Actualitate

Efectul creșterii salariilor în învățământ. Mulți candidați cu note mari, posturi puține

Profesorii care au luat peste 7,00 la examenul de Titularizare pot, începând de azi, în ordinea mediilor obținute, să își aleagă școlile în care vor preda. În județ, peste 220 se califică pentru ocuparea unui post pe durată nedeterminată însă doar jumătate au șansa să ocupe unul.

La Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud a început, joi dimineața, repartiția pe posturi a titularilor care au la dispoziție un total de 151 de posturi titularizabile, dintre care doar 107 sunt complete.

”La Titularizare, anul acesta am avut mai mulți candidați înscriși decât anul trecut, iar rezultatele obținute sunt bune. Spre exemplu, la Matematică, dintre cei care au rămas în concurs, nu e niciunul care să nu aibă minim 5 ca să poată ocupa un post”, a declarat pentru Timp Online inspectorul Daciana Legendi, responsabil de managementul resurselor umane la ISJ.

Deși 225 de profesori au luat medii peste 7, nici jumătate nu vor putea ocupa un post complet și valabil mai mult de 4 ani.

”Posturi titularizabile nu avem foarte multe pentru că un post titularizabil poate să fie complet, publicat pe 4 ani, sau poate să fie constituit din două jumătăți publicate pe 4 ani. Sunt situații cum ar fi Limba română unde avem un post cu 17 ore pe perioadă nedeterminată, dar nu mai avem încă un post să dăm completare și să facem unul întreg. Aceeași situație e și pe la Matematică, dar acolo stăm ceva mai bine. La Fizică ar fi posturi, dar nu avem candidați cu notă peste 7. În schimb, sunt multe candidate la educatoare, unde avem doar 6 posturi titularizabile în tot județul și peste 50 de candidate cu note peste 7, la învățători avem 18 posturi titularizabile, cele mai multe, și avem 26 de candidați. La Limba franceză avem un singur post titularizabil, două la Limba engleză, la Istorie nu avem posturi titularizabile, la religie sunt puține”, a adăugat Daciana Legendi.

Întrebată de ce sunt atât de puține posturi, Daciana Legendi a răspuns: ”S-au pensionat colegi din sistem, dar posturile respective au fost ocupate în alte etape de mobilitate și atunci avem cumva libere posturile de la țară care nu sunt atât de atractive pentru că e destul de greu de făcut naveta în anumite localități. Tinerii, se știe, preferă să lucreze în oraș. Avem școli, cum e cea de la Urmeniș, care a scos an de an posturi titularizabile, dar an de an rămâne fără profesori. Ei se titularizează acolo, după care anul viitor pleacă în altă parte, iar școala rămâne fără profesori de română și de matematică”.

”Sunt puține posturi și pentru că a scăzut numărul de elevi. Candidații care nu pot ocupa posturi titularizabile vor veni în 6 august și vor ocupa un post cu o viabilitate de un an, pentru suplinire. Acesta este al doilea an după greva din învățământ în care se organizează titularizarea. Salariile sunt acum atractive și vin tinerii. Ministerul e în perioada de elaborare a metodologiilor de aplicare a legii și chiar aseară am auzit că dacscălii vor fi plătiți în funcție de performanță pe care nu știm cu o înțelege ministerul. Nu am primit o informare oficială de la FSLI, dar vom vedea ce va fi”, a spus Victor Ivan, lider județean al Uniunii Sindicatelor Libere din Învățământ (UJSLI) care a asistat, ca observator, la repartiția posturilor.

Ce așteptări au tinerii de la sistemul de învățământ

”La disciplina noastră, Limba și literatura română, este o criză de posturi în județ și tot încercăm an de an să luăm note bune ca să ocupăm un eventual post titularizabil. Eu susțin acest examen din 2018, l-am dat deja de 5 ori, și, în fiecare an, am luat peste 7. Anul acesta am luat cea mai mare notă, 9,03, dar nu știu dacă mă voi putea titulariza. Sunt la Maieru acum, mă tot duc pe continuitate, dar speranța mea este să apară posturi. Într-un an am avut catedra în trei școli și fugeam de la una la alta. Părerea mea este că nu sunt posturi pentru că au intrat foarte mulți tineri în învățământ și au fost foarte multe învățătoare care au devenit profesori de română. În aceste condiții, nouă, absolvenților de facultăți de Litere (cum e și cea de la UBB Cluj, foarte grea, așa cum se știe) nu ne rămân prea multe posturi”, ne-a spus profesoara de română Amalia Paula Seni.

Cu nota 9,55, o tânără a sperat să poată ocupa una dintre cele două catedre vacante de Biologie, cu o valabilitate mai mare de 4 ani, din Bistrița, la Liceul de Servicii sau Colegiul InfoEl: ”În cinci ani, am dat examenul de Titularizare de trei ori. Acum am luat a doua notă și sper că voi putea ocupa unul dintre cele două posturi. Am lucrat în Cluj, în privat, și este primul an în care încerc la stat. Învățământul public a devenit atractiv după majorarea salariilor. Îmi doresc din toată inima să fiu profesor”.

Am stat de vorbă și cu o profesoară de Matematică: ”Am obținut media 8,27. Sunt două catedre complete pe perioadă nedeterminată și mai avem câteva incomplete tot titularizabile, toate fiind la țară. Probabil că va fi nevoie să ne căutăm chirie sau să facem naveta, dar, atâta timp cât îți dorești un post în învățământ, un an merită să faci un efort. Minim un an trebuie să mergi unde ești repartizat, după care te poți transfera sau detașa. Învățământul este mai atractiv acum după ce au crescut salariile. Acestea diferă și de zona în care predai. Eu am predat în două școli și am observat că într-una dintre ele aveam ceva bani în plus fiind o zonă mai izolată. Un debutant primește undeva la 4000 de lei”.

Reamintim, în județul nostru, 225 de candidați au luat la Titularizare între 7 și 9,99, iar 205 – între 5 și 6,99, 116 candidați au obținut note între 1,01 și 4,99. Șase candidați au fost eliminați din examen, 36 s-au retras, iar două lucrări au fost anulate.

Procentul celor cu note de minim 7 este anul acesta de 41,21%.

9 comentarii

  • Nu sunt posturi de 18 ore/catedra. Dar de ce nu titularizeaza Ministerul Educației pe 2-3 scoli =18 ore? Pe profesorii cu note peste 7 cu viabilitate ii obliga sa mai de-a o titularizare. Așa de dragul de a da. Nu sunt atrași tinerii de învățământ , citez „trebuie să susținem prea multe examene , nu merita efortul”.

    11
    13
    • al meu baiat n o sa faca gresala asta niciodata.ptr ca stie limba romana!.e prof de sport.9.40 la titularizare si o sa fie suplinitor. eu, mama lui, bolesc de doua zile din cauaza asta.totul e zadarnicie…tara asta nu ne vrea!

    • Asta până ce au obținut cele 4 măriri într-un singur an. Mai ales la materiile gen română, învățământ primar și religie, unde nu trebuie să știi mare brânză, sunt candidați foarte mulți pe un loc.

  • Cum să nu se înghesuie la muncă puțină și salarii mari? Să le facă normă de 8 ore/zi,5 zile lucrătoare, concediu de odihna la fel ca la ceilalți salariați și atunci se vor micșora și numărul de posturi.

    2
    2
    • A fi profesor este o vocatie, nu o alegere, dar nu pareti capabila de a intelege asta deocamdata.

    • Mulți care au scos pe gura oful lor fără rațiune si-au îndemnat copiii sa meargă în invatamant.Ajunsi în sistem, toți sunt consternati de ceea ce înseamnă efort psihic și timpul personal,pe lângă celelalte anomalii.
      Aceasta meserie făcută corect are nevoie de dăruire totala., lucru care nu se poate răsplăti.
      Evaluarea corecta prin medicina muncii nu se face.
      Cine stabilește cu câte ore. de munca fizica , echivalează o ora la clasa și asta în funcție de clasa.
      Cei care lucrează în penitenciare au nenumărate sporuri .Imaginati-va ca sunt clase în care elevii vin doar pentru burse,ca sunt unii care urla (deficiente ) ,alții care consuma..,
      Numai unii au clase cu număr redus de copii,mereu, alții tot mereu au clase de 34 elevi.
      Nu are nimeni curajul sa faca o analiza corecta.
      Dar ma gândesc de ce nu va uitați la cabinete medicale ,la specialiști care au 5 consultații pe zi (unii își fac personal programările ,de acum peste 6 luni) ,la medicii care nu primesc pe nimeni în cabinet ,nici cu programare,care vin la 10 și la 12 „pleacă pe teren”.Sau pe la primarii unde fac pierdute petițiile iar în unele departamente au 2 ore program.
      Din punctul meu de vedere cei din învățământ au fost cei mai huliți și cei care (exceptând exemplele negative) au muncit.

      3
      1
  • Întrebarea este ” De ce nu se titularizează și în mediul rural?” . Mereu se vaită că nu sunt posturi. Posturi sunt , dar în mediul rural, unde nu vrea nimeni. Toți vor in „oraș „, să nu facă naveta, sau sa nu locuiască la țară.
    Cum la titularizare sunt subiecte asemănătoare elevilor din clasele terminale (a-XIIa), de nivel ceva mai ridicat (vezi anii 80-90), normal că sunt note mari la titularizare. In ceea ce privește metodica e pura teorie . Îi avantajează pe cei celor le e ușor să memoreze fara să gândească. Vă mai mirați de ce la Bacalaureat li se da la examenul de Limba și literatura română,să memoreze comentarii.
    Așa e și la metodica, la titularizare.
    Sa fie subiecte că în anii 80-90 să vedem dacă mai sunt note așa mari.
    Incercati cei ce vă văitați că nu aveți posturi ,să luați post in mediul rural, să învățați și pe copii de acolo . Nu vă înghesuiți toți în oraș.

    1
    1
Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.