Actualitate

Asociația Română de Dezbateri, Oratorie și Retorică îi provoacă pe elevii bistriţeni la debate

V-ați întrebat vreodată ce fac în week-end-uri și în vacanțe sute de elevi și studenți din România? Asociația Română de Dezbateri, Oratorie și Retorică (ARDOR) știe răspunsul: o bună parte dintre ei vin la cluburile de debate ale ARDOR, abordând teme situate de multe ori în avangardă dezbaterilor din societatea civilă românească. Vineri e rândul elevilor bistriţeni.

Începând cu ora 12, în sala festivă a Colegiului Național „Liviu Rebreanu” Bistrița, va avea loc o activitate demonstrativă de DEBATE susținută de Asociația ARDOR Transilvania. Participă elevi și cadre didactice din colegii și licee, anunţă Inspectoratul Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud pe Facebook.

O dezbatere academică presupune o temă de discuţie, două echipe, pro şi contra şi un arbitru care decide care parte a fost mai convingătoare. Cele două echipe, deși bine intenționate, sunt în dezacord față de tema în discuție. Prin urmare, ele trebuie să aducă argumente prin care să-și demonstreze punctul de vedere. Dar asta nu se întâmplă oricum, ci după anumite reguli, în funcție de care se pot distinge mai multe formate de dezbatere.

Diferențele principale între dezbaterile generale din societate și dezbaterile educaționale sunt structura formală, restrangerea temei aflate în discuție și caracterul de competiție. În funcție de structura formală, exista mai multe formate de dezbateri (Karl Popper, World Schools, British Parliamentary), în care variază numărul de membri dintr-o echipă, numărul de echipe, rolurile fiecărui vorbitor și modalitatea de interacțiune dintre participanții la dezbatere.

Într-o dezbatere rolurile fiecărui participant, timpul alocat fiecărei secțiuni și regulile care se aplică sunt clar trasate. De asemenea, echipele au posibilitatea de a interacționa prin schimburi de întrebări sau intervenții punctuale, în funcție de format. Abordarea de tip pro/contra dezvoltă participanților capacitatea de analiză a problemelor controversate și ajută la obținerea unor imagini nedistorsionate de prejudecăți. În acest context, participanții vor fi determinați să emită judecăți asupra unei teme folosind criterii obiective și, totodată, să apere o poziție folosind argumente susținute de dovezi, nu doar de opinii.

Indiferent de format, ceea ce este important de subliniat este că tema dezbaterii reprezintă în primul rând un pretext pentru exersarea abilităților de comunicare în spațiul public, de gândire critică și de argumentare logică, și nu o încercare de a stabili valoarea de adevăr a uneia din cele doua poziții expuse.

Înființată în 1998 prin instituționalizarea programului educațional de debate inițiat în 1994 de Fundația pentru o Societate Deschisă, ARDOR are în componența șase asociații regionale care au aceeași misiune, susținerea educației prin „instrumentul” dezbaterilor.

„Patronând”zeci de cluburi de debate în licee și universități, ARDOR are o ofertă provocatoare pentru spațiul educațional românesc: practicarea și exersarea dezbaterilor în formatele Karl Popper, Parliamentary și World Schools, în care două echipe se „înfrunta” pe o temă asupra căreia persoane bine intenționate și mediu informate pot avea păreri contrare.

Discuţiile au loc în amfiteatre, în săli de curs și de conferințe, în pauze, în cafenele, la competiții, iar temele sunt mentalitățile, educația, majorități sau minorități, constrângeri sau libertăți, în urma acestor dezbateri participtanţi având şansa să afle împreună felul în care lucrurile/lumea/privirea se schimbă sau nu.

Adaugă comentariu

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.