Consiliul Județean Bistrița-Năsăud aprobă joi 15 februarie, într-o ședință extraordinară, bugetul de venituri și cheltuieli al județului pe anul 2018. Fundamentarea proiectului de buget, prezentată de Consiliul Județean:
”Prezentarea veniturilor și cheltuielilor bugetare pe anul 2018
VENITURI TOTALE
Pentru anul 2018 veniturile totale prognozate în bugetul local însumează 417.304 mii lei și asigură atât finanțarea secțiunii de funcționare cât și finanțarea secțiunii de dezvoltare.
a) Veniturile secțiunii de funcționare în sumă totală de 190.140 mii lei sunt structurate astfel:
mii lei
Specificație | Cod venit | Propuneri 2018
|
Total venituri secţiunea de funcţionare |
|
190.140 |
Impozit pe profit | 0102 | 472 |
Cote defalcate din impozitul pe venit | 040201 | 22.098 |
Sume alocate din cote defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale | 040204 | 9.148 |
Sume defalcate din TVA, total, din care : | 1102 | 91.170 |
I.Sume defalcate din taxa pe valoare adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor, alocate pentru: | 110201 | 40.853 |
A.susținerea sistemului de protecție a copilului | 110201 | 13.646 |
B.susținerea centrelor de asistență socială a persoanelor cu handicap | 110201 | 9.186 |
C.cămine pentru persoane vârstnice | 110201 | 119 |
D.programul pentru școli al României | 110201 | 5.013 |
E.finanțarea învăţământului special și a centrelor județene de resurse și asistență educațională – TOTAL, din care : | 5.785 | |
a) drepturile elevilor cu CES care frecventează învăţământul special | 110201 | 2.806 |
b) bunuri şi servicii, art.104 alin 2 lit.a-d din Legea educaţiei nr.1/2011 | 110201 | 2.979 |
F.finanţarea servicilor publice comunitare de evidenţă a persoanei | 110201 | 1.300 |
G.finanţarea personalului neclerical din unităţile de cult | 110201 | 5.804 |
II.Sume defalcate din taxa pe valoare adăugată pentru drumuri | 110205 | 10.652 |
III.Sume defalcate din taxa pe valoare adăugată pentru echilibrarea bugetului local | 110206 | 39.665 |
Taxa pe utilizare bunurilor | 1602 | 953 |
Venituri din proprietate | 3002 | 214 |
Venituri din prestări servicii şi alte activităţi | 3302 | 1.580 |
Finanţarea drepturilor acordate persoanelor cu handicap | 420221 | 87.092 |
Subvenţii de la alte administraţii | 4302 | 498 |
Vărsăminte din secţiunea de funcţionare pentru secţiunea de dezvoltare | 370203 | -23085 |
DETALIEREA VENITURILOR
Veniturile bugetului local pentru anul 2018 au fost fundamentate în conformitate cu prevederile Legii nr.273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, care la art 13 prevede “cheltuielile unui buget se acoperă integral din veniturile bugetului respectiv, inclusiv excedentul anilor precedenţi.”
La nivelul Consiliului Județean Bistrița Năsăud veniturile proprii pentru anul 2018 au fost estimate la nivelul încasărilor din anul precedent ținând cont de faptul că impozitul pe profit se încasează de la o singură societate comercială la care Unitatea Administrativ Teritorială Judeţul Bistriţa-Năsăud este acționar, respectiv S.C. „Aquabis” S.A. Bistriţa, veniturile din dividende se încasează de la societatea comercială unde Unitatea Administrativ Teritorială Judeţul Bistriţa-Năsăud este acționar unic, respectiv SC LDP SA Bistrița, încasarea acestor venituri fiind condiționată de rezultatul exercițiului financiar 2017, taxa pe utilizare bunurilor se formează din impozitul pe mijloacele de transport deţinute de persoane fizice şi juridice reprezentând 40% din taxele asupra mijloacelor de transport marfă cu greutatea totală maximă autorizată de peste 12 tone încasate de către unitățile administrativ teritoriale locale și care în conformitate cu prevederile Codului fiscal au obligația virării acestor sume către consiliul județean, taxele pentru eliberarea certificatelor de urbanism, autorizaţii de construcţie, avize, tarife pentru eliberarea licenţei de traseu pentru efectuarea serviciului public de transport judeţean, precum şi din veniturile care se vor încasa din taxele speciale instituite la nivelul consiliului judeţean pentru funcționarea unor servicii publice, veniturile din propritete provin din contractele de închiriere sau concesiune a unor spaţii şi terenuri aflate în proprietatea judeţului Bistriţa Năsăud. Întrucât conform legislației în vigoare veniturile proprii ale consililor județene sunt limitate, acestea constituie o pondere redusă în totalul veniturilor necesare îndeplinirii competențelor prevăzute de Legea nr.215/2001 privind administrația publică locală, republicată cu modificările și completările ulterioare.
Cotele defalcate din impozitul pe venit şi sumele alocate din cote defalcate din impozitul pe venit au fost comunicate prin Decizia nr. 1/2018 a Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Bistriţa-Năsăud şi se utilizează pentru finanțarea cheltuielilor de întreținere şi funcționare.
Veniturile din prestări servicii pentru persoane cu handicap se încasează în baza prevederilor Legii nr.17/2000 republicată privind asistența socială a persoanelor vârstnice, potrivit căreia pentru persoanele vârstnice îngrijite în centre specializate din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială şi Protectia Copilului Bistrița-Năsăud şi ale căror venituri nu acoperă costul de întreținere, diferența până la concurența valorii integrale a contribuției lunare de întreținere se va plătii de către susținătorii legali ai acestora.
Subvențiile de la bugetul de stat includ sumele alocate de Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale prin Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Bistrița-Năsăud pentru finanțarea drepturilor persoanelor cu dizabilități aflate în sistemul de protecție socială asigurat de DGASPC Bistriţa-Năsăud.
Subvențiile de la alte bugete cuprind sumele care se achită de primării pentru susținerea persoanelor aflate în sistemul de protecție socială al DGASPC Bistriţa-Năsăud și care nu au familie sau venituri care să acopere integral costurile necesare pentru întreținerea acestora.
Transferuri voluntare, altele decât subvențiile se constituie din vărsamintele care se operează din secțiunea de funcționare pentru secțiunea de dezvoltare a bugetului local. Aceste sume se înscriu cu semnul minus, întrucât prin consolidarea bugetelor, transferurile de sume dintre bugete se elimină pentru evitarea dublei evidențieri a acestora, având în vedere că sumele se regăsec în secțiunea de dezvoltare corespunzătoare bugetului în care au fost transferați.
Veniturile secțiunii de funcționare se regăsesc în detaliu în tabelul prezentat mai sus.
b) Veniturile secțiunii de dezvoltare în sumă totală de 227.164 mii lei și sunt structurate astfel:
mii lei
Specificație | Cod venit | Propuneri 2018 |
Total venituri secţiunea de dezvoltare
|
227.164 | |
Excedent 2017 | 17.172 | |
Vărsăminte din secțiunea de funcționare (cu semnul +) | 370204 | 23.085 |
Finanţarea Programului Național de Dezvoltare Locală | 420265 | 82.944 |
Subvenţii de la bugetul de stat către bugetele locale necesare susţinerii derulării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare aferente perioadei de programare 2014-2020 | 420269 | 22.789 |
Sume primite de la UE/alţi donatori în contul plăţilor efectuate şi prefinanţări aferente cadrului financiar 2014-2020, Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) | 480201 | 98.346 |
Excedentul anului precedent în conformitate cu prevederile Legii nr. 273/2006 se poate utiliza la secțiunea de dezvoltare a bugetului.
Transferurile voluntare, altele decât subvențiile se constituie din vărsămintele efectuate din secțiunea de funcționare pentru secțiunea de dezvoltare.
Subvenţiile de la bugetul de stat către bugetele locale necesare susţinerii derulării proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare cuprind sumele reprezentând taxa pe valoare adăugată suportată de la bugetul de stat pentru implementarea proiectelor cu finanţare nerambursabilă aflate în derulare.
Sumele din Programul Național de Dezvoltare Locală au fost prevăzute ca urmare a contractelor de finanțare aflate în derulare pentru realizarea lucrărilor de modernizare a drumurilor judeţene estimate a se realiza în anul 2018.
Sumele primite de la UE/alţi donatori în contul plăţilor efectuate şi prefinanţări aferente cadrului financiar 2014-2020, Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) reprezintă finanţarea nerambursabilă aferentă contractelor de finanţare încheiate pentru implementarea proiectelor cu finanţare nerambursabilă aflate în derulare estimate a se realiza în anul 2018.
Veniturile secțiunii de dezvoltare se regăsesc în detaliu în tabelul prezentat mai sus.
CHELTUIELI TOTALE
Cheltuielile totale prevăzute pentru anul 2018 sunt în sumă de 434.476 mii lei, structurate, conform clasificaţiei economice, după cum urmează:
mii lei
Specificație | Propuneri 2018 |
I. Secțiunea de funcționare, cheltuieli curente, total, din care: | 190.140 |
– cheltuieli de personal (Titlul 10)
– bunuri şi servicii (Titlul 20) – transferuri între unităţi ale administraţiei publice (Titlul 51) – alte transferuri (Titlul 55) – asistenţă socială (Titlul 57) – alte cheltuieli (Titlul 59)
|
38.679
35.589 12.349
1.000 94.591 7.935
|
II. Secțiunea de dezvoltare, cheltuieli de capital, total, din care: | 244.336
|
– transferuri (Titlul 51)
– proiecte FEN (Titlul 56) – proiecte FEDR (Titlul 58) – active nefinanciare (Titlul 71)
|
4.398
4.186 122.494 113.258 |
Totalul cheltuielilor pe anul 2018 de 434.476 mii lei depăşeşte totalul veniturilor prognozate pentru anul 2018 cu suma de 17.172 mii lei, sumă reprezentând excedentul anului 2017 şi care se utilizează în anul curent pentru finanţarea secțiunii de dezvoltare a bugetului local.
Cheltuieli de personal reprezintă totalul cheltuielilor cu salariile şi alte cheltuieli asimilate, pe activităţi şi pe capitole, pentru anul 2018.
La fundamentarea sumelor reprezentând cheltuieli de personal s-au avut în vedere următoarele elemente:
o Legea bugetului de stat pe anul 2018;
o Organigrama aprobată, aferentă anului 2018;
o Execuţia bugetară la nivelul anului 2017;
o Prevederile Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare;
Cheltuielile de personal totale la nivelul bugetului centralizat, pe surse de finanţare, se prezintă astfel:
buget local (sursa 02) – 38.798 mii lei;
bugetul activităţilor finanţate integral sau parțial din venituri proprii (sursa 10) – 157.202 mii lei.
Detalierea la nivel de capitol bugetar a cheltuielilor de personal pentru anul 2018 este următoarea:
Cap.51.02 – Aparatul de specialitate al Consiliului Județean Bistrița Năsăud, inclusiv indemnizațiile de ședință pentru consilierii județeni = 13.000 mii lei
Cap. 54.02 – Serviciul Public Comunitar de Evidență Informatizată a Persoanei = 1.179 mii lei ;
Cap. 68.02 Asigurări și asistenţă socială 23.319 mii lei
Cap. 67.02 Cultură (Biblioteca Județeană George Coșbuc Bistrița = 1.300 mii lei ;
Cap. 66.10 Sănătate (Spitalul Județean de Urgență Bistrița) = 150.010 mii lei;
Cap. 67.10 Cultură (Complexul Muzeal Județean Bistrița Năsăud) = 2.892 mii lei ;
Cap. 67.10 Cultură (Centrul Județean pentru Cultură Bistrița Năsăud = 4.300 mii lei).
Bunurile şi serviciile reprezintă totalul cheltuielilor cu bunuri şi servicii (consumabile, utilităţi, prestări servicii, servicii publice, reparații curente, etc.) pe total activităţi şi pe total capitole, care contribuie la buna desfăşurare a activităţii curente la nivelul aparatului de specialitate al Consiliului Județean Bistrița Năsăud și al instituțiilor publice a căror finanțare se asigură prin bugetul consiliului județean.
Transferurile între unităţile administraţiei publice locale reprezintă subvenţiile ce se asigură din bugetul local pentru finanțarea instituțiilor publice a căror activitate se derulează prin bugetul activităţilor finanţate integral sau parțial din venituri proprii (sursa 10) – 16.747 mii lei.
Alte cheltuieli reprezintă sumele care trebuie virate la bugetul de stat, reprezentând contribuția pentru persoane cu handicap neîncadrate. Conform prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, instituțiile publice care au un număr de angajați mai mare de 50 persoane au obligația ca un procent de 4% să fie persoane cu dizabilități. În cazul în care nu sunt încadrate persoane care fac parte din această categorie, există obligația virării lunare a unei sume egale cu salarul minim pe economie înmulțit cu numărul de persoane neîncadrate.
Cheltuielile secțiunii de dezvoltare, au fost cuprinse în proiectul programului de investiţii prin înscrierea cu prioritate a obiectivelor de investiţii aflate în continuare. De asemenea au fost cuprinse şi sume necesare efectuării unor dotări independente şi reparaţii capitale.
DETALIEREA CHELTUIELILOR pe clasificaţia funcţională, pe capitole de cheltuieli repartizate atât pentru secțiunea de funcționare cât și pentru secțiunea de dezvoltare se prezintă astfel:
- Capitolul 51.02.03 – Autorităţi publice și acțiuni externe – cuprinde cheltuielile necesare pentru funcționarea aparatului de specialitate al Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud – total: 20.128 mii lei din care: a. Secţiunea de funcţionare, din care: 16.507 mii lei, Transferuri în străinătate 1.000 mii lei. b. Secţiunea de dezvoltare: 3.621 mii lei
La secţiunea de funcţionare, în conformitate cu prevederile Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, se regăsesc cheltuielile de funcționare ale aparatului de specialitate al Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, din care fac parte cheltuielile de personal, cheltuielile cu bunurile şi serviciile şi cheltuielile aferente plăţilor către bugetul de stat pentru persoane cu handicap neîncadrate.
Cheltuielile de personal au fost estimate având în vedere statul de funcții şi organigrama aprobate prin hotărâre a consiliului județean precum și modificările legislative existente în prezent. Astfel, prin Prin Hotărârea Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud nr.75/2015, cu modificările şi completările ulterioare, aparatul de specialitate al Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud are stabilit 144 posturi. La data prezentei, în cadrul aparatului de specialitate al Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud există un număr de 121 posturi ocupate şi 23 de posturi vacante. Necesarul estimat privind cheltuielile de personal pentru anul 2018 cuprinde cheltuielile cu salariile/indemnizaţiile lunare, cheltuielile cu perfecţionarea profesională a personalului aparatului de specialitate şi alte cheltuieli de personal.
Cheltuielile cu bunurile și serviciile au ca bază de calcul nivelul cheltuielior efectuate în anul anterior, precum și costurile medii calculate pentru determinarea necesarului pentru anul 2018. În categoria cheltuielilor cu bunurile și serviciile se cuprind cheltuielile pentru întreținere și funcționare, respectiv energie electrică, gaz, apă-canal, servicii de telefonie și internet, materiale de întreținere și curățenie, materiale de întreținere și reparații, carburant, obiecte de inventar, reparații curente, asigurări auto, cheltuieli privind primirea de delegații străine în cadrul relațiilor externe de colaborare existente, etc.
Transferurile în străinătate au fost înscrise ca urmare a semnării Înțelegerii de Cooperare încheiată între Județul Bistrița-Năsăud și Raionul Glodeni din Republica Moldova, în vederea dezvoltării relațiilor de cooperare între cele două părți și susținerii de către Județul Bistrița – Năsăud a unor proiecte și activități comune.
La secţiunea de dezvoltare înscrisă, în cadrul acestui capitol bugetar sunt prevăzute cheltuieli pentru continuarea unor obiective de investiții demarate în anul 2017, respectiv instalare lift exterior la sediul Palatului Administrativ, extindere clădire P+1E existentă cu un corp de clădire P+2E, reabilitare, modernizare şi schimbare destinaţie în sediu pentru Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bistrița-Năsăud a imobilului situat în Bistriţa, strada Horea nr.20, dar și o serie de dotări independente constând din echipamente informatice şi înlocuire centrală telefonică.
- Capitolul 54.02. – Alte servicii publice generale cuprinde două subcapitole, respectiv 54.02.10 Servicii publice comunitare de evidență a persoanelor și 54.02.50 Alte servicii publice generale. Suma totală repartizată pentru capitolul 54.02 este de 2.800 mii lei, din care: a) pentru Serviciul Public Comunitar de Evidenţă a Persoanelor Bistrița-Năsăud 1.300 mii lei, b) pentru Alte servicii publice generale: 500 mii lei din care:
b.1. Salvamont 250 mii lei
b.2.Cotizaţii instituţii partenere, ATOP 1.250 mii lei
Sumele necesare finanțării Serviciului Public Comunitar de Evidenţă a Persoanelor Bistrița-Năsăud sunt asigurate din sume defalcate din taxa pe valoare adăugată alocate județului Bistrița-Năsăud pentru finanțarea unor cheltuieli descentralizate.
Astfel, pe baza solicitărilor transmise, se propune pentru anul 2018 alocarea către Serviciul Public Comunitar de Evidenţă a Persoanelor Bistrița-Năsăud a sumei de 1.300 mii lei, din care 1.295 mii lei pentru cheltuieli de funcţionare, respectiv cheltuieli de personal şi cheltuieli cu bunuri şi servicii și 5 mii lei pentru cheltuieli de capital pentru montarea unui sistem de supraveghere video în sediul unității.
Subcapitolul ,,Alte servicii publice generale,, se finanțează din celelalte surse de venit ale Consiliului Judeţean Bistrița-Năsăud, respectiv cote şi sume defalcate din impozitul pe venit şi se înscriu o serie de cheltuieli pentru desfășurarea activității de către Serviciul salvamont, plata cotizațiilor către asociațiile de dezvoltare regionale şi locale în care Consiliului Judeţean Bistrița-Năsăud este membru, precum şi pentru susţinerea activităţii desfăşurată de Autoritatea Teritorială de Ordine Publică.
Pentru funcționarea Serviciului Salvamont, structură care face parte din aparatul de specialitate al Consiliului Județean Bistrița Năsăud, suma propusă a fi alocată pentru anul 2018 este de 250 mii lei prin care se asigură cheltuielile privind bunurile şi serviciile specifice activității desfăşurate.
Pentru plata anuală a cotizațiilor către asociațiile de dezvoltare regionale şi locale și pentru funcționarea Autorității Teritorială de Ordine Publică, se propune alocarea sumei de 1.250 mii lei, avându-se în vedere nivelul cheltuielilor înregistrate în anul anterior cu această destinație.
- Capitolul 60.02. – Apărare cuprinde finanțarea Centrului Militar Judeţean Bistrița-Năsăud. Se propune alocarea sumei de 400 mii lei din care: Secţiunea de funcţionare: 326 mii lei, Secţiunea de dezvoltare: 74 mii lei
În cadrul capitolului ,,Apărare,, se cuprind cheltuielile pentru finanțarea Centrului Militar Județean Bistrița-Năsăud, structură pentru care, în conformitate cu prevederile legale, prin bugetul consiliului județean se asigură cheltuielile cu bunurile şi serviciile necesare pentru funcționarea şi desfăşurarea în condiții optime a activităților specifice.
Suma propusă a fi alocată pentru Centrul Militar Județean Bistrița Năsăud este de 400 mii lei pentru asigurarea cheltuielilor de întreținere și funcționare şi 74 mii lei pentru achiziţia unui generator electric şi a unui sistem anti incendiu pentru sediul instituţiei.
- Capitolul 61.02. – Ordine publică şi siguranţă naţională cuprinde cheltuielile destinate finanțării Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă a Județului Bistrița-Năsăud. Suma propusă spre alocare pentru anul 2018 este de 350 mii lei pentru cheltuieli cu bunuri şi servicii. Sumele au fost alocate având în vedere prevederile legale care reglementează faptul că prin bugetul consiliului județean se asigură cheltuielile cu bunurile şi serviciile necesare pentru funcționarea şi desfăşurarea în condiții optime a activităților specifice.
- Capitolul 65.02. – Învăţământ – cuprinde finanțarea unităților de învățământ special, susținerea Programului pentru școli al României și bursele acordate elevilor cu rezultate deosebite. Sursele de finanțare a acestor cheltuieli se asigură din sume defalcate din taxa pe valoare adăugată pentru finanțarea unor cheltuieli descentralizate la nivelul județului, cu excepția burselor acordate elevilor cu rezultate deosebite și a cheltuielilor privind decontarea pentru cadrele didactice din unitățile de învățământ special care se asigura din celelelte venituri ale bugetului local.
Astfel, la capitolul 65.02. – Învăţământ, în bugetul de cheltuieli este prevăzută suma de 11.164 mii lei, defalcată pe subcapitole bugetare după cum urmează:
-pentru finantarea drepturilor acordate copiilor cu CES din cadrul unităților de învățământ special 2.806 mii lei
– pentru cheltuieli cu bunuri şi servicii, conform art.104 alin 2, lit a-d din Legea educaţiei nr.1/2011 2.979 mii lei
-pentru finanțarea programului pentru şcoli al României 5.013 mii lei
-burse acordate elevilor cu rezultate deosebite 100 mii lei
Din bugetul local s-a propus spre alocare suma de:
-110 mii lei pentru naveta cadrelor didactice;
-156 mii lei pentru cheltuieli de dezvoltare, pentru întocmire documentaţii în vederea obţinerii autorizaţiilor pentru protecţie împotriva incendiilor, întocmire documentaţii tehnice în vederea reabilitării unor imobile, precum şi dotări inependente.
Situația sumelor propuse spre alocare pentru fiecare unitate de învățământ se prezintă astfel:
-mii lei-
Nr.crt | Unitatea | Total sume | Din care | ||
Cheltuieli curente | Cheltuieli cu asistența socială | Cheltuieli de capital | |||
1 | CSEI nr.1 Bistriţa | 1.258 | 1.208 | 482 | 50 |
2 | CSEI nr.2 Bistriţa | 1.286 | 1.286 | 736 | – |
3 | CSEI ”Lacrima” Bistriţa | 978 | 942 | 436 | 36 |
4 | CSEI Beclean | 711 | 711 | 342 | – |
5 | Şcoala Profesională Specială “Sfânta Maria” Bistriţa | 1.543 | 1.478 | 810 | 65 |
6 | Centrul Judeţean pentru Resurse şi Asistenţă
Educaţională Bistriţa-Năsăud |
275 | 270 | – | 5 |
Unitățile de învățământ, pentru suplimentarea sumelor alocate de la buget pot realiza și venituri proprii care în principal constau în valorificarea unor produse realizate de elevi în cadrul școlii, perceperea de tarife pentru utilizarea temporară a unor spații de către terți, etc. Pentru aceste venituri proprii se întocmește un buget separat care se aprobă la secțiunea care cuprinde bugetul instituțiilor sau activităților finanțate integral sau parţial din venituri proprii.
- Cap. 66.02. – Sănătate – total: transferuri 4.000 mii lei de la Consiliul judeţean pt. sănătate, din care pentru funcționare 500 mii lei, pentru dezvoltare 3.500 mii lei
La capitolul ,, Sănătate,, se află cuprins Spitalul Județean de Urgență Bistrița. În conformitate cu prevederile Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii republicată cu modificările şi completările ulterioare, finanțarea spitalului se realizează din venituri proprii (ponderea acestora fiind realizate din contractele încheiate cu casa de sănătate), autoritățile administrației publice locale putând participa la asigurarea cheltuielilor de întreținere și dezvoltare.
Având în vedere procesul de modernizare în care se află Spitalul Județean de Urgență Bistrița și resursele disponibile în prezent propunem spre alocare suma de 4.000 mii lei, din care 500 mii lei pentru secțiunea de funcționare, respectiv cheltuieli cu bunurile şi serviciile, iar suma de 3.500 mii lei pentru secțiunea de dezvoltare, respectiv pentru finalizarea unor obiective de investiții aflate în derulare şi achiziţie de aparatură medicală.
Prezentarea detaliată a cheltuielilor înscrise în bugetul spitalului judetean se regăsește la secțiunea a doua ,,Bugetul instituțiilor și activităților finanțate integral sau parțial din venituri proprii,,.
- Cap. 67.02. – cultură, recreere, religie – total: 38.873 mii lei din care:
La capitolul ,,Cultură, recreere, religie,, sunt cuprinse cheltuielile care se propun a se efectua din bugetul local pentru:
a) Biblioteca Judeţeană ,,George Coșbuc,, Bistrița Năsăud cu suma de 2.000 mii lei, din care 1.300 mii lei reprezintă cheltuieli de personal;
b) Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud cu suma de 4.515 mii lei, din care 2892 mii lei cheltuieli de personal şi 408 mii lei cheltuieli de dezvoltare;
c) Centrul Judeţean pentru Cultură Bistrița-Năsăud cu suma de 8.232 mii lei, din care 4.300 mii lei pentru cheltuieli de personal şi 490 mii lei cheltuieli de capital;
d) finanțarea cu suma de 4.550 mii lei a activităților sportive susținute de Consiliul Județean Bistrița-Năsăud, respectiv pentru desfăşurarea activităţii echipei de handbal feminin senioare din cadrul CSM Bistriţa, participarea la organizarea crosului Gabi Sabo;
e) plata salariilor pentru personalul neclerical, în sumă totală de 5.854 mii lei se asigură din sume defalcate din TVA, prin legea bugetului de stat pentru un număr de 315 persoane încadrate la nivelul salarului minim pe economie și din bugetul local, pentru un număr de 2 persoane;
f) susținerea unor servicii culturale sau religioase cu suma de 1.450 mii lei, din care 600 mii lei pentru susţinerea unităţilor de cult prin sprijin financiar acordat conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1470/2002 şi 850 mii lei pentru alte servicii culturale, din care 550 mii lei pentru asociaţii şi fundaţii şi 300 mii lei pentru acordare premii elevilor cu rezultate deosebite;
g) consolidarea unor monumente istorice, respectiv pentru implementarea proiectului „Reabilitarea şi restaurarea Castelului din localitatea Posmuş, judeţul Bistrița-Năsăud” cu suma de 12.272 mii lei.
Bugetul Bibliotecii Judeţene ,,George Coșbuc,, Bistrița este asigurat integral de la bugetul local al Judeţului Bistrița-Năsăud. La determinarea cheltuielilor de personal s-au avut în vedere actualele prevederi legale privind salarizarea personalului, organigrama şi statul de funcţii existent în prezent.
Cheltuielile cu bunurile și serviciile cuprind cheltuielile necesare întreținerii și funcționării, dar si cheltuielile propuse a fi alocate pentru finanțarea acțiunilor culturale înscrise în Programul acțiunilor culturale care se supune spre aprobare ulterior, ca anexă la bugetul instituției subordonate.
Cheltuielile înscrise în bugetul Centrului Judeţean pentru Cultură Bistrița-Năsăud și a Complexului Muzeal Bistrița-Năsăud se regăsesc prezentate secțiunea a doua „Bugetul instituțiilor și activităților finanțate integral sau parțial din venituri proprii”.
Cheltuielile propuse a fi alocate pentru finanțarea acțiunilor culturale înscrise în Programul acțiunilor culturale pentru Centrul Judeţean pentru Cultură Bistrița-Năsăud și Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud se supune spre aprobare ulterior ca anexă la bugetul fiecărei instituții subordonate.
- Cap. 68.02. – Asigurări şi asistenţă socială: 114.621 mii lei
În acest capitol ,,Asigurări şi asistenţă socială,, sunt cuprinse sumele defalcate din taxa pe valoare adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor alocate prin legea bugetului de stat pentru susținerea sistemului de protecție a copilului în sumă de 13.646 mii lei, pentru susținerea centrelor de asistență socială a persoanelor cu handicap în sumă de 9186 mii lei şi pentru cămine pentru persoane vârstnice cu suma de 119 mii lei. Suma de 4.578 mii lei se asigură din bugetul local pentru finanţarea cheltuielilor cu asistenţa socială în această instituţie.
De asemenea, ca sursă de finanțare a DGASPC Bistriţa-Năsăud se cuprind și subvențiile de la bugetul de stat în sumă de 87.092 mii lei alocate de Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale – Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Bistrița-Năsăud pentru finanțarea drepturilor persoanelor cu handicap aflate în sistemul de protecție socială asigurat de DGASPC Bistriţa-Năsăud, precum și subvențiile de la alte bugete care se achită de primării pentru susținerea persoanelor aflate în sistemul de protecție socială al DGASPC Bistriţa-Năsăud și care nu au familie sau venituri care să acopere integral costurile pentru întreținerea acestora.
Având în vedere complexitatea și specificul activităților derulate la nivelul DGASPC Bistriţa-Năsăud, din sumele propuse pentru alocate se asigură cheltuielile de personal, cheltuielile cu bunurile și serviciile, cheltuielile sociale și cheltuielile de dezvoltare.
La determinarea cheltuielilor de personal s-au luat în calcul numărul posturilor ocupate sau aflate în curs de ocupare şi modificările legislative emise pentru acest domeniu care au condus la majorarea acestor categorii de cheltuieli.
Cheltuielile cu bunurile și serviciile cuprind cheltuielile curente necesare intreținerii și funcționării, asigurării hranei pentru beneficiarii de servicii sociale, adulții și copii, medicamente și materiale sanitare, utilități. Costul acestora reprezintă o sumă considerabilă având în vedere numărul locațiilor în care își desfășoară DGASPC Bistriţa-Năsăud activitatea (7 locatii).
Cheltuielile de capital propuse spre alocare sunt absolut necesare pentru finalizarea unor obiective de investiții aflat în execuție şi efectuarea unor dotări independente.
- Pentru Capitolul 70.02. – Locuinţe, servicii şi dezvoltare publică se propune cuprinderea sumei de 472 mii lei, care în conformitate cu prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 198/2005 privind constituirea, alimentarea şi utilizarea Fondului de întreţinere, înlocuire şi dezvoltare pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii serviciilor publice care beneficiază de asistenţă financiară nerambursabilă din partea Uniunii Europene, serviciile publice care beneficiază de asistenţă financiară nerambursabilă trebuie să constituie un fond de întreţinere, înlocuire şi dezvoltare. Astfel, impozitul pe profit trebuie virat în Fondul de Întreţinere, şi Dezvoltare, operatorul S.C. „Aquabis” S.A. Bistriţa şi unitatea administrativ teritorială având obligaţia alimentării fondului cu sume provenite din vărsăminte din profitul net, dividende, redevenţă, impozit pe profit, dobânzi.
În consecinţă, suma de 472 mii lei este un venit cu destinaţie specială întrucât după încasare, acesta se virează către S.C. „Aquabis” S.A. Bistriţa.
- La Capitolul 74.02. – Protecţia mediului se propune cuprinderea sumei de 1.950 mii lei la subcapitolul 74020502 „Colectare şi tratare deşeuri” pentru finanţarea unor activităţi necesare întocmirii documentaţiilor pentru construirea unei noi celule în cadrul Centrului de Management Integrat al Deşeurilor Tărpiu şi pentru întocmirea documentaţiilor pentru construirea unei staţii de tratare mecanico-biologică în cadrul aceluiaşi centru.
- Capitolul 80.02. – Acţiuni generale economice cuprinde sumele propuse a se aloca pentru derularea proiectelor finanţate din Fondul Social European, respectiv Impact Teaca cu suma de 2883 mii lei şi Impact Lechiniţa cu suma de 2.883 mii lei, întocmire documentaţii tehnice pentru extindere şi modernizare UPU SMURD şi construire heliport pe terasa superioară a Spitalului Judeţean de Urgenţă Bistriţa şi întocmire documentaţii pentru depunerea aplicaţiei de finanţare UPU SMURD în vederea obţinerii de finanţări în cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020, Axa prioritară 8, cu suma de 357 mii lei, construire locuinţe ANL destinate exclusiv închirierii tinerilor specialişti din sănătate cu suma de 628 mii lei, întocmire documentaţii tehnice în vederea amenajării unui centru de agrement la Colibiţa şi întocmirea unor studii de prefezabilitate.
- La Cap. 84.02. – Transporturi – Drumuri şi poduri este înscrisă suma de 232.467 mii lei, având în vedere faptul că la acest capitol se regăsesc cheltuieli aferente secţiunii de funcţionare în sumă de 17.929 mii lei propuse a se realiza din bugetul local, iar la secțiunea de dezvoltare este cuprinsă suma de 214.541 mii lei.
La acest capitol se regăseşte cuprinsă şi suma de 10.652 mii lei repartizată judeţului Bistrița-Năsăud din sume defalcate din TVA pentru drumuri. Întrucât în urma consultării unitătilor administrativ teritoriale de pe raza judeţului şi analizării solicitărilor transmise de acestea raportat la lungimea drumurilor comunale şi a stării tehnice a acestora s-a concluzionat faptul că majoritatea solicitărilor au fost făcute pentru străzi din cadrul localităţilor care nu fac obiectul alocării, fiind vitală realizarea/finalizarea unor lucrări de reparaţii, reabilitare sau modernizare a unor drumuri judeţene aflate în execuţie se consideră oportun ca suma să fie cuprinsă în bugetul judeţului.
Secțiunea 2. Bugetul instituțiilor și activităților finanțate integral sau parțial din venituri proprii
Bugetul instituțiilor și activităților finanţate integral sau parţial din venituri proprii include bugetul unitățiilor aflate în sobordonarea Consiliului Județean Bistrița-Năsăud care prin desfășurarea activității specifice realizează și venituri proprii.
Din această categorie fac parte:
-Centrul Județean pentru Cultură ;
-Complexul Muzeal Județean Bistrița-Năsăud;
-Spitalul Județean de Urgență Bistrița ;
-Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr.2 Bistrița ;
-Centrul Școlar de Educație Incluzivă ,,Lacrima,, Bistrița ;
-Şcoala Profesională Specială “Sfânta Maria” Bistriţa.
Veniturile proprii ale instituțiilor de mai sus provin în principal din prestări servicii, activități artistice, publicații, valorificări de produse din activități proprii.
Pentru unitatea sanitară, veniturile sunt determinate de legislația specifică domeniului, principala sursă de venituri fiind constituită de contractele încheiate cu Casa de Asigurări de Sănătate.
Bugetul instituțiilor și activităților finanţate integral sau parţial din venituri proprii pe anul 2018 și al estimărilor pe anii 2019-2021 este structurat pe două secţiuni, respectiv de funcţionare şi de dezvoltare, veniturile sunt în sumă de 214.472 mii lei, iar cheltuielile sunt în sumă de 214.573 mii lei.
Diferența între venituri și cheltuieli în sumă de 101 mii lei se acoperă din sume provenite din excedentul bugetului instituțiilor publice și activităților finanţate integral sau parţial din venituri proprii rezultat la încheierea exerciţiului bugetar la 31 decembrie 2017.
* Pentru anul 2018 Centrul Judeţean pentru Cultură Bistriţa-Năsăud propune un buget de venituri în sumă totală de 9.832 mii lei din care 1.600 mii lei venituri proprii și 8.232 mii lei transferuri de la bugetul local.
Veniturile propuse a se realiza se constituie în principal din servicii de pregătire artistică efectuate prin Serviciul de Pregătire şi Perfecţionare Artistică „Şcoala de Arte şi Meserii”, din spectacole susţinute de Ansamblul Profesionist „Dor Românesc”, valorificare produse tradiționale, proiecţii film şi activităţi desfăşurate în cadrul Centrului Cultural Dacia.
Centrul Judeţean pentru Cultură Bistriţa-Năsăud propune un buget de cheltuieli în sumă totală de 9.783 mii lei din care:
– cheltuieli de personal de 4.300 mii lei;
– cheltuieli cu bunuri şi servicii de 5.057 mii lei, din care: 528 mii lei pentru întreținere şi funcționare; 3.974 mii lei pentru derularea acțiunilor culturale;
– cheltuieli de dezvoltare suma de 490 mii lei pentru achiziţie microbuz, cortine, ecran retractabil şi proiector în cadrul Centrului Cultural Dacia.
* Pentru anul 2018 Complexul Muzeal Bistriţa-Năsăud propune un buget de venituri în sumă totală de 4.565. mii lei din care, 50 mii lei venituri proprii și 4.157 mii lei transferuri de la bugetul local.
Veniturile propuse a se realiza în sumă totală de 50 mii lei se constituie în principal din taxe pentru descărcări arheologice, tarife pentru utilizarea temporară a unor spații, vânzări de produse de artizanat.
Complexul Muzeal Bistriţa-Năsăud propune un buget de cheltuieli în sumă totală de 4.565 mii lei din care:
– cheltuieli de personal de 2.892 mii lei;
– cheltuieli cu bunuri şi servicii de 1.215 mii lei, din care: 533 mii lei pentru întreținere şi funcționare; 343 mii lei pentru derularea acțiunilor culturale;
– cheltuieli de dezvoltare suma de 408 mii lei pentru achiziţia de obiecte muzeale, conservare ruine Biserica Jelna, înlocuire centrale termice şi întocmire documentaţii în vederea accesării de proiecte cu finanţare nerambursabilă pentru accesibilizarea turistică a Peşterei Tăuşoarelor.
* Pentru anul 2018 Spitalul Județean de Urgență Bistrița propune un buget de venituri în sumă totală de 200.100 mii lei din care 196.100 mii lei venituri proprii și 4.000 mii lei transferuri de la bugetul local.
Veniturile proprii propuse a se realiza se constituie în principal din contractele încheiate cu casa de asigurări de sănătate, contractele incheiate cu direcția de sanatate publică din sume alocate din veniturile proprii ale Ministerului Sănătății, contractele încheiate cu instituţiile de medicină legală, alte venituri din prestări de servicii şi alte activităţi specifice.
Spitalul Județean de Urgență Bistrița propune un buget de cheltuieli în sumă totală de 200.100 mii lei din care:
– cheltuieli de personal de 150.010 mii lei;
– cheltuieli cu bunuri şi servicii de 46.249 mii lei;
– alte cheltuieli de 80 mii lei pentru acordarea burselor pentru medicii rezidenți;
– cheltuieli de dezvoltare suma de 4.000 mii lei pentru finalizarea unor obiective de investiții aflate în derulare şi achiziție de aparatură şi tehnică medicală.
Cheltuielile cu bunurile și serviciile au ca bază de calcul nivelul cheltuielior efectuate în anul anterior. În categoria cheltuielilor cu bunurile și serviciile se cuprind cheltuieli privind întreținerea și funcționarea unităților, respectiv energie electrică, gaz, apă-canal, servicii de telefonie și internet, materiale de întreținere și curățenie, achiziții obiecte de inventar, reparații curente, hrană, medicamente și materiale sanitare.
* Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr.2 Bistrița pentru anul 2018 propune un buget de venituri proprii în sumă totală de 5 mii lei, care se constituie în principal din tarife pentru utilizarea temporară a unor spații, vânzări de produse realizate de elevii școlii, etc.
Cheltuielile propuse a se realiza sunt în sumă totală de 34 mii lei, fiind repartizate pentru întreținerea şi funcționarea unității.
* Centrul Școlar de Educație Incluzivă ,,Lacrima,, Bistrița pentru anul 2018 propune un buget de venituri proprii în sumă totală de 14 mii lei, care se constituie în principal din tarife pentru utilizarea temporară a unor spații, vânzări de produse realizate de elevii școlii, etc.
Cheltuielile propuse a se realiza sunt în sumă totală de 14 mii lei, fiind repartizate pentru întreținerea şi funcționarea unității.
* Şcoala Profesională Specială “Sfânta Maria” Bistriţa pentru anul 2018 propune un buget de venituri proprii în sumă totală de 20 mii lei, care se constituie în principal din tarife pentru utilizarea temporară a unor spații, vânzări de produse realizate de elevii școlii, etc.
Cheltuielile propuse a se realiza sunt în sumă totală de 77 mii lei, fiind repartizate pentru întreținerea şi funcționarea unității.
Proiectul de buget a fost depus pentru consultare, fără a fi înregistrate propuneri de modificare a acestuia de la cetățeni. După publicarea proiectului de buget au intervenit o serie de influențe care nu au putut fi prevăzute initial, fapt care a dus la necesitatea revizuirii și completării proiectului de buget în forma prezentată”.
Adaugă comentariu