”Pe traseul aferent Axei Coroanei s-au efectuat lucrări de intervenţie la bolţile de pe Pasajul VI, lucrări de suprastructură în perimetrul străzilor Zorilor – Ecaterina Teodoroiu şi Zorilor – Parc, pe Pasajul VIII şi la trecerea de pietoni de pe str. I. L. Caragiale şi intrarea în parcarea de pe strada Vasile Alecsandri. Pe Axa Artelor se lucrează la reţeaua de alimentare cu apă de pe traseul Piaţa Mică – Albert Berger, canalizarea menajeră din zona Piaţa Mică, dar şi la reţeaua de apă şi canalizare pentru cişmele şi fântâni. De asemenea, s-au făcut intervenţii la instalaţiile de gaz din zonă. Lucrările de construcţii efectuate au vizat realizarea suprastructurii în perimetrul Piaţa Mică – Casa de Cultură şi a pavilionului de pe strada Spiru Haret. Ample lucrări s-au realizat şi pe Axa Breslelor: la reţeaua de alimentare cu apă şi cea de canalizare menajeră de pe traseul N. Titulescu – M. Kogălniceanu, canalizare pluvială în zona N. Titulescu – M. Kogălniceanu – str. Vadului, George Coşbuc – N. Titulescu. S-a lucrat la reţeaua de apă pentru cişmele şi fântâni – zid ornamental tip „fântână” din Piaţa Kogălniceanu. În acelaşi timp s-a lucrat la suprastructura stradală N. Titulescu – M. Kogălniceanu, str. Vadului, Republicii – Lupeni, G. Coşbuc – N. Titulescu, la cea a fântânii de pe Pasajul XI şi s-a completat zidul pe secţiunea Ţibleşului – Gh. Şincai”, informează Primăria Bistrița.
Obiectivul proiectului”Regenerarea urbană a centrului istoric Bistriţa, Axa turistică 1, 2, 3” (44.996.170,67 lei, din care execuţia peste 33 de milioane lei) este acela de valorificare a moştenirii istorice şi culturale, prin reabilitarea şi punerea în valoare a pasajelor istorice, caracteristice Bistriţei medievale, precum şi de promovare a noilor axe turistice pietonale, denumite Axa Coroanei, Axa Artelor şi Axa Breslelor.
Lucrările sunt realizate de SC TCI Contractor General SA din Cluj ca lider, Iasicon din Iaşi, Drum Construct din Zalău, SC Ianus din Sălaj şi SC Renmar din Dej, în asociere.
Sunt prevăzute: modernizarea a 14,202.78 mp suprafaţă de spaţiu pietonal istoric, reabilitarea “Punţii lui Keinzel” din zona Codrişor, reabilitarea reţelelor de utilităţi publice pe traseul celor trei axe, reabilitarea şi modernizarea iluminatului public şi arhitectural, înlocuirea si completarea mobilierului urban (bănci din piatră şi din lemn, ceas stradal, suporţi pentru biciclete, indicatoare, obiective turistice, inserţii artistice în pavaj, statui decorative din fontă, ghivece pentru arbori, suport flori şi jardiniere, panouri electronice de informare publică şi monitoare stradale cu afişaj digital), amenajarea Pieţei Mici, amenajarea a 5 fântâni arteziene pe traseul axelor turistice.
Proiectul care se va încheia în 2015 presupune, printre altele, redarea funcţionalităţii pasajelor şi a accesului către întreg centrul istoric, conturarea unui brand turistic, valorificarea patrimoniului cultural şi a tradiţiilor bistriţene. Pe trasee vor fi amplasate elemente decorative şi semne distinctive, iar iluminatul va respecta stilul medieval.
În Bistriţa sunt amenajate trei axe turistice care traversează oraşul prin pasaje: Axa Coroanei, Axa Artelor şi Axa Breslelor. Ele includ cele 22 de străduţe înguste cu caracter pietonal care oferă trasee scurte între laturile de nord şi de sud ale oraşului. Aceste străduţe aveau un rol strategic în vechea fortificaţie deoarece ofereau posibilitatea ca apărătorii cetăţii să ajungă rapid în orice punct.
Regenerarea urbană a centrului istoric pentru dezvoltarea turismului, este o actiune necesara dar nu si suficienta. Ea are mai degraba scopul de a salva de la prabusire cladirilecare marginesc pasajele istorice ale Bistritei, aflate in stare avansata de degradare. Numai ca Bistrita se incurca in axe mai mult sau mai putin turistice. Cu exceptia axei artelor formata din Str. Spiru Harret (Pasajul Macelarilor)- Piata Centrala (latura estica)- Piata Mica (latura vestica)- Str. Albert Berger- Casa de Cultura, celelalte doua nu prea prezinta importanta turistica. In schimb, Bistrita dispune de DIAMETRALA NORD-SUD care se intinde din Cartierul Subcetate pana la Sala Polivalenta, trecand prin centrul civic al orasului, de unde si denumirea sau rolul de “Diametrala”. Aceasta artera formata din strazile Subcetate- Ioan Slavici- Crinilor- Piata Pertu Rares- Bistricioarei- Roman C.Vivu- Vasile Conta, prezinta importanta pentru dezvoltarea turistica si urbanistica a orasului. In lungul acestei diametrale se afla Vama Bistrita, Directia Agricola, Extensia UBB, Cimitirul romanesc si Scoala Confesionala de pe Crinilor (care asteapta de prea multa vreme reabilitarea si valorificarea muzeistica) , Prefectura, Cimitirul Evanghelic, Sala Polivalenta, Stadionul si parcul Municipal. Cu putina imaginatie si efort s-ar putea ajunge pana la Padurea Codrisor prin prelungirea strazii Vasile Conta printre sediile Electrica si Aquabis si construirea Podului Morii peste raul Bistrita , prin fata fostei uzine electrice.
da, da ar fi buna aceasta Diametrala ,ar avea iesire in Centura de Sud….
ce s-a facut????…nici o stradutza de la un capat la altul nu e completa!!!!….. mai lipseste o pietricica….o taietura….o scurgere…..ca asa e bine!!!!
Mno!Amu’ nu mai inspectează primaru’ lucrările? Le-o început pe toate si n-o gătat nici unu! Gospodarul lui peste.
Trezitiva !!! Suntem ingropati in gunoaie.
Deranjeaza dalele mult ridicate si fasonate neingrijit cu rosturi foarte mari, facand neplacuta parcurgerea, situatiile cand nivelul capacelor depaseste nivelul dalelor(lucru inaccepatil pentru o asemenea investitie), stalpi de iluminat masivi, in pasaje inguste.