Actualitate

Ce așteaptă Crețu de la proiectantul parcării subterane din Eminescu

Primarul Ovidiu Crețu a precizat care este stadiul în care se află proiectul parcării subterane din Piața Mihai Eminescu.

Legat de parcarea subterană din Piața Mihai Eminescu, ne-au venit (n.r. – proiectanții) cu o parcare de 20 și ceva de milioane de euro. La Bistrița nu se poate așa ceva, aici ne putem gândi doar la ce putem asigura din fonduri europene. 5 milioane de euro este suma la care ne putem întinde. Parcarea aceea am redus-o ca preț, o să mai discutăm cu ei să venim undeva la un preț rezonabil. Sigur, să scazi de la 20 de milioane la 5 milioane este extrem de greu. Am redus în primul rând numărul de nivele” – Ovidiu Crețu

Anul acesta, de la bugetul local s-a alocat suma de 146.000 de lei pentru proiectare.

Primăria Bistriţa a comandat la sfârşitul anului trecut elaborarea fazelor de proiectare pentru construirea unei parcări subterane în Piaţa Mihai Eminescu, ulterior solicitând proiectantului, SC Luca Way SRL, o altă soluție tehnică.

Ce vrea municipalitatea să realizeze în Piața Mihai Eminescu, conform variantei propuse pentru obținerea acordului de mediu:

– Parcare subterană cu o suprafață interioară de 7.700 mp, pe un singur nivel, cu o capacitate de 243 de locuri de parcare (208 pentru autoturisme, 8 pentru microbuze, 27 pentru motociclete) și cu acces auto din str. Mihai Eminescu (în apropierea intersecțiilor cu Bd. Gării și Bd. Republicii)

– Sistem de parcare cu plată (două bariere pe sensul de intrare și două bariere pe sensul de ieșire), cu afișaj electronic al locurilor disponibile și de ghidare către acestea

– Sistem de degivrare a rampelor de acces, sistem de supraveghere video, sistem de detecție și avertizare monoxid de carbon, sistem de ventilații și desfumare

– Pasaje pietonale subterane: unul care subtraversează strada Gării (26 m) și unul care subtraversează Bulevardul Republicii (34 m)

– Acces pietonal la suprafață: două prin scări și lifturi și trei prin scări

– Amenajare exterioară cu spații verzi și spații pietonale, pe zone tematice centrate în jurul unei statui iluminate a poetului Mihai Eminescu, care se va realiza în urma unui concurs de soluții (Spațiul ”Luceafărul”). Poezii cunoscute ale acestuia vor putea fi citite pe panouri din lemn pirogravat. Va fi și un spațiu intitulat ”Cu mâine zilele-ți adaogi”, dedicat unor activități precum târguri, manifestări culturale, teatru, etc. În spațiul ”Glossă” vor fi pergole și 6 mese pentru jocuri, cu băncuțe, în spațiul ”Crăiasa din povești” va fi un foișor pentru manifestări culturale, în spațiul ”Și era ploaie cu senin” – 25 de jeturi de apă, în spațiul ”Copii eram noi amândoi” – loc de joacă, tobogane, leagăne, groapă cu nisip, în spațiul ”Floare albastră” – loc de relaxare, cu bănci și flori.

– Două puncte de informare, două ascensoare hidraulice parcare, două ascensoare hidraulice subtraversări, copertine acces pietonal, pătrate și în formă de L

– Spații verzi pe 6.793 mp din totalul de 9.274 mp. Plantări de tei, flori de sezon, trandafiri, arbuști tip buxus

– Sistem de supraveghere video, sistem audio (sistem de difuzoare în spațiul verde), sistem de irigații

– 50 de bănci și 50 de coșuri de gunoi, spațiu pentru oprirea autocarelor, 12 stâlpi de iluminat arhitectural

Conform proiectului, apa subterană existentă până la adâncimea de 14 m va fi evacuată prin pompare directă sau din puțuri concomitent cu excavarea pământului.

9 comentarii

  • O parcare subterana in Piata Eminescu nu este nici oportuna, nici necesara. In primul rand, costul ridicat al unei astfel de investitii este corelat cu un numar mic de locuri de parcare, comparativ cu o parcare supraetajata unde cheltuiala este mai redusa iar numarul de locuri mai mare. In al doilea rand, cheltuielile de exploatare ale unei parcari subterane sunt destul de ridicate. Este vorba de sisteme permanente de iluminare si ventilatie, mari consumatoare de energie. Apoi trebuie prevazute sisteme de pompare pentru eventuale pericole de inundatii accidentale. Toate acestea duc la cresterea taxei de parcare facand neatractiva utilizarea parcarii. Evident, nu se pune problema construirii unei parcari etajate in Piata Eminescu. In apropiere exista solutii alternative de rezolvare a problemei parcarii. Spre exemplu, pe Str. Lupeni, in spatele Bisericii Catolice „Sf. Anton” exista un spatiu generos ce ar putea fi amenajat ca parcare. Aceasta parcare ar putea rezolva si problema celor ce doresc sa ajunga cu masina in apropierea centrului istoric al orasului, cu atat mai mult cu cat pe strada Lupeni mai exista o parcare situata in spatele ansamblului arhitectonic Sugalete. De asemenea chiar si o parcare etajata bine gandita pe locul situat alaturi de Piata Eminescu , in fata trezoreriei ar putea asigura un numar mai mare de locuri de parcare decat o parcare subterana realizata cu pretul distrugerii parcului din Piata Eminescu.

    • habar nu ai ca la prima ploaie parcarea aia va fi tranformata in piscina, iar in restul timpului veceu public, ca si asa se pisa lumea pe zidurile de la emi center.
      alegatori nerecunoscatori ce sunteti, vrea tovarasul primar sa faca ceva pentru urbe si voi numai sa bagati strambe stiti.
      sa va fie rusine, nu vreti struti, nu vreti oua, nu vreti veverite, acuma nu vreti nici parcari.

  • „Am redus in primul rand numarul de nivele”

    Tovarasului Cretu: Tovarase Cretu, ca sa nu ramii ignorant cauta in DEX definitia pentru nivela/nivele.
    Nu m-ar mira sa amplasezi la fiecare colt de la fiecare nivel cate o nivela (instrument) dar cred totusi ca nu e cazul, tie merele de plastic iti plac mult.
    La etaje li se zice NIVELURI, nu nivele.

    • Asta este un cuvant folosit de ingineri pentru arata cat de destepti sunt cand il folosesc incorect „prostii”.
      Apropo, spune-mi care este cuvantul scris incorect in dex-ul romanesc?????

  • As fi curios sa stiu la ce s-a renuntat pentru ca acel cost de 20 mil. euro sa scada la 5 mil. (suma la care spune dl. Cretu ca se poate „intinde”). Ce a taiat tovarasul Cretu din proiect? Daca nu a putut taia prea mult, atunci de ce mai face proiectul care si asa va costa bugetul local suma de 146.000 lei. Daca nu sunt bani de constructie, de ce se mai face proiectul? Daca dumnealui nu-i scoate din buzunarul propriu, normal ca putin ii pasa cum se cheltuiesc. Oare nu pot fi imputati banii cheltuiti aiurea celor care nu stiu sa gospodareasca banul public?

  • In mod intentionat primaria nu a trecut in cadastrul verde Parcul Eminescu , scuarul verde de pe B-dul Republicii etc, ca sa le poata distruge. Reamintesc bistritenilor ca in 2007 o firma din Bucuresti se pregatea sa faca un proiect si un studiu de trafic, ca sa se execute inca doua benzi de circulatie, care ar fi distrus definitiv singurul bulevard din tara cu 4 randuri de tei. De departe este si cel mai frumos bulevard din Bistrita. Atunci am strans 550 de semnaturi a bistritenilor care s-au opus puternic acestui proiect, si m-am prezentat cu el in CL. Administratia si-a dat seama de GAFA si a dat inapoi. Imi pun problema cu ingrijorare, ca se poate repeta aceasta prostie, si in mod sigur va fi readusa in discutie, si B-dul REPUBLICII va fi in pericol, daca O. CRETU mai castiga un mandat. Tot asa este si situatia cu PARCUL EMNESCU, desi LEGEA 24 a SP. VERZI, interzice clar schimbarea destinatiei, dintr-un loc gata amenajat. Ramane de vazut daca MINISTERUL MEDIULUI va transa dupa lege acest aspect. In CONSTITUTIE se spune ca nimeni nu este mai presus de lege. La BISTRITA totusi administratia isi permite sa o incalce.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.