Nu toată lumea vrea să stea doi ani în concediul de creștere a copilului. Pentru cei care se întorc la muncă mai repede legislația prevede acordarea unei sume de bani (simultan cu salariul), care se numește stimulent de inserție şi care este în valoare de 650 de lei lunar.
„În luna februarie 2018, am solicitat credite pentru plăţile care se fac în luna martie în sumă de 930.000 de lei pentru 1430 de beneficiari de stimulent de inserţie”, a declarat Ani Bob, şefa Agenţiei Judeţene de Plăţi şi Inspecţie Socială Bistriţa-Năsăud.
Potrivit acesteia, în 2017, circa 1200 de mame au primit bani de la stat ca să se întoarcă mai repede la serviciu. Valoarea totală a sumelor plătite de stat a fost de peste 9 milioane de lei.
În judeţul nostru, cele mai multe mame care s-au întors la serviciu, sunt din Bistriţa, Maieru şi Sîngeorz-Băi.
Plata stimulentului de inserție se face până când copilul împlinește doi ani (respectiv trei ani, în cazul copilului cu handicap), fiind vorba de durata maximă a concediului de creștere. Totuși, în cazul persoanelor care obțin venituri cu minimum 60 de zile înainte de împlinirea de către copil a vârstei de doi ani (respectiv trei ani, în cazul copilului cu handicap), acordarea stimulentului se face până când copilul împlinește trei ani (respectiv patru ani, în cazul copilului cu handicap).
Legislaţia prevede că nu se poate obține și indemnizație de concediu de creștere și stimulent de inserție. Odată ce soliciți stimulentul de inserție, plata indemnizației de creștere a copilului încetează.
Potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2010, pentru obţinerea acestui stimulent trebuie depuse următoarele acte:
- actul de identitate al solicitantului și certificatul de naștere al copilului pentru care se solicită dreptul ori livretul de familie (originalele și copiile);
- actele doveditoare care să ateste că, în ultimii doi ani anteriori nașterii copilului, solicitantul a realizat timp de cel puțin 12 luni venituri impozabile;
- dovada eliberată de angajator sau organele competente privind veniturile realizate;
orice alte documente care să ateste îndeplinirea condițiilor de eligibilitate (faptul că solicitantul stă în România împreună cu copilul/copiii pentru care cere banii).
„Cererile pentru acordarea drepturilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, reprezentând indemnizație sau stimulent de inserție, și documentele din care rezultă îndeplinirea condițiilor legale de acordare a acestora se depun la primăria comunei, orașului, municipiului, respectiv sectoarelor municipiului București pe raza căreia solicitantul își are domiciliul sau reședința”, este explicat în OUG nr. 111/2010.
Adaugă comentariu