Economie

Ce tip de motorizare preferă șoferii din Bistrița-Năsăud. 70% au ales …

Șoferii din Bistrița-Năsăud sunt, în continuare, fanii mașinilor care funcționează pe bază de motorină, 70% dintre autoturismele înmatriculate în județ fiind echipate cu motoare diesel, cu un consum mai redus de combustibil, dar cu emisii de oxizi de azot și particule fine, care afectează calitatea aerului.

În județ erau înmatriculate la sfârșitul anului trecut, 115.553 de autoturisme, 80.603 cu motoare diesel, 32.450 pe benzină, 277 pe benzină și GPL, hibride – 1248 și 672 electrice.

Avantajele mașinilor diesel sunt consumul mai mic de combustibil față de motoarele pe benzină, performanță mai bună la sarcini grele și tracțiune superioară și durata de viață mai lungă decât a celor pe benzină.

În schimb, aceste mașini necesită costuri de întreținere mai mari întrucât sistemele moderne de filtrare (DPF, AdBlue) necesită întreținere constantă. Alt dezavantaj este că poluează mai mult decât motoarele pe benzină, iar în unele orașe europene sunt restricții în ce privește accesul cu mașini diesel vechi.

Potrivit Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Bistrița-Năsăud, parcul auto se al județului se prezintă astfel:

CATEGORIANUMĂR DE UNITĂȚI
Mopede43
Motociclete2557
Autoturisme




din care:
115.553
Electric672
Hibrid1248
Motorină80603
Benzină32450
Benzină+GPL277
Autobuze și microbuze649
Autovehicule transport marfă19724
Autotractoare3459
Autospeciale600
Semiremorci2822
Remorci9107
Tractoare353

TOTAL

154.867

Anul trecut, au fost emise un număr de 21.724 certificate de înmatriculare (cu 176 mai puține față de aceeași perioadă a anului anterior) și 7.211 de autorizații provizorii (cu 138 mai puține ca în 2023) și au fost radiate din circulaţie 3.971 vehicule (mai multe cu 65 față de anul anterior).

Conform unei analize a Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România, Bistrița-Năsăud este pe locul 3 la nivel național în ceea ce privește costul mediu al pieselor auto înlocuite per autovehicul. În anul 2024, acest cost a fost de 8.435 lei. ​Pe primul loc se află județul Alba, cu un cost mediu de 9.353 lei, urmat de Caraș-Severin, cu 8.608 lei. Această creștere a costurilor de reparație este influențată de factori precum vechimea autovehiculelor și marca acestora. De exemplu, mărcile germane premium, precum Mercedes, BMW și Audi, înregistrează cele mai ridicate costuri medii de reparație, depășind 8.300 lei. ​

În plus, analiza BAAR a evidențiat o creștere semnificativă a costurilor medii ale reparațiilor auto în ultimii ani, variind între 30% și 50%, în funcție de vechimea vehiculului. Aceste creșteri ale costurilor de reparație au un impact direct asupra despăgubirilor pentru daunele auto și, implicit, asupra prețului polițelor de asigurare RCA.

Etichete

1 comentariu

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.