Actualitate

Bistriţa Civică: Traseul variantei ocolitoare Bistriţa propus la referendum, pe înţelesul tuturor

Deoarece am constatat că foarte mulţi bistriţeni nu cunosc traseul variantei ocolitoare pentru care suntem chemaţi să ne pronunţăm duminică, 29 septembrie, vă facem o descriere pe care s-o înţeleagă oricine, nu numai specialiştii, se arată într-un comunicat al Bistriţa Civică pe care îl redăm integral.

Dacă venim dinspre Cluj, înainte de Viişoara ar trebui să se amenajeze un sens giratoriu pe DN 17 de unde varianta ocolitoare urmează s-o ia la dreapta spre sud; este preconizat a se construi un pod rutier peste calea ferată Sărăţel – Bistriţa şi râul Bistriţa; după ce ajunge pe malul stâng al râului Bistriţa, drumul ar trebui să treacă pe lângă pepiniera ROMSILVA (pe lângă terenul unde se doreşte a se construi platforma industrială sud) apoi spre dealul Cighir.

Traseul este la sud de fosta groapa de gunoi şi a cartierului Zăvoaie; peste str. Valea Budacului în dreptul primei curbe la stânga, imediat după ce începe urcuşul dealului, este prevăzut un viaduct peste drumul respectiv (drumul judeţean care merge la Budacu de Jos şi la noile cartiere: RAAL, Lempeş, Bobeica, Valea Budacului) la o înalţime de cca 16 m;

Acolo se va demola o casă cu etaj, în locul ei urmând să fie amplasat un pilon al viaductului; viaductul coboară apoi în pădurea Codrişor, deasupra caselor de pe strada Mihai Viteazu, aproximativ la mijlocul pădurii în acea zonă;

Traseul ulterior este prin pădurea Codrişor, la limita cu proprietăţile de pe str. Ion Vidu, ajungând pe lîngă gardul dinspre pădure a ştrandului municipal; de acolo coboară spre râul Bistriţa, ajunge pe malul stâng al râului în dreptul stadionului municipal;

Din Pădurea Codrişor, care este plămânul verde al oraşului, urmează să se defrişeze cca 4 ha; chiar dacă se vor planta 4 ha de pădure în alt loc de pe teritoriul municipiului Bistriţa, aceştia nu vor compensa 4 ha la 600 m de centrul oraşului; mai este o problemă în acestă zonă, amenajarea de şantier va afecta cu siguranţă o suprafaţă mult mai mare din pădure, care se va reface în 40-50 ani.

Traseul continuă spre Podul Jelnei. Deşi primarul afirmă că pe str. Viorelelor nu se va demola decât o casă, nu este spaţiu suficient pentru dorita variantă ocolitoare care trebuie să aibă 10 m lăţime + încă cel puţin 5 m pentru amplasarea panourilor fonoabsorbante şi a utilităţilor. Toate casele de pe str. Viorelelor sunt la 10 – 15 m de malul râului, în consecinţă vor fi demolate şase case în acea zonă. La podul Jelnei urmează să se construiască un sens giratoriu, care este prima ieşire de la Viişoara (până acolo nu mai este ieşire din varianta ocolitoare decât la parcul industrial de la Sărata). Imaginaţi-vă ce ambuteiaje ar fi, dacă s-ar pune în aplicare acest proiect monstruos, în orele de vârf, datorită intersectării traficului de tranzit cu traficul care merge spre Jelna sau spre Ghinda şi cartierul Valea Ghinzii.

Traseul continuă pe actualul drum ce merge la Ghinda, prin faţa Staţiei de Ambulanţă şi a Spitalului de boli pulmonare (mai cunoscut Spitalul TBC). Până la Staţia de Salvare vor trebui demolate încă cel puţin două case pentru a avea loc acest drum. În dreptul punţii care face legătura pietonală cu str. Tudor Vladimirescu, urmează să fie construit al doilea sens giratoriu, de unde să se desprindă varianta ocolitoare de drumul Ghinzii, variata ocolitoare urmând să coboare spre râu.

Traseul dintre cele două sensuri giratorii (de la podul Budacului şi de la puntea pietonală Ghinzii) este comun pentru varianta ocolitoare cu traficul intern de pe Drumul Ghinzii, trecând prin faţa Spitalului de boli pulmonare (Spitalul TBC) şi Staţia de Ambulanţă. În această zonă vor fi cele mai mari probleme ale acestui proiect aberant.

Din punctul de vedere al fluenţei traficului cu siguranţă că se vor înregistra numeroase ambuteiaje, ceea ce va conduce la diminuarea vitezei şi duratei de tranzit:  dacă vin autovehicule de pe străzile CR Vivu sau Avram Iancu care merg spre Ghinda sau Jelna au prioritate în sensul giratoriu faţă de autovehiculele de pe centură. Acestea din urmă va trebui să oprească. Cei ce vin dinspre Ghinda, la sensul giratoriu de la punte nu au prioritate faţă de cei de pe centură şi vor ajunge foarte greu în oraş, ambulanţele care vor trebui să plece în intervenţii nu vor putea ieşi uşor din curtea Staţiei de ambulanţă până să oprească camioanele care sunt pe centură se vor pierde minute bune din timpul de intervenţie. Ar putea fi amplasat semafor la poarta Staţiei de ambulanţă, dar oprirea traficului pe centură la fiecare intervenţie a ambulanţelor va conduce la blocarea traficului în acea zonă.

Din punctul de vedere al siguranţei traficului rutier, acest tronson va fi unul de mare risc de accidente având în vedere suprapunerea traficului urban cu cel de tranzit, din punctul de vedere al protecţiei mediului înconjurător acest tronson este o calamitate; toate autovehiculele, dar în primul rând TIR-urile care vor trebui să oprească la sensul giratoriu de la podul Jelnei, vor avea la pornire emisii de gaze de eşapament mult mai mari decât la mersul cu viteză constantă; toate aceste noxe rămân pe oraş, chiar lângă Spitalul de boli pulmonare urmează un viaduct de-a lungul râului de peste 300 m (sursă importantă de poluare a râului în special iarna, când materialul antiderapant va ajunge în râu), apoi varianta ar lua-o spre lacul MHC ( trecând foarte aproape de multe locuinţe, la distanţă de 10 – 15 m, afectând sănătatea celor ce locuiesc în cartierul Valea Ghinzii), poligonul armatei şi apoi spre DN 17, între Unirea şi Livezile trecând din nou peste râul Bistriţa.

Acesta este traseul propus a unui proiect megaloman, care nu ajută la dezvoltarea oraşului, ci, dimpotrivă, la sugrumarea sa între nişte limite artificiale. Mai mult decât acest lucru, nu scoatem traficul de tranzit din oraş, îl ducem chiar mai aproape de oraş, la 600 m de centrul oraşului şi la 100-300 m de cartierele CR Vivu şi Ştefan cel Mare.

Noi milităm pentru construirea unei variante adevărat ocolitoare, după dealuri, astfel ca noxele autovehiculelor care tranzitează oraşul nostru să nu rămână pe oraş.

Comunicat şi foto hartă Bistriţa Civică

26 comentarii

  • NU VARIANTA OCOLITOARE 1NORD

    Suntem împotriva Variantei Ocolitoare 1NORD din Hotărârea Consiliului Local Bistriţa nr.71 din 2010 .

    Suntem împotrivă ca tot traficul de tranzit şi tot traficul greu să treacă prin mijlocul oraşului Bistriţa şi prin mijlocul cartierelor Unirea şi Viişoara.

    Suntem împotrivă pentru că multe case vor trebui să fie dărâmate.
    Vrem ca Pădurea Schullerwald împreună cu cele două ştranduri şi bazele sportive din zonă să nu fie agresate de Varianta Ocolitoare. Pentru iubitorii de mişcare vrem o pistă de biciclişti şi pietoni pe acest traseu care să urce până în Pădurea Schullerwald.

    Reamintesc nelegala HCL71din2010:
    ART.1. – Se dă acordul pentru traseul 1 Nord sau 3 Sud al variantei de ocolire a municipiului Bistriţa, conform documentaţiei întocmite de către S.C. IPTANA S.A pentru Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, în cadrul Contractului POST/2009/2/1/001/002.

    • Sa inteleg ca dumneata vrei sa voteze lumea cu DA la varianta SUD ca sa nu cumva sa se faca varianta NORD.
      „Sa moara capra vecinului” este cel mai bun exemplu pentru dorinta dumitale..
      Eu zic sa nu se faca nici o varianta, reparati domle Centura actuala si gata, bagati banii in Spitale si asfaltati drumurile de pamant din Bistrita, nu pe proiecte aiurea ale lui Cretzu..

    • Despre povestea cu capra vecinului te-ai adresat greşit. Trebuie să îl întrebi pe Tuţă.

      Dacă ai citit Hotărârea de Consiliu Local Bistriţa de mai sus şi poate ai uitat cunva îţi reamintes eu că Tuţă este autorul ei.

      După ce Tuţă îşi va cere public scuze pentru porcăria Varianta 1NORD din această hotărâre atunci mai putem discuta.

      Până atunci nu aveţi dreptul moral să spuneţi nimic.

  • Din start spus, nu fac parte de nici un partid sau grup involvat in discutii. Fac doar parte a celor care locuiesc intro zona care ar beneficia de acest drum ocolitor si logic asi vota pentru.
    Toata discutia imi pare ipocrit din mai multe privinte.
    1) Sa construiesti casa in oras ca sa fie mai deaproape si ultracentral si apoi sa te prefaci ca doresti linistea ca si cum locuiesti la tara nu sa potrivesc. Muta te 10km in afara unde ai liniste si spatiu. Exista si transport public daca ai treaba in oras.
    2) Sa protesetzi pentru 4 hectare de padure in apropriere de oras este laudabil, iar sa nu faci nimic, nici macar sa protestezi alaturi de PER cind sa fac „toaletari” prin oras sau mai grav cind se defriseaza sute de hectare in munti din apropriere sau cind sa defriseaza copaci pe terenuri intravilane…
    3) Orcind, oriunde sa va face drum ocolitor vor fi afectati cei care locuiesc in zona iar o parte din cei care sint afectati negativ vor fi si depagubiti si alti o sa aiba avantaje in a gastiga timp pentru deplasari.

    Nu sunt nici fan a domnului Cretu, dar nu sa poate nega ca el a pus pe drum cele mai multe proiecte si si finisate de cind ma aflu in tara. Cretu poate sa fie incapatinat dar mie mi sa pare fara aceasta incapatinare nu ar fi facut nici 1% din ce s-a realizat pana acum.
    Unele proiecte par megalomane dar daca sint finantabile si fezabile, de ce sa nu fi facute? Doar sper ca voci care sa ridic tot contra nu ajung sa fie majoritate. Progresul nu vine singur fara miscari si din conservatism egoist. eu unul chiar imi pot imagina un oras fara traffic in centru deloc, cu piste de biciclete de la Unira pana la Viisoara, poate si de ce nu un sistem public de tramvai gratuit pentru ceteteni, electric, furnizat de energie fotovoltaica de pe un teren a primariei.
    Daca gindim 20 de ani inainte sunt convins ca si traffic individual va fi intro mare parte electrificat si nu va mai fi asa de mare zgomot si poluare nici pe centurica aia mica SUD2 care sunt convins ca se va face.

    • … de ce trebuie să fie stopate proiecte aiurea gândite: pentru că aşa este de bun simţ!
      Iar, gândind logic, cum poţi să numeşti centură ocolitoare a oraşului un drum ce în fapt trece prin el? Ce-i atâta de greu de priceput?
      Măi sa fie! Chiar nu se poate concepe nicidecum o variantă care să respecte legea şi care să poată fi denumită centură ocolitoare? Păi ar fi mult mai simplu, după cum spuneţi, să facem o centură ocolitoare a Bistriţei prin centrul oraşului, de-a lungul căii ferate ce ne leaga de zona Bârgaielor, ar costa mult mai puţin, şi ce fain s-ar putea copiii juca pe lângă ea.

    • Asa zisa centura, oricum nu este altceva de cit un drum prin oras intro zona unde chiar lipseste. Adevarata centura (sub forma autostrada) sa mai poate face si ea. Eu cred ca aceasta este logica primarului, daca oricum drumul are doar 10-15 metri.

    • Sa faca o centura ocolitoare a orasului prin Beclean si una prin Nasaud,la ce sa mai aducem o centura pentru fluidizarea si extinderea zonelor cu potential economic si a cailor de acces in zona..?

    • De ce minti Walter ca nu esti involvat? Esti involvat pana peste cap.Ai 2 hectare de teren in zona pe unde vrea sa faca drumul ocolitor.Daca trece pe terenul tau iei despagubiri mari.Daca trece pe langa terenul tau ii creste valoarea la teren.Ai interes direct involvat.Toti care sustin varianta aberanta au interes direct.De ce minti? Varianta aberanta nu e bine pentru oras, e bine pentru tine ca te capatuiesti cu bani.

    • Nu am teren. A fost vindut si in plus nu trece acollo centrua. Ar fi fost sa taie un colt iar mai tirziu s-a schimbat traseu si acum terenul sa afla cam 2-300m departe de tangenta de centura. Nu trece, nu primesc nici eu, nici familia nimic, pur si simplu asa este. Adevarat este ca terenul este a cuiva ca ma lasa sa-l folosesc, iar din cauza furaciuniilor si a ciobanilor nesimtiti am abandonat idea. Terenul a fost chiar si oferit pentru extinderea aerodromului in mod gratuit si nu sa vrea nici acollo. Sinteti gresit informat. Imi pare rau.

    • Confirm cele spuse de student, Dl Born are teren, la Unirea pe traseul soselei de centura, in nordul aerodromului. Contestati cumva Dl Born cele spuse?

    • Pt. Walter Born.Asa zisa centura, oricum nu este altceva de cit un drum prin oras. U.E. finanteaza variante ocolitoare nu strazi prin oras.Daca face o strada de 4 ori mai scumpa decat o autostrada si pacaleste pe U.E. ca e ocolitoare se numeste fraudare de fonduri europene.Commisia Europeana nu tolereaza o frauda de 174 milioane euros.Pe Hildegard Puwak, ministra PSD, au executat-o pentru mult mai putin si a dat banii fraudati inapoi.Comissia e cu ochii pe Romania.

  • Succes acestui proiect. Il voi vota. DAca stam dupa toti plangaretii ramanem in evul mediu. Niciodata nu se poate sa i multumesti pe toti. Aceleasi discutii au fost si cand s a modernizat parcul. O gramada de lamentati care azi merg pe acolo si se bucura de ce a iesit

  • Deja este mult prea multa discutie. Cred ca deja multi(asa ca mine) s-au saturat. Sint si alte probleme in Bistrita. Sa vina odata 29 si sa se termine odata acasta discutie. Sa sr faca , sa nu se faca mie personal nu ma intereseaza. V-adi da doar 2-3 exemple de ce se intimpla in aceste zile in tara care ne afecteaza si pe noi. Dat sint sigur ca nu va intereseseaza. Voi doar centura….centura…..centura. asta o sa mancati voi in iarna asta. Succes.

  • Sunt multe adevaruri dar si multe probleme puse gresit in toata teoria scrisa aici de OP.
    Are dreptate in privinta Dealului Codrisor( prea scumpa stabilizarea lui, de banii astia facea 3 spitale), Sensul giratoriu de la Podul Jelnei va fi infernal la orele de varf, Bolnavii de plamani au nevoie de aer curat, Ambulantele au nevoie de iesire prioritara, si cam atat..
    Greseli de abordare: noxele, poluarea fonica. Ele oricum exista si acuma, treci la orele 7,30-8,00 si 15-16 pe Republicii, sau oriunde sunt scoli si vezi cate masini sunt si ce poluare fac (si nu sunt decat foarte putine in tranzit).
    Si cea mai mare greseala: NEVOIA UNEI SOSELE OCOLITOARE. Nu avem nicidecum nevoie de asa ceva. Repararea actualei Centuri si largirea ei la 4 benzi ar fi cea mai buna solutie, ieftina si cea mai scurta ca si timp de executie.

  • Traseul centurii „ocolotoare” 2Sud este solutie fortata care tradeaza interese personale meschine vizibile de la o posta. Orice primar intreg la minte se lupta sa scoata traficul de tranzit din localitatea pe care o pastoreste (vezi centura ocolitoare a Clujului, a Sibiului sau chiar a Gherlei). Ce poti sa spui despre un primar care vrea cu orice pret sa introduca traficul greu si de tranzit prin oras? Daca nu e tampit, atunci sigur are un interes personal. Iar cand este orbit de interese personale e in stare de orice tampenie. Fiindca nu poate fi numita altfel decat alegerea unui traseu care presupune defrisarea padurii de pe un versant care se confrunta cu probleme de alunecari de teren.
    Primul lucru pentru construirea unui drum este evitarea zonelor predispuse alunecarilor de teren, cunoscut fiind faptul ca vibratiile produse de zgomot si de trepidatiile traficului favorizeaza fenomenul de alunecare. Orice manual de Imbunatatiri Funciare precizeaza ca defrisarea padurii favorizeaza alunecarile de teren si recomanda impadurirea ca masura de prevenire a fenomenelor de alunecare. Ori in cazul dealului Codrisor, cunoscut fiind faptul ca locul este instabil supus fenomenului de alunecari de teren tocmai padurea este cea care tine sub control cel mai bine manifestarea fenomenului de alunecare. Astfel Padurea Codrisor si raul Bistrita au fost martori a istoriei aproape milenare a Bistritei. Se vorbeste de lucrari de consolidare impotriva alunecarilor de teren. In general se recomanda ca astfel de lucrari sa fie asociate cu impaduriri si nu cu drumuri S-au vazut situatii cand ziduri de sprijin din beton nu au facut fata fenomenului. Se vorbeste de cca 69 milioane de euro pentru lucrari de consolidare a dealului Codrisor. Fals, deoarece nu-i vorba de consolidarea dealului in intregime ci de consolidarea structurii portante a drumului. Si in plus cu acei bani s-ar putea construi in plus cca 10 km de sosea la standardele de cost prevazute pentru zona de munte. Aceasta ar permite alegerea unui alt traseu de drum de centura care sa ocoleasca cu adevarat orasul. Traseul 2Sud, fara functia de centura ocolitoare (care oricum nu ocoleste nimic) poate fi realizat foarte simplu pe la poalele padurii Codrisor, facand astfel legatura dintre Podul Budacului si Podul Jelnii. Astfel, nu-i nevoie de sacrificarea padurii ca sa ajungi din Unirea la Viisoara pe malul stang al Bistritei.

  • Pentru cei care se obosesc degeaba…
    Terenul insinuat, de la Livezile, este al unui prieten care nu se poate ocupa de el si ne-a lasat noua mana libera sa facem ce vrem cu el. O perioada am incercat, dar am abandonat ideea din motivele enumerate mai sus. Daca cineva doreste sa-l concesioneze va asteptam cu drag.

  • …..,,.ce bine ca i ocolitoare pentru viisoara si unirea,bistrita poate suporta sa treca pinoras aceasta centura,de ce n or fi dus o si mai central????????????si apoi sa ne s[puna ca asa i aprobata si se pierd banii???????neseriozitate totala.

  • Doua observatii, nedumeriri:

    1. Centura actuala chiar nu e suficienta? Ma gandesc ca, amenajata si largita (macar acolo unde se poate) ar putea prelua o mare parte din tranzitul prin oras. Si cu cheltuieli mult mai mici, fara a deranja pe nimeni (acolo e fosta zona industriala, cimitir, nu e nimeni deranjat). Chiar s-ar putea trece in subteran canalul ala de apa si construita o banda deasupra lui.

    2. Daca raspunsul la prima este nu, atunci poate ca e ok sa se faca centura asta. Bistrita e inconjurata de paduri. Deci, pe oriunde am incerca sa facem, centura, tot la taieri de copaci s-ar ajunge. nici un proiect de asemenea amploare nu se poate face fara sa zgarmama pamantul, fara sa suparam putin mama Terra. Totul e sa se faca replantari, sa se tina cont si de mediu. Copacii se refac, asta e sacrificiul nostru, copii nostri vor apuca zona refacuta din punct de vedere ecologic. Si eu sunt ecologist, dar daca te iei dupa ecologistii radicali, ar insemna sa traim in epoca bronzului, fara nici un pic de civilizatie.

  • Asta nu este centura. Drumul asta trece prin zone urbane si are un impact major ecologic in zona. Daca se doreste o centura cel mai bun loc ar fi sa inceapa inainte de Viisoara, sa treaca raul, apoi sa o ia printre paduri pana in apropiere de Budacul de jos, dar tot intre padurea Codrisor si sat ca este destul loc, apoi sa treaca de Jelna si dincolo de Ghinda sa se stabileasca un traseu ce nu implica defrisarea paduriilor si sa se termine intre Livezile si Rusu Bargaului ca este acolo zona destul de lata. Pretul expropieriilor ar fi relativ mic ca nu este nevoie sa demoleze case, sunt doar terenuri agricole. In felul asta s-ar pastra si zona asta curata mai ales ca orasul nu prea are cum sa se mai extinda asa de mult in nord unde e dealul Dumitrei sau Targului cum ii zic altii ci in partea cealalta unde ar fi loc de expansiune si prinse paduriile in mijlocul orasului.

    Am fi printre cei mai tari din tara daca Bistrita ar avea padure in interiorul ei.

    Dar sa tai padure ca sa faci o strada ca centura ce trece prin oras mi se pare aiurea, in plus ce sa mai zic ca este cam singurul loc unde poti sa te plimbi/alergi, sa te bucuri den natura, ce e mai accesibil langa oras, cu accentul pe plimbari pe jos sau cu bicicleta.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.