Actualitate

Există viaţă şi în afara învăţământului tradiţional. Ea poartă un nume: alternativa educaţională

Părinţi, fiţi deschişi spre formele de educaţie alternativă de tipul Step by Step, sau Waldorf, fiindcă formează „oameni adaptaţi la schimbare şi care pot să gliseze dintr-un domeniu social în altul”. E doar o idee dintre multe altele cu care au rămas participanţii la Simpozionul Naţional „Dezvoltări teoretice şi instituţionale în alternativele educaţionale”, ajuns la a treia ediţie.

Lector univ. dr. Horaţiu Catalano, directorul Extensiilor Năsăud şi Vatra Dornei ale Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei din cadrul Horatiu CatalanoUniversităţii “Babeş-Bolyai” Cluj ne-a vorbit despre importanţa alternativelor educaţionale. “Ideea de alternativă educaţională funcţionează la nivel teoretic încă de la începutul secolului XX. Este vorba de curentul Educaţia nouă şi şcoala activă ca reacţie la un curent destul de riguros şi de rigid, Herbartianismul. A fost adus în ţară de Spiru Haret, din punctul meu de vedere cel mai important ministru al Educaţiei din toate timpurile. Ideea de alternativă ne duce la o societate foarte acutizată în care omul rigid nu îşi mai are locul. Învăţământul tradiţional era focalizat doar pe a construi un om care se încadra într-un post la 19-20 de ani şi ieşea la pensie la 62-65. În ziua de azi, alternativele formează oameni înzestraţi cu competenţe, adaptaţi la schimbare, oameni care pot să gliseze dintr-un domeniu social în altul. Nu mai avem siguranţa zilei de mâine. Noi, învăţământul preuniversitar şi superior, furnizăm educaţie, iar beneficiarul nostru, părintele, comunitatea imediată, trebuie să înţeleagă că există şi altceva decât învăţământul tradiţional. Noua arhitectură a curricumului a luat foarte mult din învăţământul alternativ şi mă gândesc aici la pedagogiile alternative. Întâlnirea de dimineaţă din învăţământul preşcolar este luată din pedagogia Step by Step, foarte multe idei sunt preluate din Pedagogia Waldorf, ca de exemplu utilizarea nisipului, a lemnului, a resurselor pe care le întâlnim în viaţa de zi cu zi. E vorba de experienţa experenţială, de întoarcerea la viaţă. Toată dezvoltarea noastră se raportează la viaţa adevărată şi nu la înlocuitori”, a declarat lt. dr. Horaţiu Catalano.

După primele două ediţii ale simpozionului au fost editate nu mai puţin de cinci volume cu idei din cele şase alternative acreditate de Ministerul Educaţiei – Step by Step, Pedagogia Waldorf, Pedagogia Curativă, Pedagogia Montessori, Tehnicile Freinet şi Planul Jena care pot fi transpuse şi în învăţământul tradiţional.

Din păcate, mulţi părinţi au reserve să-şi înscrie copiii în alternativele educaţionale de teamă că se vor adapta mai greu când vor reintra în sistemul tradiţional. L-am întrebat pe Horaţiu Catalano ce sfat are pentru ei. “În învăţământul românesc există o discontinuitate la acest nivel. Când eram inspector general, am încercat să extind Step by Step la nivel gimnazial, dar nu am reuşit fiindcă încă mai suntem în canoanele bugetului limitat al educaţiei şi de aici încolo toate repercusiunile. Vreau doar să spun că învăţământul alternativ vine să ofere altceva decât Comenius de la 1632, adică un învăţământ organizat pe clase şi lecţii. Se spune că cine descoperă a cincea operaţie matematică elementară în afară de adunare, scădere, înmulţire şi împărţire va lua Premiul Nobel, la fel şi la noi cine găseşte altceva decât învăţământul acesta rigorist din punctul meu de vedere şi ultra depăşit organizat pe clase şi lecţii cred că va trebui să ia Premiul Nobel. Eu asta vreau să fie deschidere spre altceva. Nu ne  dorim ca toţi copiii să meargă la Step by Step sau la Waldorf, ci ca părinţii să vadă că, în România zilelor noastre, există şi o altfel de şcoală decât cea tradiţională”, a spus Horaţiu Catalano.

Vineri, în incinta Extensiei Bistriţa a UBB s-a discutat pe larg despre pedagogiile alternative-conceptualizări, dezvoltări curriculare, direcţii de acţiune, optimizarea dezvoltării competenţelor pedagogice prin programe alternative de formare profesională, pedagogiile alternative şi optimizarea educaţiei contemporane, s-au dat exemple de bune practice şi s-a discutat despre praxisul educaţional românesc între pedagogia postcomeniană şi pedagogiile alternative.

La lucrări a participat şi inspectorul şcolar general Camelia Tabără. “Cu siguranţă că fiecare alternativă răspunde altei categorii de copii şi de nevoi. Noi nu avem în judeţ decât Step by Step şi o grupă de Waldorf. Step by Step a câştigat teren de la un an la altul. Pe mine mă impresionează în mod deosebit pasiunea cu care se angajează fiecare dascăl care lucrează în alternativă. Sunt foarte curioasă să văd tot. Mi-am şi propus cu doamna inspector Smaranda Florean să mergem la Floreşti (judeţul Cluj) să vedem acea mixtură de Waldorf cu Montessori şi, cu siguranţă, tot ce înseamnă alternativă educaţională mă interesează fiindcă avem obligaţia să avem ofertă pentru fiecare copil”, a declarat Camelia Tabără.

După prezentarea din plen, cei peste 200 de participanţi au avut parte de un moment artistic prezentat de o şcoală din Simeria (un fel de soră a Centrului Lacrima de la Unirea), apoi s-au desfăşurat lucrări pe ateliere. A fost mare aglomeraţie, ca de obicei, la Step by Step, dar şi Grupa Waldorf de la Grădiniţa nr. 6 s-a bucurat de mult success. Expoziţiile cu lucrări realizate de copii au impresionat pe toată lumea, iar cadrele didactice au făcut schimb de impresii şi de experienţă.

Mai multe fotografii găsiţi pe pagina noastră de Facebook.

Cristiana Sabău

alternative 8 alternative 2 alternative 3 alternative 4 alternative 5 alternative 6 alternative 7 Horatiu Catalano 2

Adaugă comentariu

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.