Actualitate

Cum a influențat vremea schimbătoare zborurile cu avioane ultraușoare

Aeroclubul din Bistrița are șapte piloți care dețin opt aeronave. Mai ales la final de săptămână, fac zboruri de agrement cu cei interesați să vadă Bistrița sau Colibița de la înălțime, interesul pentru acest gen de activitate fiind în creștere.

”Noi, la Bistrița, avem deja șapte piloți și opt aeronave și există un interes crescut și pentru turism, dar și pentru deplasarea proprie sau comercială. Avem și semnale că există și alți doritori să urmeze cursurile, iar în viitor probabil vor și mai multe aeronave, de la avioane ultraușoare până la cele de 4-5 locuri. Chiar în această perioadă, sunt studenți care urmează școala atât la Bistrița, cât și la Mureș sau Cluj. Dacă elevul are aeronavă, poate face școala la Bistrița, dacă nu deține aeronavă și sunt mai mulți doritori, poate veni la Bistrița un instructor cu aeronavă. Se pot face cursuri și cu aeronava pe care o avem noi aici chiar și pentru mai multe tipuri de licențe. Aici, la Bistrița, instructor este domnul Tănase Dumitru. Avem și colaborări cu instructori de Cluj și Mureș. Cursurile durează minim 40 de ore, dar se pregătirea e diferită în funcție de abilitățile cursantului”, a spus Bogdan Tat, vicepreședintele Asociației Aeroclub Bistrița.

Piloții care dețin aeronave au numerele de telefon afișate la Aerodromul Bistrița sau pot fi contactați pe Facebook, însă acesta fiind doar un hobby pentru ei și nu o activitate de zi cu zi, pot face zboruri de agrement doar la sfârșit de săptămână.

”De la copii până la adulți există interes pentru zborul cu avioane ultraușoare. Lumea, în general, a zburat cu avioane mari, comerciale, și vrea să simtă experiența unui avion mic. În principiu, turiștii din zona Colibiței își doresc să vadă peisajul de sus. Un zbor între Bistrița și Colibița durează între 25 și 30 de minute și pe partea turistică este cel mai solicitat zbor în zona noastră. Există însă și interes pentru zbor deasupra orașului. Avem copilași care vin foarte des să experimenteze zborul aceasta, dar și turiști care vor să vadă de sus Bistrița și zonele limitrofe ale orașului. Cine vrea să zboare ne poate contacta, avem numere de telefon la avizierul de la poartă, și pe Facebook, dar noi, pentru că nu ne putem ocupa numai de aerodrom, nu am ales să ne facem publicitate. Cumva trebuie să fim conștienți că avem un program limitat și nu neapărat același. E greu să-i promiți omului că-l zbori marți la ora 15.00 și poate nu e nici vremea bună și nu poți pleca nici de la birou, așa că încercăm să le comasăm în week-end, de vineri după-amiaza și până duminică. Zburăm și în timpul săptămânii dacă sunt solicitări speciale, cum ar fi dacă este aniversarea cuiva și are un voucher, dar și oamenii ne solicită mai degrabă în week-end”, a adăugat Bogdan Tat.

Dacă în anii trecuți, vara soseau și piloți din alte țări care făceau tururi aeriene prin Europa, anul acesta nu s-a mai întâmplat.

”Înainte de pandemie, probabil că situația economică și socială mai calmă le-a permis multora din străinătate să își facă planuri și să vină la noi, la Bistrița. Am avut girocoptere din Franța, avioane din Germania, turiști chiar și din Slovacia și sper că se va relua acest tip de turism în momentul în care lucrurile vor fi mai predictibile. Numărul de turiști străini este limitat anul acesta pentru că nu reușim să avem o predictibilitate în ce privește vremea, iar avioanele ultraușoare sunt meteodependente, iar vremea rea ne obligă să zburăm distanțe mai scurte și local. Nu reușim să ne planificăm zboruri pe distanțe mai lungi. Anul acesta în care aproape zilnic a plouat este motivul pentru care turiștii care vin cu avionul sunt mai puțini. Local nu aș spune că am zburat mai puțin, doar că a fost mai dificil pentru turiștii care și-au dorit să vină la noi. Primim mailuri prin care își anunță intenția să vină, dar nu se poate materializa din cauza vremii. Condițiile de la Bistrița permit aterizarea și noi am zburat aproape în fiecare zi, dar vremea este totuși instabilă. Dacă zburăm dimineața, la prânz plouă și e furtună, dar mai zburăm și seara, dar trebuie să fim foarte atenți. Aici suntem aproape de aerodrom și putem ateriza, dar pentru cei care vin de departe e de multe ori dificil. Planificarea trebuie să fie corectă. Avioanele ultraușoare au undeva la 4 ore autonomie de zbor și nu îți permiți să te prindă un front atmosferic care să nu te lase să aterizezi, de aceea unii oameni ezită”, a adăugat Bogdan Tat.

Pista aerodromului este înierbată și e favorabilă avioanelor ultraușoare, dar asta nu înseamnă că nu permite aterizarea aeronavelor mai mari de până la 10-12 persoane.

”Dacă vom reuși să ajungem în acel punct în care de la Bistrița să se poată face și zboruri comerciale, atunci probabil că activitatea se va dezvolta în așa fel încât în orice oră din zi va veni cineva, va găsi pe cineva aici și va putea face un zbor poate și cu aeronave mai mari care nu sunt atât de meteodependente. Ca să ajungem acolo, creșterea trebuie să fie organică. Pentru aeronave mai mari am avea nevoie de o pistă asfaltată, iar pentru a se putea ateriza și noaptea de o pistă balizată. Nu sunt lucruri imposibile, dar pe noi cu avioane ultraușoare, o pistă asfaltată nu ne-ar ajuta foarte mult în acest moment, ar fi avioanele mai predispuse la tot felul de pene de cauciuc. Nu ar fi direct în interesul nostru atâta timp cât nu există zboruri cu avioane mai mari sau comerciale, dar nu este imposibil. Ne dorim să discutăm cu firmele mari, cu oamenii de afaceri potenți din județ care își doresc să nu mai piardă atât de mult timp blocați în trafic și vor să zboare cu avionul. Dacă identificăm nișa aceasta și avem o certitudine că se va întâmpla acest lucru, atunci într-adevăr putem investi și să trecem la nivelul următor”, a mai spus el.

În ce privește accidentul aviatic petrecut în august 2022 la Colibița, unde un pilot a murit, Bogdan Tat a comentat: ”În week-endul acela au murit mai mulți oameni pe șosele decât în aer. Trebuie învățată o lecție din orice experiență neplăcută. Ne e dor de colegul nostru Marius Ionașcu, dar activitatea trebuie să continue. Nu știm cu certitudine ce s-a întâmplat, dacă a făcut o greșeală sau a avut o problemă medicală. Din păcate însă un om a murit, iar noi vom continua activitatea și în memoria lui”.

25 comentarii

    • Sunt oameni inimoşi ce au făcut lucruri faine acolo.

      46
      1
    • Acolo aproape de Aerodrom în Cocoşu la marginea oraşului la granița cu comuna Livezi trebuie construit circuitul Moto.

      45
      6
    • Bistrița are nevoie de facilități şi pentru pasionații de sporturi tehnice care dezvoltă şi creierul nu numai muşchii.

      41
      2
    • @ Remus , Bun şi circuitul de karting nu spun nu însă parcă noi pasionați de motociclete suntem mai mulți.

      34
      3
    • E frumos sa vad avioane sar ma aflu in treaba sa scot in evidenta ca nu tot ce zboara e….ok!!!
      Dati bon fiscal?
      Ce taxa platiti orasului pentru disconfortul creat ?
      Se exemplu cand stau pe balcon si aud un avion, aceste motoare de drujba ambalate sa zboare imi perturba linistea si imi creaza un disconfort, un fel de poluare sonora in chestiuni de mediu!
      Daca eram in razboi va intelegeam ….altfel sunteti doar niste poluatori netaxati!!!

      9
      33
    • La ce fel de balcon te referi ?! Fiindcă aerodromul este la Cuca Măcăi la marginea oraşului fix la granița cu comuna Livezi.
      Mai studiază avioanele nu au motoare de drujbă.

      17
      5
    • Aştemptăm de 30 de ani un circuit profesionist de karting sper că actualii să-l facă cât mai repede că de vorbe suntem sătui !

      45
      3
    • Ăstia actuali nu sunt în stare să facă circuitul de karting din Cocoşu numai gura este de ei.

      36
      5
    • Nu-i nici-o problemă că ăştia în loc să facă ce au nevoie sportivii din Bistrița ei fac sania pe şine altă pârtie de schi 😂. Nici ei nu ştiu pentru ce o fac însă o fac. 😂

      29
      4
  • Organizati va in cluburi ,faceti performanta ,nu ture prin oras,convingenti sponsori privati sa va sustina.Sportul socialist s a terminat.Statul ar trebui sa sponsorizez activitati sportive ,indiferent in ce domeniu ,fotbal ,handbal,
    moto,ski etc doar pana la nivel de copii.Nu bagati harneala cu partia de ski.Ar trebui fie vandute instalatiiile fie data in folosinta pe bani unui privat.Nici aia nu are justificare sa fie tinuta pe banii statului pentru 200 de skiori cum nici pentru voi cei 50 cu motoare nu trebuie sa cheltuie statul.Si repet nici pentru alte sporturi.Asa e si in strainatate ca tot vreti ca afara.

    11
    16
    • Pentru * Corect ce spui pentru pârtia eşuată din start şi sania pe şine eşuată. Despre celelate sporturri nu ştiu nu mă pronunț. În ce priveşte însă activitatea de pe aerodrom este făcută cu banii privați a pasionaților de zbor.

      24
      4
    • Cum sunt în Bistrița o grămadă de bani şi terenuri pentru fotbal aşa ar trebui sã fie bani şi circuite pentru sporturile cu motor !

      24
      2
    • Comentariul meu era pentru baieții care cer motodrom si kartodrom.Pentru cei cu aeroclubul,respect.Asa se sustin hobby urile.

      3
      7
    • @ * Nu este corect că celelalte sporturi să primească finanțări fabuloase pentru noi stadioane de fotbal deşi avem deja unele , pentru o nouă sală polivalentă deşi deja aveam una iar pentru sporturile cu motor să nu se găseasc mult mai puțin bani pentru un circuit care este prevăzut şi aprobat în PUZ.

      20
      1
    • @Remus ,parerea mea e ca daca s a facut un abuz ,lucrurile nu pot fi indreptate prin alt abuz.Tinand cont ca statul poate edifica diverse facilitati doar din banii proveniti din taxe ,aceste fonduri ar trebui sa acopere necesitatile marii majoritati a cetatenilor.

      2
      16
    • Pt. * Tocmai de kartodrom vor beneficia a mulțime foarte mare de copii din Bistrița.

      16
      1
    • Bogdane… in primul rand cum e aia o multime foarte mare? In al doilea rand daca te pretinzi cunoscator de sporturi cu motor stii ca motocicletele si karturile nu sunt chiar ieftine,echipamentul ,mentenanta ,logistica plus consumabile .Per total rezulta sume foarte mari si acestea nu vor fi suportate de bugetul primariei ca astora nu le ajung banii pentru ai lor.Si atunci trebuie sa pui taxa.Asa ca ,,multimea foarte mare ” se va transforma in cativa .Poate saca da primarul afara conformpromisiunilor electorale vreo 300 de mugetari …ar deveni kartingul sport pentru ,,multimi foarte mari”.

      1
      5
  • Asociației Aeroclub Bistrița își desfăşoară activitatea pe Aerodromul din Unirea care in anul 2017 a fost certificat internaţional, fiind la vremea respectivă singurul de acest fel din România.
    Acest lucru înseamnă că pista de 800 de metri lungime este autorizată pentru aterizarea de aeronave cu o greutate totală până la 5700 de kilograme. Prin urmare, pe această pistă pot ateriza şi avioane cu 12 locuri care să nu cântărească mai mult de 5700 de kg.
    (Vezi: https://timponline.ro/aerodromul-bistrita-certificat-international/)
    Evident, dacă pista ar fi asfaltată structura ei ar suporta un tonaj mai mare de 5,7 tone ceea ar permite aterizarea de avioane cu un număr sporit de locuri.

    29
    2
Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.