Actualitate

Ultimele detalii despre traseul drumului Dej – Bistrița și centura orașului

Președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Radu Moldovan, a dat ultimele informații despre varianta de traseu a Autostrăzii Nordului Dej – Beclean – Bistrița, lot din care face parte și varianta ocolitoare a Bistriței.

”Am avut o discuție foarte bună cu CNAIR și cu primarii UAT-urilor de pe traseul drumului de mare viteză Dej – Bistrița, în prezent drum expres dar care mai mult ca sigur se va transforma în autostradă deoarece încărcarea de mijloace auto este foarte mare. Ne-au fost prezentate ultimele două variante de traseu, amândouă au ca final zona Sărata – Monariu – Budacu de Jos – Jelna – Livezile (n.r. – centura Bistriței), iar undeva între Livezile și Rusu Bârgăului nodul, un mare sens giratoriu, cu descărcări și legătura între Lotul 2 și Lotul 3. La solicitarea primarilor, în zona Sărata drumul va trece pe partea dreaptă, între DN 17 și zona de vârf de pădure, pe cadastralul localităților Șieu Măgheruș și Șintereag. Înainte de Beclean, undeva în zona Cociu, va trece în partea stângă a DN 17 și așa va merge până la Cuzdrioara, unde va trece din nou în partea dreaptă pentru a se putea face ocolirea intrării în Dej și traseul spre Baia Mare. În acest studiu este prinsă și centura ocolitoare a Dejului”, a declarat Radu Moldovan.

Șeful CJ speră ca până în vara anului viitor documentațiile să fie gata. ”În urma discuțiilor cu Ministerul Transporturilor, sunt optimist că vom intra pe exercițiul financiar 2021-2027 și să se apropie termenele când lumea va putea să circule civilizat, pentru că este o adevărată aventură să mergi astăzi din Bistrița până la Cluj. Cel mai important lucru este centura municipiului Bistrița, este vitală. Bistrița este blocată total și avem foarte mare nevoie de această centură. Până la finalul lunii octombrie vom ști varianta finală, cei de la CNAIR vor trimite UAT-urilor de pe traseul noii autostrăzi ultimele completări, apoi CNAIR va solicita de la CJ eliberarea certificatului de urbanism, după care lucrurile trec la CNAIR și la minister, autorizația de construcție se eliberează de către Ministerul Transporturilor. Sper ca până în vara-toamna anului viitor să fim în linie dreaptă și cu acest proiect vital. Centura Bistriței și centura Dejului sunt prinse în Lotul 2, cred că se subînțelege că acestea trebuie să fie tratate ca priorități”, a spus el.

Drumul de mare viteză Baia Mare – Bistrița este împărțit în Lotul 1 Baia Mare – Dej și Lotul 2 Dej – Bistrița. Valoarea contractului de servicii (studii) pentru Lotul 1 este de 12.746.666,57 lei fără TVA. Valoarea contractului de servicii pentru Lotul 2 este de 8.376.369,89 lei fără TVA.

În 27 martie s-a dat ordinul de începere a elaborării studiului de fezabilitate pentru centura ocolitoare a municipiului Bistrița, parte din drumul de mare viteză Dej – Beclean – Bistrița (Lotul 2 din Baia Mare – Bistrița). Traseul propus pentru varianta de ocolire Bistrița este: Sărata – Monariu – Budacu de Jos – Jelna – Livezile – nod rutier spre Rusu Bârgăului.

În ceea ce privește Lotul 3 Bistrița – Vatra Dornei din Autostrada Nordului, sunt în desfășurare investigațiile de teren pentru realizarea studiului de fezabilitate. Tronsonul Bistrița – Vatra Dornei va fi autostradă, care ar urma să fie realizată în Bistrița-Năsăud pe traseul Livezile – Josenii Bârgăului – Prundu Bârgăului – Tiha Bârgăului – Lunca Ilvei. Pe raza acestor comune se fac studiile de teren.

25 comentarii

  • Informații și recomandări ca la restaurant. Pe fugă, la repezeală și, fără comentarii ca să nu-ți scuipe în ciorbă. „La solicitarea primarilor drumul va trece pe partea dreaptă între DN 17 și zona de vârf de pădure.” Foarte importanți primarii ăștia. În fapt baronul îi scoate pe ei la înaintare de fiecare dată, în fapt se ascunde după ei folosindu-i pretez ca să facă și să impună ce vrea el.
    Nicio informație concretă, nici un argument, nicio analiză cost-beneficiu nici o prezentare a variantelor și scenariilor pentru cea mai importantă lucrare de infrastructură în județul nostru din ultimii 50 de ani și pentru următorii 20-30 până când, sperăm să scăpăm de ciuma roș-galbenă. De fapt, cei mai mulți dintre cititori o să scăpăm de tot.
    Cea mai bună variantă pentru autostradă era la Nord de Bistrița. De la Livezile direct spre Șintereag. Traseul est vest scurta tranzitul cu 30-40 kilometri și se evitau două traversări peste râul Bistrița și două traversări peste calea ferată. Varianta însă nici nu a fost pusă în discuție pentru că primarii aveau alte afaceri. Cu cât mai scumpă și mai lungă cu atât mai bine pentru firmele de casă, bașca că va trece pe terenurile lor. Acum, se pare că o ia de la Livezile pe malul stâng al Bistriței și se va urca pieptiș pe un deal prăpăstios spre Ghinda doar ca să facă pe placul vânătorilor de oportunități. E jale la ce nivel au ajuns discuțiile și deciziile privind dezvoltarea României.
    Apropo de dezvoltare. Priviți de curiozitate Strategia județului. Nu scrie în ea nimic de infrastructură, de drumuri, autostradă, cai ferate, conectivitate. Doar cântec, joc și voie bună. Festivalul vinului și petreceri cu folcloriste și handbaliste. Țurai!

    73
    104
    • Alo, Alex, aici nu ai voie sa gandesti logic si sa critici partidul!
      Aici trebuie sa te prinzi in hora cu toti oportunistii, ca poate-ti pica si tie ceva in blid.
      Vezi dupa cate comentarii perfide lauda varianta de sud, ca e plin de oportunisti. Desi, dupa cum ai zis, varianta prin Nord era si mai scurta si mai usor de realizat. Dar cei care acum ling blidele celor cu interese, o sa ramana cu buza umflata cand o sa realizeze ce inseamna sa-ti treaca o autostrada prin batatura.
      Faptul ca prima data isi dau cu parerea toti primarii cu “scoala vietii” si abia dupaia se apuca inginerii de calcule, imi zice cam tot ce trebuie sa stiu despre cat de profesionist o sa fie realizat acest proiect.
      Vai de capu nostru.

      36
      86
    • Bun hai ca iti raspund eu de ce varianta Sintereag – Sarata e mai buna si mai prolefica pentru economie. 1. Centura va prinde descarcarea spre judetul Mures, astfel tot tranzitul dinspre Sangeorz, Valea Ilvelor, Bucovina, Moldova etc care va dori sa mearga spre Targu Mures, nu vor ocoli pana la Sintereag. 2. Varianta prinde zona industriala Teraplast, Sarata si inclusiv Parcul Industrial Bistrita. Mai vreti argumente? Poftiti, cocotarea acestui drum pe Dealul Targului si ce alte dealuri la fel de instabile ca si cel de la Ghinda este mult mai costisitoare si deranjant de realizat pe partea de Nord. Varianta Sarata – Monariu – Jelna se va face pe ses, fiind astfel nevoie de o singura trecere a dealului de la Ghinda Dorolea.
      In momentul de fata singurul tau argument referitor la Varianta prin nordul Bistritei este lungimea de traseul. Sa stii ca si in celelalte tari europene se face si analiza operatorilor economici si legatura cu celelalte rute, nu doar lungimea traseului.

      109
      3
    • Din punct de vedere al CNAIR nu contează cât de lung este drumul ci cât de repede ocolești orașul și cât de mult cosumă mașinile. Dacă îl cocoți pe toate dealurile din Nord cu multe curbe și lucrări de artă nu ai cum să ai un timp scurt de parcurs și un consum mic. În plus și costurile de costrucție cresc mult față de cele din zonele de șes.

      77
      3
    • @Drumar Vorbesti prostii! Daca ai fi fost drumar ai fi văzut, sau ai fi verificat ca nu e greu, că dealul din sud, urcarea din Livezile spre Ghida este mai înalt și mai instabil decât dealul din Nord. Pe ăla din Sud e pârtia de ski fix de aia, că e cel mai înalt. Pe dealul din Nord era nevoie de maximum un tunel, la intersectia cu DN17, dupa trecerea peste Slatinița, dar nu e sigur. Dacă erai drumar puneai în balanță, la costurile de construcție cele minimum 4 poduri în plus pentru varianta Sud, înainte de a vorbi de costuri.

      9
      54
    • @untrecător Povești cu pești! Păreri de chelneri, ospătari și dizeuze. Toate argumentele expuse de tine pentru a fi puse în balanță cu ce spun eu ar fi trebuit acoperite cu calcule. Valori de trafic, estimare a costurilor de construire, analiză cost-beneficiu pentru economii de timp, de alte costuri de mediu, efecte și externalități. Altfel sunt doar vorbe în seamă de nimic. Unde sunt, cine le-a văzut? Cine le-a dezbatut și judecat? Primarii, ansamblul folcloric, handbalistele? Să fim serioși. Totul a fost o comandă politică, amatorism și porceală la bani.
      Vorbești despre cocoțarea în Dealul Târgului ca și cum ar fi fost o barieră insurmontabilă. Argumentul e cu totul caraghios. Pe Dealul Târgului este drum național. De aia l-a și văzut toată lumea și știe de el. Pe Dealul Ghinzii nu este. De ce oare? Și nu vorbesc de cocoțarea pe Dealul Tărgului. Vorbesc de un tunel care sa scoată drumul expres de la Livezile în spatele Dealului spre Tărpiu, Blajeni și Sintereag. Un tunel care nu era mai scump decât 4 poduri. Chestiunea costurilor de construire se judecă însă în ansamblu cu câștigurile pe termen lung. Adică dacă 1000 de tiruri fac în fiecare zi o economie de traseu și de timp de 30 de kilometri timp de 30 de ani, merită să construiești mai scump. De ce crezi că au construit elvețienii tunelul Base Saint Gottard – finalizat în 2016 – și nu au rămas la drumurile alea vechi, pe șes, recomandate de primari, chelneri, operatori de electrocare și trenuleț Thomas, handbaliste, etnologi și oenologi.

      14
      51
    • Autostrada A3 se va opri ani de zile la tunelul sub dealul Mesesului care se va face dupa 2050, autostrada A1 se opreste la zona ”ursilor” din cauza unul tunel, iar voi veniti cu propunerea sa facem un tunel aici la Bistrita 🙂 🙂 Excelent!!! Adica pe scurt le oferiti un alt motiv sa nu se faca o centura in jurul Bistritei, nu ajung astea pe care le au. Ar spune ca ar face centura, dar ca nu se poate pentru ca este nevoie de un tunel… Tu unde crezi ca esti in Croatia sau in Austria?

      53
      42
    • @untrecător – nu pot să nu-ți răspund și la asta: „astfel tot tranzitul dinspre Sangeorz, Valea Ilvelor, Bucovina, Moldova etc care va dori sa mearga spre Targu Mures, nu vor ocoli pana la Sintereag”
      Pare foarte doct argumentul tău și, ce să vezi, e o prostie totală. Zici că-i din bucătăria restaurantului livrată de chelner consumatorilor care asteptă șă fie înșelați la notă.

      Guess what? Tot tranzitul dinspre Sangeorz, Valea Ilvelor care va dori să meargă la Targu Mureș va merge fix ca înainte că n-are nicio treabă cu drumul rapid. Niciuna.
      Dacă se preocupa cineva de tranzitul de pe Valea Ilvelor, tragea drumul rapid mai spre ei. Tocmai că toată Zona de Nord-Est a județului este complet neglijată de traseu prioritizat la crama Jelna. Pe ei, îi aranja, dimpotrivă să urce pe autostradă între Livezile și Dumitra.

      Apoi nu poți vorbi despre tranzitul Bucovina, Moldova doar pe relația nord-sud fara sa vorbesti si de traficul pe relatia est-vest. Valori de trafic? Nu mai insist. Cum am spus pe relația est-vest, traseu nord este mai scurt cu 30km și mai usor în termeni de lucrări de artă. Un singur deal, la fel ca ăla din sud și mai puțin cu patru poduri.

      Last but not least tot traficul din zona Bucovina-Moldova care va dori să meargă la Targu Mureș se va duce pe autostrada Târgu-Neamț – Târgu-Mureș pentru care Ministerul Transporturilor a început ieri exproprierile pentru lotul I Târgu Mureș – Miercurea Nirajului. Neghiobii de politicieni din județ argumentau în 2014 cand s-a pus autostrada aia în masterplanul lui Rus ca nouă nu ne trebuie autostradă. E cam tarziu azi să vorbești de trafic din Moldova spre Tg Mureș prin Bistrița.

      9
      45
    • @Tudor Stai liniștit Tudore, că dacă am ajuns la faza de găsit motive, oricum nu se va face nimic. Sigur că nu suntem în Croația și Austria că acolo nu se întâlnesc primarii de pe vale cu chelnerul, la cramă, ca să decidă ei traseul autostrăzii.

      5
      34
  • Felicitări Primarului Bistriței Turc pentru traseul ales , în sfârşit Bistrița va scăpa de traficul auto supra-aglomerat.

    107
    23
  • Felicitări tuturor ecologiștilor și civicilor din Bistrița fără ei nu ați fi avut acum centura asta bună pe lângă Monariu !

    82
    5
  • Nu va faceti iluzii, din toata aceasta hartogaraie se va face cel mult centura Bistritei. Cati ani vor trece pana va fi gata? Nu stie nimeni, doar promisiuni cu anul viitor repetate din an in an.
    Restul documentatiei va expira si va trebui refacuta peste alti zeci de ani de o alta generatie care poate nu va fi de acord cu ce au ales cei de azi.
    Pe ce ma bazez cand spun asta?
    Peste munte nu se va construi nici o autostrada. Sunt alte doua autostrazi care asteapta, A8 si A13, si pana cand nu vor fi gata nu va mai incepe o a treia traversare peste Orientali. Poate nici nu va fi nevoie pentru o perioada lunga de timp.
    Drumul expres Baia Mare-Dej nu e o prioritate. Prioritar e tronsonul Baia Mare-Satu Mare-granita cu Ungaria. Si chiar daca ar fi o prioritate, ce faci cu el de la Dej? Spre Bistrita nu merita continuat daca nu trece muntele iar spre Cluj nu are de ce sa se lege atata vreme cat nu e inceputa autostrada Cluj-Dej.
    Asa ca vor trece zeci de ani pana cand vom vedea autostrazi prin zona noastra. Unica speranta e centura Bistritei. La care sper ca nu va dura implementarea cat a durat la centura Becleanului.

    8
    58
  • „până în vara anului viitor documentațiile să fie gata!”
    Niciodată n_am mai citit atâtea* felicitări * felicitări pt ce? Pt idee? Congratulation?

    Cum zicea un învățat:
    VORBA sună, FAPTA tună!!
    De la vorbe pana la fapte ehei eheeee nenicule!

    14
    58
  • În 2015 „vizionarul” din fruntea mesei declara că „Județul Bistrița-Năsăud, municipiul Bistrița nu dezvoltă transport de autostradă” – la data de 6 ianuarie 2015 pe As TV în emisiunea impact-bistrita-nasaud-marile-investitii-ale-acestui-an. Continua apoi a data de 3 Martie în ziarul Răsunetul – „Bistriţa-Năsăud nu descarcă trafic de autostradă.” Atunci apăra masterplanul de transport al PSD făcut de colegul lui Ioan Rus, ministru al Transporturilor prin care Bistrița era scoasă de pe harta autostrăzilor. Autostrada Nordului cum îi zice acum figura in Legea de organizare a teritoriului data de Ceaușescu în 1968. Drăgălașii ăștia bucălați au scos-o. Apoi, când după pandemie, Uniunea Europeană a dublat asistența financiară hop și ei, s-au aruncat să înfulece cu două guri și să susțină taman pe dos decât spuneau mai an. Acum „e sigur se va transforma în autostradă deoarece încărcarea de mijloace auto este foarte mare” și e traseu vital. E fix cum râgâie după friptura de vânat la revenirea din concediu, vacanțe și multe vizite de „lucru”.
    Știu ei cum se face. Fix! Când era s-o facă pe banii țării nu renta. Acum când e pe banii altora, să fie cât mai lungă și cât mai scumpă. Exact așa primarii au ajuns să cumpere nebulizatoare, spirt și măști de protecție Covid în 2023. Și firmele nevestei, soacrei și copilului prefectului au contracte cu primariile din județ de sute de mii de Euro. Asta-i ciorba!

    11
    51
  • Dregatori actuali conduc judetul de 20 de ani , si o sosea pe un traseu nou nu au facut.
    Au reparat, sau peticit cele existente de pe vremea impusctaului.
    De ce i-am crede acum ca sunt in stare sa faca ceva intr-un nou mandat ?
    Propun sa alegem alti si poate asa vom avea si noi un drum expres in judet .

    8
    49
  • Să lăsăm drumul de centură pe traseul inițial ! Și cei care au furat terenurile sașilor precum D-na de la primărie vor răspunde în fața legii . Mai multe informații vă dau pe răspuns !

    5
    65
    • Oraşul Bistrița sa extins natural. Acum străzile de pe fosta centură sunt străzi în mijlocul oraşului nu mai suntem în evu mediu aşa că laso baltă că măcăne.

      37
Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.