Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a prezentat membrilor Comisiilor de transport din Camera Deputaţilor şi Senat Master Planul General de Transport, cu modificările aduse în urma dezbaterilor publice.
După dezbaterea publică au fost propuşi 1.301 km de autostradă, cu un plus de 645 km faţă de versiunea iniţială a Master Planului, 1.878 km de drum expres, 3.147 km de drum Trans Regio şi Euro Trans şi 67 de variante de ocolire de sine stătătoare sau parte a proiectelor de autostradă sau drumuri expres. Investiţia în sectorul rutier se ridică la 26,48 miliarde euro, din care peste jumătate investiţie în autostrăzi.
La sectorul rutier, judeţul Bistriţa-Năsăud figurează cu un drum expres Dej – Bistriţa, care trece prin Beclean, cu o lungime totală de 56 km, costurile fiind estimate la 206,3 milioane euro, şi cu două drumuri Trans Regio: Sărăţel – Reghin – Târgu Mureş (78 km, 44 milioane euro fără TVA) şi Suceava – Vatra Dornei – Bistriţa (178 km, 124,9 milioane euro fără TVA).
La capitolul variante ocolitoare, prima pe listă este cea a Bistriţei: 14,59 km, 37,8 milioane euro fără TVA. Nu lipseşte nici varianta ocolitoare a Becleanului (6 km, 16,2 milioane euro).
În sectorul feroviar sunt prinse reabilitarea căilor ferate pe tronsoanele Cluj-Napoca – Dej – Beclean (83 km) şi Beclean – Ilva Mică – Vatra Dornei – Suceava (239 km), proiecte estimate la 2.581.000 euro.
AICI forma finală a Master Planului de Transport.
Pe lista priorităţilor infrastructurii rutiere incluse in Masterplanul de transporturi actualizat figureaza pentru anul 2015-2016, intre altele, un drum expres intre Dej si Bistrita, precum si o centura ocolitoare a Bistritei, in valoare de 37,8 milioane euro fără TVA. Prin urmare nici vorba de tampenia numita „Centura lui Cretu” prin Padurea Codrisor, in valoare astronomica de 174 milioane de euro. Pe de alta parte, avand in vedere faptul ca prin dfinitie, drumurile expres sunt drumuri naţionale rezervate exclusiv circulaţiei autovehiculelor care nu deservesc proprietăţi riverane şi care au două sensuri de circulaţie cu cel puţin două benzi pe sens, separate de un spaţiu median, şi nu intersectează la nivel nicio altă cale de comunicaţie, iar intrarea şi ieşirea autovehiculelor este permisă numai cu acces dreapta, în locuri special amenajate, acesta nu se poate suprapune pe traseul actual al DN 17, care trece prin localitati. De aceea, cu atat mai mult, este necesara si reconsiderarea traseului viitoarei centuri ocolitoare a Bistritei, intrucat un drum expres nu poate trece prin padurea Codrisor la 2 pasi de parcul orasului si pe la poarta spitalului TBC. Pacat de banii irositi pe proiectul centurii 2 Sud, pentru care cineva trebuie sa dea socoteala.
Este cat se poate de clar ca drumul expres Dej-Bistrita este diferit de DN17. Lucrul acesta rezulta si din lungimea acestuia de 56 km, fata de 64 km cat este distanta de la Dej la Bistrita pe DN17. Probabil ca drumul expres ar urma traseul de la Sintereag prin Blajenii de Sus, spre Bistrita, care intr-adevar este mai scurt cu aproape 10 km fata de DN17.