Cinci asistenţi sociali care lucrează în şcolile speciale din Bistriţa-Năsăud au adresat un memoriu Ministerului Educației Naționale, Ministerului Muncii și Justiției Sociale, Inspectoratului Școlar Județean și Federației Sindicatelor Libere din Învățământ întrucât salariile lor nu au fost mărite cu 20% de la 1 martie a.c.
„Deși lucrăm în învățământ și suntem cadre didactice auxiliare, salariile noastre nu au fost mărite cu 20% din luna martie. În această situație se află toți asistenții sociali din învățământul special, la nivel național. Cei de la Edusal ne-au răspuns că nu figuram la Familia Învățământ, personal auxiliar. Colegii noștri din alte județe care s-au adresat MEN au primit drept răspuns că se regăsesc în Anexa II Sănătate și Asistenţă Socială-punctul b 4 (o variantă) și o altă variantă, la alți colegi, că se regăsesc în Anexa II Capitolul I punctul 3”, ne-a transmis printr-o scrisoare deschisă Iulia Pop, asistent social la Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr. 1 Bistrița.
„Țin să precizez că în școlile speciale, asistenţilor medicali, care se regăsesc tot în Anexa II, la punctul a 4, li s-au mărit salariile cu 20 %, procentaj pentru învățământ, în timp ce medicilor li s-a mărit cu 35 % , procentaj oferit în sănătate. Infirmierelor care nu se regăsesc cu funcția pe anexa sănătății nu li s-a marit salariul. Am trimis un memoriu la Ministerul Educației Naționale, Ministerul Muncii și Justiției Sociale, Inspectoratul Școlar Județean și Federația Sindicatelor Libere din Învățământ.
Din luna ianuarie și până în prezent, în ciuda memoriilor și sesizărilor făcute de colegii din țară, nu s-a primit nici un răspuns favorabil. Ministerul se lăuda la cu faptul că s-au plătit salariile majorate, dar nimeni nu a spus că ISJ-urile au acordat doar 80% din bani pentru plata salariilor. Bineînțeles că salariile s-au plătit integral angajaților, dar au rămas impozite neplătite către stat. Asta dovedește că nu au bani pentru aceste salarii majorate. Tocmai de aceea au omis o ”mâna de oameni” dintr-un Ordin, mergând pe considerentul că suntem proști și nu facem nimic”, ne-a scris doamna Iulia Pop.
Redăm integral „Memoriul privind inechitatea salarizării asistenților sociali din învățământul special și centrele județene de resurse și asistență educațională”:
Subsemnatele:
1. Ghețe Carmen Renata – asistent social principal, nivelul studiilor superioare de lungă durată, gradația 5, la Școala Profesională Specială ”Sfânta Maria” Bistrița
2. Dologa Gabriela Larisa – asistent social principal, nivelul studiilor superioare de lungă durată, gradația 5, la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.2 Bistrița
3. Pop Iulia Maria – asistent social principal, nivelul studiilor superioare de lungă durată, gradația 4, la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.1 Bistrița
4. Huciu Cosmina Olivia – asistent social principal, nivelul studiilor superioare de lungă durată, gradația 3, la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Beclean
5. Fodor Narcisa – asistent social practicant, nivelul studiilor superioare de lungă durată, gradația 2, la Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bistrița-Năsăud
Vă transmitem spre analiză și competentă soluționare memoriul privind inechitatea salarizării funcției didactice auxiliare de asistent social din învățământul special și centrul județean de resurse și asistență educațională și nemulțumirea privind faptul că salariile noastre nu au fost mărite cu 20%, așa cum prevede Legea 153/2017, începând cu 1 martie 2018.
Menționăm faptul că, funcția didactică auxiliară de asistent social este reglementată atât de Legea educației naționale 1/2011, art. 249 cât și de OMEN 5555/2011 – Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a centrelor școlare de educație incluzivă, art. 24.
La solicitarea noastră privind inechitatea salarizării funcției didactice auxiliare de asistent social din învățământul special și centrul județean de resurse și asistență educațională, doamna Batovici Adriana – Tehnical Engineer Support la SIVECO România, a fost întrebată: ”De ce nu se majorează, în Edusal, salariul asistentului social?” iar aceasta ne-a răspuns că ”Asistentul social nu este funcție definită la auxiliar pe Legea 153 și ordinul ce completează lista”.
În urma consultării OMEN 3058/943/2018, am constatat că s-a omis din nou profesia noastră din lista funcțiilor didactice auxiliare, precizate în art. 249 din Legea 1/2011. Prin excluderea din grilă, odată cu reîncadrarea potrivit Legii 153/2017, asistentul social nu va mai beneficia de drepturile de care beneficiază celelalte funcții didactice auxiliare și nici de sporurile de care beneficiază toate celelalte profesii din învățământ. În această situație s-au creat discrepanțe mari la încadrare și diferențe salariale între angajații cu aceeași vechime.
Având în vedere cele de mai sus vă solicităm să reglementați situația încadrării noastre în familia ocupațională ”Sănătate și asistență socială” și a salarizării, prin introducerea funcției didactice auxiliare de asistent social în anexa I din Legea 153/2017 – familia ocupațională de funcții bugetare ”învățământ”, pentru a putea beneficia de sporurile aferente învățământului special, întrucât s-a creat o situație de discriminare în raport cu alte categorii de personal auxiliar din învățământ sau sănătate și asistență socială. Considerăm că suntem îndreptățiți să solicităm reglementarea salarizării noastre întrucât asistentul social desfășoară o activitate complexă, de mare responsabilitate, ce depășește titulatura sa, contribuind la bunul mers al învățământului alături de celelalte categorii didactice, prin legătura cu familiile a căror copii beneficiază de educație, cu instituțiile centrale și locale”.
Iar Sindicatul „învelea ciocolata”.