Elevii claselor a VIII-a din judeţul Bistriţa-Năsăud au fost întrebaţi de Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Bistriţa-Năsăud ce doresc să facă după absolvirea gimnaziului. Peste 2000 de elevi din tot judeţul au răspuns chestionarelor, iar în felul acesta CJRAE a putut realiza un studiu privind direcţia spre care se îndreaptă actuala generaţie.
Conform documentului, 83% dintre elevii care vor absolvi gimnaziul intenţionează să-şi continue studiile într-o formă de învăţământ liceal, fie în judeţ, fie într-o specializare restrânsă din afara judeţului (liceele militare, teologice, servicii).
Procentul celor care aleg licee din afara judeţului (1,35%) rămâne în continuare scăzut. Unele unități școlare din afara județului sunt alese de către elevii cu domiciliu în localitățile de la granița județului, ei având posibilitatea de a face naveta sau de a se caza la rude sau cunoștințe.
Procentul elevilor care nu au luat o decizie în ceea ce priveşte continuarea studiilor este scăzut – 4,39%. Condiţiile materiale precare reclamă o inserţie rapidă pe piaţa muncii, fiind una dintre cauzele abandonului şcolar chiar la nivel gimnazial. Din fericire, procentul celor care au ales această variantă este sub 0,5%.
Elevii din școlile speciale care au răspuns la acest chestionar (53 de elevi) doresc, în proporție de 81%, să își continuie studiile în învățământul profesional (în mare parte L.T. Special Sf. Maria Bistrița).
Peste 59% dintre respondenți se consideră bine informați în ceea ce privește oferta unităților școlare post-gimnaziale. Procentul celor care au ales variantele ,,nu știu” sau ,,deloc informat” reprezintă mai puțin de 4%.
Majoritatea elevilor de gimnaziu ar opta pentru filiera teoretică – 64,94%, pe locul doi fiind cea tehnologică – 20.42%, iar pe trei cea vocaţională – 14,62%. Elevii care optează pentru licee teoretice s-ar îndrepta în proporţie de 68.45% spre profilul real. Cele mai solicitate specializări din filiera teoretică sunt din acest profil: ştiinţe ale naturii – 24.88% și matematică-informatică- 23.42%.
La liceele tehnologice, cel mai solicitat profil este cel tehnic (45.79%). În cadrul acestuia predomină specializarea mecanică, cu peste 77% dintre opţiunile celor din profilul tehnic. În ceea ce priveşte profilul servicii, cea mai solicitată specializare este turism şi alimentaţie (62.96% dintre opţiunile profilului), iar în profilul resurse naturale predomină opţiunile pentru specializarea agricultură (34.17%).
În cadrul filierei vocaţionale, profilul sportiv cu 40.89% întruneşte cele mai multe opţiuni exprimate pentru această filieră. Pe locul doi se află profilul pedagogic cu 25,91%.
Astfel, pe primele patru locuri sunt specializări din filiera teoretică: ştiinţe ale naturii (16.16%), urmată de specializările: matematică-informatică (15.21%), filologie (13,49%), respectiv economic 13,08%.
Și în învățământul profesional, ca și în învătământul tehnic de nivel liceal, cele mai multe opțiuni se îndreaptă către specializarea mecanică – peste 60% dintre elevi dorind să învețe această meserie. Următoarele opțiuni sunt pentru specializările estetica și igiena corpului omenesc (11.59%) și turism și alimentație (7.83%). Opțiuni mai puține regăsim la specializări ca silvicultură (1.25%) și construcții, instalații și lucrări publice (1.56%).
Studiul se bazează pe rezultatele centralizatoarelor primite de la şcolile din judeţ. Astfel au fost chestionaţi un număr de 2140 elevi (72.54% din elevii claselor a VIII-a din judeţ), distribuiţi astfel: mediul urban – 723 (72.08% din elevii claselor a VIII-a mediul urban), iar mediul rural – 1417 (72.77% din elevii claselor a VIII-a mediul rural) din care elevi cls. a VIII- a cu opţiuni pentru licee din judeţ: 1689 (78.92%) opţiuni pentru licee din alt judeţ: 29 (1.35%) şi opțiuni pentru învățământul profesional: 319 (14.90%) 103 (4.81%) se încadrează în categoria nehotărâți/altceva.
Metoda de cercetare: Investigaţie pe bază de chestionar aplicat elevilor din clasa a VIII-a.
Se manifestă un interes mai mare al elevilor pentru filiera teoretică, interes relativ constant în ultimii ani. Profilul real este în topul opţiunilor elevilor; profilul tehnic întruneşte aproape jumătate din opţiunile filierei tehnologice, iar profilul sportiv domină în preferinţele elevilor din cadrul filierei vocaţionale.
cum incotro ???? incotro va bate vintul.