„Am mai avut un caz de la Şieu Odorhei cu o femeie care vrea să taie un copac de 200 de ani. Ne-am uitat atent în legislaţie am văzut foarte clar că numai în zonele urbane putem da noi aviz, APM, atât avem competenţe. La ţară, totul ţine de primărie. Primarul dă autorizaţie dacă acel copac e pe domeniul public. Dacă e proprietate privată, primarul nu mai are atribuţii”, a spus Sever Roman pentru Timp Online.
Întrebat ce părere are despre ce s-a întâmplat la Chiraleş, Sever Roman a spus: „Am văzut şi eu fotografiile şi m-a întristat faptul că, uite, vine cineva şi pune securea şi culcă atât de mulţi copaci la pământ. Sub 15 centimetri diametru al copacului legislaţia spune că nu e nevoie de nicio autorizaţie, dar eu cred că molizii aceia erau sănătoşi, nu erau uscaţi. Mă întreb de ce nu s-au consultat cu nimeni. Dacă tot e fapta consumată, măcar să replanteze ceva la loc. Am înţeles că vor să planteze tuia, dar nu va creşte la fel de repede”, a spus Roman.
Directorul APM Bistriţa-Năsăud spune că, urmare a ceea ce s-a întâmplat la Chiraleş, va trimite o scrisoare de sensibilizare în legătură cu tăierea copacilor tuturor primarilor din judeţ cu scopul de a-i convinge pe locuitorii satelor şi pe edili, înainte să ia alte decizii, măcar să se consulte cu specialişti de mediu.
Timp Online a luat legătura şi cu primarul din Lechinţa, Romeo Florian, întrucât Chiraleş se află pe raza administrativă a comunei. Edilul ne-a spus că, fiind vorba de copaci aflaţi pe o proprietate privată, nu a fost nevoie de aprobarea sa, dar, dacă i-ar fi fost cerută, ar fi dat-o fără probleme.
„Oricum, aş fi dat o astfel de aprobare fiindcă acei molizi reprezentau un pericol pentru biserică. Copacii de felul acesta, brazi, molizi, au fost plantaţi în vremea comunismului într-o zonă de câmpie, nefavorabilă acestei specii. La 20 de ani erau tăiaţi şi duşi la fabrica de celuloză de la Dej. După Revoluţie, nu i-a mai tăiat nimeni şi avem mari probleme cu ei inclusiv în amenajamente silvice. Se usucă şi distrug pădurea, nu e mediul lor. Părintele de la Chiraleş şi consiliul parohial au luat o decizie bună fiindcă ajungeau rădăcinile molizilor sub altar, iar în timp creau probleme şi mai grave decât cele pe care vi le-a spus. Dacă oamenii au decis că e mai bine aşa pentru comunitatea lor, eu de ce să le impun altceva? Şi la Lechinţa s-au tăiat brazii din jurul bisericii. Probabil că impactul a fost mai mic fiindcă nu au fost tăiaţi toţi odată”, a spus edilul.
Vă reamintim că toţi cei 12 molizi din curtea bisericii ortodoxe din Chiraleş au fost tăiaţi în urma unei decizii luate de consiliul parohial în frunte cu preotul Horaţiu Mureşan. Motivele sunt diverse, de la mitul drobului de sare până la cele care ţin de trafic şi de nevoia unui parc pentru comunitate. Cert este că peisajul e unul dezolant.
La pușcărie cu bărbosul care a făcut asta! Pe un amarat care își taie un lemn de foc de pe proprietatea lui il iau toți la întrebări. Pe popa care o tăiat atâția arbori sănătoși nu il deranjează nimeni? In ce tara trăim???? Bor întrece orice măsură!
Probabil s-au molipsit de la „drujba lui Cretu”.
Sa va fie rusine la toti primarii care ganditi asa! TRANTORILOR !
Nu vedeți ce ”moacă” de șmecher (ierați-mi exprimarea) are acest primar ? Ăsta a fost cel mai bun acolo, la primărie?
Un primar cu orizonuri la fel de largi avem și la Bistrița care va tăia cât de curând pomii din jurul bisericii evanghelice, care dorește să distrugă parcul Eminescu.
Am mai aflat ceva si de la Romeo . Copacii aia aveau radacini lungi de 75 de metri din capatul proprietatii pana sub altar . Radacinile alea probabil urmau sa impinga biserica in strada si de aia i-au taiat .Daca nimeni nu are competente si fiecare imbecil ia drujba si taie dupa cum ii fata bibilica cretina inseamna ca traim in Congo si noi inca nu am aflat . Directia Silvica si Parchetul trebuie sa-si spuna pozitia in acest caz pentru ca aici e vorba despre o infractiune grava la regimul Silvic .
Eu de cand va spun ca BOR este doar o grupare infractionala organizata…
Care e infractiunea? Doamna redactor, va rog sa prezentati legea, sa ne dumirim!
Dupa aia mai vorbim.
Foarte bine spune primarul Romeo.In cuertea lui fiecare este stapin.
Nu-i chiar așa cum spuneți. În Bistrița, ca să tai un pom din curte, trebuie să soliciți primăriei acceptul. Nu cred că este altă legislație în mediul rural. Dar, oricum, acestor pomi atât le-a fost dat să trăiască cu așa primar și așa reprezentați ai bisericii care trebuie să aibă o altă aplecare asupra naturii, să de-a dovadă de îngăduință. Nu cred că au motive serioase.
Deci ce spun autoritatile?
Ca popa nu a incalcat nicio lege.
Insuficient insa.
Isteria pseudoecologica continua.
Cacofonie?
Nu mai mica decat articolul.
De la un primar de la CIUMA ROSIE nici nu poti sa astepti alceva, decat sa fie pe o mana cu BOR, asa cum sunt si la alegeri…
Hopa,”Andreicut Securistu”s-a transformat in „platitorul de taxe”,ha ha,de s-a apucat saracu si el de munca,ca ii era foame,saracu.Maine,poimaine vedem ca se transforma in Mama Omida!
Initial isi spunea ospataru, acum a ajuns la al treilea pseudonim cu care isi semneaza opiniile. Sa fie semn de personalitate multipla?
Este la al treilea pseudonim cu care isi semneaza comentariile. Sa fie semn de personalitate multipla?
Cred ca ,mai multa chibzuinta nu ar strica ,chiar si din partea conducerii parohillor.Concret ,nimeni nu se poate ascuinde sub hotararile Consililor Bisericesti,atunci cand este vorba de respectarea legilor tariii!Poate ca tanarul preot de la Chirales a discutat cu Ierarhia superioara si a apoi a trecut la fapte.Cei ce nu acceptati argumentul ca radacinile molizilor,sub influenta vanturilor,puteau afecta Sf.Altar,inseamna ca nu vreti sa recunoaszteti un adevar simplu.
Domnule Victor,biserica din Chirales nu a ridicat-o nici un episcop,ortodox sau greco-catolic,ci stramosii celor ce locuiesc azi in Chirales.Deci ei,stramosii,au semanat,si, firesc,urmasii lor culeg roadele.Ca sunt azi,ortodocsi,nu e relevant.Normal este faptul ca biserica este a comunitatii care a construit-o si care poate sa treaca cu tot cu biserica la orice cult doreste.Si, in final, sa stiti ca revenirea la ortodoxie din 1948 a fost cu mult mai putin perfida ca si trecerea la cultul greco-catolic din 1700.