Actualitate

În ce situaţii plătiţi mai mult dacă aveţi firmă acasă. Explicaţiile avocatului Diana Morar

Avocatul Diana Morar a explicat, într-o postare pe pagina sa de socializare, în ce situaţii persoanele fizice cu sedii de firme acasă vor fi afectate de majorarea cotelor de impozitare.

„Prin prisma prevederilor noului Cod fiscal, este binecunoscut scopul legiuitorului de a stabili impozitul pe imobile în funcție de destinația imobilului și nu de calitatea persoanei proprietară.

În acest sens, s-au stabilit trei categorii de imobile: rezidențiale, nerezidențiale și mixte, proprietarii urmând ca, în baza propriilor declarații însoțite de actele ce fac dovadă proprietății și a unor raporturi de evaluare, să-și declare proprietățile ca atare, în fața organelor locale fiscale.

Astfel, până la data de 31 martie 2016, persoanele ce dețin în proprietate clădiri nerezidențiale sau mixte, au obligația de a depune în acest sens declarația însoțită de actele mai sus menționate.

Raportul de evaluare se va întocmi de un expert evaluator, având ca obiect stabilirea valorii clădirilor nerezidențiale, precum și stabilirea valorii și a proporției de ocupare a spațiului destinat activităților economice, concomitent cu proporția ocupată de spațiul locativ, în situația imobilelor mixte.

Astfel, persoana care deține o clădire mixtă, va plăti o anumită cotă pentru partea de imobil ce este destinată locuirii și o altă cotă pentru cea destinată activității economice. Acesta este cazul specific celor care au un sediu de firmă la ei acasă. Cu toate acestea, există și excepții.

Clădirile rezidențiale proprietatea persoanelor fizice care găzduiesc la acea adresă o firmă rămân rezidențiale și vor fi impozitate ca atare dacă acea firmă nu desfășoară activități economice la acel sediu. În acest caz, este vorba de societățile care au sediul social la adresa imobilului rezidențial al persoanei fizice, dar nu desfășoară acolo activități, având deschise puncte de lucru, sau având activitatea suspendată la Registrul Comerțului. În acest caz, clădirile rămân rezidențiale și nu este necesar întocmirea Raportului de evaluare.

Raportul de evaluare este obligatoriu în situația clădirilor nerezidențiale și celor mixte ( spațiu de locuit și spațiu în care se desfășoară activități economice)”, a scris avocatul pe Facebook.

13 comentarii

  • In conformitate cu prevederile art.458 alin.* 1din Noul cod fiscal in cazul cladirilor nerezidentiale detinute de persoane fizice impozitul se calculeaza prin aplicarea unei cote asupra valorii care poate fi : valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit in ultimii 5 ani anului fiscal de referinta , valoarea finala a lucrarilor de constructii , construite in ultimii 5 ani anului fiscal de referinta sau valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate , in cazul cladirilor dobandite in ultimii 5 ani.
    Din interpretarea acestor preveri legale reiese faptul ca valorile dintr-un raport de evaluare intocmit in ultimii 5 ani , procesul – verbal la terminarea lucrarilor intocmit in ultimii 5 ani sau valoarea unei cladiri rezultata dintr-un contract de vanzare- cumparare pot fi si ele baza de calcul al impozitului datorat pentru cladiri nerezidentiale.
    Este de mentionat faptul ca toate persoanele fizice care detin cladiri nerezidentiale au nevoie de raport de evaluare nou . La fel e si in cazul peroanelor juridice.
    In cazul cladirilor nerezidentiale care a caror valoare nu poate fi calculata astfel cum este precizat la alin.1 , alineatul 4 vine cu mentiuni si anume cota care se aplica la valoarea impozabila a cladirii .

  • din graba am mentionat ca ” este nevoie ” de raport de evaluare dar mentiunea corecta este ca ” nu este nevoie de raport de evaluare in toate cazurile”

  • Iar este clar ca prin aceasta lege se vor majora chiriile si se vor inchide magazinele care si acum deja nu prea au venit. Asa ca va fi mai rentabil se nu inchiriez spatiu si sa-l schimbi destinatia. Se vor pierde locuri de munca si va cadea venitul la stat si local si national.

  • Daca este apartament de locuit ….sa ramana apart.de locuit.ce e asa de greu de inteles (doar nu sintem turci).cine vrea altceva…..sa plateasca .si sa mai plateasca si ptr.disconfortul celorlalti colocatari din scara respectiva.pai cum altfel ???? Ptr.asta s-au costruit…..asa sa ramina. Cine vrea sedii de firme …..sint cladiri de acest gen.asa e in Germania si in toata lumea civilizata. Si am terminat.vrei…platesti.nu vrei sa platesti ….mergi la lucru in fabrica .scurt.

    • Cu respect vă întreb stimate domn Raul Adrian dumneavoastră afirmați cu diverse ocazii că faceți tranzacții bursiere, considerați că dacă faceți această activitate de la domiciliu trebuie să plătiți impozit diferit?

    • sa-l lasam pe raul in pace pentru ca el este inca in transa …si inca sarbatoreste si sigur e beat si acum… bucurandu-se ca prin marirea impozitelor pe cladiri nerezidentiale la persoanle fizice guvernul va acoperi gaura lasata de reducerea impozitului pe dividende a actiunilor de la bursa…..!
      (PRI ACESTA REDUCERE SE VEDE CA GUVERNUL ESTE MARIONETA MARILOR INVESTITORI……)

    • SI FACILITEZA SCOATEREA BANILOR DIN TARA!!!!

      …era destul reducerea impozitului pe profitul reinvestit….

  • Nenea raul, daca ai sediul intr-un apartament, nu inseamna ca te apuci si vinzi pe acolo.
    Acesta masura e una total impotriva mediului de afaceri. Pentru unii impozitul anual va depasi venitul lunar.

  • Domnilor, logica e simpla-lăsați afacerile individuale deoparte, angajati- va sluga la corporații, iar dacă cumva aveți proprietăți, vindeti – le și jucați banii la bursa.

  • Cu siguranta cu aceasta lege vom progresa, in rest totul este in regula. De 20 de ani am o firma si nu exista an sa nu se schimbe ceva . In urma cu cativa ani am avut o discutie cu o firma din Germania care aveau intentia de a sustine o afacere in Romania. Firma respectiva a intrebat cat costa mp de teren, tva ,taxe impozite etc dupa care au facut ei niste calcule imi spun ca dupa 10-15 ani putem ajunge intr-un anumit punct. Eu fiind sincer le spun ca tot ce am spus este astazi, anul viitor se pot schimba legiile, taxele etc. Prin urmare au spus ca ei calculeaza pe termen mediu si lung si au nevoie de stabilitate legislativa si se mai gandesc.

  • Am o nelamurire vis a vis de momentul intocmirii Raportului de evaluare: daca acesta e intocmit in 2016 dar precizeaza valoarea imobilului la 31 decembrie 2015, este valabil?

  • Daca sediul firmei este la casa particulara si firma nu a fost deschisa niciodata,mai trebuie ceva depus la primarie?

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.