”De 1 Mai am deschis Centrul de colectare pentru operaţiunea ”Locomotiva II”. Până vineri 9 mai, orele 15.00, la centrul de colectare din faţa Sălii Polivalente, toţi bistriţenii ce doresc să contribuie la salvarea locomotivei Malaxa pot să o facă depunând obiectele de metal în spaţiul amenajat. Mulţumim în primul rând prietenilor noştri ecologişti din Consiliul Local, care prin Marius Bălan au şi donat primele 200 kg de fier vechi. Ne punem mari speranţe în elevii municipiului şi în reprezentanţii lor Consiliul Local al Elevilor municipiului Bistriţa care, începând de luni, vor promova această acţiune împreună cu Centrul Europe Direct Bistriţa. Cel mai important parteneriat îl considerăm însă pe cel cu societatea civilă din Bistriţa. Demersul nostru este exclusiv civic”, a afirmat preşedintele interimar al PNL Bistriţa, senatorul Dorin Dobra.
”Ne aşteaptă acolo de mai bine de 10 ani. Împreună o readucem între noi, să o mângâie copilaşii, să o pozeze mirii în ziua nunţii, să o încălzească privirile pensionarilor ce au văzut-o încă în putere! E parte din istoria noastră!”, este mesajul senatorului Dobra.
În urma acţiunilor liberalilor, începute anul trecut, pentru răscumpărarea locomotivei de la Remat s-a adunat suma de 6.000 de lei. Ar fi nevoie în total de 90.000 de lei pentru cele 90 de tone de fier cât cântăreşte locomotiva, însă există şi alternativa bani plus fier vechi.
Expertul în patrimoniu Radu Bellu, care luptă pentru salvarea locomotivelor de epocă, a spus când a fost la Bistriţa pentru a vedea locomotiva de la Remat că ea trebuie pusă acolo unde există un circuit de protecţie: ”În Gara Bistriţa, pe şină, este locul ei. Locomotiva face parte din cea mai puternică serie de locomotive destinate remorcării trenurilor grele de marfă. Prima locomotivă de acest fel a fost botezată în 1927 de Regele Ferdinand I, s-au făcut aproximativ 800 de astfel de locomotive iar acum avem mai puţin de zece. Face parte dintr-un model german, primele 247 de locomotive au fost cumpărate de statul român de acolo, apoi Malaxa a cumpărat licenţa pentru fabricarea lor. În 1934 a ajuns la depoul din Turnu Severin. După ce au început să apară locomotivele Diesel, în anii 1959-1960, locomotivele cu aburi şi-au pierdut funcţia. De la Turnu Severin a ajuns la Târgu Mureş, în 1984 a fost trimisă în economia naţională. A ajuns astfel la CPL Bistriţa, fiind folosită pentru abur şi apă fierbinte pentru prelucrarea mobilierului. Nu a fost vândută de Căile Ferate, ci dată în administrare. Un şef de locomotivă de la Mopal a cumpărat locomotiva, care în 1995 a ajuns la Remat. După restaurarea ea ar putea fi introdusă şi într-un circuit turistic, un tren de epocă pe Valea Bârgăului spre exemplu. Starea ei tehnică nu mai permite lălăiala. Eu unul vreau să o văd pe şină în Gara Bistriţa”.
gata, m-am enervat si m-am si saturat . daca in data de 8 mai nu se string banii , virez eu suma . deja e prea mult, mult prea mult. platesc eu si gata , vreau sa fie gata .
Buna ziua Domnul Raul Adrian am o intrebare ? mai exista cele doua locomotive in curtea Rematului??? acel LDH ce apartinea fostei fabrici de bere unde a lucrat tata si am copilarit si eu si imi aduc aminte cu drag de acele momente frumoasa de pe acea locomotiva LDH.
ce mai vreau eu sa adaug este faptul ca 1 kg de fier vechi nu este 1 leu.
Sunteti pe drumul cel bun. Aveti o potcoava – va mai trebuie celelalte trei si, evident, calul.
Demers exclusiv civic pe naiba! Nu vă credeți nici voi! Dacă nu erau alegeri anul ăsta nici dracu nu vă vedea mutrele prin ziare. Ce a fost PNL cândva și ce a ajuns acuma….