Social

AJPIS a făcut 16 inspecții inopinate la case familiale și centre rezidențiale

Rombat

Inspectorii sociali au făcut, luna trecută, 16 inspecții inopinate pentru ca să vadă dacă sunt respectate standardele minime de calitate obligatorii pentru funcționarea serviciilor sociale și au dispus 37 măsuri de remediere a deficiențelor constatate.

”În luna octombrie, inspectorii sociali ai Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială Bistrița-Năsăud au desfășurat 16 misiuni de inspecție inopinată, având ca scop verificarea respectării standardelor minime de calitate obligatorii pentru funcționarea serviciilor sociale, după cum urmează:

  • 9 verificări la DGASPC Bistrița-Năsăud și 8 case de tip familial pentru copii din subordinea acestei instituții, în cadrul Campaniei tematice de control ”Realizarea unei diagnoze a situației serviciilor sociale rezidențiale destinate copiilor/tinerilor pentru care s-a instituit măsura plasamentului, conform Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare”;
  • 4 activități de monitorizare a modului de îndeplinire a standardelor minime de calitate obligatorii la 4 servicii sociale (2 centre rezidențiale pentru persoane vârstnice, 1 centru rezidențial de abilitare/reabilitare a persoanelor adulte cu dizabilități și un serviciu social de asistență comunitară);
  • 1 verificare a unui serviciu social adresat persoanelor adulte cu dizabilități în vederea acordării licenței provizorii de funcționare;
  • 2 activități de control inopinat la 2 centre rezidențiale private pentru persoane vârstnice;

Pe parcursul misiunilor de inspecție, au fost identificate o serie de deficiențe, fapt pentru care s-au dispus 37 măsuri de remediere, printre care:

  • Actualizarea și completarea instrumentelor de lucru (fișe de evaluare psihologică pentru beneficiari, planurile de urgență și anexele acestora, rapoartele trimestriale privind monitorizarea situației copiilor cu măsură de protecție specială) cu respectarea prevederilor standardelor minime de calitate și a termenelor de realizare prevăzute de legislația specifică.
  • Întocmirea trimestrială a Planului Individualizat de Protecție (PIP) pentru beneficiari, inclusiv pentru cei aflați în procedură de adopție internă, precum și reevaluarea trimestrială a familiei naturale, potrivit prevederilor art. 72 din Legea nr. 272/2004.
  • Reevaluarea situației copiilor care au solicitat transferul către alte centre rezidențiale, în vederea identificării celor mai potrivite forme de protecție.
  • Asigurarea stocului minim de alimente și apă pentru o perioadă de 48 de ore pentru fiecare beneficiar, în caz de urgență, la nivelul tuturor caselor de tip familial verificate.
  • Organizarea activităților de preparare și servire a meselor cu implicarea directă a beneficiarilor, în scopul dezvoltării deprinderilor de viață independentă și al promovării unei alimentații sănătoase.
  • Realizarea demersurilor necesare pentru înscrierea beneficiarilor neșcolarizați într-o formă de învățământ, în termen de maximum 7 zile de la admitere.
  • Efectuarea activităților de îngrijire corespunzătoare și toaletarea zilnică a tuturor beneficiarilor care nu se pot îngriji singuri, conform programului zilnic, săptămânal și periodic stabilit.
  • Efectuarea curățeniei și a igienizării lenjeriilor de pat, a păturilor și obiectelor de cazarmament conform programului zilnic, săptămânal și periodic stabilit precum și schimbarea acestora ori de câte ori este nevoie.
  • Întocmirea meniului de alimentație zilnică și săptămânală, de către personalul responsabil, pe baza recomandărilor medicului nutriționist sau ale asistentului dietetician.
  • Verificarea conținutului cutiei pentru sesizări și reclamații săptămânal de către conducătorul centrului, în prezența a doi beneficiari și înregistrarea pe loc în Registrul de evidență a sesizărilor/reclamațiilor cu dată și număr.
  • Instruirea, și consemnarea în Registrul de evidență privind perfecționarea continuă a personalului, a persoanelor desemnate pentru completarea fișei pentru notificarea incidentelor deosebite petrecute în procesul de furnizare a serviciilor.

Modul de implementare a măsurilor dispuse în urma misiunilor de control va fi monitorizat la termenele stabilite prin procesul-verbal de control de către inspectorii sociali”, a transmis instituția într-un comunicat de presă.

Comunicat privind implementarea de către Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița-Năsăud a măsurilor de remediere dispuse de către AJPIS

DGASPC a menționat:

”În luna octombrie a anului 2025, la nivelul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița-Năsăud au fost desfășurate o serie de misiuni de inspecție socială, de către Agenția Județeană de Plăți și Inspecție Socială Bistrița-Năsăud, având ca scop verificarea respectării standardelor minime de calitate obligatorii pentru funcționarea serviciilor sociale. Pe parcursul acestor misiuni, au fost identificate anumite deficiențe, fapt pentru care Agenția Județeană de Plăți și Inspecție Socială Bistrița-Năsăud a dispus implementarea următoarelor măsuri de remediere:

Actualizarea și completarea instrumentelor de lucru (fișe de evaluare psihologică pentru beneficiari, planurile de urgență și anexele acestora, rapoartele trimestriale privind monitorizarea situației  copiilor cu  măsură de protecție specială) cu respectarea prevederilor standardelor minime de calitate și a termenelor de realizare prevăzute de legislația specifică.

Întocmirea trimestrială a Planului individualizat de protecție pentru beneficiari, inclusiv pentru cei aflați în procedură de adopție internă, precum și revaluarea trimestrială a familiei naturale, potrivit prevederilor art. 72 din Legea 272/2004.

Reevaluarea situației copiilor care au solicitat transferul către alte centre rezidențiale, în vederea identificării celei mai potrivite forme de protecție.

Asigurarea stocului minim de alimente și apă pentru o perioadă de 48 de ore pentru fiecare beneficiar, în caz de urgență.

Organizarea activităților de preparare și servire a meselor cu implicarea directă a beneficiarilor, în scopul dezvoltării deprinderilor de viață independentă și a promovării unei alimentații sănătoase.

Realizarea demersurilor necesare pentru înscrierea beneficiarilor neșcolarizați într-o formă de învățământ, în termen de maxim 7 zile de la admitere”

Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița-Năsăud a implementat integral toate măsurile de remediere care aveau ca și termen final data de 31.10.2025, restul măsurilor dispuse sunt în curs de implementare, fiind derulate în conformitate cu graficul stabilit și cu respectarea tuturor cerințelor legale și profesionale în vigoare.

Instituția noastră își reafirmă angajamentul ferm pentru optimizarea constantă a calității serviciilor sociale oferite beneficiarilor, pentru asigurarea celor mai bune condiții de creștere, îngrijire și educație pentru toți copiii aflați în sistemul de protecție. Aceștia beneficiază, în prezent, de un mediu sigur, stabil și protector, iar starea lor de sănătate și bunăstarea emoțională este atent monitorizată de către specialiștii instituției”.

Etichete

Adaugă comentariu

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.