Actualitate

Referendum la Bistriţa pentru centură şi pietonal! Creţu: Să decidă cetăţenii!

Primarul Ovidiu Creţu a declarat că a iniţiat un proiect de hotărâre în Consiliul Local prin care în 29 septembrie să fie organizat un referendum local având ca subiecte realizarea variantei ocolitoare Bistriţa Sud 2 şi menţinerea străzii Liviu Rebreanu drept zonă pietonală: ”Lucrurile au început să ia o turnură îngrijorătoare. Hai atunci la urne!”

”Pe ordinea de zi a şedinţei ordinare de Consiliu Local din 14 august va fi un punct important, un proiect de hotărâre privind organizarea unui referendum local referitor la varianta ocolitoare Bistriţa Sud 2. Am hotărât să fac acest demers pentru că e departe cel mai important proiect pe care l-a avut municipiul Bistriţa, cifra 174 de milioane de euro nu s-a mai vehiculat niciodată, nici măcar când s-a realizat zona industrială. Această variantă ocolitoare este cu siguranţă motorul dezvoltării municipiului în următorii 20 de ani într-o zonă în care există disponibilităţi de dezvoltare extraordinar de mari. Am considerat că nu trebuie să intru anul trecut sau acum doi ani cu un referendum pentru că întotdeauna sunt oameni care sunt deranjaţi şi care vociferează, uneori mai mult decât e cazul”, a spus Creţu într-o conferinţă de presă.

El a menţionat că ”lucrurile au început să ia o turnură îngrijorătoare”: ”Se creează o ţintă falsă, că s-ar distruge pădurea, şi atunci aruncăm varianta ocolitoare şi acest proiect în afara Bistriţei, adică să renunţăm la el definitiv. Ca să renunţi la un astfel de proiect cred că trebuie să ai acordul în mod explicit al cetăţenilor. Solicit cetăţenilor, bistriţenilor, să vină la vot şi să spună: vrem sau nu vrem. Voi respecta cu stricteţe ceea ce doresc cetăţenii. Nu cred că acest subiect poate fi abordat altfel decât în această variantă. Este un proiect vital, de însemnătate crucială pentru Bistriţa, şi nimeni, nici primarul, nici consilierii nu pot spune: o facem noi aşa”.

Creţu a precizat că referendumul ar urma să aibă loc în 29 septembrie şi că vor fi alocaţi maxim 200.000 de lei pentru acest lucru. ”Referendumul va avea pragul cel vechi de prezenţă, 50%. S-ar putea să nu vină 50%. Dar dacă din cei 40% care vor veni, să zicem, 80% vor spune că nu doresc varianta ocolitoare, atunci sunt închise lucrurile şi voi retrage tot ce am început. Dacă în schimb din cei 40% prezenţi 70% vor spune: da, vrem variantă ocolitoare, eu cred că e clar că bistriţenii doresc asta şi voi face demersurile pentru a se realiza. Atunci lucrurile vor fi clare şi nu se va mai veni cu nişte piste false în Consiliul Local să zicem. Nu putem discuta despre alte variante de centură acum, poate peste 15-25 ani. Acum discutăm despre varianta 2 Sud”, a comentat el.

Edilul Bistriţei a afirmat că la referendum întrebarea va suna astfel: ”Doriţi să se realizeze din fonduri europene varianta ocolitoare Bistriţa Sud 2?”. ”Ca în fiecare campanie electorală, fiecare se va duce şi va explica cum vine veveriţa, cum pleacă jderul şi aşţa mai departe, dar întrebarea este strict tehnică”.

Ovidiu Creţu a adăugat că, din cauza faptului că a avut solicitări referitoare la deschiderea circulaţiei rutiere pe actualul pietonal Liviu Rebreanu, la referendum va fi introdusă şi o întrebare pentru zona respectivă: ”Doriţi menţinerea în continuarea a străzii Liviu Rebreanu ca zonă pietonală?”. ”Cei care au magazine, birouri, oficii acolo insistent mi-au solicitat să deschid circulaţia. Dacă tot facem referendum pentru varianta ocolitoare, facem şi pentru zona respectivă.  Agenţii economici sunt mai vocali decât 70.000 de oameni. 300 de oameni care sunt afectaţi sentimental sau fizic de varianta ocolitoare sunt mai vocali decât 80.000 de bistriţeni. Atunci hai să-i ducem la urne! O să găsim probabil o formă cu un buletin cu două întrebări, pe fiecare cu cruciuliţă pentru răspuns da sau nu. Dacă am mai auzit de un Consiliu Local care să organizeze referendum pentru aşa ceva? Aţi mai auzit de vreun oraş din Europa care să refuze o investiţie de 170 de milioane de euro?”, a spus Creţu.

8 comentarii

  • Domnule primar si domnilor consilieri locali,
    Referendumul pe aceasta tema nu reprezinta decat bani irositi. Instantele de judecata, inclusiv Curtea de Apel Cluj s-au pronuntat in acest sens statuandu-se in mod irevocabil către acestea că hotărârea de consiliu local prin care s-a dat acordul pentru realizarea variantei de ocolire a mun. Bistriţa- varianta 2 sud- este nelegală, traseul adoptat fiind în contradicţie cu normele legale in vigoare. Deci intrebarea pentru referendum suna cam asa: sunteti de acord sa nu respectam legea si sa incalcam o sentinta judecatoreasca definitiva?

  • Daca tot nu se gaseste ruta ocolitoare, mai bine faceti autostrada suspendata pe deasupra caii ferate si e rezolvata problema…..Pentru un asemenea proiect, trebuia consultata comunitatea de la bun inceput, cu solutii oferite de cei capabili sa vada solutii si apoi facut referendum pe tema solutiilor posibile. Iar cele agreate sa fie apoi „cizelate” si adoptate si adaptate de specialisti. Asa, va iesi o batalie in toata regula, mediatica mai intai…..Si e intr-adevar pacat de ratat un asemenea proiect. Doar ca nu se poate face nici pe genunchi….daca tot e vorba despre viitorul orasului pentru urmatorii 15 – 20 de ani…..

  • O problema chestiune tehnica de o asa mare complexitate cum este centura ocolitoare nu poate fi decisa prin referendum. Aici e nevoie de expertiza. Este total lipsit de logica sa supui unui referendum aceeasi varianta care a fost respinsa in instanta printr-o hotarare definitiva si irevocabila, cand exista totusi mai multe alternative.
    Cu mai multa gandire si mai putina inversunare, din partea primarului, orasul Bistrita poate avea atat centura ocolitoare prin nord cat si o artera de circulatie de tip splai la sud, pe malul stang al raului, care sa faca legatura intre Unirea la Viisoara, ambele obiective (centura si splaiul) putand fi realizate cu fonduri europene din programe operative sectoriale (POS) diferite. In acest sens exista un proiect mai vechi pentru portiunea dintre podul Jelnii si podul Budacului de amenajare a malurilor râului Bistrita pe la poalele padurii Codrisor (vezi pe internet : P.U.Z. Bistrita ‘ Dealul Codrisor’ (Codrisor Hill). In acelasi mod ar putea fi intocmite proiecte pentru alte portiuni ale malurilor râului, fiecare cu particularitatile sale. Functia de baza pentru calea rutiera splai trebuie sa ramana legatura intre principalele locuri de agrement, avand in vedere ca râul trece pe langa parcul municipal, parcul tineretului si lacul MHC. In acelasi timp, odata cu amenajarea malurilor râului, chiar si pe malul drept al apei ar putea sa rezulte o artera de circulatie continua de tip splai care sa includa cel putin o pista de biciclete si care sa lege zonele de agrement de la Unirea la Viisoara.
    In privinta centurii ocolitoare, avand in vedere ca ponderea traficului greu vine dinspre nord (Cluj, Oradea, Baia Mare) nu este rational sa inghesui tot tranzitul prin sudul Bistritei. Ba mai mult dupa ce ocolesti localitatea Viisoara, este o ineptie sa faci poduri si viaducte peste dealul Codrisor ca sa introduci cu orice pret traficul greu in oras. De aceea in mod logic centura ocolitoare trebuie facuta pe la nord, din drumul Sigmirului, cu ocolire pe dupa Leoni si pe dupa cartierul Subcetate, pe la Statiunea Pomicola, cu traversarea DN17C de unde preia traficul greu si de tranzit, sa se indrepte catre iesirea din Unirea spre Livezile. Chiar si o varianta combinata (dupa modelul centurii Clujului) care sa ocoleasca Viisoara pe la sud pana in zona Zavoaie dupa care sa se indrepte spre nord incluzand in executie si Podul Berariei, dupa care sa urmeze strada Sigmirului peste pasarela veche, apoi pe actuala centura pana la Valea Castailor de unde sa ocoleasca pe dupa Liceul Agricol pe la Leoni cu traversarea DN 17C in zona Pensiunii Morariu si continuarea spre iesirea din Unirea catre Livezile, ar putea fi mai buna decat tampenia cu sacrificarea Padurii Codrisor.

  • la orce proiect mare de infrastructura cineva va avea de suferit iar in cazul acesta cred ca voi sunteti cei afectati ,din pacate…. f. buna ideea cu referendumul ,sa se termine odata aceste discutii nesfarsite . minoritatea se va supune majoritatii.. alta cale nu exista …….

  • Centura ocolitoare nu se decide prin referendum. Ea trebuie sa indeplineasca anumite criterii. Pe cetateni nu-i intereseaza decat efectele benefice ale centurii ocolitoare nu traseul si nici cu ce bani se va face. Doar cei care au anumite interese de a trece sau nu printr-un anumit loc ar putea fi preocupati de un anumit traseu.Intrebarea este tampita si tradeaza interesele personale ale unui individ. Cum adica, unde scrie ca numai varianta Sud 2 se poate realiza din fonduri europene?

  • Foarte bine sa se faca referendum.
    Asa se elimina toate discutiile interminabile. Dar ce prag trebuie sa fie atins ? Ca daca este 50% + 1 atunci referendumul o sa fie doar pt. informare si nu o sa aiba nici o valoare.

  • Comerciantii din zona centrala NU AU CERUT DESFIINTAREA PIETONALULUI ci desfiintarea CORTULUI,care nu este altceva decat o tiganie,ce incurca traficul,blocheaza parcarile si sta gol 364 de zile pe an…Dar nu ,dumneavoastra domnule primar,continuati cu astfel de minciuni grosolane.Ati cumparat 300 de scaune pt cortul ala,ati mancat peste 50000 de euro cu el!Dar Sala Polivalenta nu e buna,nu ,nu nu …ca „nu are sonorizare buna”….Poate ar fi avut cu 50.000 de euro DIN BANII MEI!

  • Facem referendum , mizand pe slaba documentare a populatiei sau dezinteresul acesteia pentru viitorul orasului si pe implicarea acestesteia in luarea unor decizii tehnice. Acest lucru se poate face dar presupunem ca va avea ca si CONSECINTA LOGICA desfiintarea serviciilor sau directiilor de urbanism si protectia patrimoniului si a monumentelor istorice, a posturilor/institutiei arhitect sef al municipiului si judetului, a caror atributii sunt rezolvate prin consultarea si implicarea populatiei, ele dovedindu-se astfel inutile. Primarul si consilierii sunt garantii respectarii legii in tara asta iar nerespectarea ei duce la eliberari din functii. Ei sunt alesi politic si pot fi sanctionati politic, fara capacitatea sa ia decizii tehnice, urbanistice dar cu obligativitatea respectarii legii.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.