Actualitate

Biologul Ciprian Samoilă: Dacă nu suntem atenți, vor dispărea valori și monumente ale naturii

Coridorul de mobilitate urbană care urmează să însoțească albia râului Bistrița Ardeleană, așa numita ”Linie Albastră”, pune în pericol existența celui mai bătrân organism viu din oraș, atrage atenția biologul Ciprian Samoilă de la Asociația Harta Verde România. Este vorba de stejarul secular din fața Hotelului Codrișor. ”Prevăd că, dacă lumea nu e atentă, vor dispărea valori și monumente ale naturii din jurul nostru chiar dacă nu sunt declarate prin lege”.

”Dacă traseul va trece prin fața Hotelui Codrișor, este în pericol cel mai bătrân organism viu cunoscut de mine din municipiul Bistrița. E un stejar de 250-300 de ani. Până la un studiu prin datare cu carbon sau o carotă în care să numărăm inelele, nu știm sigur, dar, după circumferință și tabele dendrometrice, am estimat că ar avea cel puțin 250 de ani. Depinde ce s-a întâmplat climatic. Sunt ani în care crește mai mult sau mai puțin, deci circumferința poate varia. Sună foarte ciudat Linie Verde, Linie Albastră, dar intră autobuze – vor fi electrice – dar tot trafic greu este”, a spus Ciprian Samoilă.

Potrivit biologului, malul stâng al râului Bistrița ar trebui să fie ”un pasaj strict pietonal poate și pentru ciclism”.

”Eu nu văd malul acela cu mașini pentru că acolo trebuie să existe vegetație riverană. Un mal natural al apei trebuie să aibă vegetație riverană. Bistrița, pe malul stâng, nu are aproape deloc. Lângă stejarul secular, mai este o salcie plesnitoare cu o circumferință cu un metru și ceva mai mult decât stejarul, dar ea crește mai rapid. Are cel puțin 100 de ani. Vizavi, pe malul drept, lângă Hotel Metropolis, era un plop negru tot secular, a dispărut. Prevăd că, dacă lumea nu e atentă, vor dispărea valori și monumente ale naturii din jurul nostru chiar dacă nu sunt declarate prin lege. Se pare că a fost mai important în municipiul nostru să declari monument un Ginko Biloba, un arbore care nu e nici măcar secular, nici măcar autohton, ticmai dinAsia, și Arborele de lalea care nu e nici secular, poate se apropie de 100 de ani, și e din America. deci ce protejăm? Specii străine? Nu are nicio valoare”, a adăugat el.

Ciprian Samoilă a amintit că stejari seculari sănătoși care erau în Pădurea Schullerwald au fost tăiați la comanda șefilor din Primăria Bistrița de angajații Direcției de Servicii Publice. ”Înainte să facă o lucrare, autoritățile ar trebui să facă un studiu, să cheme o firmă sau un ONG care să spună dacă există un habitat sau o specie protejată de rețeaua Natura 2000 sau nu. Dacă zice nu, atunci faci lucrările pe care le ai. Din Pădurea Schullerwald au tăiat stejari sănătoși”.

Pentru Linia Albastră bugetul eligibil estimat total al investiției este de 29.750.000,00 euro cu TVA, majoritatea bani europeni. Conform proiectului, valoarea cofinanțării pentru realizarea documentaţiei tehnico-economice în cuantum de 2%, se va asigura din bugetul local al municipiului Bistrița pe anii 2020-2022.

Conform proiectului, pe ”Linia Albastră” vor rula 15 autobuze electrice, infrastructura pentru biciclete va avea 15 km (dublu sens); vor fi 17 stații de încărcare electrice; coridorul de mobilitate creat va avea cca. 18 km, iar infrastructura rutieră creată/ modernizată pentru funcționarea benzii dedicate/ prioritare noii linii de transport public de asemenea cca.15km. Vor fi construite trei punți destinate infrastructurii pietonale/ cicliste și trei poduri necesare functionalizării proiectului, iluminatul va fi modernizat și vor fi amenajate 20 de stații inteligente de transport public.

8 comentarii

  • Padurea din spatele celui aflat in poza este cea de la Orheiul Bistritei cu goruni unde este Laleaua Pestrita, a doua poza cu copacelul tanar de pe dig este un NUC in tata regula dupa trunchi si ramuri. In schimb eu stiu si am apreciat candva cu un prieten silvicultor vechi podean ca acel STEJAR de langa motelul Codrisor are venerabila varsta de putin peste 400 de ani. Ce mai…. contemporan cu Mihai Viteazul.Va spune asta un cunoscator care are in proprietate padure de Stejar si Gorun de 100 de ani. O zi Buna si il rog pe domnul biolog sa fie prezent la dezbaterea publica pe Buget sa faca cunoscute gandurile sale direct de la microfon. Daca numai scriem nu bifam absolut nimic, trebuie deschisa gura ori de cate ori se impune.

  • In Bistrita avem si CASTANI seculari in Piata Centrala (patru) din care unul sprijinit in carje la interventia mea care trebuia zburat de acolo dupa ce o mica furtuna i-a retezat o creanga. Si pe str. 1 Dec. avem doi CASTANI secular mirifici . Mai avem si PLATANI seculari pe b-dul Independentei. Avem si doua TISA tot seculare in curtea Spitalului Jud. langa trotuar tot pe Independentei. Urme inca vii mai avem si de la doua RACHITI tot seculare pe malul raului in spatele hotelului Metropolis. Va invit domnule biolog sa le masuram circumferinta impreuna si sa povestim despre ei. Va vreau mult mai activ. O Zi Buna !

  • Expresia „Dă-i omului un deget și-ți va lua mâna toată” are o profundă semnificație. „A-i da un deget cuiva” înseamnă a-i oferi un ajutor într-o anumită problemă deoarece stii foarte bine că intre ei oamenii trebuie să se ajute, iar „iți ia toată mâna” înseamnă lacomie, adică el vrea mai mult , sau vrea totul.
    In cazul de față demersul Asociatiei Bistrița Civică (ABC) prin acțiunea „Salvăm Pădurea Codrișor” a condus la stoparea unui dezastru prin defrisarea pădurii pentru a face loc drumului de centură pentru trafic greu. Asta nu înseamnă că trebuie să blocăm orasul pentru tot felul de motive mai mult sau mai putin întemeiate.
    Este vorba de coridorul de mobilitate urbană durabilă între Sărata si Unirea cunoscut sub numele de „Linia Albastră” ce urmează a fi amenajat pe malul stâng al râului Bistrița si care să conecteze zonele funcționale ale orașului. Este vorba de un traseu care să integreze transportul public în comun cu mijloace nepoluante cu circulața bicicliștilor și pietonilor.
    Chiar dacă traseul „Linia Albastră” trece pe la poalele pădurii Codrișor unde este prevăzută o zona de promenadă, există posibilitatea lărgirii străzii prin construirea unui zid de sprijin la poalele pădurii Codrisor care să delimiteze ampriza drumului, astfel ca să includă atât pistă pentru biciclete cât si o promenadă pe malul râului. Singurul punct de gâtuire a traseului este in zona grupului de hoteluri Select, Cora si Codrisor, dar si aici este suficient ca dinspre Podul Budacului circulatia pe strada Codrisor să se facă pe un singur sens până in fata hotelului Codrisor,urmând ca iesirea spre Podul Budacului să fie amenajata pe malul râului, pe strada Victor Onisor. In acest sens exista un proiect mai vechi pentru amenajarea malurilor râului Bistrita pe la poalele padurii Codrisor, pe portiunea dintre podul Budacului si podul Jelnii.
    Pentru conectarea acestui traseu cu centrul vechi al orasului ar mai fi necesară construirea unui pod peste râul Bistrita , prin fata fostei uzine electrice, si prelungirea strazii Vasile Conta printre sediile Electrica-furnizare si Aquabis, care să permită legătura intre strada Codrisor si strada Parcului. Acest pod ar putea fi numit „Podul Morii”, amintind de Piata Morii din apropiere dar si de existenta unei mori de apă pe fostul „canal al morii”.
    In ultimă instantă ar putea fi salvat si stejarul secular din fata hotelului Codrisor. Pentru asta ar fi nevoie ca pe portiunea dintre Podul Budacului si viitorul Pod al Morii circulatia auto să se desfăsoare pe un singur sens, urmând ca sensul invers pentru mijloacele auto să fie preluat de strada Parcului, astfel rămânând mai mult loc inclusiv pentru păstrarea locurilor de parcare din zona strandului Codrisor.

  • Pe modelul Liniei verzi, de unde vor disparea o groaza de vopsci, la fel vor disparea si de pe traseul liniei albastre, si uite asa infiintsm linii ca sa taiem tot ce ne iese-n cale, dar de data asta cu buna stiinta a acestui primar. Pana acum vinovatul era alalalt, intre timp a preluat astalalt.
    Nu stiu daca vreodata si in mandatul cui, orasul va msi avea vreodata farmecul de acum 20 de ani.
    Se construieste anapoda, se reabiliteaza fara cap si tot asa.
    Lucruri fara cap pentru ca oamenii din primarie au mentalitate comunista preluata de la vechiul primar.
    Nici macar titlul nu il pot alege cu cap. Vai de viata lor!!! Bugetari in transa..,

    • Prin amenajarea coridoarelor de mobilitate urbană „Linia Verde” si „Linia Albastră” n-ar fi nevoie să dispară nici un arbore de pe aliniamentul străzilor ce alcătuiesc treseele respective. Astfel, pe „Linia Verde” ar trebui să se păstreze configuratia actuală a bulevardului Independentei care dispune de piste de biciclete si are câte două benzi de circulatie pe sens din care una poate fi dedicată transportului public cu mijloace electrice, fără alte reconfigurări prin care sunt amenintati cu disparitia cei mai multi arbori. Pentru restul traseului oricum nu pot fi dedicate benzi speciale pentru mijloacele de transport public si nu are rost să fie sacrificati arbori de pe aliniamentele stradale, decât cel mult pentru construirea statiilor de autobuz.
      La fel si pe traseul „Linia Albastră” nu pot fi amenajate benzi dedicate pentru mijloacele de transport nepoluante si deci nici aici nu-i nevoie să fie sacrificati prea multi arbori de pe străzile respective.

  • Remus. Am fost cu Cristian Tetcu pe ambele parti pe jos am numarat si inregistrat toti copacii cu filmulet cu tot de pe intreg traseul LINIEI VERZI de sus de la Infoel pana pe Libertatii la pasarela. Total . 665 copaci +47 de pini de șa ITA pana sub pasarela la Moisan. Dupa semnele trasate de-a lungul traseului cu rosu se preconizeaza sa dispara peste 300 arbori de aliniament pentru ca pe acolo trece pista de biciclete. S-a luat legatura cu managerul city si ne-a transmis ca doar daca impune situatia vor disparea un numar mic, mic si ca alti trei in loc de unul vor fi plantati. Voi credeti asta ? Noi macar avem situatia exacta din teren si vom sti cu exactitate unde dispar.

    • Veci amin!
      Ceea ce e taiat e bun taiat. Care city manager? Ce piate sa daca si sla? Faptul ca s-a bagat in politica si se chinuie sa vorbeasca corect, nu inseamna ca stie sa faca ceva concret. Pana la urma ce meserie are incat sa isi dea cu parerea?
      Dar, Toti se cred cei mai destepti, toti sunt mai presus decat toti. Chiar crezi ca pe cineva intereseaza ca se taie ceva? Nu! Sunt indiferenti la tot ce se intampla, incepand cu natura si terminand cu banii risipiti exclusiv pe tampenii.
      Primaria nici macar nu are specialisti in acel domeniu, dar fiecare se crede superspecislist in orice.
      Asta inseamna administratie- multi, dar degeaba!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.