”În data de 14 august 2013 m-am adresat CNADNR-ului printr-o scrisoare deschisă în care solicitam companiei să ne clarifice dacă noi cetăţenii decidem traseul (prin referendum) sau este dreptul exclusiv al companiei, pentru ca eventualul referendum să nu fie inutil (Petiţia CNADNR NR. 8071). Apoi, pe 16 august 2013 am rugat CNADNR-ul printr-o altă scrisoare deschisă să ne comunice care sunt variantele, rutele studiate de SC IPTANA SA pentru centura Bistriţa, mai precis varianta nord reală (nu fosta centură, actualmente strada Drumul Clujului şi Drumul Cetăţii), după cum reiese din caietul de sarcini al contractului şi dintr-o scrisoare CNADNR adresată autorităţilor locale din Bistriţa (Nr. 92/ 36103 din 3.08.2010) – (Petiţia CNADNR NR. 8078). Astăzi, 2 septembrie 2013 am primit răspunsul CNADNR-ului, semnat de domnul Director General Ing. Narcis Ştefan Neaga”, a precizat prof. Florin I. Bojor.
Răspunsul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România:
”Punctul de plecare pentru realizarea proiectului l-a constituit studiul amănunţit al variantelor de traseu. Acest studiu a avut la bază cerinţele caietului de sarcini al beneficiarului lucrării. De asemenea, s-a acordat importanţă solicitărilor şi sugestiilor autorităţilor locale, încercându-se pe cât posibil evitarea zonelor locuite. (…)
Studiul privind delimitarea zonei periurbane a municipiului Bistriţa: acest proiect a fost comandat de Primăriei Universităţii Babeş-Bolyai Cluj-Napoca şi cuprinde 3 propuneri de traseu pentru varianta de ocolire a municipiului, astfel:
1. Varianta 1 Nord, care urmăreşte în prima parte traseul actualului drum de centură (Strada Drumul Cetăţii), se înscrie apoi pe la poalele Dealului Bisericii şi revine în DN 17 înainte de intrarea în Livezile, după intersecţia de la nivel cu calea ferată Bistriţa-Prundu Bârgăului
2. Varianta 2 Sud care se desprinde din DN 17 în apropierea intersecţiei cu DN 15 A, ocoleşte localitatea Viişoara, se înscrie pe coasta dealurilor care mărginesc Valea Bistriţei, traversează DJ 173 C şi apoi merge pe la poalele Dealului Codrişor, urmăreşte malul Bistriţei până la traversarea pârâului Ghinda, străbate lunca Bistriţei şi revine în DN 17 înainte de intrarea în Livezile
Aceste două soluţii au fost analizate în cadrul studiului de traseu, parte a studiului de fezabilitate.
3. Varianta 3 Sud care se desprinde din DN 17 în zona intersecţiei cu DN 15 A, se înscrie pe valea râului Şieu şi apoi pe cea a râului Budac, trece pe lângă localităţile Budacu de Jos şi Jelna, traversează un sector cu relief dificil, alcătuit dintr-o succesiune de dealuri cu versanţi abrupţi, coboară în valea Bistriţei şi debuşează în DN 17 după Livezile
Precizăm că la revizuirea studiului de traseu proiectantul a studiat 3 variante de traseu, inclusiv cea de nord (traseul existent) şi a prezentat aceste variante autorităţilor locale, respectiv Primăriei Bistriţa şi Primăriei Livezile, ambele acceptând Varianta 2 Sud.
În urma analizei multicriteriale de alegere a variantei de traseu, varianta de nord nu îndeplinea criteriile unei variante de ocolire, fiind în apropierea unei zone rezidenţiale şi nu deservea traficul de tranzit, deşi din punct de vedere tehnic era mai uşor de executat, fiind un drum existent. În acest context, Varianta 2 Sud a fost considerată varianta optimă de realizat, pentru care autorităţile locale implicate au emis avizele favorabile, respectiv certificatul de urbanism. (…)
Considerăm că astfel au fost respectate toate prevederile legislative în vigoare, acceptate şi de autorităţile locale prin emiterea documentelor menţionate.
Dorim să precizăm că situaţia apărută depăşeşte sfera de autoritate a CNADNR, din punctul nostru de vedere fiind respectate toate prevederile contractuale şi legislative în vigoare. Din păcate, problemele apărute la nivel local afectează implementarea contractului de asistenţă tehnică şi atingerea obiectivului stabilit prin contractul de finanţare.
În vederea finalizării fazelor de proiectare aferente variantei de ocolire Bistriţa, în 20.10.2011 prestatorul a reluat procedura de obţinere a acordului de mediu. Agenţia de Mediu a blocat această procedură până la avizarea noului Plan Urbanistic General al municipiului Bistriţa, care să cuprindă şi varianta de traseu 2 Sud.
În prezent CNADNR aşteaptă avizarea Planului Urbanistic General pentru a lua o decizie cu privire la continuarea fazelor de proiectare pentru varianta de ocolire Bistriţa, în funcţie de decizia etapei de încadrare a Agenţiei de Mediu”.
Referitor la centura ocolitoare, avand in vedere ca ponderea traficului greu vine dinspre nord (Cluj, Oradea, Baia Mare) nu este rational sa inghesui tot tranzitul prin sudul orasului, in cea mai linistita zona la mai putin de 500 m de parc , de casa de cultutura, de stadion si pe la poarta spitalului TBC. De aceea in mod logic centura ocolitoare trebuie facuta pe la nord, aceasta avand avantajul de a prelua si traficul de pe DN 17C inainte ca acesta sa ajunga in oras. Varianta ocolitoare pentru trafic greu prin nord care sa porneasca din DJ 151 deviata pe la firma Leoni apoi pe dupa cartierul subcetate, pe la Statiunea pomicola facand jonctiunea cu DN 17C de unde descarca traficul de tranzit dupa care se indreapta catre iesirea din Unirea spre Livezile. O prelungire de cca 5 km pe Valea Magherusului ar putea prelua si traficul de pe DN15A, undeva intre Crainimat si Sieu Magherus.
Cretu a ramas blocat in centura Bistrita-sud. El nu vede decat interesele personale- sa treaca drumul pe langa pamantul lui din Zavoaie. In rest nu conteaza ca taie padurea Codrisor, ca trece pe langa parcul proaspat reabilitat, ca de fapt este centura “ocolitoare” care nu ocoleste nimic. Solutia este o tampenie, deoarece nu rezolva problema traficului de pe DN 17C, care ramane prin oras.
Cu toate ca primarul s-a opus includerii in intravilan, dealul cu padurea Codrisor face parte din zona intravilana a orasului Bistrita, la fel cum dealul Cetatuia face parte din zona intravilana a Clujului. Atata vreme cat exista strazi precum Pe Tabara, Amurgului, Crangului sau Lempes care inconjoara dealul Codrisor este numai o incapatanare a unui singur om sa nu includa “de facto” zona in intravilan.
Si cum ai vrea matale sa ajunga ocolitoarea Nord in spate la Leoni? Peste 6 dealuri si vai.!! Apoi iar pe deal la Statiune, apoi iar in vale, iar la deal si tot asa.!! Bineinteles ca varianta ta trece prin 3 paduri.
Si ce tot ii dai cu traficul de pe DN17C? Care trafic?
Centura existenta reparata duce tot traficul de pe drumul european. E si dreapta si are loc de 4 benzi.
Ganditi-va la Beclean care preia tot traficul (inclusiv camioanele) prin centru.. Aia nu se plang..
Si apoi de unde ai scos-o ca Varianta 2-Sud trece prin Zavoaie pe la Primar? Trece tocmai pe Cighir deasupra gropii de gunoi, nu are nici o treaba cu Zavoaie care este peste apa. Mai informeaza-te..
corect dl. Bulache, asa este. oamneii astia nu stiu ce vorbesc.
bre domnule Che Bula – mai exista o varianta Sud care nu trece tocmai prin parc. Cat despre beclenarii care accepta sa le treaca tirul prin centru ce sa zic, bravo lor, poti sa te muti si tu in Beclean sa admiri tirurile
Sigur, varianta care trece prin Saratel, Budac, Jelna, etc.. Fac de Geografie Cj-N a zis ca nu e o solutie viabila.. Si in plus e aproape traseul viitoarei autostrazi (cand se va face, peste n-spe ani). Si apoi i-ai intrebat pe cei din Budac, Jelna, daca vor sa le treaca traficul prin fata casei, ca o masura sa nu mai treaca prin orasul Bistrita?
Singura varianta si usoara si cu putini bani e repararea actualei Centuri..