Planul Urbanistic Zonal studiază posibilitatea şi implicaţiile realizării unui Centrul intermodal în zona străzilor Rodnei-Gării-Industriei-Arţarilor-Trandafirilor-Tărpiului destinat interconectării transportului in comun feroviar, interurban şi urban prin realizarea unei platforme peste infrastructura feroviară şi a trecerii denivelate peste aceasta cu legătuaă principală între str. Gării şi Tărpiului.
Amenajările propuse vor asigura opririle şi staţionările autobuzelor de transport interurban dar şi urban, asigurând accesul operativ al călătorilor la mijloacele de transport în comun şi feroviar, urban şi interurban.
De asemenea, se va realiza o nouă trecere rutieră peste infrastructura feroviară între str. Gării şi str. Tărpiului, deschisă circulaţiei publice, care va reduce aglomeraţia din orele de vârf de la trecerile de nivel existente şi va permite direcţionarea autobuzelor de transport intern către str. Drumul Cetăţii, Simion Mândrescu, Calea Clujului pentru intrarea şi ieşirea din Bistriţa.
În zona platformei se vor amenaja parcări subterane şi supraterane precum şi spaţii comerciale, spaţii pentru agenţiile de voiaj, etc. Suprafaţa terenului studiat este de 25.000 mp.
Proiectul va ţine cont de: menţinerea în această zonă a unei autogări pentru utilizarea ei în vederea asigurării traficului pentru călători; realizarea unei platforme suspendate peste liniile de cale ferată (autogară suspendată), dimensionată în aşa fel încât să preia toată circulaţia şi staţionarea maşinilor din zonă; realizarea unei legături auto de pe platformă cu str. Tărpiului; realizarea unei legături auto de pe platformă cu str. Industriei; realizarea accesului pe platformă din str. Gării; realizarea racordului cu str. Rodnei; realizarea de parcări la nivelul solului pe str. Industriei la limita cu platforma suspendată; asigurarea accesului pietonal în zonă şi realizarea unei reţelei pietonale în legătură cu zonele de locuinţe colective şi individuale din zonă; asigurarea unor funcţiuni de comerţ şi alimentaţie publică în zonă; asigurarea obiectivelor cu utilităţi; restructurarea reţelei feroviare prin studierea posibilităţii desfiinţării unei linii de manevră înspre str. Industriei; crearea unui spaţiu public şi a unui peisaj urban adecvat în zonă.
Pentru realizarea accesului pe platformă sunt propuse trei variante cu rampe. Principalul scop este platforma suspendată care să aibă funcţiunea unei autogări publice, dimensionată în aşa fel încât să preia toată circulaţia şi staţionarea maşinilor de transport călători din zonă. Construcţia va adăposti sub nivelul platformei pe latura dinspre Piaţa Gării funcţiuni comerciale, iar în subteran parcaje sau comerţ. Pe platformă vor fi permise şi construcţii uşoare gen chioşcuri, copertine la peroanele pentru călători, amenajări de spaţii verzi (terase, grădină). Este posibilă şi montarea de panouri fotovoltaice, pe acoperişurile peroanelor sau pe structuri proprii, pentru producerea de energie. Accesul pietonal pe platformă şi la spatiile de la nivelele superioare ale corpului comercial se va face pe scări, scări rulante sau lifturi. Carosabilul de acces pe platformă va avea două benzi de circulaţie şi un trotuar de o parte şi de alta.
Pe scurt, varianta presupune crearea unei legături directe între strada Gării şi Tărpiului. Platforma, care va avea 9 m înălţime, va permite nu numai traversarea auto a liniilor de cale ferată, dar va servi atât pentru îmbarcarea/debarcarea pasagerilor din autobuzele care opresc la Autogara Bistriţa, cât şi ca staţie taxi sau firmelor care doresc să deschidă, în această construcţie, spaţii comerciale. Mai mult, pasagerii autobuzelor vor putea ajunge pe platformă, unde sunt proiectate să fie realizate peroanele, cu ajutorul mai multor lifturi. În plus, zona din preajma platformei urmează să sufere modificări care constau atât în reabilitarea spaţiului verde, cât şi în creşterea numărului de parcări pentru riverani.
Aprobarea PUZ Centru intermodal de transport a fost inclusă pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului Local din 17 decembrie.
AICI puteţi accesa Planul Urbanistic Zonal ”Centru intermodal de transport public”.
Nu pentru ca să-i contrazic pe cei care comentează că ne opunem la tot ce se face în oraș, că-l încurcăm pe dl. Ovidiu Crețu, doresc să menționez că eu, personal, susțin acest proiect.
A rămas varianta cu legătura supraterană (rampă) între str.Gării și str.Tărpiului, variantele 2 și 3 fiind doar variante de lucru.
Susțin acest proiect deoarece se realizează o descongestionare a traficului auto la trecerile de nivel ale căii ferate de la str.Cuza Vodă și str. Ioan Slavici, dar cel mai important că se scoate traficul autobuzelor de călători din oraș. Autobuzele vor veni la autogări (autogara veche și cea suspendată) din str. Drumul Cetății (actuala centură a orașului) pe str.Tărpiului. Eu consider că autogara/autogările trebuie să rămână lângă gara CFR.
Ai dreptate prietene ! Acest proiect poate fi votat cu mici amendamente pt. o si mai buna realizare a lui. De ex: cred ca linia ferata care merge din GARA pe str. Industriei, intre COMELF si f,ca de STICLA si iese pe la fostul CPL, trece pe la VAMA si se inteapa din nou in calea ferata, nu trebuie desfintata. Stim ca sunt o sumedenie de mijloace de transport spre BARGAU. Aproape nimeni nu mai circula cu trenul pe relatia B-ta- B-ta BARGAULUI. Daca se desfinteaza partea de linie din spate de la mag. BILLA, se iveste o situatie excelenta de a se face un BULEVARD rutier nou, in care sa fie conectate si str, ROMANA. SLAVICI, cu 2 sensuri giratorii. Astfel accesul pe str. DIMITRIE CANTEMIR ( principala) si celelalte stradute de peste linie ar fi foarte facil.. O discutam astazi la sedinta de CL si voi propune daca voi primi dreptul de a lua cuvantul.
Amenajarea si reamenajarea unor treceri la nivel cu calea ferata nu rezolva fundamental problema fluidizarii circulatiei in Bistrita. Chiar si asa-zisul Centru intermodal de transport, conceput ca o platforma de beton cocotata peste linii nu va rezolva problema circulatiei aglomerate incepand din zona garii catre Unirea. Cea mai mare problema este in primul rand pe strada Garii unde se impune deblocarea si fluidizarea circulatiei prin deschiderea unei legaturi directe cu strada Tarpiului. In prezent se cauta tot felul de solutii care mai de care mai fanteziste desi este clar ca nu e loc suficient nici pentru o pasarela si nici pentru un pasaj subteran care sa traverseze calea ferata. De aceea, ar fi necesara o solutie radicala care presupune devierea caii ferate spre Bistrita Bargaului, din gara pe traseul vechii linii uzinale de la CPL, cu iesire pe langa Vama Bistrita si continuarea spre Unirea pana la intersectia cu DN17, de unde sa intre pe vechiul traseu. In felul acesta s-ar crea posibilitatea ca pe traseul actual al caii ferate sa fie amenajat un mare bulevard iar la actualele treceri peste calea ferata din Piata Decebal si strada Ioan Slavici sa fie amenajate sensuri giratorii creindu-se fluxuri ample de circulatie si eliminand astfel o incorsetare inutila a orasului. In plus, prin mutarea caii ferate s-ar putea construi mai usor pasarele peste linii in zone mai largi precum cea din dreptul CPL sau a Vamii. In felul acesta, gara Bistrita ar putea fi cap de linie si amenajata precum Gara de Nord din Bucuresti in care intra si ies trenurile de calatori. Trebuie mentionat ca o asemenea opreatiune de deviere a caii ferate a avut loc la Brasov in anii 1960 cand a fost mutata si gara veche de pe strada Harmanului prin construirea garii actuale din cartierul Tractorul.
Solutia propusa de domnii Balan si Adi este cea mai buna, avand in vedere ca rezolva simultan mai multe probleme de trafic in zonele cele mai aglomerate din oras (Garii, Decebal, Ioan Slavici). Devierea celor aproximativ 3 km de cale ferata se poate face cu aceeasi suma prevazuta pentru Centrul intermodal, avand in vedere ca 1km costa cca 1,8 mil. euro. Pe de alta parte, prin mutarea caii ferate se elibereaza spatii ample care permit amenajarea unei noi autogari langa gara la nivelul solului, cu acces direct din str. Tarpiului. Din fericire solutia mutarii caii ferate este si posibila avand in vedere ca pe o portiune importanta din traseul propus se afla o linie electrica aeriana de inalta tensiune, care poate fi ingropata sau deviata fara a fi necesare alte demolari. Referitor la problema punctuala pentru centrul intermodal de transport, cel mai potrivit loc ar fi in zona garii Saratel care se afla pe o magistrala feroviara Bucuresti-Baia Mare si in apropierea nodului rutier dintre DN17 si DN15A. Pana la urma solutia propusa de primarie pare cu atat mai mult lipsita de sens cu cat ar urma sa fie dirijat tot acest aflux de transport in interiorul orasului Bistrita. In jurul garii Saratel exista spatii mult mai generoase pentru un centru intermodal de transport, decat in jurul garii Bistrita, ceea ce ar permite extinderea activitatii centrului intermodal si pentru transportul de marfuri. Astfel, centrul intermodal ar putea constitui un stimulent si pentru dezvoltarea altor activitati in zona. Si nu in ultimul rand, printr-o asemenea invesrtitie gara din Saratel ar putea deveni pentru Bistrita, ceea ce este aeroportul Otopeni pentru Bucuresti.