Botezul Domnului sau Boboteaza din 6 ianuarie, alături de ziua Sfântului Prooroc Ioan Botezătorulși Înaintemergătorul Domnului, prăznuită în 7 ianuarie, zile libere nelucrătoare prin lege, marchează sfârșitul sărbătorilor de iarnă și, totodată, al celor dedicate nașterii lui Iisus.
Din suita celor 12 sărbători creştine importante face parte şi Boboteaza (Botezul Domnului), ţinută în fiecare an în ziua a şasea a lunii ianuarie. Sărbătoarea este menită să reamintească cele petrecute la apa Iordanului, înainte ca Iisus să păşească în viaţa publică, la împlinirea vârstei de aproximativ 30 de ani.
Boboteaza este una dintre cele mai importante sărbători, atât pentru creştinii ortodocşi, cât şi pentru cei catolici. Potrivit scrierilor, în 6 ianuarie, Mântuitorul Iisus Hristos a fost făcut cunoscut lumii. De aceea, Biserica mai numeşte Boboteaza şi „Arătarea Domnului”, ” Dumnezeiasca Arătare” sau „Epifania”, care provine din limba greacă şi înseamnă „arătare”, „descoperire”, „revelare”.
Boboteaza (6 ianuarie) şi Sfântul Ioan (7 ianuarie) aproape că formează una şi aceeaşi sărbătoare. În ajun, adică în 5 ianuarie, este zi de post negru, la fel ca în ajunul Crăciunului.
Boboteaza (Botezul Domnului) este o manifestare a celor trei elemente ale Treimii: Fiul se botează în Iordan de către Ioan, Spiritul Sfânt se coboară asupra lui Iisus în chip de porumbel, iar Tatăl din cer Îl declară ca fiind Fiul său.
În Ajunul Bobotezei, slujitorii sfintelor altare merg la casele credincioşilor pentru a le aduce, prin stropirea cu apă sfinţită, binecuvântarea Sfintei Treimi. Postul din Ajunul Bobotezei a fost rânduit încă din vremea de început a creştinismului.
Credincioşii şi preoţii consideră că apa de la Bobotează are o putere deosebită, pentru că a fost sfinţită printr-o îndoită chemare a Sfântului Duh, iar sfinţirea are loc chiar în ziua în care Mântuitorul s-a botezat în apele Iordanului. Apa sfinţită la biserică în această zi şi luată de credincioşi are puteri miraculoase, ea nu se strică niciodată. Prin agheasmă se înţelege atât apa sfinţită, cât şi slujba pentru sfinţirea ei. „Agheasma Mare” se săvârşeşte de Bobotează, spre deosebire de „Sfinţirea cea mică” a apei, care are loc în biserică în prima zi a fiecărei luni, iar în case, la sfeştanie.
În ziua de 6 ianuarie, în biserici se săvârşeşte slujba de sfinţire a Agheasmei Mari. Biserica Ortodoxă Română îi sfătuieşte pe credincioşi să păstreze agheasma într-un vas curat şi la loc de cinste şi să guste din ea pe nemâncate şi cu multă cuviinţă în zilele de ajunare şi de post sau cu ocazia marilor sărbători, dupa ce vin de la biserică. De asemenea, se obişnuieşte ca oamenii să bea din agheasma mare timp de opt zile consecutiv, din ajunul Bobotezei până la încheierea Praznicului, adică până la 13 ianuarie, după care apa sfinţită se poate lua numai după spovedanie.
La Bobotează se sfinţesc toate apele, iar preotul se duce la o apă unde va arunca crucea. Mai mulţi bărbaţi se aruncă în apă ca să o aducă înapoi, iar cel care va scoate crucea din apă va avea noroc tot anul.
Tradiţia mai spune că la Bobotează nu se spală rufe. În această zi sunt interzise certurile în casă şi nu se dă nimic cu împrumut.
La noi, când venea popa, mâții fugeau sub pat,
Iar câinii, drept în cușcă speriați ca de petarde.
La noi, când venea popa, de-l așteptam grupat
Spoream strict creștinește, confrerii panicarde.
«Băieții» – dinspre stradă – se avântau cântând,
Poc! – cădea busuiocul pe cap ca și-o măciucă,
De-aud și-acum pe popa din catastif – spunând:
«Ai de plătit răștanță — mniata cu le’ Măriucă».
Părinte, hai stropește-mi și-n podul cu cârnați!
Popa strângea porumbul sau banii, sau fuiorul.
Acum nu tăiem porcul, nu mai spălăm nici maț,
Și-am uitat cum se face din carne, cârnăciorul!
Pe vremuri, mama – tata plantau mult busuioc.
În lumea cea modernă din plastic avem bradul.
Nu frecventăm biserici, când nu credem deloc,
Iar mâții, ca și câinii ne vestesc, Doamne, iadul.
Un porumbel coboară din cer – ca Duhul Sfânt,
Când intră popa-n casă – umblând cu Iordanul.
Dormi, Bistriță murdară! – Noi facem legământ,
S-avem râuri curate, de-om fi creștini – la anul.
Ioi, ce buna a fost vacanta asta de aproape 3 saptamani, din 2 decembrie pana in 8 ianuarie.
Noroc ca peste 2 zile vine iar weekendul :-)))