Actualitate

Cum vor fi ajutaţi elevii din patru licee să-şi descopere vocaţia şi să aleagă o carieră potrivită

"Skills for Job", un proiect în valoare de cinci milioane de euro, derulat de AJOFM Cluj, şi care vizează testarea aptitudinilor a 20.000 de liceeni din şapte judeţe din Transilvania astfel încât aceştia să poată alege apoi ce carieră vor urma a fost lansat astăzi la Bistriţa. Proiectul se întinde până în 2015. Iată ce presupune:

Proiectul „Skills for Job” are o durată de 20 de luni şi este implementat de Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă Cluj în Bihor, Bistriţa-Năsăud, Sălaj, Maramureş, Hunedoara, Timiş şi Cluj.

Managerul de proiect, directorul AJOFM Cluj, Daniel Don, a spus că instituţia pe care a conduce s-a gândit să implementeze proiectul prin care 20.000 de elevi din şapte judeţe, printre care şi Bistriţa-Năsăud, să fie sprijiniţi să se orienteze în carieră întrucât există decalaje foarte mari între cererea şi oferta de pe piaţa muncii. „Un număr foarte mare de tineri îşi găsesc astăzi, cu greu, un loc de muncă, iar între pregătirea lor şi ceea ce se cere pe piaţa muncii există decalaje foarte mari”, a spus Don, joi, într-o conferinţă de presă.

El a arătat că, la sfârşitul lunii iulie 2014, la nivel naţional, peste 77.000 de tineri sub 25 de ani erau şomeri, cei mai mulţi, 72,48% neavând nicio pregătire profesională bine definită. „În aceste condiţii, e foarte greu să le schimbi pregătirea profesională şi să intervii în reorientarea lor. (…) Am ales clasele a IX-a şi a X-a pentru ca elevii să nu îşi stabilească deja o orientare privind cariera şi să înceapă o pregătire privată. Aplicăm, aşa cum se ştie, o baterie de teste, un chestionar JVIS, un instrument destinat evaluării intereselor vocaţionale creat de Douglas N. Jackson, unul dintre cei mai mari psihometricieni ai psihologiei contemporane pe un grup ţintă de 20.000 de elevi din cele şapte judeţe”, a mai spus Don.

Directorul AJOFM Cluj a explicat că fiecare elev care va completa chestionarul va avea posibilitatea să-şi autocunoască interesele profesionale şi va şti dacă merită să se îndrepte către o anumită profesie. „În stabilirea carierei, elevii au sugestiile părinţilor, ale prietenilor. Recomandările pe care le obţin nu sunt profesioniste, nu sunt în măsură să îi arate aptitudinile şi constatăm că mulţi dintre tineri termină o facultate sau chiar două şi nu reuşesc să se angajeze. Deci continuă o viaţă pasivă până când consideră că găsesc acest job care să-i reprezinte. Pentru pregătirea profesională a elevilor statul român plăteşte materialul didactic, profesorii, tot ce înseamnă transferul de cunoştinţe. Din păcate, astăzi, în sistemul de învăţământ, elevii obţin informaţia şi abia apoi verifică dau au şi aptitudini pe când lucrurile ar trebui să se întâmple invers”, a spus Don.

El a dat exemplul persoanelor care se îndreaptă spre carieră medicală, dar le este frică de sânge, sunt emotive, nu pot reacţiona în situaţii deosebite. „E foarte costisitor pentru stat şi pentru o familie să investească bani într-un tânăr şi să observe că, după ce a investit mult în pregătire, nu poate presta cariera. Sau cineva care merge spre bucătărie, dar are o boală digestivă care îl împiedică să guste mâncarea”, a declarat Don, oferind şi alte exemple care denotă lipsa orientării spre un domeniu sau altul.

Directorul executiv al AJOFM CLuj a adăugat că, prin acest proiect, instituţia pe care o conduce şi-a propus să ajute peste 6000 de tineri să se orienteze corect în carieră, ceea ce va duce la economii de 30 de milioane de euro pentru statul român care cheltuieşte anual cu pregătirea unui elev o mie de euro. Calculul a fost făcut la un nivel de pregătire întins pe cinci ani.

Potrivit acestuia, din Bistriţa-Năsăud au fost incluşi în grupul ţintă 646 de elevi care au completat deja chestionarul.

Camelia Tabără, inspector şcolar general la Inspectoratul Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud, a explicat în aceeaşi conferinţă de presă, că în proiect au fost incluşi elevi de la Colegiile Naţionale „Liviu Rebreanu”,  „Andrei Mureşanu” Bistriţa şi de la „Petru Rareş Beclean”, respectiv de la Colegiul Tehnic InfoEl Bistriţa.

„Ne-a plăcut ideea. Vrem să vedem şi cu ce intenţie intră în clasa a IX-a cumva distribuiţi de calculator, cum se regăsesc la final de liceu, iar după 10 ani să vedem în ce măsură şcoala le-a confirmat opţiunea. Suntem în faza în care am înregistrat o mare parte din grupul ţintă. Am făcut un demo la o clasă de informatică la Rebreanu. Copiilor le-a plăcut foarte mult. E un test pe care trebuie să te concentrezi şi să fii consecvent cu tine. Îţi generează un soi de profil pe domenii ocupaţionale. E foarte util pentru orientarea sau reorientarea copiilor dacă li se pare că nu li se potriveşte ce au ales sau meseria pe care sunt setaţi. Credem că ne va aduce plus valoare la capitolul orientarea copiilor”, a spus Camelia Tabără.

Prin proiect se dau şi premii pentru 390 elevi din 130 de şcoli. De asemenea, va fi premiat cu 4.500 de lei elevul care s-a evaluat cel mai bine în raport cu bateria de teste.

Adaugă comentariu

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.