Toți cei 143 de profesori de fizică din şcolile judeţului Bistriţa-Năsăud au învăţat să predea altfel disciplina printr-o metodă care le permite copiilor să găsească singuri explicațiile pentru fenomene și le dezvoltă gândirea critică, atenția, capacitatea de a lua decizii, de a lucra în echipă, de a-și evalua singuri rezultatele muncii și de a le îmbunătăți.
Profesorii au urmat Programul „Fizica Altfel” inițiat de Centrul de Evaluare și Analize Educaționale cu sprijinul Romanian-American Foundation, program prin care s-au creat comunități de profesori care să discute deschis despre provocările specifice pe care le întâmpină în procesul de predare, să caute soluții, să vorbească despre metode care și-au dovedit eficiența.
Potrivit unui comunicat postat pe pagina de internet a Centrului de Evaluare și Analize Educaționale, organizaţia a început acum şapte ani să reformeze felul în care este predată fizica, considerată până atunci o materie „grea” și „plictisitoare” în școlile din România.
„Am introdus atunci o metodă nouă în țara noastră, învățarea prin investigație, care le permite copiilor să găsească singuri explicațiile pentru fenomene și le dezvoltă gândirea critică, atenția, capacitatea de a lua decizii, de a lucra în echipă, de a-și evalua singuri rezultatele muncii și de a le îmbunătăți. Am mers din județ în județ și din școală în școală și am reușit să formăm pentru a preda într-un nou stil aproximativ 1.900 de profesori de fizică din toată țara. Nu există niciun județ din țară în care să nu fi format cel puțin trei profesori, însă schimbările se văd cel mai bine acolo numărul celor care au participat la cursurile Fizica Altfel este mare. În județul Bistrița-Năsăud, am reușit să formăm toți cei 143 de profesori care predau astăzi fizica, iar în Arad procentul celor formați este de 91,75%. (…) În șapte județe, Timișoara, Arad, Hunedoara, Olt, Călărași, Bistrița-Năsăud și Neamț, procentul profesorilor care au urmat cursurile Fizica Altfel este de peste 75%. În alte cinci, Satu Mare, Botoșani, Sibiu, Dolj, Constanța, este între 50 și 75%. În nouă județe, Suceava, Mureș, Alba, Galați, Buzău, Dâmbovița, Iași, Vâlcea și București, acesta este între 25% și 50%, iar în cinci, Sălaj, Cluj, Brașov, Covasna și Tulcea, procentul de profesori de fizică formați este între 10 și 25%. Au rămas 16 județe, printre care și Ilfov, în care procentul profesorilor formați este de sub 10%”, au mai adăugat cei de la Centrul de Evaluare și Analize Educaționale.
Anul trecut a fost demarat şi programul „Chimia Altfel”, extinzând predarea prin metode inductive și la această materie. Până la sfârșitul anului vor fi pregătiţi 425 de profesori de științe, dintre care 375 de fizică și 50 de chimie.
Anul trecut, CEAE a reușit schimbarea programei de fizică pentru gimnaziu, introducând cu această ocazie în ea și conceptul de alfabetizare științifică, iar acum își propune schimbarea programelor de liceu pentru fizică, chimie și biologie. „Un pas important este însă crearea de comunități de sprijin profesional, astfel încât schimbările făcute în procesul de predare să devină permanente, iar profesorii să continue să își îmbunătățească abordarea la clasă”, a mai menţionat organizaţia.
Vă dați seama dacă toți profii ăștia de fizică ar da meditații câte case (multiplu de 6) ar apărea.