Directorul executiv al Fundaţiei Inocenţi, Marin Mic: „Problema rromilor e una veche. Majoritatea crede că nu e rezolvabilă. Încă din 1997, când era încă la Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, noi am încercat şi am reuşit să implementăm primul proiect adresat copiilor dintr-o comunitate, cea din Reteag, şi am dovedit că se poate lucra cu copiiii rromi. De cinci ani, am reluat un astfel de proiect în parteneriat cu Primăria Bistriţa şi, de atunci, îl continuăm cu succes. În fiecare an, luăm câte zece copii de la vârsta preşcolară, le facilităm integrarea în şcoală şi desfăşurăm totr felul de activităţi de sprijin pentru ca ei să rămână în şcoală, să-şi facă temele, să nu părăsească învăţământul. La un moment dat, am început acest program şi în Reteag, iar în cele două programe avem acum 70 de copii. E remarcabil faptul că toţi aceşti copii sunt de la început în program, au rezultate remarcabile la învăţătură,a u un comportament ireproşabil. Nu au părăsit nici şcoala, nici programul. Asta ne-a încurajat să extindem proiectul şi să-l dezvoltăm. Fiind o problemă de interes comunitar, al ales ca partener Primăria Bistriţa care are şi o strategie pentru integrarea rromilor. Am decis să creăm astfel de servicii de tip After school în comunităţile mari de rromi în cartierele Bistriţei care să fie susţinute cu ajutorul Primăriei şi a unităţilor de învăţământ. Noi vom pregăti toate persoanele implicate în proiect cu ajutorul organizaţiei Terre des hommes care are metode foarte moderne, interactive, de lucru cu copiii. Cred că, încetul cu încetul, dacă administraţia înţelege cât de importantă este integrarea rromilor, problema copiiilor, dacă nu şi a adulţilor, poate fi rezolvată”.
Adela Cârcu, manager de proiect: „Este o finanţare în valoare de circa 75.000 de euro pe care am obţinut-o pentru acest program, la care se adaugă contribuţia Fundaţiei Inocenţi şi a Primăriei Bistriţa. Proiectul e derulat prin Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile. Beneficiarii direcţi vor fi 115 copii, majoritatea de etnie rromă care vor frecventa şase programe de After school la Şcoala Generală nr. 4 Bistriţa, la Şcoala Slătiniţa, la Şcoala Viişoara, Şcoala Sărata, la Reteag şi la centrul de pe strada Toamnei. Copiii vor fi ajutaţi la lecţii, vor face activităţi de literatură timpurie, vor fi învăţaţi să gătească, să se comporte, să ştie să circule pe stradă, să ştie să îşi îngrijească o grădină etc. Copiilor li se va asigura şi un supliment alimentar, rechizite şcolae, materiale igienico-sanitare şi de îmbrăcăminte. Vom mai derula activităţi de socializare între copiii rromi şi non-rromi, dar şi între părinţii copiilor rromi şi non-rromi. Am semnat un parteneriat cu Liceul Creştin Logos, aşa încât şi părinţii rromi vor socializa cu cei non-rromi. În plus, vrem să organizăm şi picnicuri la care să participe copii rromi şi non-rromi. Sperăm să se strângă legăturile între ei. Şi părinţii copiilor rromi vor fi formaţi şi informaţi. Aici se vor dezbate teme de genul igiena copilului, dezvoltarea abilităţilor de comunicare cu copilul şi soluţionarea situaţiilor de conflict şi modalităţi de disciplinare pozitivă a copiilor. De asemenea, avem în vedere şi cadrele didactice din şcolile frecventate de copii. Un număr de 30 de cadre didactice vor beneficia de formare în animaţie socio-educativă. Dea semenea, vor fi implicaţi 52 de voluntari. Deja 22 activează în program şi vom identifica 30 de voluntari noi. Proiectul durează doi ani, dar noi îl vom continua şi vom identifica la fiecare început de an şcolar alţi copii pe care îi vom introduce în program”.
Radu Dreptate – director Direcţia de Servicii Sociale a Primăriei Bistriţa: „Faptul că acest proiect a fost aprobat e un succes. Noi, ca administraţie locală, avem între 300 şi 400 de copii pe care îi susţinem să nu abandoneze şcoala. La Viişoara, sunt 27 de familii care au fost evaluate fiindcă nu îşi trimit copiii la şcoală. Circa jumătate dintre familiile cu care s-a discutat au acceptat ca, din toamnă, să înscrie copiii la şcoală. Copiii rromi beneficiază de ajutoare sociale excepţionale. Ei primesc câte 200 de lei la început de an şcolar ca să-şi cumpere rechizite, uniforme. Sunt fonduri să susţinem copiii din Viişoara sau Slătiniţa pentru a li se asigura suplimentul alimentar”.
Laura Sava – Fundaţia Terre des hommes: „Rolul nostru este de a asigura formarea în animaţie socio-educativă. Vom forma 69 de persoane care vor dobândi anumite abilităţi care le vor fi de folos în lucrul cu copiii, competenţe pe care le vor putea folosi în lucrul cu copiii, dar în special cu cei aparţinând grupurilor vulnerabile. În sensul acesta, vor dezvolta o atitudine empatică, vor reuşi să-şi exprime mult mai uşor emoţiile, să comunice mai uşor, să asculte activ copiii, să promoveze participarea acestora indiferent de etnia căreia îi aparţin. Cursul de formare va avea 90 de ore. E o metodologie pe care noi am reuşit să o acredităm la Autoritatea Naţională pentru Calificări şi, de-a lungul celor şapte ani în care noi am implementat metodologia şi am folosit-o în diverse şcoli, centre de zi, impactul asupra copiilor a fost remarcabil. Şi cei formaţi ne-au spus că a fost o metodologie de real folos. Rolul nostru este ca, printre cei pe care îi vom forma, este să atragem şi părinţi. Aceştia vor reuşi ca, pe parcursul celor 90 de ore de curs, dar şi de practică, vor reuşi să-şi planifice mai bine activităţile şi să reuşească să mobilizeze şi alte persoane la nivelul comunităţii, să implice copiii în diverse activităţi şi jocuri care să le stimuleze munca în echipă şi cooperarea”.
Cristiana Sabău
Bravo!
Este bine insa pt. Romani care nu au venituri sa isi permita after school pt. copii ce se face? Am ajuns din pacate sa avem numai indatoriri in tara noastra iar minoritatile ne dau peste fata cu drepturile lor .:)
ma numesc pop carmen mariana sunt institutor-desen cu profilul sociopdihopedagogie manager resurse umane si animator socio educativ si mi ar placea sa lucrez cu copiii din centru d voastra