Bistrița ar putea avea un veritabil muzeu feroviar care se vrea a fi amenajat pe str. Someșului nr. 5 într-o clădire care aparține orașului și care ar putea fi transformată într-un centru cultural și educativ. Proiectul ar putea fi finanțat prin sistemul de bugetare participativă.
Muzeul Feroviar Bistrița ar putea funcționa prin amenajarea unei clădiri aflate în proprietatea Primăriei Municipiului Bistrița, de pe strada Rodnei colț cu strada Someșului.
”Clădirea, care necesită reparații și modernizări semnificative, va găzdui un muzeu dedicat universului feroviar, oferind o experiență captivantă vizitatorilor. Clădirea va fi supusă unor ample lucrări de reabilitare și modernizare, incluzând înlocuirea acoperișului, actualizarea instalațiilor sanitare și realizarea unor amenajări interioare adecvate. Aceste renovări vor asigura un mediu optim pentru expunerea și conservarea exponatelor feroviare.
Muzeul Feroviar Bistrița va găzdui o colecție variată de exponate feroviare, inclusiv locomotive, vagoane, fotografii istorice, machete și alte obiecte relevante. Aceste exponate vor fi strâns legate de istoria feroviară a Bistriței și vor oferi vizitatorilor o perspectivă unică asupra evoluției transportului feroviar în zonă.
Muzeul va fi un centru educativ interactiv, unde școlile și comunitatea vor putea să înțeleagă și să aprecieze rolul vital pe care l-a avut și îl are industria feroviară în dezvoltarea locală și națională. Atracția muzeului va aduce turiști în Bistrița, sprijinind astfel industria locală de turism, inclusiv hotelurile, restaurantele și alte afaceri conexe.
Proiectul contribuie la păstrarea și protejarea patrimoniului cultural și istoric al municipiului Bistrița, asigurând că istoria feroviară locală nu se va pierde în timp.
Muzeul va oferi un loc atrăgător pentru familiile locale și turiști, unde aceștia pot petrece timp de calitate și pot învăța din trecutul bogat al feroviarilor bistrițeni.
Muzeul Feroviar Bistrița este un proiect cu un impact semnificativ asupra comunității locale. Prin revitalizarea și transformarea clădirii existente într-un muzeu captivant, dorim să aducem la viață istoria feroviară a Bistriței și să oferim o experiență culturală și educativă de neuitat pentru toți cei care vizitează acest muzeu.
Ce aduce nou proiectul și de ce este bun pentru comunitate
- Conservarea și expunerea istoriei feroviare: Acest proiect aduce o nouă dimensiune în comunitatea Bistriței, oferind oportunitatea de a păstra și expune istoria feroviară locală. Muzeul va prezenta evoluția transportului feroviar și va ilustra impactul acestuia asupra orașului și a regiunii.
- Oportunități educaționale și culturale: Noul muzeu va deveni un centru educațional interactiv pentru elevi și adulți, oferind excursii școlare și programe educaționale axate pe istoria feroviară. Acesta va contribui la dezvoltarea unui mediu propice învățării și a aprecierii patrimoniului cultural local.
- Promovarea turismului cultural: Proiectul va atrage turiști și vizitatori din alte orașe sau țări, sprijinind astfel dezvoltarea turismului local. Vizitatorii vor avea posibilitatea de a explora istoria și cultura feroviară specifică Bistriței, contribuind la creșterea economiei locale.
- Revitalizarea clădirii și a zonei adiacente: Prin reabilitarea și transformarea clădirii existente, proiectul va revitaliza o zonă a orașului care altfel ar fi putut rămâne neglijată. Acesta va îmbunătăți estetica și accesibilitatea zonei, aducând un beneficiu imediat pentru comunitate.
- Cultură și tradiție în rândul locuitorilor: Muzeul va promova o mai bună înțelegere și apreciere a tradițiilor și a istoriei locale, stimulând un sentiment de mândrie și apartenență la comunitate. Va contribui la transmiterea istoriei feroviare și a valorilor specifice acesteia noilor generații.
- Stimularea interesului pentru istorie și tehnologie: Expozițiile muzeului vor stârni interesul pentru istorie și tehnologie în rândul vizitatorilor de toate vârstele. Această inițiativă poate chiar inspira viitori ingineri, tehnicieni și istorici, contribuind la dezvoltarea comunității. Prin aceste aspecte, proiectul Muzeul Feroviar Bistrița va aduce un plus de valoare culturală și educațională comunității, contribuind în mod pozitiv la evoluția și dezvoltarea acesteia”.
Elaborarea temei de proiectare, funcționalizarea spațiului și contribuția cu exponate feroviare este evaluată la 450.000 de lei.
Știți ce-i trebuie chelului ? Un chipiu de ceferist !
Muzeul feroviar există. A fost realizat în cel mai potrivit loc, Gara Bistrița, prin pasiunea unui singur om: Sorin Tisa. A costat 0 lei și 0 bani. Funcționează pe timpul aceluiași pasionat care lucrează voluntar în fiecare zi și îl prezintă doritorilor la orele de trafic maxim în gară și la cerere.
Chiar dacă ar muta muzeul, care nu-i aparține, primăria nu este în stare să-l țină deschis. Primaria nu este în stare să țină deschs ștrandul vara și pârtia de schi iarna. Singurul muzeu în aer liber pe care primaria îl ține deschis e patinoarul pe care nu vizitează nimeni. Și groapa din Decebal, un muzeu al incompetenței de care ne puteam lipsi.
Acum primaria vrea să spargă jumătate de milion ca să reabiliteze o coșmelie care foarte probabil a fost edificată pe șest, fără autorizație de construire în disprețul oricăror regului de urbanism. Cotrofoșagul din fața garii ar trebui pus la pământ și întreaga piață igienizată și refuncționalizată. Pe vemuri în jurul gării erau două parcuri cu mulți arbori, fântâni, bănci și multe flori care întâmpinau vizittorii și în care îți făcea plăcere să stai în așteptarea trenului. Dar, primăria nu este în stare să se ocupe de ceea ce ține de atribuțiile proprii și ține să țină prima pagină cu fel de fel de năzbâtii. Am și eu o propunere. La intrarea în proiectatul muzeu, să stea primarul cântând la acordeon cu o pălarie în față pentru contribuții voluntare.
Ar fi mult mai bine ca CFR sa se ocupe de intretinerea cailor ferate si a vegetatiei care creste salbatic si de cantoanele care se prabusesc peste tot..
Sigur, pentru o informare obiectivă, nu-i vorba de înființarea unui nou muzeu feroviar. Acesta există, dar spațiul actual, nu-i cel mai generos, exponatele sunt îngesuite. Din acest motiv, actualul deținător al muzeului, pasionatul Sorin Tișe, a depus la primărie un proiect, finanțat, așa cum spunea doamna Cristiana Sabău, din bugetul alocat pentru bugetare participativă, adică orice ONG, asociație, poate depune o cerere, un proiect pentru diverse acțiuni, activități, unele sunt doar pe hârtie, iar șmecherașii, papă bănuți. Aici e vorba de un proiect concret, vizibil și benefic. Finanțarea, sau respingerea lui, nu depinde de primar, ci de o comisie formată din consilieri locali și specialiști din cadrul primăriei. No, numa zîc, dar știu ce zâc.
Era de presupus că Sorin Tisa a depus proiectul. „Proiectul muzeu” însă nu este „proiectul lucrări de reabilitare și modernizare, incluzând înlocuirea acoperișului”. „Proiectul muzeu” trebuia depus la concursul de proiecte și trebuia să includă cheltuieli de funcționare, inclusiv plata pentru el pe timp de un an și eventual minime amenajări ale spațiului. Pentru muzeu, e loc destul în Gară. Apropo, poate nu știți dar Gara are și etaj. Mini-mall poate să amenajeze primăria acolo dacă are bani și n-are ce face cu ei.
Renovarea spațiilor primăriei e treaba primăriei. Bine că dacă e vorba de ce coșmelii am văzut eu în fața Gării, alea trebuie demolate. „Proiectul lucrări de reabilitare și modernizare, incluzând înlocuirea acoperișului” n-are nimic de-a face cu proiectul muzeu și pentru faptul că, după ce-și renovează coșmelia, dacă se aprobă, consiliul trebuie să dea o hotărâre prin care să aprobe acordarea destinației de muzeu spațiului respectiv după care trebuie să și-l asume și să facă angajare de personal și regulamente de funcționare sau să-l dea cuiva pe bază de licitație.
Nu e chiar așa Nea Ioane cum prezinți tu lucrurile: „un proiect concret, vizibil și benefic”. Trebuie să aibă și temei legal și noimă. Eu consider „un proiect concret, vizibil și benefic” ar fi să mă instalez eu în biroul primarului, să-mi dea primaria bani ca să renovez wc-ul și să-l fac ca în Singapore și de acolo, din birou zic, nu din budă, să pun zilnic poze cu ce nu îmi place în Bistrița. Să-i zicem Proiectul de informare, conștientizare și atitudine „Ochiul Public”. Ce zici de asta?
Cfr ar fi trebuit sa depuna un proiect pt curatarea si intretinerea cailor ferate, iar politia sa depuna un proiect de aruncare in puscarie a betivilor de.la sectia L 8 care au vandut sau inchiriaza ilegal Cantoane in tot judetul si care se afla intr o stare de degradare avansata. Nimeni nu scrie articole despre faradelegile Cfr…muzeul lui peste…
Cfr ar fi trebuit sa depuna un proiect pt curatarea si intretinerea cailor ferate, iar politia sa depuna un proiect de aruncare in puscarie a betivilor de.la sectia L 8 care au vandut sau inchiriaza ilegal Cantoane in tot judetul si care se afla intr o stare de degradare avansata. Nimeni nu scrie articole despre faradelegile Cfr…muzeul lui peste…
Doamna Sabau, scrieti si despre faptul ca CFR nu se ocupa deloc de intretinerea cailor ferate, ca din cauza aceasta a luat foc vegetaria netaiata din jurul cailor ferate afectand terenurile oamenilor, ca Cfr intabuleaza terenuri ce nu le apartin, ca inchiriaza ilegal cantoane variilor indivizi certati cu legea, ca aia si aia. Cfr este o sursa constanta de probleme. Nimic altceva..