Preşedintele director general al Casei Judeţene a Asigurărilor de Sănătate Bistriţa-Năsăud, Camelia Ilişuan, a declarat pentru Timp Online că doar 30% dintre medicii de familie au achiziţionat cititoare de carduri.
„În 4 decembrie, la şedinţa lor lunară, vom participa şi noi şi vom şti mai exact care este situaţia. Ei mai aşteaptă pentru că au softuri diferite cu care accesează baza noastră de date, SIUI, iar eu am înţeles că furnizorii aceştia de cititoare de carduri mai au câte ceva de făcut în a adapta aceste aparate şi la softurile pe care le folosesc ei. Încă nu sunt foarte hotărâţi, pe ce variantă să meargă. Mai aşteaptă oferte, dar am înţeles că totuşi, în şedinţa de 4 decembrie vor stabili pe ce variante merg”, a spus Camelia Ilişuan.
Potrivit sursei citate, prin sistemul de carduri transmis către centrele de dializă s-a făcut deja o simulare. „Ei nu au avut probleme. Au folosit şi folosesc de atunci accesarea sistemului şi raportarea serviciilor pe baza cardurilor. Probleme nu au fost. Medicii având mai multe softuri cu care operează s-ar putea ca de aici să apară unele probleme”, a adăugat Camelia Ilişuan.
Întrebată cum stau lucrurile în privinţa spitalelor, Camelia Ilişuan a spus că unităţile spitaliceşti au lansat procedura de achiziţie. „Până la sfârşitul anului, toată lumea trebuie să se doteze cu aparatura necesară pentru citirea cardurilor de sănătate. Din câte ştiu, şi spitalele au lansat procedura de achiziţie publică. Să vedem pentru ce vor opta”, a adăugat şefa CJAS.
Cardul naţional de sănătate va fi obligatoriu, în 2015, numai după o perioadă de probă care ar putea dura trei luni, în care sistemul actual va funcţiona simultan cu cel nou. Până atunci însă, toţi medicii trebuie să cumpere cititoare de carduri, altfel, din 2015, când cardurile vor fi obligatorii, medicii riscă să nu mai poată intra în contract cu casa de asigurări de sănătate.
Cardul de sănătate primit acasă de asigurat, prin poştă, este inactiv. După ce va intra în posesia cardului de sănătate, asiguratul îl va prezenta pentru activare la prima vizită la un furnizor de servicii medicale. Mai exact, pin-ul de transport al cardului naţional (0000) va fi schimbat cu un pin personalizat, format dintr-o combinaţie de patru cifre. Pin-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de către pacient.
Personalizarea pin-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem. Acest pin va fi introdus de către asigurat ori de câte ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate.
Introducerea altor date suplimentare pe cardul de sănătate este opţională şi se realizează doar la medicul de familie. Această etapă nu este obligatoriu să se realizeze concomitent cu activarea cardului.
Cardul naţional va face dovada calităţii de asigurat şi va confirma prezenţa asiguratului la furnizorul de servicii medicale. Prin implementarea acestui sistem informatic, banii din sistemul asigurărilor de sănătate vor fi cheltuiţi mai eficient şi mai transparent, susţine CNAS.
Potrivit Legii sănătăţii nr. 95/2006, cardul naţional de sănătate trebuia să fie introdus până la sfârşitul lui 2007, însă a fost amânat până în 2014. Un prim proiect-pilot a fost implementat la sfârşitul lui 2012, în judeţul Arad. Din iunie 2014, în cadrul unui al doilea proiect-pilot, cardul a fost distribuit pentru 8.000 de pacienţi din 79 de centre private, care fac dializă.
De ce ne-au bagat pe gat cardurile?????? Poate nu le vrem. Cine a hotarat pt noi? Mai fierbe un pic si iesim in strada sa LE DAM INAPOI!!!!!!