Timp de trei ore, traficul rutier a fost suspendat marți, la Bistrița, cu pentru marcarea Zilei fără autoturism. Șoferii nu au putut intra în perimetrul: str. Dornei – Piaţa Centrală – str. Gheorghe Şincai, circulația fiind dirijată de polițiștii de la Poliția Locală. Pe aceste străzi au avut acces doar cei care au mers pe jos sau cu mijloace de transport nepoluante.
Ca în fiecare an, specialiștii Agenției pentru Protecția Mediului Bistrița-Năsăud au măsurat nivelul de zgomot atât cu o zi înainte, în 21 septembrie, cât și în 22, ca să vadă dacă există diferențe.
Măsurătorile s-au făcut la intersecţia: Piaţa Centrală – Str. Dornei în data de 22 septembrie 2020, ora 10, zi cu circulaţie rutiera închisă în zona respectivă, şi în data de 21 septembrie 2020, ora 10, zi cu trafic rutier normal.
”În condiţiile de trafic rutier suspendat nivelul de zgomot echivalent este de 55,4 dB, în timp ce în condiţii de trafic rutier normal, nivelul de zgomot măsurat este 61,5 dB. În timpul măsurătorii din data de 21 septembrie au trecut 248 autoturisme. Piaţa Centrală şi Str. Dornei sunt străzii de categorie tehnică II pentru care nivelul de zgomot admis conform STAS 10009-88 este de 70 dB. Se constată o scădere cu 9,92 % a nivelului de zgomot în condițiile închiderii circulaţiei în zonă”, se arată într-o informare a APM.
Cu Ziua fără autoturism s-a încheiat practic Săptămâna Europeană a Mobilității, campanie anuală a Comisiei Europene, prin care se promovează mobilitatea urbană curată și durabilă.
Mii de orașe din peste 40 de țări au organizat activități care pun în prim-plan mobilitatea cu emisii zero. Acestea includ bine-cunoscuta zi fără mașini, când drumurile sunt închise traficului motorizat și deschise persoanelor care merg pe jos, cu bicicleta sau cu trotineta electrică.
Bistrița s-a alăturat și anul acesta evenimentului european, organizând, în condiții de distanțare, inclusiv tradiționalele concursuri de pedalat.
Frecții! Locuiesc într-un bloc la intersecția dintre strada Arțarilor și Cuza Voda în proximitatea trecerii la nivel cu calea ferată. Prin 2014 s-a schimbat emițatorul sonor la barierei semiautomate care, de atunci, face un zgomot de alarmă aeriană de se aude pe toată lungimea pistei de biciclete. Nivelul zgomot măsurat este peste 85 dB. Zi, noapte, sambata-duminică. Iarna mai e cum e, dar vara cand căldura te obliga să stai cu geamurile deschise îți iei lumea în cap.
Desigur am facut sesizari la toate forurile: Primarie, DSP, CFR. Nu îi doare niciunde. În loc să dea sonorul mai încet (așa cum a fost înainte de modernizarea sistemului) sau, mai bine sa-l înlocuiască cu o semibariera automată că nu suntem în câmp, dragele noastre autorități și candidați, plănuiesc să mai pună un țignal și pe Slavici, Că mai sunt și acolo sunt blocuri aproape.
Este și o lege nr. 121/2019 privind evaluarea și gestionarea zgomotului ambiant, care stabilește cadrul general pentru dezvoltarea măsurilor de reducere a zgomotului emis de sursele principale de zgomot, în special de vehiculele rutiere, feroviare și de infrastructura acestora. Sunt descrise în lege măsurile de reducere a zgomotului în zonele construite și obligațiile autoritaților. Mai scrie că: „autoritățile administrației publice locale au obligația să realizeze hărțile strategice de zgomot și planurile de acțiune au obligația să dezvolte, să întrețină și să actualizeze baze de date geospațiale cu datele spațiale necesare pentru realizarea hărților strategice de zgomot”.
Ați auzit ceva de chestia asta până acum? Normal că nu. De zgomotul campaniei! Oricum pe str. Ghinzii, la Niculae e liniște și, dacă îl întrebăm acum, rezolvă sigur în următorii 4,8 sau 12 ani.
Ne pricepem la chestii propagndistice, golite de conținut. Facem liniște și reducem poluarea în fiecare an timp de 2-3 ore în jurul Primăriei când oricum nu e mai nimeni pe acolo. Ce să zic o adevărată revoluție cu mare impact la cetățenii orașului. Revoluția lui: Fă-te că lucrezi!