Un număr de 47 de cadre didactice din Bistrița-Năsăud au scăpat de corvoada examenelor de titularizare pe care unii dintre ei le-au susținut vară de vară, ani la rândul. Pentru că au luat medii mai mari de 7 la ultimul concurs, iar posturile pe care le ocupau temporar în școli au deja o viabilitate mai mare de 4 ani, au devenit titulari.
Dintre cei 67 de cadre didactice, educatori, învățători și profesori, care ocupau catedre pe o perioadă determinată, 47 au devenit titulare începând de astăzi. A fost posibil acest lucru fiindcă au dat cel puțin de două ori examenul de titularizare. O dată ca să ocupe un post pe durată determinată, iar a doua oră să rămână în continuare pe aceeași catedră ocupată inițial, dar a cărei viabilitate s-a prelungit, transformându-se în post pe durată nedeterminată.
A mai fost o condiție de îndeplinit: aceea să ia peste 7 la proba scrisă a ultimului examen de titularizare și o notă mare și la inspecția la clasă, în așa fel încât media să fie peste 7.00.
Am stat de vorbă cu câteva dintre cele care au îndeplinit ambele condiții:
- ”A fost foarte bine anul acesta. Chiar nu m-am așteptat să fie atât de bine. Media pe care am obținut-o după concursul de titularizare a fost 8,40. Sunt ușurată fiindcă voi avea contract pe durată nedeterminată. Să dai concurs de titularizare și din prima să prinzi un post titularizabil e puțin probabil fiindcă șansele sunt slabe fiind puține posturi. De aceea, am optat pentru a doua variantă: să mă angajez cu viabilitate și abia acum să devin titulară. Nu m-am simțit descurajată, deși am dat titularizarea de trei ori. Mă bucur că m-am fixat pe post, îmi place zona, oamenii, nu mă atrage momentan orașul” – Sabina Moisil, o tânără profesoară de matematică de la Școala Gimnazială Nicolea Drăganu” Zagra.
- ”Acum doi ani am avut 9,55 la examen, dar nu am prins post fiindcă sunt foarte puține, așa cum se știe. Am fost de trei ori la examenul de titularizare, am muncit, dar a fost bine fiindcă a fost o educație continuă și pentru mine. M-a ajutat foarte mult să mă dezvolt ca și cadru didactic. Spre disperarea soțului și a copiilor nu am avut în ultimii ani vacanță, dar acum mă simt ușurată că am devenit titulară” – Elisabeta Tibulcă, educatoare.
- ”Am dat concursul de titularizare mai mulți ani la rând. Abia acum au început pensionările și postul a devenit unul pe durată nedeterminată. Mă simt ușurată că s-a terminat” – Andreea Berar, învățătoare din Sângeorz-Băi.
- ”Am dat titularizarea de două ori. Prima dată m-am încadrat pe post, iar acum Dumnezeu m-a ajutat și sunt titulară. Sunt foarte bucuroasă. E visul oricărui dascăl să devină titular, dar e greu pentru că nu sunt posturi, examenul e dificil și pot să spun că e una dintre cele mai împliniri ale mele de până acum că am devenit titulară. Îmi place foarte mult să fiu învățătoare, e cariera pe care mi-am dorit-o dintotdeauna. Nu m-aș vedea făcând altceva. Copiii sunt extraordinari, părinții lor, la fel. Am o clasă a II-a. I-am luat pe copii din clasa pregătitoare și toată lumea e bucuroasă că am rămas la clasă. Le place cu mine, mie cu ei. Suntem o familie” – Valerica Moisil, învățătoare la Nepos.
Cum se transformă un post pe durată determinată într-unul pe durată nedeterminată
”Școala când își face proiectul de încadrare stabilește catedrele pentru anul școlar viitor și pot apărea posturi cu viabilitate de un an, de doi, trei sau patru. Să luăm ca exemplu o școală mică cu un rând de clase. Poți avea 16 ore de matematică, două ore de opțional și astfel faci un post titularizabil (de 18 ore), însă, dacă peste doi ani nu mai ai un rând de clase și treci la clase simultane, atunci nu mai poți asigura postul întreg și mergi pe 12 de ore matematică și nu mai ai cum să pui 6 ore de opțional ca să faci postul titularizabil. Pe posturile scoase pentru un an nu se poate titulariza nimeni, însă dacă școala, anul viitor, are același post vacant ocupat de un profesor cu contract pe un an, poate acorda modificarea contractului de muncă pe durata de viabilitate a postului. Condiția ca să pooată ocupa un post pe viabilitate este să aibă minim 7 la un concurs susținut în ultimii 6 ani și ulterior obținerii notei 7 să nu mai fi avut notă sub 5”, a explicat pentru Timp Online inspectorul de resurse umane Daciana Legendi de la Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud.
Ea a spus că nu a întâlnit directori care să se plângă de această modalitate de angajare sau să aibă vreun profesor în școală angajat pe un astfel de post pe care să nu îl mai dorească.
”Singura nemulțumire a celor care ocupă posturi cu viabilitate este că trebuie să mai treacă încă o dată prin concursul de titularizare, iar unii chiar și-au pierdut viabilitatea fiindcă nu au luat 5 la concursul de titularizare. Anul acesta o singură persoană și-a pierdut postul, dar se întâmplă”, a spus Daciana Legendi.
După ședința de astăzi, va mai urma încă una în 20 august când pot participa candidații ce au obținut minim 7 media de repartizare. În 22 august va fi ședința pentru detașarea la cerere, iar în 23 august ședință la care pot participa toți ceilalți interesați să ocupe o catedră, atât cu note de la concursul de anul acesta, cât și din anii trecuți.
”Sfatul meu pentru cei care vin în ședința publică de suplinire este să își aleagă un post vacant fiindcă pot merge pe viabilitate, pot solicita continuitate. Dacă aleg un post rezervat, există riscul să revină titularul la post și, după un an, nu își mai pot folosi nici nota de la titularizare”, a spus Daciana Legendi.
La ultima ședință se vor da repartiții și pentru cei cu a doua specializare.
Adaugă comentariu