Potrivit studiului realizat de CJRAE Bistriţa-Năsăud în lunile noiembrie-decembrie 2014, majoritatea elevilor chestionaţi în legătură cu opţiunile lor de viitor au răspuns că vor să se îndrepte spre profilul real (peste 71% dintre respondenţi), cele mai solicitate specializări fiind ştiinţele naturii – 17,45% şi matematică-informatică -12,90%.
Timp Online a întrebat-o pe Daniela Hudrea, directorul CJRAE Bistriţa-Năsăud, care este explicaţia. „Elevii preferă ştiinţele naturii fiindcă mulţi doresc să se îndrepte spre facultăţi de medicină, iar la ştiinţele naturii învaţă acele discipline de care au nevoie, mai departe. Chiar acum lucrăm la un studiu privind opţiunile elevilor după absolvirea liceului, iar după vacanţă îl vom putea da publicităţii. Din experienţa noastră de până acum, vă pot spune că acesta este motivul pentru care mulţi copii vor să intre în aceste clase de ştiinţe ale naturii”, a spus directorul CJRAE.
Opţiunea pentru matematică-informatică nu mai miră pe nimeni în secolul nostru în care cele mai mari salarii se obţin în domeniul IT. Interesantă este însă poziţia a treia în topul specializărilor, câştigată de profilul uman, specializarea filologie. Ea este preferată de 11,05% dintre elevi. Poate fi explicată prin aceea că aici se studiază mai puţină matematică, fiind căutată specializarea îndeosebi de elevii pentru care ştiinţele exacte reprezintă o povară.
Următoarele în preferinţele elevilor sunt următoarele specializări: economic (11%), mecanic (9,57%), ştiinţe sociale (5,53%), turism şi alimentaţie (5,53%), sportiv (4,81%(, pedagogic (4,35%) şi silvic (2,56%).
„Din studiu reiese că, în ce priveşte orientarea elevilor, şcoala are cel mai important cuvânt de spus. În cadrul orelor de dirigenţie se discută despre acest subiect. Şi profesorii consilieri şcolari au un cuvânt important de spus. Ei şi noi îi ajutăm pe copii să-şi dea seama spre ce să se îndrepte. Sunt teste, chestionare care li se aplică elevilor cu acordul lor şi de acolo reiese spre ce ar trebui să se îndrepte. Copiii sunt foarte mulţumiţi că sunt ajutaţi. Şi familia are un cuvânt important de spus, dar este foarte bine ca profesorii să colaboreze cu părinţii. Elevilor le place să vadă că ştiinţific li se confirmă opţiunile”, a mai spus Daniela Hudrea.
În opinia sa, ar fi foarte bine ca orientarea şcolară să înceapă cât de devreme, chiar din ciclul primar. „Putem face orientare şcolară chiar de la grădiniţă atunci când întrebăm copilul ce vrea să fie când va creşte mare. Ar fi util să gândim câteva programe care să-i includă şi pe copiii din clasele mai mici”, a declarat Daniela Hudrea.
Adaugă comentariu