Actualitate

Cont deschis la Remat şi marş pentru salvarea locomotivei de patrimoniu din Bistriţa

Preşedintele interimar al PNL Bistriţa, senatorul Dorin Dobra, a spus că pentru răscumpărarea locomotivei-piesă de muzeu aflată acum la Remat va fi deschis un cont unde bistriţenii pot face donaţii, iar la anul va fi organizat un marş din centrul oraşului până la Remat, ”ultimul gest necesar pentru salvarea ei”.

dorin dobra 22 oct”Am fost cu domnul Radu Bellu la domnul primar. Am constatat cu bucurie că deţine şi el poarta sentimentală pe care o tot cântăm, refrenul cu locomotiva. Domnul primar a gândit chiar mai curajos în privinţa viitorului spaţiu unde locomotiva ar putea fi amplasată: Piaţa Mihai Eminescu. E solidar cu noi în această încercare de recuperare matrimonială. Credem în capacitatea bistriţenilor de a se solidariza, nu cerem niciun ban Primăriei pentru a recupera locomotiva. Am identificat trei soluţii pentru a putea scoate de la Remat această piesă. Vineri la Hotel Metropolis este un concert extraordinar, biletul de intrare – 50 de lei, banii strânşi vor merge la locomotivă, să ne asigurăm că măcar stă acolo şi am început recuperarea ei. Vom realiza un cont la Remat şi orice bistriţean poate duce surplusul sau fier vechi, să se contorizeze pentru locomotivă. Contul va fi numărul locomotivei, 50645. Anul viitor, până în vară, vom organiza un marş, de pe bulevard pe centură, la Remat, cu oale, cu tigăi, era să zic şi cu furci, şi sper ca acela să fie ultimul gest necesar. De asemenea, vom purta negocieri cu directorul Remat pentru a vedea care este exact suma necesară, cantitatea totală de fier la care trebuie să ajungem” – Dorin Dobra

radu bellu 22 oct”Locomotiva are 90 de tone de fier, ea trebuie pusă acolo unde e un circuit de protecţie. Dacă nu e păzită 24 de ore, o să ne pomenim că într-un an rămân doar roţile. Eu de 15 ani insist să iau locomotiva de acolo. Deşi a fost în curte, păzită, s-au furat toate plăcile de identificare. În Gara Bistriţa, pe şină, este locul ei. Locomotiva face parte din cea mai puternică serie de locomotive destinate remorcării trenurilor grele de marfă. Prima locomotivă de acest fel a fost botezată în 1927 de Regele Ferdinand I, s-au făcut aproximativ 800 de astfel de locomotive iar acum avem mai puţin de zece. Face parte dintr-un model german, primele 247 de locomotive au fost cumpărate de statul român de acolo, apoi Malaxa a cumpărat licenţa pentru fabricarea lor. În 1934 a ajuns la depoul din Turnu Severin. După ce au început să apară locomotivele Diesel, în anii 1959-1960, locomotivele cu aburi şi-au pierdut funcţia. De la Turnu Severin a ajuns la Târgu Mureş, în 1984 a fost trimisă în economia naţională. A ajuns astfel la CPL Bistriţa, fiind folosită pentru abur şi apă fierbinte pentru prelucrarea mobilierului. Nu a fost vândută de Căile Ferate, ci dată în administrare. Un şef de locomotivă de la Mopal a cumpărat locomotiva, care în 1995 a ajuns la Remat. După restaurarea ea ar putea fi introdusă şi într-un circuit turistic, un tren de epocă pe Valea Bârgăului spre exemplu. Starea ei tehnică nu mai permite lălăiala. Eu unul vreau să o văd pe şină în Gara Bistriţa” – Radu Bellu

Expertul în patrimoniu Radu Bellu, care luptă pentru salvarea locomotivelor de epocă, a absolvit Facultatea de Transporturi, a fost şef de gară (Târgu Secuiesc, Predeal, Sfântu Gheorghe), a lucrat în proiectare şi în serviciul tehnic al CFR, iar acum la divizia de patrimoniu a CFR Braşov. A scris 54 de volume despre trenuri şi istoria Căilor Ferate din România şi a înfiinţat două muzee ale locomotivelor cu aburi, la Sibiu şi Sinaia.

”Bistriţa, salvează-ţi locomotiva!” este tema principală a Festivalului studenţilor – StudFest 2013.

1 locomotiva malaxa 2 locomotiva malaxa 3 locomotova malaxa 4 locomotiva malaxa

13 comentarii

  • Mesaj simplu pentru USL : „Tara arde si baba se piaptana ! ”
    Va dati seama ca acesti indivizi numiti deputati si senatori ai RO se plictisesc si nu inteleg care sunt prioritatile reale ale ramanilor . Unul adopta caini maidanezi ( dar partial sunt de rasa ,doar ca sa fie ipocrit !) , altul cauta locomotive la Remat ,altii sunt numai prin strainatate , altii cheltuiesc banii pe prostii . Oare despre asta ne-au vorbit in campanie electorala ?

  • „Mare-i gradina Domnului!” Acest individ din postura de parlamentar in loc sa se lupte sa salveze ce se mai poate din Statiunea Pomicola el pune umarul la desfiintarea ei. In schimb se lupta din rasputeri sa salveze un harb de locomotiva care nici macar nu e unicat. Cat despre primarul Drujba, alt tembel care dupa ce a mutat statuile de la locul lor, ajungand mari personalitati precum Rebreanu sau Petru Rares in tot felul de ascunzatori, vrea sa puna la loc de cinste in Piata Eminescu acesta epava de locomotiva. Astia sunt „alesii” USL. Niste neispraviti pe care atata-i duce capul.

    • foarte bine domnu senator am sa pun umarul ampreuna cu vreo cativa prieteni cit de putin dar sa salvam locomotiva…mult succes.

  • daca are 90 tone si inmultind cu 0,5 lei pe tona da un pret final de 54. 000 lei. o iau eu , daca cineva imi asigura spatiu de depozitare pazit si securizat .

  • in aceste zile am subscris in oferta IPO la SNN [nuclear electrica] si maine la RGZ [romgaz] , printre perlele coroanei ec. romanesti. daca pe 31 oct . totul va fi bine si pe 12 noi. cind incepe tranz. la RGN va fi un pret de pina in 15-20 % mai mare atunci fac si restaurarea. ei. am facut in total la amindoua subscrieri in val,de vreo 60.000/ sa vedem ce va iesi.

  • Ideia lui Cretu de a plasa locomotiva, dupa salvarea ei, pe str. Garii in zona Pietei Eminescu a fost probabil inspirata de recenta remarca a lui Iliescu, potrivit careia : „Industria cand a aparut a produs emotie. Pana si Eminescu spunea: «Si cand vin cu drum de fier/ Toate pasarile pier». Asta era reactia primitiva a omului care traia in liniste si il deranja fumul de la locomotive. Industria moderna inseamna multe, inclusiv suportarea unor consecinte negative ale proceselor tehnologice, dar care pot fi stapanite si s-a avansat continuu din acest punct de vedere. Deci ratiunea conteaza”. Numai ca in cazul analizei lui Iliescu referitoare la Rosia Montana, senilitatea isi spune cuvantul, acesta citand gresit din poezia „Doina” . Iata cum suna corect versurile lui Eminescu:
    „Curg dusmanii in puhoi
    Si s’aseaza pe la noi
    Si cum vin cu drum de fier
    Toate cantecele pier
    Zboara pasarile toate
    De neagra strainatate”.

  • Interesant: a fost odata o locomotiva, care a fost vanduta la Remat, ca fier vechi!!!!! in 1995. Seful de la Remat nu l-a taiat in bucati, l-a pastrat in conditii de siguranta („doar placile de identificare” au disparut). Pe cand din muzeul de locomotive din Sibiu au disparut si altele de pe locomotive de patrimoniu. Acum, la 18 ani de la vanzarea locomotivei la fier vechi, vine un om si spune, ca acesta trebuie „salvata”!!!!!! Domnilor, a fost deja salvata de domnul care nu a avut sufletul s-o taie!!!! Deci toata povestea asta e de prost gust, avandu-l in frunte pe expertul cu 54 de volume copiate (de plagiat ati auzit???) de ici-colo, cu multe greseli care vor infesta literatura de specialitate romaneasca inca zeci de ani cu prostii, si editate majoritatea din bani publici. Si sa nu spuneti ca zic minciuni, erata de 20 de pagini a lucrarii publicate in 2003 vezi aici:
    http://forum.lokomotiv.ro/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8193

    Si-a pus intrebarea cineva, ce se va alege de locomotiva daca o sa fie expusa la gara? Praful. O sa fie revopsita, se vor spune discursuri si cam atat. Hai, incercati s-o repuneti in functiune. Imediat nu mai este o locomotiva cu abur de cale normala in stare de functionare in tara asta!!! Dar expuse avem in fiecare gara cate una. Strangeti bani sa-l ajutati pe proprietar, s-o repuna in functiune, nu s-o cumparati si expuneti intr-o gara. Asta ar avea sens.

  • Si nu stiu, daca cineva a facut calculele necesare, de cat este nevoie pentru a „cumpara” locomotiva. Pretul fierului vechi este: „Pe piaţa internă, fierul vechi se vinde cu preţuri de până la 1,22 lei/ kg, adică aproximativ 270 de euro/ tonă, la un curs de 4,52 de lei/ euro – http://www.economica.net/cat-de-multi-bani-se-fac-din-fierul-vechi_28850.html
    Asta inseamna ca locomotiva de 90 tone valoreaza cam 110 mii lei. Se poate strange. Daca proprietarul de drept o da pentru atat. Dar cat costa mutarea ei pana la gara? Si cat ar costa visul „După restaurarea ea ar putea fi introdusă şi într-un circuit turistic, un tren de epocă pe Valea Bârgăului spre exemplu”. Aprox. 2-300 mii de euro. Minim. Hmmm….. Sunt bani pentru asa ceva in Bistrita? Sunt oameni autorizati sa conduca a locomotiva cu abur? Nu e joaca. Consiliul Judetean Brasov a avut o initiativa asemanatoare (Dracula Expres – oare cine a fost in spatele acestei idei???). Teoretic Judetul Brasov are mai multi bani decat mun. Bistrita. S-a ales praful de acest expres, pentru ca costurile de exploatare nu au mai putut fi suportate.
    Citim prin ziare despre idei de acest gen (interesant ca un nume tot apare de fiecare data), dar dupa un an-doi se stinge flacara, si vine o noua locatie. Asa am citit dupa Brasov despre linia Zlatna-Alba Iulia. Primarul de la Zlatna vroia sa intre de 1 decembrie cu locomotiva cu abur la Alba Iulia…. imediat este 1 decembrie…. (http://www.ziarulunirea.ro/mocanita-ar-putea-reveni-pe-calea-ferata-alba-iulia-zlatna-in-acest-an-ponoran-a-cumparat-o-locomotiva-cu-aburi-din-1906-156987.html sau http://www.ziarulunirea.ro/povestea-mocanitei-din-alba-iulia-spusa-de-expertul-in-patrimoniu-al-cfr-dl-ing-radu-bellu-93735.html). Putem sa visam, nu e o problema, dar sa fim atenti, visele sa ramana vise, iar cand se cheltuie bani publici, sa se faca treaz.
    Acum i-a venit randul Bistritei…..

  • Bună seara, mai aveți datele de contact ale dlui Radu Bellu, sunt intersata sa intru in contact cu Dlui. Va rog sa ma contactați. Va multumesc!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.