În comuna Teaca a fost inaugurată o casă a maghiarilor, eveniment la care au participat Botond Zákonyi, Ambasadorul Ungariei la București, Decsei Atilla, președintele UDMR Bistriţa-Năsăud, dar şi alte personalităţi venite din mai multe zone ale ţării.
János Mihálci, președintele UDMR Teaca și consilier local, a spus că ideea unei case a maghiarilor datează din 2015, în realizarea ei implicându-se şi Asociaţia Pro Teke. Organizaţia a depus anul acesta la Consiliul Judeţean o cerere de finanţare pentru amenajarea unui muzeu al meşteşugurilor tradiţionale, dar acesta a fost respins în etapa I. Chiar şi aşa, proiectul a fost realizat. În incinta imobilului a fost amenajat şi un muzeu cu obiecte vechi, dar şi un club unde să se întâlnească membrii comunităţii şi o sală de dans. În anul 2010, în Teaca trăiau peste 340 de maghiari.
Evenimentul de la Teaca nu a fost anunţat public, desfăşurându-se doar în prezenţa primarului din comună, într-un cerc închis şi relatat ulterior pe Facebook.
Reamintim că Guvernul de la Budapesta ar fi înființat un departament special, denumit Trianon 100, care a început deja să contracareze acțiunile preconizate de România pentru aniversarea, în anul 2018, a 100 de ani de la Marea Unire. Academicianul Ioan Aurel Pop, rectorul Universității din Cluj-Napoca, a anunțat că noul departament creat de Executivul de la Budapesta ar urma să aibă activitate maximă la momentul în care Ungaria va comemora 100 de ani de la semnarea Tratatul de la Trianon, adică în anul 2020. Până atunci, departamentul Trianon 100 a inițiat o campanie care să submineze acțiunile României de aniversare, în anul 2018, a Marii Uniri, scrie activenews.ro .
„În limba maghiară și în limbi de circulație internațională, nu și în limba română, se distribuie informații care pregătesc opinia publică pentru ceea ce va urma. Opinia publică anglofonă și hispanofonă va afla că istoria românilor este istorie recentă, că românii fac parte dintre popoarele fără istorie, că termenul de valah nu este sinonim cu cel de român – idee prezentă de altfel și în Serbia, că Ardealul nu este România – pentru că face parte din România de mai puțin de 100 de ani și are legături istorice cu Ungaria decât cu România, că ungurii sunt civilizatorii bazinului carpatic. Pe Iancu de Hunedoara l-ar fi chemat de fapt Ioan de Hunedoara pentru că de fapt îl chema Ianoș, iar transilvănenii n-ar fi dorit Unirea iar aceasta s-ar fi făcut peste capul lor” – acestea sunt unele dintre ideile puse deja în circulație de propaganda ungară.
Acad. Ioan Aurel Pop a precizat că Departamentul Trianon 100 are un buget aprobat, iar din acest Departament cu sediul la Budapesta „fac parte și cetățeni români”.
Ideea generală ce transpare din articolele despre Trianon este cea conform căreia Ungaria este victima nevinovată a acelor popoare pe care conducătorii regatului le-au lăsat să se așeze în țară de-a lungul istoriei. Interpretarea ar fi că toate aceste popoare aveau toate drepturile înainte de 1918 și că nu a fost nicio clipă amenințată continuitatea existenței lor. Aceeași interpretare este valabilă și pentru zilele noastre. Un articol publicat de „Magyar Idok“, în care membrii Micii Antante (România, Cehoslovacia, Iugoslavia) sunt considerați „hiene“, arată că, acum, Ungaria este înconjurată de vecini, la fel ca antimaghiarii în urmă cu o sută de ani, și că Ungaria este tratată la fel de nedrept ca în urmă cu o sută de ani. Interesant este mesajul de forță trimis de autorul articolului, Gyorgy Pilhal – nu este unul împotriva vecinilor, ci a Europei, vizate fiind cotele de imigranți impuse Ungariei. „Vreți să inundăm cu imigranți această rămășiță mutilată și însângerată a țării? Nu, nu. Niciodată!, scrie Cotidianul.
Foto credit: Mathe Lorand, sursa Facebook UDMR Bistriţa-Năsăud
UDMR si ai lor au politica pasilor marunti incepand cu 1989…..Ei au fost procentul care asigura majoritatea parlamentara , astfel au tot cerut drepturi…
CC , mare cult în cap gen, a spus ”la 100 de ani de la Trianon”.
Asta arata ce scopuri adevarate are la comentarii.
Am scop declarat să înfințez o nouă Transilvanie în Nepal, să știi plan 2200.
Glumesc.
Deja știm ce o să se întâmple cu emigrația română.
Să fim serioși, nu trebuie mers în viitor trebuie mers în trecut pentru a învăța lecția.
Școala de la Chicago.
Imigranții români,greci, polonezi din USA ,Canada la sfârșitul secolului XIX început de secol XX se declarau încă români, greci, polonezi.
Prima generație născută pe tărâm străin, încă e ambivalente la nivel de identificare .
A doua e perfect integrată în societatea respectivă.
E normalitatea.
Nu servește la nimic să te chinuiești în limba română să funcționezi într-o societate italiană , spaniolă etc..când ești născut acolo și ai drepturile de cetățean acolo.
De acolo se naște următoarea întrebare.
E capabilă România politicienilor actuali să adreseze problema demografică, să creeze condițiile unui revers masiv al emigrației acum până ce nu e târziu.
Păi uitați-vă la numărul de familii întoarse să trăiască în România după experiențele din alte țări.
Puține.
Pentru că politicienii nu au înțeles nimic, absolut nimic.
În loc să recreeze un Eldorado al visurilor individuale, un trend cool, o rețetă de magică romantică de reîntoarcere la rădăcini, căldura de acasă . Ei prezintă tunuri cu apă rece și gaze lacrimogene, Bine ați venit.
Și apoi se mai miră că în Piața Columnei se strigă ce se strigă.
Cu toate rautatile articolului, putem spune ca s-a mai salvat o cladire in scopuri utile. Atmosfera a fost una de buna intelegere, s-a vorbit limba maghiara romana ,germana. S-au reintalnit prieteni vechi,s-au depanat amintiri. Banii obtinuti pentru cumpararea cladirii au provenit in urma unei munci indelungate de scriere a unor proiecte, din foarte multe donatii si din multe dar foarte multe ore de munca a unor iubitori de traditii.
Ioi tu Rozi tu… Astia di la UnDeMeRe pe ascuns ni-or lua Ardealu tu…
Trăim împreună deci ne bucurăm de realizari.Felicitări pentru realizare.
Doamnei Cristiana.
Evenimentul a fost publicat în ziarul ,,Răsunetul,, din 05.10.2018 pagina 9.Ca și originară din Teaca poate ar fi fost mult mai bine să vă fi documentat mai bine și numai după aceea să scrieți articole tendențioase. Puteați să nu asociați prima parte a articolului cu articole preluate din alte surse.A ieșit un ghiveci pe care mulți nu-l înțeleg. Evenimentul a fost unul reușit și printre puținele care se mai întâmpla la Teaca.
P.S Este clădirea unde a lucrat și mama dumneavoastră, clădire care a fost salvată în acest fel de la a fi dărâmata ca celelalte două alăturate unde chiar puteți face o poză spre publicare.
Cum să fie publicat în 5.10.2018 când el s-a petrecut în 14.10? Pentru ştiinţa dvs. ca şi „originară din Teaca” nu am fost invitată nici măcar o dată să particip la zilele comunei. Ca urmare, nici nu merg unde nu sunt binevenită. Oricum respectivele zile sunt de prost gust, iar dacă vreţi să se întâmple „ceva” la Teaca, ar trebui să nu mai acceptaţi mizeria din centru nici măcar pentru o zi.
Nu ştiu cum a fost evenimentul la care vă referiţi elogios. Am tradus cu greu din maghiară textul postat pe Facebook şi am văzut nişte fotografii.
Mi se pare dubios să nu vrei să se ştie că a venit într-o comună ditamai Ambasadorul Ungariei. De ce nu vrei dacă nu ai nimic de ascuns? Poate din „ghiveciul” postat se desprinde o explicaţie. Cum alta nu am, încep să cred că e adevărat.
Data și programul evenimentului au fost cuprinse în invitația publicată în ziarul mai sus menționat.Prin urmare puteați participa să-l vedeți pe ambasador în carne și oase.Spre informare: șoferul ambasadorului este tecan.
Dacă invitaţia la o nuntă e trimisă la vecini, dumneavoastră participaţi? Eu, nu. În rest, vă asigur că primesc de la UDMR pe mail invitaţii la tot soiul de conferinţe de presă. Şi, de cele mai multe ori, le onorez.
Când vine ditamai ambasadorul american să distribuie cărți în engleză copiilor din comunități se cheamă prietenie română -americană consolidarea relațiilor, oficialii locali se chinuiesc să o rupă în engleză …când vin poate urmaşii unora de-ai locului , e revizionism şi lumea ofticată are nevoie de traducători, pentru ceea ce Gică Peter şi Iancs la bufet în jurul unei beri nu au.
Grea dle politica asta.
Felicitari comunitatii maghiare din Teaca! In Transilvania se distruge sistematic de 100 de ani incoace tot ce au cladit sasii, maghiarii, evreii…se distruge 1000 de ani de civilizatie! Bine ca s-a gasit cineva sa salveze o cladire! Este un eveniment care trebuie salutat si o ocazie sa ne amintim aprinderea bisericii evanghelice din Bistrita fara sa-i uitam pe cei ce au facut-o!
Știrea e că la la nivelul Consiliului Județean a fost respinsă(???) ideea transformării casei respective în muzeu a meșteșugurilor tradiționale.
Acum cu chestia cu Trianon 100 am aflat personal aici, din articol.
Am făcut căutări și am căzut pe http://www.trianon100.hu
Care se poate citi și în engleză.
Pe site-ul respectiv, dl academician Ioan Aurel Pop are respectul cuvenit unui intelectual din partea altuia , maghiar dl Csaba Zahorán, fără înjurături, fără teorii ale conspirațiilor.
Discuții deschise pe idei.
http://www.trianon100.hu/blogpost/the-uses-of-history-romanian-historians-on-the-unification-of-the-country
Prin comparație, este oferită în articol intepretarea dlui Lucian Boia, care are o altă structură și interpretare a istoriei recente, inclusiv a Trianonului.
Asistăm la un duel de argumente între doi istorieni proeminenți la ora actuală.
Dl Ioan Aurel Pop-Dl Lucian Boia.
În spațiul public, dl Ioan Aurel Pop ca prim-academician ales al țării suportă pe dl Boia și nu scapă ocazia în a-l contrazice, revine constant la ideea de identitate conștiință națională .
Naționalismul se vroia mort în epoca multiculturalismului europeean dar uite că trăiește.
Iar în opinia mea subiectivă, dlu Ioan Aurel Pop continuă linia naționalist ideologică a comuniștilor și dă apă la moară excepționalismului românesc, pe când dl Lucian Boia are o abordare mai relaxată, europeeană în sensul ieșirii din rigiditatea conceptului de stat-națiune și o înțelegere istoriei în context, mai puțin ideologică și nivelatoare.
O să lăsăm pe alții să dezbată despre modele..(și sociologie)
https://tbp.org/pubs/Features/W11Williams.pdf
Pe aici se făcea o referire la Activenews,
E contestat că se ocupă cu News în sens jurnalistic.
https://www.vice.com/ro/article/ypkz4g/am-vorbit-cu-oamenii-din-spatele-unor-site-uri-din-romania-acuzate-ca-raspandesc-stiri-false
Acum că la Teaca faptul că există peste 300 de maghiari (majoritatea celor din fotografii sunt bătrâni) în Teaca, nu înseamnă că prezintă un pericol la adresa Statului Român. Ies din Europa primii maghiarii dacă încearcă să creeze probleme etnice în România.
Singurul model viabil pe termen lung de asigurare a unei societăți dinamice, inclusive e modelul statelor deschise. USA, Canada Noua Zeelandă, Australia, unde există valuri succesive de imigrație, discuțiile nu mai sunt așa de identitare pe etnicități ci pe valori acceptabile, apoi există garanții legale pentru drepturile și libertățile individuale(nu sunt abordate din perspectiva vorbirii unei limbi anume neapărat) iar integrarea e economică, în jurul economiei a locurilor de muncă, a evoluției personale.
Mă rog, așa pare la nivel de discurs, la nivel practic sunt peste tot elite cu bani și mulți oameni care lucrează pentru primii. Mno, asta e. 🙂
Acu la spectatorii evenimentului din Teaca par săteni, cam bătrâni în majoritate, dar frumoși îmbrăcați, bucuroși de un eveniment social în satul lor probabil.
Ca și mersul la teatru, circ sau cinema e o mondenitate cotidiană, în care sunt gură cască la personaje exotice comunității locale. O constatare. După aia pe o bancă în grup pedagogic de 3-5 , cu o țigară sau cu un pahar, va urma analiza critică , disecarea vestimentației și gesturii invitațiilor respectivi și poziționarea lor în universul social.
Dacă l-ar fi adus pe Houdini, la fel s-ar fi prezentat lumea, iar analiza ar fi fost la fel.
Dar nu asta e ideea mea,
E următoarea.
Clădirea aia stă să cadă (tencuială, structură) ca și politica în general, îmi pare rău să o spun, e un muzeu rural așa de mort (nu că ar fi altele mai vii ) în tipicul stil ro. Obiecte pe pereți pe rafturi. Nici nu știu dacă au etichete cu explicații pentru un neamț din generația până-n 25 de ani, ar fi foarte greu să deslușească la ce folosește o seceră..
Vizitatori din haști în pașt, iar când vor găsi vizitatorii pe ăla care va fi însărcinat cu cheia, probabil pe câmp la cosit sau la sapă..probabil se face noapte.(de unde reiese concluzia că vor fi f.puțini).
De fapt, fără să fiu ironic, satele românești sunt muzee vii și cu un pic de organizare serioasă și management, unii din populațiile urbane marile centre occidentale, ar oferi bani serioși pentru vizitare-integrare sau activități.
Cum o fac deja în USA, Canada etc.
https://www.lsu.edu/rurallife/
Autonomia teritorială etnică cum ar fi?
Problema asta arzătoare trebuia fii rezolvată cu conceptul autonomiei comunităților în general. De la colectarea bugetelor locale şi cheltuirea lor pe plan local. Există un centralism absurd, toate sforile duc la Bucureşti d3 acolo se împarte caşcavalul, disproporţionat prima dată funcționarii din ministere de acolo îşi iau partea, investițiile de-a lungul timpului acolo s-au făcut, iar investițiile străine s-au adaptat la hățişul de acolo. Tipic balcanic, peşcheş la capitală.
Contrariul a fost bine demonstrat în Transilvania, Clujul, Oradea, Timişoara şi Arad care au dovedit că cu comunități locale se pot face administrație diferită şi dezvoltare locală dacă toți membrii comunităților sunt tratați cu respectul cuvenit. Ca şi Stat nu ai nevoie să ai toate ministerele într-un loc, ai putea distribui conceptul de Autoritate de specialitate în diferite locuri adică sediile ministerelor în centrele de excelență universitare pe domeniu. Poți avea sediul ministerului sănătății la Târgu Mureş şi cel al Pădurilor în Suceava.
Lipseşte o abordare flexibilă pe bună dreptate, primarii sunt frustrați de lentoarea centralismului iar Statul (dacă e să fie definit de structura care asministrează banii contribuabilului) pierde o grămadă de bani şi timp cu diurnele funcționarilor bucureşteni detaşați 2-3 zile prin teritoriu unde vor fuşări *controale* probabil şi ei frustrați că trebuie să plătească chirii prin Bucureşti. Trebuie o structură flexibilă mai ales acum când internetul şi telefonul permit comunicări live oriunde pe glob.
Mai direct acelaşi principiu de autonomie teritorială se aplică la nivel europeean prin preşidenție rotativă. Dar e mai greu de apărat când numeşti oameni cu probleme anterioare gen Dan Nica să administreze bugete de miliarde de euro pe cercetare.
Era întrebarea clara despre autonomia etnică teritorială.Nu ai dat răspuns clar dacă susții direct.Ai dat sustinere indirect în răspuns.
Depinde cum definești autonomia teritorială etnică.
Separare completă , răspunsul categoric e NU ( cu frontiere, structuri militare, de apărare justiție) e utopie curată.
Nici o regiune din România, chiar unde maghiarii sunt majoritari HARCOV cu tot sprijinul monetar de la Ungaria , nu ar fi capabilă să se autosusțină bugetar și nici să competiționeze la nivel economic ,singură.
Descentralizare, da.La nivel financiar ca pentru toate regiunile. Sistem cooperativ- delimitări pe domenii de competență specifică teritorială da, sensibilitate la identitățile culturale și specificul local, da.
Parlament independent suveran-NU(fără o legislație concurentă), un gen de Consiliu Regional care să reprezinte, comunitățile respective probabil da.
2 limbi oficiale în administrație da, în regiunile respective dacă procentual se depășesc să zicem 30% cu posibilitatea adaptării și oferirii de cursuri de limbă funcționarilor actuali indiferent de originea etnică.
Orice limbă se învață.
Cum cetățenii români învață italiana la lucru în Italia , spaniola în Spania , francez șamd…ar fi normal ca și funcționarii să fie capabili să aibă o conversație de bază în limba maghiară în regiunea Harcov. E punctul de discuție cred că care deranjează cel mai mult și creează frustări, bariera de comunicare lingvistică de bază.
Se poate rezolva prin cursuri și nimeni nu ar trebui să fie doctor docent .
E posibil.
Nu știu, încăpățânarea unora și noțiunea de *drepturi istorice* revin curent.