Actualitate

Ce spune inspectorul general Cristian Nicula despre calitatea învățământului profesional

Învățământul profesional din județ nu se bucură peste tot de aceleași dotări din vina directorilor care nu și-au dat suficient interesul să îmbunătățească baza materială, crede inspectorul școlar general Cristian Nicula de la Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud cu care am discutat despre pregătirea absolvenților acestor școli, adesea necorespunzătoare, precum acuză companiile locale.

Cum arată baza materială din școlile profesionale, corespunde anului 2022?

Am văzut destul de multe școli, dar ce nu înțeleg dânșii este că sunt destul de multe unelte noi apărute pe piață pe care le-ar putea achiziționa cu bani puțini. Eu am dotat hub-ul de robotică (de la Colegiul Național ”Petru Rareș” Beclean uunde a fost mulți ani director -n.r.) cu instrumente de tăiat, de găurit monofazice, nu trifazice și la prețuri destul de bune. Cu 1100-12000 de lei le poți cumpăra. În hub-ul nou este șpan peste tot, nu pot să fac niciodată curat lună. În schimb, am văzut ateliere foarte curate, ceea ce îmi spune că nu se lucrează în aceste ateliere. Managerul trebuie să se ocupe de buna dotare a școlii și să obțină surse de finanțare. Nu sunt mari acele sume ce se pot investi, dar poți să faci un laborator, un atelier funcțional pentru ca elevul să lucreze că altfel nu va ști mare lucru la final. Atelierele și laboratoarele se dotează în permanență. Tot timpul trebuie să repari și să actualizezi, dar elevii, prin faptul că se duc în practică în firme, au acces acolo la toate resursele și uneltele. Ar trebui să știe să lucreze.

Compania Comelf acuză că absolvenții care ajung în această firmă nu sunt bine pregătiți.

Într-adevăr există o dezamăgire din partea acestei companii, dar cred că împreună putem depăși această situație. Acolo, este cineva din fabrică desemnat să se ocupe de copii, plus un profesor care îi supraveghează. Am fost două luni pe timpul verii director la Liceul ”Henri Coandă” din Beclean – printr-o conjuctură fiindcă nu s-a găsit o altă soluție – și i-am dus pe copii la firma Megatitan din Beclean. Optica mea a fost aceea să repartizez un copil la un muncitor. Nu am încărcat un muncitor cu 3-4 copii. După 2-3 zile, elevul lucra singur la mașină. Deci se poate. Copiii care au lucrat nu au întrerupt fluxul de producție. În fabrică se urmărește și lucrul acesta, fluxul de producție să nu fie oprit. Am discutat deja cu managerii de la Comelf, Leoni, Megatitan și alte câteva fabrici mai mici, dar dinamice din zonă, care au elevi în practică și au fost cu toții foarte deschiși. Leoni va amenaja o sală unde li se va asigura elevilor tot ce e nevoie. Au o specializare – automatizări se cheamă – și cumva se pliază pe profilul firmei.

Există și un oarecare dezinteres din partea acestei generații de elevi în ceea ce privește munca?

Probabil că există dezinteres, dar acesta este rolul nostru de profesori, de dascăli, să îi facem să fie preocupați. Găsim metode să-i facem să vadă în meserie o brățară de aur. Într-adevăr, nu putem și munci, și să stăm pe Facebook, dar trebuie să vă spun ce mi-a transmis managerul Megatitan, Nelu Bălan, pe care l-am întrebat dacă vom continua colaborarea și anul acesta. Mi-a răspuns că respectul reciproc trebuie să existe, iar dânsul a mărturisit, citez, că îi este drag de următoarea generație. Din partea managerilor de firme am văzut că există interes și deschidere, iar dorința lor este ca, după ce elevii termină profesionala, să rămână angajați în firmă. Eu voi încerca să le propun elevilor să-și continue studiile la seral, la frecvență redusă și chiar în mediul universitar, la Bistrița. Sunt specializări la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca unde pot continua să studieze și să ajungă ingineri.

S-ar mai putea îmbunătăți oferta de profile pentru școlile profesionale? De mulți ani e aceeași.

Pentru anul școlar viitor 2022-2023 este făcută proiecția, nu o mai putem schimba, însă optica mea este spre dual, unde două treimi din ore reprezintă practica. Față de sistemul din Germania este puțin diferit la noi. Acolo trebuie să vii cu contractul de la firmă, prin care ea își asumă că te angajează, și abia apoi obții un loc la școală. La noi sunt puse lucrurile invers, dar ne vom plia pe oferta pieței de muncă.

Salariile sunt demotivante pentru viitorii angajați?

Sigur că nu poate câștiga un absolvent mai mult decât muncitorul cu experiență, și companiile se gândesc să existe un echilibru, însă și firmele beneficiază de subvenții ca să angajeze absolvenți. În plus, pe perioada vacanței de vară, dacă angajează elevi, firmele pot primi jumătate din salariul minim pentru fiecare. Pe lângă practică, ei pot lucra. Totuși, ce trebuie reținut este că elevii care fac practică într-o anumită firmă nu pot fi obligați să rămână și să se angajeze acolo.

Unitățile de învățămănt care școlarizează în anul școlar 2021-2022, elevi prin învățământul dual sunt:

  1. Liceul Tehnologic Grigore Moisil Bistriţa: Operator la mașini cu comandă numerică, sudor, lăcătuș construcții metalice și utilaj tehnologic.
  2. Liceul Tehnologic Henri Coandă Beclean: Operator la mașini cu comandă numerică, confecționer produse textile
  3. Liceul Tehnologic Feldru: Mecanic auto, mecanic utilaje și instalații în industrie
  4. Școala Profesională Târlișua: Sudor

8 comentarii

  • Probleme majori:

    1) Lipsa de interes si visiune la scoli, chiar daca au echipament(nefolosit), salarul vine oricum.
    2) Lipsa de materiale si fonduri
    3) Inexistenta de personal didactic in tematica profesionala
    4) Ignoranta politica pentru masuri concrete si mai ample
    5) Birocratia stufoasa inainte de pragmatism
    6) Lipsa de motivare la pozibili elevi

    Acum citeva ani am predat un mic dosar catre diferiti politicieni in legatura prin care ar fi fost pozibil sa pune fundament unui invatament dual intro ramura la care am si eu expertiza, experienta si in plus educatia de facultate profesionala. Am fost ignorat.

    • La cat de corect scrieti mă gândesc și eu care este ar putea fi motivul refuzului.?:)

    • Walter Born este cetățean german, dar vorbește și scrie în limba română mult mai bine decât mulți români. Puteți să verificați acest lucru pe minunatul Facebook.

  • Dați-mi un punct de sprijin și voi muta Pământul din loc! striga Arhimede prin școlile antice. Profesorul Cristian Nicula, bun cunoscător de Power Point, și-a găsit nu unul, ci trei puncte de sprijin care se numesc, pe rând, Liviu Dragnea, Radu Moldovan și Nicolae Moldovan bis. Rămâne de văzut cum arhimandritul din Beclean va putea urni din loc un învățământ profesional ajuns mult prea devreme pe buza prăpastiei. Punct.

  • Când scopul este sa prinzi un post caldut si bine platit la stat (degeaba), sa iesi la pensie (chiar si mai speciala) începând de la 45 de ani (daca se poate chiar si la 42), trebuie sa fii prost ca sa înveti o meserie si sa lucrezi ca imbecilul pentru altii care o freaca.
    Cine stie o meserie alege sa câstige de 3-4 ori mai mult prin tari straine.
    Acolo unde statul nu-si bate joc de cei care muncesc punându-le în cârca sustinerea unei gramezi de trântori inutili si unde societatea e construita pe CONTRIBUTIVITATE.

  • De acord! În Bistrița, oraș de mărime mijlocie, ținem un liceu de ceterași și unul de pictori, de pe urma cărora județul „nu are nici o haznă”. Avem liceu de fugă în locul fostului liceu de construcții, patronii de firme de construcții nu găsesc oameni calificați „nici să dai cu tunul”.

    • Nu acuzați directori de școli sau liceie despre dotările electronice sau alte utilaje .Ați venit de la Beclean in pandemie ce rezultate ați avut la catedră?
      Vreți să spuneți despre elevi și profesori au fost pregătiți în perioada de pandemie și texte rapide pt covit?
      Cu directori,profesori, părinți și copii trebuie să aveți un dialog privind digitalizarea învățământului.
      Amintiți despre Comerț absolvenți nu știu nimic. Dați exemple de Beclean că se poate un elev la un muncitor.
      Dar nu am observat sa le mulțumiți directorilor care au făcut eforturi pt conducerea scoli sa se dezvolte profesional cu greu au trecut in pandemie dar sa putut ține clasa sub control.
      Domnule Inspector Venti in ajutorul directorilor fiți un sprijin familial și pentru profesori și personalul auxiliar.
      Un director lucrează împreună cu cadrele didactice nu de unul singur.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.