Consiliul Local Bistrița a decis, în ședința de luni, prin votul decisiv al grupului PSD, să respingă majorarea tarifelor la biletele de transport local din 2020 – inițiativă a primarului Ovidiu Crețu – ba chiar să decidă diminuarea lor la 1,8 lei pentru locuitorii din localitățile componente care plătesc acum chiar și 3 lei pe călătorie, cum e cazul celor de la Slătinița.
Viceprimarul Cristian Niculae, care este și președintele PSD Bistrița, a anunțat din start decizia grupului consilierilor social-democrați: ”Eu cred că noi trebuie să încurajăm folosirea transportului public, iar o majorare a tarifelor ar descuraja cetățenii să folosească transportul în comun în detrimentul autoturismului personal. Trebuie să încurajăm transportul în comun pentru a decongestiona traficul și nu cred că o majorare a tarifelor de călătorie ar duce la încurajarea cetățenilor să circule mai mult cu autobuzul. Guvernul actual face tot felul de previziuni sumbre cu privire la economia României, cu privire la reduceri de pensii, la disponibilizări și reduceri de salarii, iar în acest moment cred că nu se impune o majorare a acestor taxe, iar în acest sens, grupul consilierilor PSD va vota împotriva acestui proiect de hotărâre”.
Diana Morar (PNL): ”Aș vrea ca toată lumea din sala aceasta să înregistreze declarația politică a domnului viceprimar Niculae pentru ca în viitor, atunci când, într-adevăr va trebui să majoreze tarifele, să-i punem înregistrarea că dorește să încurajeze mersul cu transportul în comun în municipiul Bistrița. Am înțeles că faceți un joc de imagine de la această masă. Discuțiile au fost cu totul altele în comisie, iar rezultatul a fost să transpuneți acest lucru într-o chestiune personală de imagine și politică”.
Cristian Niculae: ”Ați fost în comisie și acolo am spus tot timpul că trebuie să folosim mijloacele de transport în comun și pistele de bnicicliști și că nu cred că o majorare de tarife a biletelor încurajează cetățenii să folosească transportul în comun. Aceasta este opinia mea și așa am să votez”.
Ioan Peteleu (PNL): ”Domnul viceprimar spunea în ședința comisiilor reunite că nu face politică. Rezultatul votului este că face numai politică, dar îi lipsește experiența pe care nu a dobândit-o în cei trei ani și jumătate în care a stat lângă primarul Crețu. Oricum, domnul Niculae nu a înțeles nimic din proiectul de hotărâre prezentat și nici nu a văzut semnătura dânsului de pe raportul care însoțește acest proiect, deși dânsul coordonează Direcția de Servicii Publice care a întocmit raportul. Dacă ne uităm pe documentul prezentat, inițiatorul acestui proiect este primarul municipiului Bistrița, Ovidiu Crețu. Această așa-zisă creștere reprezintă de fapt o medie ponderată a prețului de transport care, prin acest proiect de hotărâre, s-ar unifica la nivelul municipiului Bistrița. Adică eu consider că și cetățenii din Ghinda, Slătinița și Sărata sunt egali cu cei din Bistrița, Unirea și Viișoara. Până acum, erau tarife diferențiate. Eu propun modificarea tarifelor astfel: biletul o călătorie – 2 lei, bilet două călătorii – 4 lei, bilet 60 de minute – 4 lei. Cred că această propunere pe care am făcut-o nu înseamnă nicidecum o creștere a tarifelor de transport în municipiul Bistrița, ci o uniformizare. Cred că e de bun augur pentrru acel sistem care am înțeles că se va implementa de e-ticketing să avem tarife unice la nivelul municipiului Bistrița”.
Camelia Tabără (PSD): ”Tocmai ați avut parte de lecția națională cu alocațiile și ați văzut ce se poate întâmpla când se schimbă baricadele. Am discutat aproape o oră în comisii și am înțeles cu toții care e esența acestui proiect: operatorul a argumentat foarte clar. Pur și simplu preț mai mare, suma fiind aceeași, cea pe care a licitat-o. Preț mai mare poate să însemne mai puține curse. Eu m-am abținut și mă abțin în continuare pentru că ne hazardăm să propunem niște prețuri până nu vedem bugetul anului viitor și până nu vedem niște studii ce înseamnă acest lucru, să vedem o simulare ce efect are fiecare manevră pe care o facem. Dacă suma este aceeași, vor scădea traseele, frecvență, solicitările, beneficiarii? Sunt foarte multe variabile care intră în joc. Eu cred că este bine să fim puțin mai prudenți. E un proiect de maxim impact în condițiile în care cred că suntem în consens că ne dorim ca mai multă lume să folosească transportul public pentru ca să se elibereze orașul. E un trafic infernal, iar așa cum se întâmplă în toate orașele europene, soluția este un transport public care trebuie să vină cu frecvență mai mare și care trebuie să asigure cu anumită ritmicitate traseele de bază. Am cerut și operatorului un anumit studiu legat de trasee, nu ești obligat să le păstrezi pe toate în aceeași formă. Un studiu mai aprofundat și mai aplicat cred că se impune ca să votăm ulterior în consecință un asemenea proiect”.
Diana Morar (PNL): ”Constatăm că inițiatorul proiectului, domnul primar Crețu, nu este prezent. Nu știm pe cine a delegat să susțină acest proiect, iar acum suntem în situația hilară în care grupul de consilieri al partidului dumnealui nu îi susține proiectul. În schimb, din discuțiile purtate în comisie a reieșit următoarea situație: oricât de populist încearcă domnul viceprimar să prezinte lucrurile, tot cetățenii vor plăti costurile călătoriile. Ca să nu înțeleagă lumea că PNL ajunge să susțină proiecte de majorare inițiate de primarul PSD, vreau să amintesc faptul în comisie ni s-a spus că de către operatorul de transport că, în baza contractului și a costurilor ocazionate cu transportul în comun o călătorie costă 3,2 lei. În prezent, se plătește 1,8 lei de către călători, iar diferența e suportată din buget, adică tot de cetățean din celălalt buzunar din care își plătește taxele. De fapt am ajuns la concluzia că e o negociere: cât anume înseamnă din diferența între 1,8 și 3,2 lei este dispus CL să o aloce din bugetul Bistriței și s-a ajuns la concluzia că este un efort financiar mare din bugetul Bistriței. Chiar PSD s-a plâns că bugetul e mai mic. (…) Acum noi avem bani să suportăm o acțiune pe persoană fizică a domnului Niculae, mai precis diferența de preț de la 1,8 la 3,2 lei? (…) Grupul PNL nu susține majorarea, ci una de legalitate”.
Cristian Niculae: ”Eu nu vreau să cred că sunteți amnezică. Dacă vorbim despre populism vreau să amintesc faptul că în comisii domnul consilier Peteleu a cerut să facem tarife zero, transport gratuit în Bistrița. Mai precis, după ce facem studiu de impact să venim cu tarife gratuite. Despre ce vorbim? Eu v-am spus din comisie că nu sunt de acord cu majorarea. De la 1,80 de lei la 2 lei e majorare chiar și cu 20 de bani. Dacă veniți și vă învârtiți tot timpul, chiar discutăm despre demagogie”.
Ioan Peteleu: ”Creșterea de la 1,80 la 2 lei înseamnă preț mediu ponderat. În momentul de față, la Bistrița sunt în vigoare următoarele tarife: 1,8 lei/călătorie în Bistrița, 2 lei/ călătorie în Viișoara și Sigmir, 2,5 lei/călătorie în Ghinda și Unirea, 3 lei/călătorie în Slătinița. Dacă le-ați fi adunat și împărțit la opt v-ar fi dat o medie de 2,58 lei/tichet. Eu nu am făcut altceva decât să propun un tarif mediu de 2 lei/tichet, iar în acest caz unele tarife scad și atunci despre ce vorbim în afară de demagogia cu care veniți la această masă? Putem vorbi de o mare neștiință de care dați dovadă pe lângă demagogie și ipocrizia cu care sunteți înzestrat. E un calcul simplu, matematic, pe care îl poate face orice elev care a ajuns la lecția de medie aritmetică”.
Andrei Kozuc – președinte de ședință: ”Îmi displace acest mod de adresare cu tot felul de apelative de acest gen. Pare un război personal, iar aici discutăm despre un proiect de hotărâre”.
Cristian Niculae: ”Ponderea călătoriilor este în municipiul Bistrița. O creștere de 20 de bani este tot o creștere”.
Sorin Hangan (PNL): ”Întrucât inițiatorul acestui proiect este primarul Ovidiu Crețu, care e absent, eu zic să retrageți proiectul. Societatea care execută acest serviciu public nu are niciun fel de treabă fiindcă primește tot 3,2 lei/călătorie indiferent cât plătește călătorul. Nu am înțeles logica acestui proiect. Doar așa ca să ne dăm în stambă în presa locală? De ce ați depus acest proiect? Retrageți proiectul că noi nu avem nicio treabă”.
Andrei Kozuk: ”Eu nu pot să retrag proiectul, domnul primar ca inițiator poate. Eu, ca și consilier, pot doar să mă exprim prin vot”.
Vasile Moldovan (ALDE): ”Eu propun ca o călătorie să coste 2 lei”.
Cristian Niculae: ”Operatorul a venit către domnul primar cu propunerea aceasta de majorare a tarifelor, nu a fost propunerea primarului. Primarul a inițiat proiectul la propunerea operatorului. Punct”.
Ioan Peteleu: ”Pentru domnul viceprimar Niculae cetățenii din municipiul Bistrița nu sunt egali în drepturi. Aș vrea să mai fac o propunere dacă prima mea propunere nu va trece, bilet o călătorie – 1,5 lei, două călătorii – 3 lei, 60 de minute – 3 lei”.
Cristian Niculae: ”Probabil că, în urmă cu 10 ani, când s-au fixat aceste tarife pentru Slătinița și Ghinda s-a ținut cont de lungimea traseelor acestor linii de transport și s-a stabilit un tarif de trei lei. Nu cred că ar fi un impact foarte mare pentru bugetul municipiului să reducem prețul biletelor și pentru cetățenii din Ghinda și Slătinița. Am văzut acum la dumneavoastră, domnule Peteleu, modul de a face politică”.
Antal Atilla (UDMR): ”Din motive practice, cred că ar fi oportun un tarif unic de 2 lei. De cele mai multe ori, conducătorii autobuzelor se chinuie să dea rest, iar cei mai mulți nu așteaptă 20 de bani, așa că, și din motive practice, dacă ar fi 2 lei tarif unic ar fi mult mai bine”.
Teodor Mârza (PER): ”Propun să se introducă încă un abonament lunar pentru elevi sau studenți cu două călătorii pe zilele de școală care să fie gratuit. În 20 de zile de școală să fie 40 de călătorii pe o singură linie”.
Ioan Someșan (delegat sătesc Ghinda): ”Cu autobuzul circulă cei mai necăjiți oameni din Ghinda pentru care 50 de bani adunați de la fiecare călătorie contează, așa încât nu înțeleg, dar aș înțelege luarea unor măsuri pentru eficientizarea acestui transport. E un autobuz care duce 6 copii, iar altul care duce 2 copii. De ce nu se pot corela aceste transporturi? De ce nu pot veni copiii, la anumite ore, și cu oamenii mari în autobuz?”
Cristian Niculae: ”Eu nu m-am opus egalizării, ci majorării tarifelor, iar în acest sens propun ca tariful să fie de 1,80 lei și pentru localitățile componente tocmai pentru a încuraja folosirea mijloacelor de transport în comun”.
În final, cu votul consilierilor PSD care sunt majoritari în Consiliul Local Bistrița, a fost stabilit un tarif unic pentru transport local din 2020, de 1,80 lei/călătorie. Propunerea viceprimarului Cristian Niculae a fost aprobată cu 11 voturi ”pentru”, un vot ”împotrivă”, șase abțineri și un consilier care nu a votat, iar proiectul în această formă a fost aprobat.
Astfel, din 2020, toți cei care circulă cu autobuze Transmixt în oraș sau în cartiere vor plăti un tarif unic de 1,80 lei/călătorie, diferența până la costul de 3,2 lei/călătorie urmând să fie suportată din bugetul local, din banii plătiți de toți cetățenii orașului, indiferent dacă ei circulă sau nu cu transportul în comun.
Mai bine ati fi stat acasa dragilor sa faceti colacu si raciturile. Din articol reiese ca primarul o stat la una mica si nu o fost prezent si ca vicele e pe langa subiect. Atmosfera ar fi fost mai sloboda cu o capra si doua dobe care sa joace tamtarola asa cum ati facut domniile voastre tot anul.In douazeci- douazeci (2020) vorba coanei dancila ar fi bine sa chemati un sobor de popci pt. o sedinta de exorcizare a incaperii .DOAMNE ajuta !
Ce sa mai scumpească biletele?
Că vine jalea după sărbători cu Câțu și Orban la conducere. Vai mama noastră a fi, cu ce se tot anunță.
Are dreptate viceprimarul!
Din pacate vedem acest razboi intre PSD si PNL dar care nu are nici o legatura cu cetatenii! Lupta este intre ei si este pentru viitorul ciolan! Vorba domnului Balan mai bine stateati acasa si faceati racituri!
Cretu nu mai reprezinta de mult PSD, este pe persoana fizica, pacat ca se poarta asa cu colegii
Si acum suntem suparati ca platim mai putin? Sau cum? Felicitari celor care au decis sa nu se scumpeasca, la urma urmei de asta beneficiem noi cetatenii. Schimburile de replici ar trebui sa ne lase reci. Important e ca rămânem cu banii in buzunar.
Cu ce comparati cand spuneti ca a administrat dezastruos?
Andrei nu ne putem compara cu nimeni! Daca iti spun ca si Caracalul ne-a intrecut ma crezi? Hai sa-ti dau doua exemple: Caracalul are sosea de centura. Caracalul are piata agroalimentara moderna. Ce zici ne putem compara cu ei?
Las ca au scumpit gunoiul, de zici ca e “haur”
Victor Danciu ce sa se anunte ? Romania o duce mai bine ca niciodata. Din cele 190 de tari de pe glob tara noastra este pe locul 40 ca nivel de trai si drepturi cetatenesti. Nu mai pune botul la ce zice colacu de la pesedeu. Pardon; Ciolacu !
Care piste de biciclete sa le folosim?
Unde sunt ? Pe luna?
Poate la Oradea sunt piste oras pe care a reusit sa-l intreaca primarul si viceprimarul Bistritei
Cred ca banii din proiectele europene merg pe salariile pupincuristilor care trebuie rasplatiti pentru obefienta lor.
Auzi directotul de la informatica Chirlejan are salatiu de aproape de 16000 lei iar cei care mumcesc cu adevarat a reusit primarul,vicele si consilieri psd sa le taie salariile.
Daca as fi fost in locul lor ii manca draci.
Vine jalea Victore ca a ramas visteria goala dupa ciuma rosie.
Nu va este rusine?
Dupa ce nu ati fost de acord cu marirea alocatiilor la copii acuma le-ati dublat facand un joc pe care lumea il cunoaste si degeaba va uraste lumea.