cu 30 de kilometri tranzitul între Livezile și Beclean. Se evită două treceri peste râul Bistrița, două traversări ale căii ferate și urcarea abruptă și dificilă din punct de vedere al terenului între Livezile și Ghinda. Conectarea Bistriței poate fi făcută cel puțin la fel de ușor la Nord ca și la Sud. Conectează mai bine nu numai zona industrială dar și Năsăudul și Becleanul.
      Sunt doar câteva argumente care cântăresc greu la o primă cântărire a raportului cost-beneficiu al proiectului.
      Varianta Nord a fost studiată și a fost clasificată cea de-a doua variantă fezabilă la momentul în care s-a făcut precedentul SF de către administrația Crețu. (Atunci prima opțiune a fost cea prin oraș, impusă de administrația de atunci, deci nu se pune).
      Cei care tot vorbesc de varianta sud, au în vedere doar șesul Jelnei, nu au fost niciodată dincolo de Dealul Ghinzii, pe coborârea spre Livezile. Printre ei, desigur, sunt unii care au și interese imobiliare si postaci de serviciu ai partidelor care au normă de commenturi în condițiile în care șefii lor au impus deja, fără nici un studiu și fără nici o consultare, varianta Sud.
      Din păcate la conducerea municipiului și județului sunt niște politicieni, fără nici un fel de studii și pricepere în domeniu care s-au angajat într-o competiție politică pentru promovarea variantei Sud și excluderea oricărei discuții tehnice pentru alt traseu, mai fezabil din punct de vedere tehnic și economic, în total dispreț pentru costuri și pentru servirea pe termen lung a intereselor de dezvoltare a comunităților locale.

      34
      62
    • Traseul votat de cetățenii Bistriței prin partea de Sud pe lângă râu este în vigoare nu a fost anulat de nic-un document și are toate avizele necesare inclusiv avizele de mediu. Construcția centuri pe lângă râu este necesar să înceapă cât mai curând și nu pierdut timpul aiura până când se vor screme să facă centura pe lângă Budac.

      69
      16
    • Felictări Consiliului Local și Primarului din Livezile pentru sprijinul deplin privind acest traseu bun a viitoarei Centuri a Bistriței.

      29
  • Multă baftă în construirea variantei ocolitoare pe lângă Budac singurul traseu posibil pentru centura Bistriței !

    86
    13
  • Buna-i tara cu activisti si civici.
    Desi Bistrita-Civica a indicat cu precizie o varianta pe la nord dar si varianta Monari- Simionesti care preia europenele dinspre Cluj si Tg. Mures dar si nationalul Reghin- Monor-Sieu-Domnesti , iata ca visul nostru s-a implinit si Bistrita ramane cu un plaman intact iar padurea CODRISOR va deveni padure parc comform proiectului depus de Adrian Florin Chereji.
    Felicitari BISTRITA CIVICA !

    15
    60
    • Bălăne nu te mai unfla așa ca un balon de săpun și revezi HC-urile de la Primărie și ai să vezi că alți cetățeni ai Bistriței au propus Centura pe la Monar – Simionești și nu voi.

      61
      5
    • Felictării Primarului și Consiliului Local din Budacul de Jos pentru inplicare în realizarea acestui necesar și frumos obiectiv pentru județul nostru !

      28
      3
  • Să vă văd numai că veți lăsa infrastructura/ lucrările pe jumătate și nu o duceți până la final ….. vă tău „oule”
    jos, vă castrez pe toți !!!!
    33 ani de așteptări sunt mulți ani, puneți-vă bocancii, casca de securitate și , toate celelalte necesare și la atac! …
    Iar cel mai important, zâmbetul de pe buzele voastre să nu dispară domnilor constructori.
    😉

    29
    1
  • Câte comentarii , atâtea opinii și mai ales soluții ! Lăsați Proiectantul sa decidă, ca de aceea primește o grămada de bani și are termen suficient de gândire și elaborare a studiilor, 18 luni! Cred ca sunt mai profesioniști decât noi toți ! Dacă nu, chiar ghinion , sau suntem o țară de incompetenți ! De comentat poate oricine să se bage in seamă. Să auzim numai de bine!

    13
    5
    • Proiectantii citesc aceste comentarii si traseaza centura…astfel e cea mai documentata si justificata lucrare!!!
      In film se vede un traseu ce intersecteaza strada valea budacului si strada valea jelnei…cred ca stii (sigur….stii…si stiu de ce) ca acolo e zona instabila!!!!

      2
      39
  • MITICA.
    In toata lumea asta pe tot globul cand se construieste o autostrada sau o parte de schi se fac defrisari in numele modernitatii.
    Tocmai de aceea ECOLOGISTII nu vad cu ochi buni nici o autostrada care este si o veritabila bariera in cale migratiei animalelor salbatice din fauna respectiva.
    Prea multe drepturi pentru masini fata de starea precara a Mediului pamantului.
    Dar le vom plati scump la timpul potrivit.
    Nota de plata este deja pe drum.

    6
    12
  • Felictări Tuturor pentru alegera traseului foarte bun pe la Budac a Centurii Bistriței: Felictări oamenilor din Bistrița, Felictitări CNAIR și Ministerului Transporturilor, Felicitări Primăriilor din Bistrița, Budacul de Jos și Livezile , Felicitări Consiliului Județean Bistrița Năsăud, Felictări Mediului de Afaceri Bistrițean, Felicitări Ecologiștilor și Societății Civile Bistrițene.

    46
    1
  • Orice centură prin oricare dintre cele două variante, nord sau sud, nu va rezolva problemele de trafic, mai ales în orele de vârf când toată lumea se înghesuie pe o singură variantă de intrare și de ieșire din oraș. Cine dintre cei care locuiesc în împrejurimile orașului, o va lua pe centură când va intra sau va ieși din oraș, ocolind astfel kilometri buni?…
    Iar mult trâmbițata autostradă, dacă se va face, cu șantiere întinse pe ani buni de acum inainte, va duce la mutilarea iremedială a peisajului și impact negativ asupra mediului, mai ales în zona montană. Un drum expres care să ocolească localitățile de pe valea Bârgăului ar fi suficient, dar o autostrada de aici peste munți, o inepție..

    2
    30
    • Politicieni de doi lei. Nu sunt în stare să reabiliteze și să eficientizeze transportul în comun, pe căile ferate se circulă ca acum 100 ani, iar ei visează autostrăzi….

      33
    • @ Tibi, Ai dreptate doar Centura Bistriței de pe Autostrada Nordului nu este suficientă, Bistrița are nevoie să aibă CULOARE NOI DE CIRCULAȚIE auto care să degrefeze actualele culoare existene sufocate de mașini, cel mai important dintre ele fiind bineînțeles mult așteptatul Culoarul Albastru de pe lângă râul Bistrița.

      Este nevoi mare de o Autostradă nu de un drum expres fiindcă acestă construcție este destinată traficului auto de viitor și dacă acum faci doar un drum amărât de drum ezpres pe viitor datorită zonei de dealuri și munți nu o să mai ai loc și pentru o Autostradă. Autostrada nu se face nunai pentru locuitori Bistriței și Județului ci se face și pentru siguranța și rapiditatea traficului auto național și european.

      https://timponline.ro/radu-moldovan-avem-nevoie-de-centura-bistritei-ca-de-aer-acest-proiect-trebuie-sa-devina-realitate/

      27
    • @ tibi, Cine mai circulă azi cu trenul ? Aproape nimeni nu mai circulă cu trenul.
      Calea ferată Bistrița-Bârgău trebuie să fie desfințată că numai blochează orașul degeaba și înlocuită cu o șosea.

      29
    • Un transport în comun eficient, rapid și sigur, este viitorul, plus o infrastructură de piste de biciclete pentru distanțe scurte, bine pusă la punct.
      Da Silvia , nu mai circula nimeni cu trenul pentru că românii sunt foarte comozi și pentru că și acele căi ferate ferate pe care le avem au fost lăsate în paragină, astfel încât e mai rapid în unele cazuri să mergi cu bicicleta( De ex. trenul Bârgău-Bistrița face aproape o oră și jumătate). Chiar și așa încă mai sunt mulți oameni care fac naveta zilnic cu acest tren, navetiști sau elevi. Hai să îl desființăm și în loc să avem 50-100 de oameni care merg cu trenul la un drum , vom mai avea încă pe atâtea mașini în trafic, pentru că așa ne place nouă să mergem doar câte unul în mașină.
      https://stirileprotv.ro/romania-te-iubesc/in-anul-european-al-cailor-ferate-trenurile-merg-in-romania-si-cu-5-km-h-iar-cfr-nu-are-sine-in-stoc.html

      1
      15
  • Desigur ca aveti dreptate, insa usor agitat si viteza mai aduce si greseli.
    Va garantez ca stiu bine cum se scrie corect acest cuvant dupa zecile de petitii si scrisorele si articole trimise din 2007 incoace.
    La rapiditatea mea este usor sa apesi gresit pe n sau m.
    Nu in asta consta neaparat o lipsa de educatie.

    5
    1
Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.